Pohjosen tölökki. Caravelle GL SYNCRO 1,9 M-TDi

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Pohjosen tölökki. Caravelle GL SYNCRO 1,9 M-TDi

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Tervehdys pohjoisesta.
Pitkään jatkuneeseen tölkkikuumeeseen on löytynyt viimein lääke. Minullahan oli vähän aikaa t4 syncro, mutta maasto-ominaisuuksien ollessa surkeat vaihdoin vempaimen mitsu pajeroon hirveillä mutarenkailla. Se oli ihan kiva kottero, mutta ei ollut rahaa ruokkia sitä. 12l. sataselle nätillä ajolla oli mulle liikaa. Verotkin tuommoisessa pajerossa oli karmeat, rekisteröity 7 henk. henkilöautoksi.

Tölkki alkoi houkuttaa kun eksyin tälle sivustolla ja kun samasta pitäjästä löytyi kohtuuhintainen volkkari niin pakkohan siitä oli kaupat sopia.
En sen kummemmin vielä ole asiantuntija tässä automallissa joten tässäpä kuvia kulkineesta. Kertokaa te jotka tiedätte tölkkien sielunelämää enemmän että mitä näette. Oliko kannattava ostos?
Moottorina joku vapari dieseli. Osako joku sanoa ulkonäön perusteella että mikä? Tehotonhan tuo on, 80km/h kun oli mittarissa matkaa oli jo taitettu melkoinen matka.
Ruostetta ei ainakaan ole kuin vähän tuossa pystysaumassa

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Hei tölkkeilijät! Onko tämä nyt sitten sellainen harvinainen M1 luokan syncro jonka saa rekisteröityä matkailuautoksi ilman veroseuraamuksia?
Auto on jossain elämänsä vaiheessa ollut taksikäytössä. Onkohan sen takia muutettu normaaliksi henkilöautoksi?
Kuva

Auton päätarjoituksena minulla on toimia metsästyskulkuneuvona. Tiet voivat olla joskus huonoja joten maavaraa täytyy saada pikkuisen lisää ;)
Viimeksi muokannut Jouni, 21.06.2016 23:23. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7679
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TerVWetuloa Foorumille!!!

Moottori on 99% varmuudella 1Y, eli 1.9D. Siitä saa pikkuvaivalla ahdetut, esim 1.6TD (JX) osilla tai sitten sekoittamalla hommaan 1.9TD (AAZ) osia. Auto on ilmeisesti ollut aluneperinkin TD?

Maavaraa saa helposti ja edullisesti, osia sen lisäämiseen löytyy esim nimimerkki Eicca_ kautta. Sitten kun koneeseen saa lisää VWoimaa, voi rengastustakin pikkasen suurentaa.

E: siellä lukee se maastohenkilöauto = alennetun veron :(
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Se on hiano.

Jos sua alkaa ahdistamaan tuon dieselverot henkilöautona, niin älä ainakaan pakuksi sitä katsasta. Etsitään sulle foorumin voimin pakusyncro, ja mä ostan tuon sulta sitten pois. ;)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88

Viesti Kirjoittaja jarke »

kaikilla muilla paitsi mulla on ohjaustehostin... :(

hieno peli!!!

juu eikös se siinä paisarin luukussa ole turbo tarra jos on turbopeli ollut
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 744
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Hieno nähdä noita kasikytluvun stereoasennuksia näissä :) Ja ihan ryhdissään näyttäs olevan muutenkin.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 788
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88

Viesti Kirjoittaja selvesa »

jarke kirjoitti:kaikilla muilla paitsi mulla on ohjaustehostin... :(
Ei ole tehostinta täälläkään, se täytyy löytyä hartioista/käsistä :lol: .. varsinkin kun etulukko päällä veivailee metsikössä ... 8-)

Niin ja hieno on Jounin hankinta ...
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88

Viesti Kirjoittaja Jouni »

T3Syncro kirjoitti:TerVWetuloa Foorumille!!!

Moottori on 99% varmuudella 1Y, eli 1.9D. Siitä saa pikkuvaivalla ahdetut, esim 1.6TD (JX) osilla tai sitten sekoittamalla hommaan 1.9TD (AAZ) osia. Auto on ilmeisesti ollut aluneperinkin TD?

Maavaraa saa helposti ja edullisesti, osia sen lisäämiseen löytyy esim nimimerkki Eicca_ kautta. Sitten kun koneeseen saa lisää VWoimaa, voi rengastustakin pikkasen suurentaa.

E: siellä lukee se maastohenkilöauto = alennetun veron :(
Kiitoskiitos!
Joo auto on ollu TD. Piti ihan tarkistaa ja kylähän sieltä rekkarikilven takaa löyty turbo diesel tarra. Minäkin luulen että tuo kone on 1.9l. Kuitenkin sen verran tuntuu vääntöä olevan. Edulliset turbo osat on jo hakusessa.
Tarviiko tuohon mitään muuta kuin pakosarja, imusarja ja ite solmu vaikka tosta JX koneesta? Miten öljykiero on toteutettu tuommosessa koneessa? Pitääkö ruiskupumppua säätää ahtamisen jälkeen.

Tarkoittaako tuo alennetun veron että täytyy lakata haaveksimasta siitä matkauiluautosta?
jarke kirjoitti:kaikilla muilla paitsi mulla on ohjaustehostin... :(

hieno peli!!!

juu eikös se siinä paisarin luukussa ole turbo tarra jos on turbopeli ollut
Ei ole tässäkään tehostinta, vielä ;)
hillitty kirjoitti:Hieno nähdä noita kasikytluvun stereoasennuksia näissä :) Ja ihan ryhdissään näyttäs olevan muutenkin.
Tereot on oikeasti myös toimiavat ja yllättävän hyvätkin.
Viimeksi muokannut Jouni, 08.02.2014 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88

Viesti Kirjoittaja jarke »

olikos tuo skodan kone, eikös siinä ollut "hyvät sisähilut", mm.öljysuihkut männille jne valmiina? eikös siinä ollut pikkuratti, näin varmaan väärin. :(
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88

Viesti Kirjoittaja Jouni »

jarke kirjoitti:olikos tuo skodan kone, eikös siinä ollut "hyvät sisähilut", mm.öljysuihkut männille jne valmiina? eikös siinä ollut pikkuratti, näin varmaan väärin. :(
Eikuhei sori.
On tässä sittenkin tehostin. Tosin toimimaton. Jäykkä on käännellä eikä mitään merkitystä onko auto käynnissä vai ei.

Mistä voisi aloittaa tuon tehostimen vianetsinnän?
Kuva

Nyt siis auto omassa pihassa ja ei ainakaan vielä kaduta hirveästi ostos vaikka remonttia on tiedossa. Vaihtoon/korjaukseen menee mm. vetoakselin niveliä/suojakumeja, takapyörän laakeri, tuo ohjaustehostin. Sitten pieniä sähkövikoja tuntuu olevan melko paljon, en tiedä jaksanko ruveta niitä kaikkia laittamaankaan kuntoon. Mm. polttoainemittari ei toimi, mittariston valot toimii vaihtelevasti, lämppärin puhallin reistailee, sähköpeilit ei toimi.

Tyhmiä ja tosi tyhmiä kysymyksiä saatan tulla tänne kyselemään tuon tuostakin. Toivottavasti joku viitsisi vastaillakkin niihin.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Aloita eka siitä onko hihna edes paikoillaan ja onko nestettä. :)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7679
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jouni kirjoitti:Tyhmiä ja tosi tyhmiä kysymyksiä saatan tulla tänne kyselemään tuon tuostakin. Toivottavasti joku viitsisi vastaillakkin niihin.
Itsella on omassa AAZ:ssa nyt 1Y männät. Purkamassani 1Y-moottorissa oli öljysuihkut mäntien alla, mutta kk-laakerit on eri kuin AAZ/1.9TDI moottoreissa, ilm tehokkaammissa jotain vahvempaa (?)

Onko ohjaustehostimen pumppu paikallaan, kytketty letkuihin ja hihna paikallaan?

Turbotukseen tarvitset siis JX pakosarja, KKK K14/K24 ahdin, JX tai AAZ ruiskutuspumppu (ahdonalaisella rikastuksella).

Tällä foorumilla ei ole tyhmiä kysymyksiä, täällä saa kysyä kaikkea Tölkkiin liittyvää (muutakin oikealla alueella) ja saat varmasti vastauksiakin ilman ostovelvoitetta :D
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88 SYNCRO

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tervetuloa! Hieno Syncro löytynyt :) 1.9D siellä näyttää tosiaan olevan ja samaisen motin turbotus on tuollakin menossa http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =20&t=1806
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88 SYNCRO

Viesti Kirjoittaja Jouni »

TT| kirjoitti:Tervetuloa! Hieno Syncro löytynyt :) 1.9D siellä näyttää tosiaan olevan ja samaisen motin turbotus on tuollakin menossa http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =20&t=1806
Toivottavasti tulee paljon kuvia ja tekstiä tuon turbotuksen jokaisesta työvaiheesta. Voin sitten apinoida kaiken sieltä kun itselle tulee ahtaminen ajankohtaiseksi.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88 SYNCRO

Viesti Kirjoittaja jarke »

Jouni kirjoitti:
TT| kirjoitti:Tervetuloa! Hieno Syncro löytynyt :) 1.9D siellä näyttää tosiaan olevan ja samaisen motin turbotus on tuollakin menossa http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =20&t=1806
Toivottavasti tulee paljon kuvia ja tekstiä tuon turbotuksen jokaisesta työvaiheesta. Voin sitten apinoida kaiken sieltä kun itselle tulee ahtaminen ajankohtaiseksi.
se on tiisselissä helppoakun heinänteko (tosin en kyllä osaa niitä seipäälle lapioida vaikka niitäkin pihasta löytyy) tuollakin on yksi hyväksi todettu versio aiheesta:
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... f=3&t=1040

raakaa rautaosaa löytyy varmaan monestakin hyllystä ylimääräisenä sopuhintaan kun tarve iskee, kannattaa laittaa tuonne vaan ostoilmoa kun ajankohtaista. J a kannattaa turpottaa :mrgreen: ,muuttuu auton luonne aikalailla hauskemmaksi sen jälkeen, ajaa sitten tiellä tai sen vieressä.
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88 SYNCRO

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Tehostin alkoi toimimaan kun lorotteli ATF:ää säiliöön. Auto tosin kusi öljyt allensa kun auton oli käynnissä ja pyöritteli rattia. Pumpun seudulta sitä tulee melko paljon.
Pitäskö nuissa tyhjissä reijissä tehostimn pumpulla olla pultit? Tuolta jostain se öljytkin tuuppaa ulos...
Kuva

Lisää korjattavaa. Kalistuksenvakaajan pysty tanko irtipoikki. Ilmankos se vähän tuntui heilakalta ajella :)
Kuva

Kokeeksi laitoin tollaset "ketjut" renkaisiin ja kävin kokeilemassa mihin se tölkki pystyy.
Kuva

On se ihme vehe. Ei nämä nilkkalumet haitannu juuri lainkaan. Neliveto ja takalukko toimii moitteetta.
Kuva
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88 SYNCRO

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Niinjoo.
Tulevia renkaita kans vähän arvoin. Löytys yhet audi A4:sen 7x16 aluvanteet 42 ET:llä. Mitä luulette, mahtuuko 235/65 r16 rengas tuolla vanteella ilman levikepaloja pyörimään eikä vastaa mihinkään? Korotusta tulee jotakuinkin 20mm jossain vaiheessa kunhan oma hovisorvari saa palikat tehtyä.
Mulla kyllä löytys tuommoset 5x112 jaolle olevat levikepalatkin, mutta niillä on leveyttä 20mm. ET olis silloin 22, joko tulee liian ulos? Nuista levikkeistä joutus sorvaamaan keskireikää isommaksi ja pinnapultit joutus luonnollisesti vaihtamaan pitemmiksi.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88 SYNCRO

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kyllähän noissa pumpun rei'issä pitäs pultit olla.
Mistä tuommoisia ketjuja saa? Olisivat melko hyvän oloiset lumikeleille.
ET42 vanteet voi mennä paikalleen, mutta jos on Audin alkuperäiset ja KR57,1mm niin ei sen puolesta sovi paikalleen. ET22 ei vielä tule liikaa ulos, ainakaan noin kapealla renkaalla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7679
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88 SYNCRO

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ota koko kallistuksenvakaaja pois, ellet radalla aja kilpaa.
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88 SYNCRO

Viesti Kirjoittaja Jouni »

TT| kirjoitti:Kyllähän noissa pumpun rei'issä pitäs pultit olla.
Mistä tuommoisia ketjuja saa? Olisivat melko hyvän oloiset lumikeleille.
ET42 vanteet voi mennä paikalleen, mutta jos on Audin alkuperäiset ja KR57,1mm niin ei sen puolesta sovi paikalleen. ET22 ei vielä tule liikaa ulos, ainakaan noin kapealla renkaalla.
Täytyypä laitella pultit reikiin. Jos öljyn tiputtaminen loppuu niin olisipa jo melkein liian helppoa. Tuo on varmaankin ihan normaali 8mm pultti.

Tosi hyvät ketjut on joo. Ei tosin minulla ole mitään hajua mistä on hommattu, jotku kiinalaiset tekeleet nuo on. Silent chain lukee nuiden säilytys salkussa. Mukavat asentaa renkaaseen ku ei ole sekaisin ja solmussa niinku normaali kettingit. Voi myös huoletta ajella tienpäällä 60-70km/h.

Täytyi yksi rengas pyöräyttää vanteelle ja kokeilla miten passaa.
Kuva
Ihan hyvin sopii, saisi ehkä sentin tula vielä ulospäin. Täytyy laitella loputkin rattaat ja katella sitten tarkemmin tarviiko levikkeitä.
Kuva
Kuva
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: Pohjosen tölkki. Caravelle GL -88 SYNCRO

Viesti Kirjoittaja Jouni »

T3Syncro kirjoitti:Ota koko kallistuksenvakaaja pois, ellet radalla aja kilpaa.
Nojoo niin taidankin tehdä.
Vastaa Viestiin