VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kesäauto herätetty henkiin
Kuva
Kuva

Leimaa varten pitää vaihtaa lämppärin moottori ja vähän säätää / herkistellä takajarruja. Auto on seissyt 11/2010 asti, mutta tarkoitus ottaa kesäksi ajoon. Ollut itselläni viimeiset 10 v lähinnä kesäkäytössä, sitä ennen aktiiviajossa 24/7 vuodesta 1998. Edellinen omistaja ostanut auton uutena ja perikunta hylkäsi hyvän auton autoliikkeeseen, josta sen sitten bongasin yöllisellä väijykierroksella.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja redi »

Pirteen värinen :) Taitaa olla T4:n vanteet alla, kävikö suoraan vai joutuiko sorvaamaan tai laittaan spaceria?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

^multa näköjään löytyy muuten pari settiä hyviä T4 peltivanteita jos joku sattuu kaipaamaan
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Alkuperäislook vuonna 1998 jolloin ostin auton.
Kuva
Tuolloin opin, ettei mangelssin vanteita saa kiristää paikalleen ennen kuin jarrurummun kiinnityspultit on poistettu välistä. Onneksi puolitutulta löytyi joutilaat vanteet, niin pääsi vipotuksesta eroon ;)

Nykyinen väri on Bilteman valikoimasta löytynyt vihreä lakkamaali.
Edellinen vihreä sävy löytyi peltikattopohjamaalista, joka haalistui nopeasti, joten paikkamaalaaminen oli käytännössä mahdotonta.
Kuva

Tarkoitus olisi lähiaikoina ottaa työn alle ja saada kesäksi ajoon ja kesän mittaan fiksailla sekä muutella paremmin "retkeilykäyttöön" sopivaksi.

Katon korottaminenkin on käynyt mielessä ja muutoskatsastaminen sen jälkeen matkailuautoksi. Kori on lähes alkuperäisessä kunnossa, eli pari pikku paikkaa on tarvinnut hitsata helmoihin ja vas puoleinen takalokasuojan kaari rakentaa uusiksi
Kuva
sekä "oikoa" keulasta, kun pussasi risteyksessä aikanaan toisen auton lavan kulmaan.
Kuva
Sen jälkeen tein keulan suojaksi karjapuskurin
Kuva

Vanteet on T4 15" joiden keskireikää on avarrettu. Edessä oikealla puolella otti tasapainoknööli kiinni "pyörännavan kiinnikkeeseen", joten sitä piti pikkasen viilalla muotoilla, Syncrossa ei ottanut kiinni mihinkään.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja redi »

Kiinnostais ehkä itsekin pakun leimaus matkailuautoksi. Kerro jos keksit jonkun edullisen keinon.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ruuhi vaan katolle ja konttorille!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TT| kirjoitti:Ruuhi vaan katolle ja konttorille!
Ei siihen oikein muu auta, pitäisi vaan tutkia miten se pitää toteuttaa, että kelpaa inssille. Mahtaakohan vaatia jotain laskelmia kestävyydestä ym?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

T3Syncro kirjoitti:
TT| kirjoitti:Ruuhi vaan katolle ja konttorille!
Ei siihen oikein muu auta, pitäisi vaan tutkia miten se pitää toteuttaa, että kelpaa inssille. Mahtaakohan vaatia jotain laskelmia kestävyydestä ym?
Helpoin tie varmaan olisi käyttää jotain valmista korkeata kattoa. En tiedä mistä vuosimallista alkaen on katon kestävyydelle jotain vaatimuksia. Tuo omassa oleva tehdaskorkeakatto(liian matala tähän tarkoitukseen siltään) on kyllä ilmeisesti erittäin vahvaa tekoa, kun keskimmäinen katon tuki on voitu poistaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Helpointahan se matkailu-/retkeilyauto olisi tehdä takatuuppari bussista tai syncronakin ex paloautosta tai sakusta, mutta kun on tämä jo olemassa ja pois en raaski hukata. 5-6 hengen Tölkki olisi silti kiva (diesel & pienellä verolla).
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja jarke »

ei kannatakaan myydä mitään pois, ostaa vaan lisää :mrgreen: , helpointa "täysverollisesta" tehdä silti...
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja redi »

Juuri tuota verotusasiaa pohdiskelin, jos pakusta lähtee tekemään. En oo perehtyny suuremmin mut käsitys oli ettei se ole ihan yksinkertanen homma.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/vero ... tkailuauto
Tuossa oli hyvä oivallus, että asuintila voikin olla poikittain.
On muuten aika rankkaa tarinaa tuosta co2-kikkailusta myöskin. Taas Ruotsissa on asia hoidettu vähän järjellisemmin. :evil:
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja TT| »

^oot saanu kesäauton jo liikkeelle ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TT| kirjoitti:^oot saanu kesäauton jo liikkeelle ;)
Hinku olisi saada, kun vaan ehtisi vaihtaa lämppärin moottorin. Tosin taitaa senkin kytkin korkata kohta, kiitos tänään saadun yv:n ;)
Jos laittaisi tähänkin isompaa ahdinta ;)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Lämppärin moottorin vaihtopäivä.

Vanha moottori oli totaalisen jumissa, tosin tilalle menee varaosalaarista käytetty. Olisihan sitä tietty voinut uudenkin hommata, mutta vaihdetaan sitten taas jos lakkaa toimimasta.

Kuva

Sen verran kauan aikaa edellisestä vastaavasta operaatiosta, että soittelin Eicallekkin jo, kun ei meinannut kotelo haljeta. Liian pienillä työkaluilla kun nävertää, ei hommasta tule mitää. Isompaa meisseliä ja voimaa, niin nuului nax ja kansi lähti nätisti irti.

Sormien paikkaustauko ja sitten kasaamaan...
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Olisihan sitä tietty voinut uudenkin hommata, mutta vaihdetaan sitten taas jos lakkaa toimimasta.
Toi onkin niin helppo ja nopee homma että sen varaan kannattaa laskee että käytetty moottori kestää :D :D :D :D
Tietysti jos ne ostaa "oikeesta" paikkaa niin sitten tuskin on mitään vaaraa "Meillä hyvä käytetty osa ei paljon uutta häpeä, en tiedä sitten miten muilla?" ;)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Työläin asia tuossa on mielestäni ne itse viritetyt sähkötyöt... pitää purkaa kaikki ja tehdä fiksummin yhteen paikkaan, niin ettei mikään ole kojelaudassa kiinni. Sähköjohtoja on tullut vedeltyä ristiin rastiin vuoden -98 jälkeen muutama metri ja suurimmasta osasta ei ole mitään muistikuvaa.

Kaikki ruuvit lähtivät helposti irti ja niistä katosi vain yksi etureunan peltiruuvi.

Tähän autoon ei ole montaa euroa tarvinnut sijoittaa viimeisen 10 v aikana, tuulilasin vaihto taitaa olla ainoita arvokkaampia remontteja, muut osat on löytynyt omista varastoista tai korjaantunut kyläsepän pajassa.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: VW T3 1.6TD -88

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

:D :D :D :D :D
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 1.6TD -88 "Type"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Katkenneiden pulttien irroitus

Taltalla ura kantaan
Kuva

Moskalla ja iskumeisselillä / leveällä "tasapäällä"
Kuva
Vastaa Viestiin