1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Raato"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Siinä reaktiotangon apurungon päässä on voinut kans reikä mennä soikeaksi ja pääsee osumaan siihen apurungon kaulukseen. Mulla tuommonen operaatio edessä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Raato"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tasan vuosi tänään kulunut Hopukan viime leimasta. 7000km mittariin tullut vuoden aikana, 400000 pyörähti mittariin pari viikkoa sitten. Eilen kävin kokeilemassa leimaa, hylättynä tuli takaisin. Vasemmalla ylätukivarren laakerointi väljä. Ja olikin ihan helvetin väljä. Ajan mittaan löystynyt ilmeisesti viime kesän puslien vaihdon jälkeen, koska kiristämällä selvittiin. Maanantaina hakemaan jällkitarkastuksesta leima.

Päästöt oli myös tasan 3,0. Epäilen, että ECU:n releen ohitus hyppyjohdolla viime syksynä on poistanut jotain moottorinohjaukseen liittyvää käytöstä, koska OBD:kään ei enää löydä yhteyttä, ja siellä on nyt sitten jotkut syötöt ims. vituillaan. Tähän saa toki joku asiasta ymmärtävä heittää faktaakin tiskiin, kiinnostaisi oikeasti tietää, että miksi se auto nyt toimii ilman sitä relettä, mutta mitä sen releen poissaolo aiheuttaa.

Viime viikkojen ulkolämpötilat on ajaneet nukkumaan autossa aika paljon, se sentään viilenee yöllä kun kämppä ei. On tää ihan hyvä autovalinta sitten kuitenkin. :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Raato"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Eipä se "109" rele muuta tee kuin kytkee koneeseen sähköt ecun ohjaamana, periaatteessa ne voisi ottaa ihan yhtä hyvin virtalukolta 15-linjan takaa, mutta turhaa kuormaa sinne. Jos sinne on taas tehty joku hyppyjohto niin että saa kokoajan 12v, niin sitten voi teoriassa ilmamäärämittari ottaa kyttyrää kun sitä koko se on koko ajan päällä.

Päästöt voi johtua jopa ihan katsastusaseman laitteesta, jos silminnähden havaittavaa pöllähdystä ei tullut. Kerran käynyt niin että tuli aina liikaa lukemaa, vaikka silminnähden ei mitään. Mittauskoneen uudelleenkäynnistyksellä antoi toimivat lukemat, kun kalibroi itsensä uudestaan - jäänyt varmaan liikaa nokea anturiin kiinni..
< 15kWh/100km
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Raato"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tänään haettu sitten jälkitarkastuksesta leima. Katsuri kerkesi melkein hyttiin asti avaimet kädessä, kunnes kysyi mitäs piti tarkistaa. Sanoin, ja kysyi, että vaihdoitko puslat. Ei, kiristin, kun oli löystynyt. Vilkaisi minua, kyykistyi heiluttamaan rengasta parkkipaikalla, antoi avaimet takaisin ja sanoi, että tää on tässä. :D

Kai sillä oli kiire kuuntelemaan sen mun jälkeen tuleen mopoilijan kilpien etsimistä, mopoilijaparka kertoili pitkästi kuinka ikävä poliisisetä oli pysäyttänyt ja oli kuulemma ollut poliisilla huono päivä, kun oli kilvet vienyt kun moposta puuttui peilit, vilkut ja jotain muuta ja äänenvaimenninkin oli laiton. Eikä ollut edes auttanut se, kun kysyi, että eikö teillä ole parempaa tekemistä kuin kiusata rehellistä veronmaksajaa... :D

Mutta joo... Päästöihin saattoi vaikuttaa kylmä konekin varmaan. 2,2 ollut näköjään viime kesänä. Kyllä se polkiessa vähän mustaa puskee.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Raato"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

dmn kirjoitti: 11.07.2021 17:30 Päästöt voi johtua jopa ihan katsastusaseman laitteesta, jos silminnähden havaittavaa pöllähdystä ei tullut. Kerran käynyt niin että tuli aina liikaa lukemaa, vaikka silminnähden ei mitään. Mittauskoneen uudelleenkäynnistyksellä antoi toimivat lukemat, kun kalibroi itsensä uudestaan - jäänyt varmaan liikaa nokea anturiin kiinni..
Samaa huomannut omissa dieseleissä. Ihan laidasta laitaan samoilla syöttöasetuksille.
Omassa 2WD 1.6 TD JX pakussa, joka käytännössä seissyt 2015 kesän jälkeen. Pientä siirtelyä sijoituspaikan pihassa huoltoihin ja kunnostukseen liittyen, katsastusrteissut n 30 Km edestakaisin 2017 ja 2021.
2015 K 0,00
2017 K 2,20
2021 K 0,12
Sama ilmansuodatin koko ajan, en ole edes avannut pönttöä aikoihin.
Käyttis 1.9 TDI GT Malagassakin K arvo seilaa katsastuspaikasta riippuen, nyt muutamassa viimeisessä katsastuksessa GT katsastuksella se on pysynyt 0,5 paikkeilla. Ilmansuodattimen vaihto n 10 t Km välein.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Räpläsin tuota otsikkoa, mutta tämä on niin monesta ketjusta yhdistetty ettei näytä päivittävän ihan kaikkeen.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Raato"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

DJSigma kirjoitti: 11.04.2021 22:27 Joo, mutta se on vvillen tekemä viesti, niin mä en voi sitä muuttaa. Oon mäkin muistaakseni Punukan ketjuun sen tehnyt, viestien otsikoissa näkyy sitten aina sen hetkinen pääotsikko, ne ei kaikki muutu.
Oisko nyt jees?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Nonni! Kiitos.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Jahas, eilen jäätiin sitten tien päälle. Turusta tarttui jotain, kun paluumatkalla kohti Lahtea alkoi jossain Forssan kohdilla esiintymään sellaisia jänniä nykäyksiä, puolen sekunnin käyntikatkoksia. Katkosten ajaksi syttyi hehkun valo, eli niinkuin virrat kävi pois päältä. Katkokset katosi, mutta radio alkoi käynnistelemään itseään jatkuvasti uudestaan, ja jäähdytysnesteen merkkivalo alkoi myös syttymään ja sammumaan ihan miten sattuu.

Riihimäelle pääsin, kunnes sitten sammui ajosta kokonaan. Tien sivussa kävin kurkkimassa konehuoneessa mikä voisi olla, mitään vikaa en löytänyt, paitsi vesihehkujen sulake palanut, mutta sen ei pitäisi mihinkään vaikuttaa.

Sitten kokeilin, ja lähti käyntiin. Yritin lähteä liikkeelle, mutta pääsin 20 metriä ja sammui. Eikä enää mennyt edes virrat päälle. Taas urkkimaan konehuoneeseen ja joka puolelle, akulta lähtevää johtoa tutkin ja muuta. Sitten menikin taas virrat päälle. Yritin käynnistää, startti pyöritti, mutta juuri kun olisi startannut, pyörintä loppui, parilla vikalla yrityksellä starttikin ulvaisi.

Noh, AL Plussaan yhteyttä ja hinurin kyydissä kotiin. Alustavat diagnoosit isojen poikien keskuudessa viittaavat maavikaan, ja virtalukonpohja kannattaa ekana kokeilla vaihtaa.

En tiedä onko samaan vikaan liittyvää, vai jossain muualla, mutta jonkun aikaan on ollut sellaista "huojuntaa" pintakaasulla. Eli vähän niinkuin nykii, eli välillä syöttää, välillä ei. Mutta vaan pintakaasulla.
DSC_6471[1].jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Onko ainoa maadoitus moottorista runkoon vaihdelaatikon etupäässä?
Simossa alkoi olla latausjännitteen kanssa ongelmia, kunnes tein akulta lohkoon tulevan johdon liittimeltä pari lisäjohtoa konehuonen takaseinään.

Käynnistyskaapeli akun MIINUKSESTA suoraan auton runkoon ja kokeilua.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Akun miinuksesta menee suoraan akkukotelon pohjaan johto. En oo katsonut mistä koneesta menee.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vakiona maadoitus menee akusta lohkoon ja laatikon etupäästä koriin.
Hopukkaa on ilmeisesti lisätty maadoitus suoraan koriin.

Virtalukonpohja on helpoin testata irtopohjalla. Liitin irti virtalukonpohjalta ja kiinni irralliseen. Jollain talttapäämeisselillä vaikka kääntää käyntiin.

Oliko Hopukassa muuten TDI:n käynnistyksenesto aktiivisena?
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Siinä on akku siirretty pelkääjän penkin alle, siellä menee pohjaan suoraan piuha. Mun mielestä moottoritilassa on kanssa joku.

Laitoin virtalukonpohjan tilaukseen.

Käynnistyksenesto on käsittääkseni poistettu softasta ja koko boksi jätetty pois.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tjoo, muistin oikein. Laturin jalasta menee maapiuha akkuhyllyyn.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Jahas. Autodocilta tilasin virtalukonpohjan ja jäin sitä odottelemaan ennen kuin jaksoin edes alkaa tutkimaan missä vika. Osa tuli, ja sitten aloin tutkimaan. Vanhalla pohjalla kokeilin ensin.

Virrat päälle
Auto käyntiin
Pieni kaasun polkaisu - auto sammui
Virrat pimeänä
Minuutin päästä virrat ilmeistyi takaisin.

Uudella pohjalla tulos sama, paitsi virrat jäi pois päältä.

Tässä vaiheessa, virtalukko "virta päällä" -asennossa, mutta auto pimeänä, menin ihmettelemään moottoritilaan, että mitähän vittua. Koskin yhteen laturille tulevaan johtoon, ja virrat surahti päälle. Sitä sitten heiluttelin, ja totesin, että sen katkoo ja kytkee virtoja. Tarkempi tutkimus osoitti, että akulta tuleva johto josta haarautui koko autolle virrat, oli käytännössä irti liittimestään kutistesukan sisällä.
DSC_6513.JPG
Varmaan pikkuhiljaa tärinässä lipunut irti vähän löysästä liittimestä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jos virtalukon pohja jonka otit irti oli ehjä laitatakaisin varmista että liitimey johtosarjassa kireät niin toimii varminten.
Nykyvalmistajien pohjat pääsääntöisesyi kuraa ja toinen joka tapoaa pohjia on löysät viryalukon liitimet jotka lämpenee hionon kontaktintakia ja hajottaa pohjat.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Joo, jätin vanhan pohjan kiinni. Pari kappaletta Febin pohjia on nyt varalle.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Nyt on jotain tautia liikkeellä piireissä. Tänään liikkeelle lähtiessä ekassa hidastuksessa painui jarru vähän turhan syvään. Ja seuraavassa vielä syvempään. No ekana vilkaisu jalkoihin, että pahamaineinen pääsylinterikö siellä. Mutta kuivaa oli, ja sitten ajattelin, että on se kai viksumpi kääntyä kotiin vilkaisemaan tarkemmin. Kotipihassa mittarikotelo auki, ja jarrunestesäiliö tyhjä. Sitten kierros auton ympäri alle kurkkien, kaikki letkut ja putket ehjiä. Mutta oikea takavanne sisältä märkä, eli sen rummun sylinterihän se, ja rummun avaus vahvisti diagnoosin. Piti olla varastossa osa, niin muissa asioissa polkupyörällä Motonetissä käydessä en sitten ostanut uutta, ja sitten varastolla huomasin, että ei ollutkaan perkele kuin kengät jäljellä varaosalaatikossa... Noh, päivä se on huomennakin, ja polkupyöräily on ihan kiva harrastus... :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Olen tässä pidempään ihmetellyt, että jäähdytysnesteet johonkin katoaa, mutta ei tiputa alleen. No tänään sitten tongin takapenkin sisältä työkaluja, ja välineiden käärinliinoina toimivat rätit aivan märkiä.

1+1=2?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Sen takapuhaltimen lähdöistä vai mitä tuloja/menoja/kiertoja on, niin niistä vuoti ainakin yhdessä autossa minulla. Pikkusen vaan koski sormella, niin alkoi vuotaa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Vastaa Viestiin