VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

http://www.do88.se/fi/artiklar//liitosk ... index.html
Tuollaisia käytin välijäähdyttimen nestelinjoja rakentaessani. No ei kovin halpoja mutta laatu oli kyllä hyvä.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Hyvä vinkki kiitos! Nuo päävesiputkien yhdysputket on mulla ihan tavallista alumiiniputkea. Mikäli niissä ei letkut pysy, niin pitää tilata tuolta. Näyttää kokojakin olevan. Lisäksi se JX:n ylimääräinen vesipumppu on tarkoitus korvata suoralla putken pätkällä. En tiedä miten kova paine siinä kohtaa on, mutta päävesiputkissa ainakin virtaa isommat määrät nestettä ees taas. Lisäksi ne putket tavallaan roikkuu yhdysputkien varassa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Tänään vähän parempi päivä. Vesiletkut löysi loputkin paikkansa ja lemmaritkin on kiinni. Ainoastaan kuskinpuolella auton alla kulkeva ohuempi lämppärinletku etsii paikkaansa. Kanteenko se tulee kiinni? Se laippa missä on vesihehkut näyttäisi olevan sopivankokoinen.

Lootan öljyvuoto paikallistui eilen yhteen nokkakappaleen pulttiin. Se on ollut vain sormin kiristettynä maadoituspiuhaa odottaen ja ilmeisesti sitä kautta valuttanut muutaman pisaran. Tuhersin koko pultin ruuvilukitteella ja vedin sen kunnolla kiinni. Tänään lootan alle jätetty talouspaperi oli putipuhdas. Pulttia pyyhkiessä näytti vähän öljyä tarttuvan, mutta pitää nyt seurata. Toivottavasti ei tarvis alkaa irrottamaan nokkakappaletta tässä vaiheessa. Toisaalta sittenpä olis varmuus.

Lopuksi mallailin vähän välijäähyä ja ahtoputkia. Ne luovuttajan vanhat kannattaa muuten säilyttää. Niistä voi olla paljonkin hyötyä. Ainakin AHU:n putket ja kumiset välimuhvit auttaa paljonkin ainakin minun tapauksessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja TT| »

Sinne kannen päähän se irrallaan oleva lämppärille menevä letku tulee kiinni.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Näin tehään tänks!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7680
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla oli AHU:n ja 1Z:n putket apuna, kun Dokaan tein ilmaputkiston ahdin - Oettinger - imusarja. Loppupalat kelpasi kaverin projektiin, kun minulla ei ollut tarvetta orggis ahtolämpömittarin anturille.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

TT| kirjoitti:Sinne kannen päähän se irrallaan oleva lämppärille menevä letku tulee kiinni.
Alkuperäinen auton letku oli n. 15mm. Kannen laippa (se missä on ne vesihehkut) puolestaan 25mm. Adapterikauppaan tuli lähtö.

Ja ahtoputkien lisäksi kannattaa säästää luovuttajasta se kannen vesilähtö. Siitä saa anturin ja lukitussokan. Ja teoriassa o-renkaankin, mutta uusi maksaa marmorilta haettuna 5.50€.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Ennen kuin unohdan, niin kertauksen vuoksi mitkä asiat vaati soveltamista WBX-TDI -swapissa:

- moottorinkannatinputket ja niihin/koneeseen pultattavat alumiiniset raudat piti hankkia
- tankki, kytkinkoppa, öljypohja ja öljypumppu hankittava myös ja pohjapanssari taakse
- tankin lähtöletku vaati adapterin, kun vanha oli niin huonossa kunnossa
- isoja syyläriltä tulevia vesiputkia piti jatkaa
- lämppärin letkuja (ne ohuemmat letkut auton alla) piti jatkaa myös, kanteen tuleva vaatii adapterin, kun kannen laippa on isompi
- startin virtapiuhaa piti jatkaa
- startin herätepiuha vaatii uuden liittimen, kierteet ei riitä startissa WBX:n aikaiselle paksulle rengasliittimelle
- koneen vesiletkut piti hankkia
- paisari tarvitsee telineen
- hehkujen toimintakuntoon saattaminen on vielä työn alla, että siitä myöhemmin

Lisäksi se, että päätin mennä mekaanisella pumpulla vaatii tietty sen syöttöpumpun ostamisen.

Varmaan jotain jäi uupumaan, mutta itsellekin näin muistin virkistykseksi tämä lista.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Autosähköasentaja kävi. Virtapuoli on hehkujen kytkemistä vaille valmis. Starttaamaan pääsen ensi viikonloppuna. To do -listalla sitä ennen:

- yhden anturin reiän tulppaaminen
- öljytikku viriteltävä jotenkin
- kytkinsylinterin asentaminen
- vaihteensiirtimen kiinnittäminen
- jäähdytinsysteemin täyttäminen
- öljyt koneeseen
- naftasuodattimen täyttäminen
- naftaa tankkiin
- hevoselle mitoitettu annos rauhoittavaa kuskin suoneen
- akkukaapelin kiinnittäminen
- virta-avaimesta kääntäminen

Syöttöpumpun kaasuvaijerin viritys vaatii säveltämistä. Ja minähän en ymmärrä nuoteista mitään. Lisäksi ahtoputket ja pakoputki on vielä osina. Nämä nyt ei sinänsä estä kokeilemasta käynnistämistä...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

No enhän minä mihinkään viikonloppuun malttanut odottaa. Tänään töitten jälkeen hallille. Reiät tukkoon lohkosta. Öljyt, naftat ja syylärinnesteet sisään ja starttaamaan. Ei oikein ollut akuissa potkua, niin pitää latailla niitä ja yrittää sitten lauantaina uudestaan. Ilkee tuo napsuva ääni mikä meinaa kuulua melkein joka yrityksellä. Mistä ihmeestä se kuuluu...

https://youtu.be/wt3bgt6bgwA
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Äkkiä arvaisin että solenoidi (startin) kun ei ole riittävästi jännitettä -> ihan normaalia. Mutta ei tuota nyt varmaksi osaa sanoa jotta mitä naksetta ajattelit. Eli kauniita unia ja laturia Mairelle 8-) 8-) 8-) 8-)
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

No niin. Alkaa ympyrä lopultakin sulkeutumaan. Melko helpotuksen hetki, kun saatiin käyntiin. Tässä vaiheessa suuret kiitokset projektia edesauttaneille tahoille. Pasi_t ja Heebo olleet korvaamattomana apuna ja työnjohtajina :)

https://www.youtube.com/watch?v=d3ogSYHGgjg

Startti rääkäsee tällä kerralla. Muulloin ei kyllä. Vähän meinaa vuotaa naftaa tankin pohjaletkun adapterista, vettä kannen vesilähdön adapterista ja öljyä täyttöputken juuresta. Pitää tilkitä kaikki ajan kanssa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Pakarin rakennushommia. Pitääköhän se jossain vaiheessa alkaa ittekkin opettelemaan tuota hitsaamista. Komeeta jälkeä kyllä tulee ammattimieheltä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Hanttapuli kirjoitti:Vähän meinaa vuotaa naftaa tankin pohjaletkun adapterista, vettä kannen vesilähdön adapterista ja öljyä täyttöputken juuresta. Pitää tilkitä kaikki ajan kanssa.
Naftan ja veden vuotamisen syy selvisi. Enhän minä tomppeli ole tiivistänyt niitä metallisia adaptereita mitenkään. Liikkeestä lupasivat lähettää veloituksessa näihin tarkoitetut tiivisteet, kun myyjä ei ollut huomannut mainita minulle asiasta. Täysi 10+ palvelusta :)

Öljyn täyttöputkesta ei eilen enää vuotanut mitään. Silti öljypohjan kylkeä tuli lauantaina koneen käydessä norona öljyä. Sen koneen alumiinisen kannatinraudan keulan puolelta. Suodatin oli puhdas, että oisko sen lauhduttimen/jäähdyttimen juuresta mistä tulee. Pakko laskea varmaan öljyt pois ja tutkia kunnolla, kun sitä tosiaan tulee tip tip -tahtiin.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jos se on se lämppärin vesi lähtö siitä kannesta josta puhut niin siihen kannattaa mun kokemuksen mukaan leikata paksuimmasta saatavilla olevasta tiiviste paperista oma tiiviste, jos siis kyseessä tölkin oma paperitiiviste laippa. Ne tiivisteet mitä tölkin lämppärin lähtöön myydään on vaan lian ohuita ja vuotavat helposti. Itse ainakaan en ole enään aikoihin iskenyt tiiviste sarjojen tiivaria tohon.
Siinä lauhdutin jalassa on seuraavat kohdat mistä voi vuotaa:
1 ÖP anturi voi vuota sekä muovista jos halkeaa mitä tekee joskus ja myös kiinityksestä
2 Lauhduttimen ja jalan välissä on kuminen rengas joka ajanmyötä hapertuu ja halkeilee ja rupeaa vuotamaan.
3 joskus menee jopa lauhduttimia puhki
3 suodatinjalan ja lohkon välinen tiiviste voi joskus vuotaa.
4 Vieressä on se kampikammion huohotus putki tai lätkä joka peittää sen paikan siitä voi myös vuotaa.

Suodatinjalka korjauksiin ei tarvitse päästää öljyjä ulos.
Voit arpoa paikka tunkemalla talous paperia eri paikkoihin ja antaa koneenkäydä ja katsoa mitkä lähtee öljyyntymään. pese tietenki liukkarilla/break cleanerilla paikka ennen tätä jotta aikaisemmin levinnyt öljy ei sekoita arpomista.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Vesiadapteriin on kääritty oikeata teippiä ja lisätty usit(?)-tiivisteet. Vielä jostain niin isot avaimet, että saa vedettyä kunnolla kiinni. Jospa se pysyisi vesi+syylärinneste sitten letkujen sisäpuolella. Naftaletkun adapteri saa saman käsittelyn.

Ja pakoputkikin ois valmis :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7680
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Onnistuuko moniurahihnan vaihto äänenvaimennin paikallaan?
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Varmaan yhtä heittämällä kuin koko koneen vaihtoprojekti.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7680
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vakiopöntön kanssan on ainakin ahdasta, tuo saattaa olla kapeampi.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2614
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Ei nyt ole tarkkoja mittoja käsillä, mutta melko litteähän tuo tosiaan on.

Mahtavasta kelistä huolimatta jaksoin raahautua hallille ottamaan naftasuihkun. Päivä oli kuitenkin melkoinen menestys. Auto vuotaa enää öljyä :)

Nyt vaan joku seppä tekemään kaasuvaijerin kiinnitys ja ahtoputket. Sen jälkeen saa alkaa täytellä lappuja katsastusta varten.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Vastaa Viestiin