1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 347
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

Kiva seurata projektia jossa auto oikeasti paranee ja jalostuu rakentelun myötä, hyvä Ville!
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

Kiitosta kannustuksesta. Raatoa on parsittu taas urakalla tällä viikolla.
Wagenhausissa korjattiin astinlaudat molemmilta puolilta, ovien pystypalkkien kulmat, vasen- ja oikea alapalkki, ym. ym.

Auto käytettiin leimalla torstaina, ei mennyt läpi. Takajarrusylinterissä oli vuoto ja vasen alapallonivel oli välyksellinen, lisäksi liukuoven takapuolelta alaosasta löytyi vielä uuden pellin tarvetta. Nämä korjattiin pikana, raato sai, uuden ylä- ja alapallonivelen, uudet jarrurummut, -sylinterit ja -palat ja jälkitarkastus hoidettiin perjantaina. Eli raato on katsastettu 21.11.2014.

Nyt viikonloppuna oli tarkoitus tehdä autoon väliaikaismaalaus, jotta raadolla kehtaisi liikkua. Perjantai-iltana ajettiin auto talliin ja aloitettiin maalattavien kohtien putsaus. Mutta löytyihän sitä ruostetta, kun oikein etsittiin :D :D Molemmat takakulmat ja kaaret oli purkalla paikattuja ja ei niitä kyllä ole mitään järkeä väliaikaiskorjata, varsinkin kun korjauspaloja saa edulliseen hintaan.
IMG_1173korjattu_takaosa.jpg
IMG_1175vasen_takaosa.jpg
Isommat peltityöt kuten kaarien ja takakulmien vaihto olisi tarkoitus teettää Wagenhaussilla. Ja varmasti on muitakin yllätyksiä tiedossa. :D Kuten etupuskurin yläpuolinen alue, johon ei viitsitty vielä koskea.
IMG_1183korjattu_etuosa.jpg
Raato olisi näillä näkymin tarkoitus maalata kokonaan ja tehdä se tällä kertaa kunnolla. Hioa auto peltipuhtaaksi, poistaa kaikki ikkunat ja uusia rapistuneet tiivisteet.
Itse ajattelin tehdä mahdollisimman paljon maalinpoistoa, ym helpompaa työtä ja hiontaa omalla tallilla, mutta viimeistelijä ja maalari on vielä hakusassa. ;)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Upea proggis :) mukavaa kun tehdään kunnolla
Home is where you park it.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vville on ollut kyllä enemmän kuin ahkera, mutta onneksi löytyy firma josta saa apua esim peltihommiin, muutakin kuin paukkupullofiksausta.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

Renkaiden kanssa tuli hiukan ongelmia. Rengaskonetta oli helppo käyttää ja saatiin kyllä renkaat vanteille. Ilmaa vaan ei saatu yhteenkään renkaaseen. Ei edes tallilla käynyt kaveri joka oli rengastöitä kausihommina aiemmin tehnyt. Monenlaista konstia ja yrittäjää oli, liinakiristyksestä lähtien.

Taitaa tulla keikka rengasliikkeeseen. :( 15vuotta vanhat kesäsliksit ei oikein toimi syncrossakaan. :D
Eli Ei mennyt putkeen tämä viikonloppu. :( Tehtiin metallin peittävä suttumaalaus ja korjattiin eli kiristettiin ohjaustehostimen hihna. :D
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Brakecleaneria pikku suihkaus renkaan sisälle ja vähän päälle, ja sen kun sytyttää niin rengas poksahtaa vanteelle kuin itsestään..
< 15kWh/100km
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

dmn kirjoitti:Brakecleaneria pikku suihkaus renkaan sisälle ja vähän päälle, ja sen kun sytyttää niin rengas poksahtaa vanteelle kuin itsestään..
Kliineriäkin kokeiltiin, mutta ilmeisesti kylmä ilma ei saanut sitä höyrystymään ja räjähtämään.
Luultavasti vika oli siinä että yrittäjiä ja opastajia oli ihan liikaa, sain nimittäin renkaat tänään illalla paikalleen ihan vain käsin ja jaloin kampeamalla.

Et 25 vanteet ja 235/75/15 pikkurenkaat on mainio yhdistelmä. Takatukivarsia ei tarvinnut avartaa ja liukuovikin tuntuu mahtuvan mainiosti.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

Maalaus -ja korityöt ja niiden toteuttaja on harkinnassa. Vinkkejä toteuttajista otetaan vastaan.

Tulevana viikonloppuna oli tarkoitus laittaa perjntaina saapunut decoupler (kiitokset vwharrastajalle) ja etulukko paikalleen, mutta hankitun lukollisen etuperän painekello olikin hajalla ja uuden painekellon toimitus on viivästynyt.

Ehkä sitä voisi aloitella moottoripalapelin kokoamista, mikäli moottoriosaston suunnittelujohtaja ehtii apuun... Tai vaihtoehtoisesti voisi ehjätä ilmeisesti kuskin oven johtojen irroituksen takia mykistyneen keskuslukituksen. Ei ole pelkoa että tekeminen loppuu tämän raadon kanssa :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Minulla on uusi painekello, jos et halua odotella.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

TT| kirjoitti:Minulla on uusi painekello, jos et halua odotella.
Kiitos kiitos, onpas täällä avuliasta sakkia.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

Tämä projekti on nyt ollut hiukan jäissä joulua edeltävien kiireiden takia. Perheen jouluajot (700km) ajeltiin huolettomasti, käyntiinkin raato lähti jopa -20 asteen pakkasilla ilman sen kummempia lämmityksiä. Välipäivinä olisi ollut aikaa rassata tätä, mutta sitkeän oloinen lunssa esti harrastustoiminnan.

Minua alkoi mietityttämään millä perusteella raato on täyden veron matkailuauto, onko siitä kenties maksettu aikoinaan täysi autovero.
Soitin Trafiin ja puhelimessa sain virkailijalta tiedon että autoni on täyden veron matkailuauto. Laitoin myös sähköpostilla tiedustelun asiasta ja odottelen kirjallista vastausta sieltä, ennen kuin käynnistän projektia eteenpäin.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"

Viesti Kirjoittaja vville »

vville kirjoitti:Minua alkoi mietityttämään millä perusteella raato on täyden veron matkailuauto, onko siitä kenties maksettu aikoinaan täysi autovero.
Soitin Trafiin ja puhelimessa sain virkailijalta tiedon että raato on täyden veron matkailuauto. Laitoin myös sähköpostilla tiedustelun asiasta ja odottelen kirjallista vastausta sieltä, ennen kuin käynnistän projektia eteenpäin.
Nyt tuli sähköpostilla vielä vastaus trafista, raato on vuonna 2009 muutoskatsastettu ja mahdolliset veroseuraamukset on hoidettu tuolloin. Eli ei ole pelkoa veroseuraamuksista ja nyt sopii matkailuautoilla :D Tämän nimenomaisen ajoneuvon autoveropäätöstä (ensiverotus) Trafilla ei ole suoraan saatavissa.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"

Viesti Kirjoittaja vville »

Normi-ihmisenä joutuu valitettavasti miettimään hieman raha-asioita. :( Saattaa olla että raadon korin purkaminen jää ensi talvelle ja käyn nyt pohjassa olevat kohdat ensiapuna noveroxilla läpi. Laitetaan tekniikka ensin kuntoon, kun siihenkin tuntuu menemään kohtuuttoman paljon rahnaa. :( Työkiireet ei mahdollista suuresti tee-se-itse meininkiä, kun tarkoitus on kuitenkin pitää raato käyttiksenä ja mahdollisimman paljon ajossa (ainoa auto johon mahtuu koko perhe) ja vapaapäivät on hiukkasen kortilla.

Seuraavanlaista työlistaa on kuitenkin kertynyt alkuun:
– Decouplerin asennus,
– Etuperän vaihto lukolliseen, TT:ltä hankittu tähän jäykkä huollettu visko,
– vaihdetaan varuilta kaikki uudet nivelet etuvetoakseleihin. (niveliähän näissä menee aina :) ),
- vaihteensiirtoon uudet puslat
– korotuspalikoiden asennus (nyt renkaat raapii ikävästi kaariin),
– e-tdin asennus,
- äänieristystä ja stereroiden asennus (nyt raato vain rämisee, muuten mykkä).

Haaveissa olisi myös arkea helpottava kaukosäätö keskuslukitukseen sekä ilmawebasto tai -eberi.
Tdin kasaus käynnistyi lauantaina kannesta. :)
IMG_5975.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"

Viesti Kirjoittaja vville »

Eilen tuli tutustuttua raadon alapuoliseen maailmaan. Paikkailin mahdollisia ruostekohtia kuumailmapuhaltimen, fosforihapon, noveroxin ja ruostepohjamaalin kanssa. Pohja on kyllä kohtuullisen nätissä kunnossa, pahimmat ruosteet on korissa ja niistäkin suuri osa on kohtapuoleen toivottavasti korjattu :? . Etupanssarin takaa, etumaskin alapuolelta löytyi edellisen omistajan viime keväänä tekemät jäynät, kitillä täytettyjä reikiä. :?
maski_edestä.jpg
maski_takaa.jpg
Kuva samasta kohtaa, edestä ja takaa.

Raatoon asennettiin decoupleri (kiitokset decouplerista vwharrastajalle ja asennushommista TT:lle) ja uudet vaihteensiirron puslat vaihdelaatikon päähän. Samalla vaihtui vaihdelaatikon öljyt (Teboil GL4 80-90W). Vielä jäi jotain viimeisteltävää ja selvitettävää, kun valot on mykät ja nuppi toimii siten että neliveto on päällä silloin kun nuppi on alhaalla ja takaveto nuppi ylhäällä. :?

Lähiaikain työlistan päivitys, tekeminen ei ihan heti lopu:
– Decouplerasennuksen viimeistely, valot kuntoon
– mittaristoon led valot, odottavat hanskalokerossa
– Etuperän vaihto lukolliseen, TT:ltä hankittu tähän jäykkä huollettu visko,
– vaihdetaan varuilta kaikki uudet nivelet etuvetoakseleihin. (niveliähän näissä menee aina ja etuperä irtonaisena homma on helppo :) ),
– kenties uudet löbrot myös taakse,
- vaihteensiirtoon uudet puslat, osa asennettiin eilen
– korotuspalikoiden asennus (nyt renkaat raapii ikävästi kaariin), mahdollisesti samalla uudet iskunvaimentimet
– korin peltityöt ja maalaus,
– e-tdin asennus,
- äänieristystä ja stereroiden asennus (nyt raato vain rämisee, muuten mykkä).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 743
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Minä alottaisin stereoista :ugeek: :!: :idea:
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"

Viesti Kirjoittaja vville »

hillitty kirjoitti:Minä alottaisin stereoista :ugeek: :!: :idea:
Stereot on kyllä tärkeät, mutta kilometrejä tuntuu tulevan sen verran että pakko saattaa tekniikka ensin jonkinmoiseen luottokuntoon. :)

Bluetooth soitin, 5.25" erillissarja ja subwoofer odotteleepi kyllä tallilla asennusta. Niinkuin aika moni muukin asia. :D
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Ville voisi vähitellen harkita kulkineen nimen vaihtoa :D :D
Kyllä teet huolellisesti! Silloin se on mukava ajella kun tietää paikkojen olevan kunnossa.
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"

Viesti Kirjoittaja vville »

Neanterdaali kirjoitti:Ville voisi vähitellen harkita kulkineen nimen vaihtoa :D :D
Kyllä teet huolellisesti! Silloin se on mukava ajella kun tietää paikkojen olevan kunnossa.
Aika vähän minä olen lähiaikoina tehnyt :) Tarkoitus olisi edelleen saada tästä mukava käyttis ja luottopeli. Raato on tosiaan mulle jokapäiväinen ja ainoa käyttöauto jolla olisi tarkoitus ajella ympäri vuoden ja kilometrejä saattaa tulla noin 30tkm vuodessa.

Olisinhan voinut vaihtoehtoisesti hankkia tuoreehkon mjondeon käyttikseksi ja pitää raadon harrasteena, mutta ei se oikein innostanut. Hyvä ja kuvaava nimihän tuo on. Katsotaan tuota nimiasiaa uudestaan sitten kun kaikki purkkapaikat on poistettu, tekniikka on kunnossa ja korikaan ei enää näytä niin raadolta :D
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Sitten se on Le Raato 8-)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
vville
AktiVWisti
Viestit: 730
Liittynyt: 03.04.2013 16:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"

Viesti Kirjoittaja vville »

Tällä viikolla tuli taas edistettyä tätä projektia.
Wagenhaus asenti Raatoon korotuspalat, nyt auto näyttää jo hieman maastokelpoiselta. :)

Toissailtana tuli vaihdettua Raadon mittaristoon CVC:ltä tilatut ledit, ihan positiivinen muutos. Kuvassa vanha hehkulanka ja ledi rinnakkain.
led_vs_hehku.jpg
Eilen taas asennettiin TT:n avustuksella Raatoon lukollinen etuperä ja huollettu visko jäykillä liemillä. Sekä vaihdettiin varuiksi samalla etupäähän uudet nivelet ja suojakumit. Toisessa etunivelessä oli vielä yksi pultti kiinni, kaikki muut olivat löysällä. :o Vanhoissa ei ollut muuta vikaa kuin yksi rikkinäinen suojakumi, mutta en tahtonut Reiskan kaltaiseen niveljumppaan jossa niveliä vaihdetaan yksitellen. Laskin pikaisesti että alle kahden vuoden saldo on nyt kaksi syncroa ja 11 vaihdettua niveltä, Takapään neljä Löbro niveltä odottaa tallilla vaihtajaa. :)
etuperäremontti.jpg
Nyt toimii harmoonipaneelista etulukko, decoupleri ja takalukko, onpa kyllä aika jähmy ajettava kaikki päällä. :) Lukkojen merkkivalot on vielä mykät, sähköjä pitääkin selvitellä seuraavaksi. Ihanaa että hommat välillä etenee. :) :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Vastaa Viestiin