VW Transporter Syncro mTDI 1986 - Armylanssi Maire
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
http://www.do88.se/fi/artiklar//liitosk ... index.html
Tuollaisia käytin välijäähdyttimen nestelinjoja rakentaessani. No ei kovin halpoja mutta laatu oli kyllä hyvä.
Tuollaisia käytin välijäähdyttimen nestelinjoja rakentaessani. No ei kovin halpoja mutta laatu oli kyllä hyvä.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Hyvä vinkki kiitos! Nuo päävesiputkien yhdysputket on mulla ihan tavallista alumiiniputkea. Mikäli niissä ei letkut pysy, niin pitää tilata tuolta. Näyttää kokojakin olevan. Lisäksi se JX:n ylimääräinen vesipumppu on tarkoitus korvata suoralla putken pätkällä. En tiedä miten kova paine siinä kohtaa on, mutta päävesiputkissa ainakin virtaa isommat määrät nestettä ees taas. Lisäksi ne putket tavallaan roikkuu yhdysputkien varassa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Tänään vähän parempi päivä. Vesiletkut löysi loputkin paikkansa ja lemmaritkin on kiinni. Ainoastaan kuskinpuolella auton alla kulkeva ohuempi lämppärinletku etsii paikkaansa. Kanteenko se tulee kiinni? Se laippa missä on vesihehkut näyttäisi olevan sopivankokoinen.
Lootan öljyvuoto paikallistui eilen yhteen nokkakappaleen pulttiin. Se on ollut vain sormin kiristettynä maadoituspiuhaa odottaen ja ilmeisesti sitä kautta valuttanut muutaman pisaran. Tuhersin koko pultin ruuvilukitteella ja vedin sen kunnolla kiinni. Tänään lootan alle jätetty talouspaperi oli putipuhdas. Pulttia pyyhkiessä näytti vähän öljyä tarttuvan, mutta pitää nyt seurata. Toivottavasti ei tarvis alkaa irrottamaan nokkakappaletta tässä vaiheessa. Toisaalta sittenpä olis varmuus.
Lopuksi mallailin vähän välijäähyä ja ahtoputkia. Ne luovuttajan vanhat kannattaa muuten säilyttää. Niistä voi olla paljonkin hyötyä. Ainakin AHU:n putket ja kumiset välimuhvit auttaa paljonkin ainakin minun tapauksessa.
Lootan öljyvuoto paikallistui eilen yhteen nokkakappaleen pulttiin. Se on ollut vain sormin kiristettynä maadoituspiuhaa odottaen ja ilmeisesti sitä kautta valuttanut muutaman pisaran. Tuhersin koko pultin ruuvilukitteella ja vedin sen kunnolla kiinni. Tänään lootan alle jätetty talouspaperi oli putipuhdas. Pulttia pyyhkiessä näytti vähän öljyä tarttuvan, mutta pitää nyt seurata. Toivottavasti ei tarvis alkaa irrottamaan nokkakappaletta tässä vaiheessa. Toisaalta sittenpä olis varmuus.
Lopuksi mallailin vähän välijäähyä ja ahtoputkia. Ne luovuttajan vanhat kannattaa muuten säilyttää. Niistä voi olla paljonkin hyötyä. Ainakin AHU:n putket ja kumiset välimuhvit auttaa paljonkin ainakin minun tapauksessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Sinne kannen päähän se irrallaan oleva lämppärille menevä letku tulee kiinni.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Näin tehään tänks!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Minulla oli AHU:n ja 1Z:n putket apuna, kun Dokaan tein ilmaputkiston ahdin - Oettinger - imusarja. Loppupalat kelpasi kaverin projektiin, kun minulla ei ollut tarvetta orggis ahtolämpömittarin anturille.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Alkuperäinen auton letku oli n. 15mm. Kannen laippa (se missä on ne vesihehkut) puolestaan 25mm. Adapterikauppaan tuli lähtö.TT| kirjoitti:Sinne kannen päähän se irrallaan oleva lämppärille menevä letku tulee kiinni.
Ja ahtoputkien lisäksi kannattaa säästää luovuttajasta se kannen vesilähtö. Siitä saa anturin ja lukitussokan. Ja teoriassa o-renkaankin, mutta uusi maksaa marmorilta haettuna 5.50€.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Ennen kuin unohdan, niin kertauksen vuoksi mitkä asiat vaati soveltamista WBX-TDI -swapissa:
- moottorinkannatinputket ja niihin/koneeseen pultattavat alumiiniset raudat piti hankkia
- tankki, kytkinkoppa, öljypohja ja öljypumppu hankittava myös ja pohjapanssari taakse
- tankin lähtöletku vaati adapterin, kun vanha oli niin huonossa kunnossa
- isoja syyläriltä tulevia vesiputkia piti jatkaa
- lämppärin letkuja (ne ohuemmat letkut auton alla) piti jatkaa myös, kanteen tuleva vaatii adapterin, kun kannen laippa on isompi
- startin virtapiuhaa piti jatkaa
- startin herätepiuha vaatii uuden liittimen, kierteet ei riitä startissa WBX:n aikaiselle paksulle rengasliittimelle
- koneen vesiletkut piti hankkia
- paisari tarvitsee telineen
- hehkujen toimintakuntoon saattaminen on vielä työn alla, että siitä myöhemmin
Lisäksi se, että päätin mennä mekaanisella pumpulla vaatii tietty sen syöttöpumpun ostamisen.
Varmaan jotain jäi uupumaan, mutta itsellekin näin muistin virkistykseksi tämä lista.
- moottorinkannatinputket ja niihin/koneeseen pultattavat alumiiniset raudat piti hankkia
- tankki, kytkinkoppa, öljypohja ja öljypumppu hankittava myös ja pohjapanssari taakse
- tankin lähtöletku vaati adapterin, kun vanha oli niin huonossa kunnossa
- isoja syyläriltä tulevia vesiputkia piti jatkaa
- lämppärin letkuja (ne ohuemmat letkut auton alla) piti jatkaa myös, kanteen tuleva vaatii adapterin, kun kannen laippa on isompi
- startin virtapiuhaa piti jatkaa
- startin herätepiuha vaatii uuden liittimen, kierteet ei riitä startissa WBX:n aikaiselle paksulle rengasliittimelle
- koneen vesiletkut piti hankkia
- paisari tarvitsee telineen
- hehkujen toimintakuntoon saattaminen on vielä työn alla, että siitä myöhemmin
Lisäksi se, että päätin mennä mekaanisella pumpulla vaatii tietty sen syöttöpumpun ostamisen.
Varmaan jotain jäi uupumaan, mutta itsellekin näin muistin virkistykseksi tämä lista.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Autosähköasentaja kävi. Virtapuoli on hehkujen kytkemistä vaille valmis. Starttaamaan pääsen ensi viikonloppuna. To do -listalla sitä ennen:
- yhden anturin reiän tulppaaminen
- öljytikku viriteltävä jotenkin
- kytkinsylinterin asentaminen
- vaihteensiirtimen kiinnittäminen
- jäähdytinsysteemin täyttäminen
- öljyt koneeseen
- naftasuodattimen täyttäminen
- naftaa tankkiin
- hevoselle mitoitettu annos rauhoittavaa kuskin suoneen
- akkukaapelin kiinnittäminen
- virta-avaimesta kääntäminen
Syöttöpumpun kaasuvaijerin viritys vaatii säveltämistä. Ja minähän en ymmärrä nuoteista mitään. Lisäksi ahtoputket ja pakoputki on vielä osina. Nämä nyt ei sinänsä estä kokeilemasta käynnistämistä...
- yhden anturin reiän tulppaaminen
- öljytikku viriteltävä jotenkin
- kytkinsylinterin asentaminen
- vaihteensiirtimen kiinnittäminen
- jäähdytinsysteemin täyttäminen
- öljyt koneeseen
- naftasuodattimen täyttäminen
- naftaa tankkiin
- hevoselle mitoitettu annos rauhoittavaa kuskin suoneen
- akkukaapelin kiinnittäminen
- virta-avaimesta kääntäminen
Syöttöpumpun kaasuvaijerin viritys vaatii säveltämistä. Ja minähän en ymmärrä nuoteista mitään. Lisäksi ahtoputket ja pakoputki on vielä osina. Nämä nyt ei sinänsä estä kokeilemasta käynnistämistä...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
No enhän minä mihinkään viikonloppuun malttanut odottaa. Tänään töitten jälkeen hallille. Reiät tukkoon lohkosta. Öljyt, naftat ja syylärinnesteet sisään ja starttaamaan. Ei oikein ollut akuissa potkua, niin pitää latailla niitä ja yrittää sitten lauantaina uudestaan. Ilkee tuo napsuva ääni mikä meinaa kuulua melkein joka yrityksellä. Mistä ihmeestä se kuuluu...
https://youtu.be/wt3bgt6bgwA
https://youtu.be/wt3bgt6bgwA
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Äkkiä arvaisin että solenoidi (startin) kun ei ole riittävästi jännitettä -> ihan normaalia. Mutta ei tuota nyt varmaksi osaa sanoa jotta mitä naksetta ajattelit. Eli kauniita unia ja laturia Mairelle
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
No niin. Alkaa ympyrä lopultakin sulkeutumaan. Melko helpotuksen hetki, kun saatiin käyntiin. Tässä vaiheessa suuret kiitokset projektia edesauttaneille tahoille. Pasi_t ja Heebo olleet korvaamattomana apuna ja työnjohtajina
https://www.youtube.com/watch?v=d3ogSYHGgjg
Startti rääkäsee tällä kerralla. Muulloin ei kyllä. Vähän meinaa vuotaa naftaa tankin pohjaletkun adapterista, vettä kannen vesilähdön adapterista ja öljyä täyttöputken juuresta. Pitää tilkitä kaikki ajan kanssa.
https://www.youtube.com/watch?v=d3ogSYHGgjg
Startti rääkäsee tällä kerralla. Muulloin ei kyllä. Vähän meinaa vuotaa naftaa tankin pohjaletkun adapterista, vettä kannen vesilähdön adapterista ja öljyä täyttöputken juuresta. Pitää tilkitä kaikki ajan kanssa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Pakarin rakennushommia. Pitääköhän se jossain vaiheessa alkaa ittekkin opettelemaan tuota hitsaamista. Komeeta jälkeä kyllä tulee ammattimieheltä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Naftan ja veden vuotamisen syy selvisi. Enhän minä tomppeli ole tiivistänyt niitä metallisia adaptereita mitenkään. Liikkeestä lupasivat lähettää veloituksessa näihin tarkoitetut tiivisteet, kun myyjä ei ollut huomannut mainita minulle asiasta. Täysi 10+ palvelustaHanttapuli kirjoitti:Vähän meinaa vuotaa naftaa tankin pohjaletkun adapterista, vettä kannen vesilähdön adapterista ja öljyä täyttöputken juuresta. Pitää tilkitä kaikki ajan kanssa.
Öljyn täyttöputkesta ei eilen enää vuotanut mitään. Silti öljypohjan kylkeä tuli lauantaina koneen käydessä norona öljyä. Sen koneen alumiinisen kannatinraudan keulan puolelta. Suodatin oli puhdas, että oisko sen lauhduttimen/jäähdyttimen juuresta mistä tulee. Pakko laskea varmaan öljyt pois ja tutkia kunnolla, kun sitä tosiaan tulee tip tip -tahtiin.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Jos se on se lämppärin vesi lähtö siitä kannesta josta puhut niin siihen kannattaa mun kokemuksen mukaan leikata paksuimmasta saatavilla olevasta tiiviste paperista oma tiiviste, jos siis kyseessä tölkin oma paperitiiviste laippa. Ne tiivisteet mitä tölkin lämppärin lähtöön myydään on vaan lian ohuita ja vuotavat helposti. Itse ainakaan en ole enään aikoihin iskenyt tiiviste sarjojen tiivaria tohon.
Siinä lauhdutin jalassa on seuraavat kohdat mistä voi vuotaa:
1 ÖP anturi voi vuota sekä muovista jos halkeaa mitä tekee joskus ja myös kiinityksestä
2 Lauhduttimen ja jalan välissä on kuminen rengas joka ajanmyötä hapertuu ja halkeilee ja rupeaa vuotamaan.
3 joskus menee jopa lauhduttimia puhki
3 suodatinjalan ja lohkon välinen tiiviste voi joskus vuotaa.
4 Vieressä on se kampikammion huohotus putki tai lätkä joka peittää sen paikan siitä voi myös vuotaa.
Suodatinjalka korjauksiin ei tarvitse päästää öljyjä ulos.
Voit arpoa paikka tunkemalla talous paperia eri paikkoihin ja antaa koneenkäydä ja katsoa mitkä lähtee öljyyntymään. pese tietenki liukkarilla/break cleanerilla paikka ennen tätä jotta aikaisemmin levinnyt öljy ei sekoita arpomista.
Siinä lauhdutin jalassa on seuraavat kohdat mistä voi vuotaa:
1 ÖP anturi voi vuota sekä muovista jos halkeaa mitä tekee joskus ja myös kiinityksestä
2 Lauhduttimen ja jalan välissä on kuminen rengas joka ajanmyötä hapertuu ja halkeilee ja rupeaa vuotamaan.
3 joskus menee jopa lauhduttimia puhki
3 suodatinjalan ja lohkon välinen tiiviste voi joskus vuotaa.
4 Vieressä on se kampikammion huohotus putki tai lätkä joka peittää sen paikan siitä voi myös vuotaa.
Suodatinjalka korjauksiin ei tarvitse päästää öljyjä ulos.
Voit arpoa paikka tunkemalla talous paperia eri paikkoihin ja antaa koneenkäydä ja katsoa mitkä lähtee öljyyntymään. pese tietenki liukkarilla/break cleanerilla paikka ennen tätä jotta aikaisemmin levinnyt öljy ei sekoita arpomista.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Vesiadapteriin on kääritty oikeata teippiä ja lisätty usit(?)-tiivisteet. Vielä jostain niin isot avaimet, että saa vedettyä kunnolla kiinni. Jospa se pysyisi vesi+syylärinneste sitten letkujen sisäpuolella. Naftaletkun adapteri saa saman käsittelyn.
Ja pakoputkikin ois valmis
Ja pakoputkikin ois valmis
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Onnistuuko moniurahihnan vaihto äänenvaimennin paikallaan?
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Varmaan yhtä heittämällä kuin koko koneen vaihtoprojekti.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Vakiopöntön kanssan on ainakin ahdasta, tuo saattaa olla kapeampi.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter Syncro mTDI-projekti 1986 - Armylanssi Ma
Ei nyt ole tarkkoja mittoja käsillä, mutta melko litteähän tuo tosiaan on.
Mahtavasta kelistä huolimatta jaksoin raahautua hallille ottamaan naftasuihkun. Päivä oli kuitenkin melkoinen menestys. Auto vuotaa enää öljyä
Nyt vaan joku seppä tekemään kaasuvaijerin kiinnitys ja ahtoputket. Sen jälkeen saa alkaa täytellä lappuja katsastusta varten.
Mahtavasta kelistä huolimatta jaksoin raahautua hallille ottamaan naftasuihkun. Päivä oli kuitenkin melkoinen menestys. Auto vuotaa enää öljyä
Nyt vaan joku seppä tekemään kaasuvaijerin kiinnitys ja ahtoputket. Sen jälkeen saa alkaa täytellä lappuja katsastusta varten.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.