sa3180 elvytystä
sa3180 elvytystä
Työn alla on ollut tälläinen peli, yli 10v jouten seissyt ex-army syncro, 150 000km ajettu. Auto ei ole valitettavasti oma
Autossa oli pieniä puutteita kuten vaihdelaatikko oli käytännössä räjähtänyt, mutta tuurilla perävälitys oli säilynyt vielä käyttökelpoisena. Konekin oli mennyt paremmille apajille, joten tähän sitten aloitettiin TDI Swap.
Kytkinsetupiksi päädyttiin TDI vauhtipyörä koneistettuna, ja SRE asetelmalla ja kytkinlevyllä. Kytkinakseliksi tuli TDI kytkimelle suoraan sopiva. Tämä on mielestäni ihan hyvä setuppi, WBX:n kytkintä sovittamalla olisi näennäisesti voinut vähän säästää, mutta toisaalta kun nuo kytkinkamat myydään usein paketissa niin tuo oli käytännössä edullisempi. Ja lisäksi keskiön jouset on tuossa järemmät vrt wbx levy.
Välijäähyttimenä sai toimia golfin vakio IC, akun paikalle sijoitettuna. Tähän pitää vielä rakentaa ilmanohjainpellit, jolloin oikeasta kiduksesta tuleva ilma menee pakotetusti kennon läpi. Paikka on sinänsä ihan hyvä, tuohon voi sitten jälkeenpäin vaihtaa vaikka vesikiertoisen kennon, jos ruokahalu kasvaa...
Sähköt olivat varsin suorasukaiset kytkeä kun löytyi kytkentäkaavio, johdot lyhennettiin sopivaan mittaan (pakko koska olin vahingossa katkaissut johtosarjan, mutta muutenkin siistimpi noin). Oikeastaan ainot johtosarjan ulkopuoliset kytkennät oli hehkutuksen rele ja ruiskuheebeleiden päävirtarele "109", joka korvattiin yleismallin releellä. Hehkureleenä käytin lämmitysvesihehkutulppien relettä. Ajonestoa ei golfin ecussa ollut, joten ei tarvinnut miettiä sen ohittamista tai tarvittavien lisäheebeleiden asentamista.
Ilmamäärämittari ja "tuning" (eli talbotin) ilmanputsari sopivat vasemmalle puolelle. Ahtoputket tehtiin 2" pakoputkimutkista. Ilmamäärämittariin menevä mutka sovelletiiin 2.5" pakoputkimutkasta. Origgisosia on pyritty käyttämään mahdollisimman paljon.
Tuossa vielä videoclippi:
http://www.youtube.com/watch?v=E8PwsT3eha4
Toivottavasti saadaan vielä muutama juttu fiksailtua niin toivottavasti voidaan tehdä koeajo #2 safarilla
Autossa oli pieniä puutteita kuten vaihdelaatikko oli käytännössä räjähtänyt, mutta tuurilla perävälitys oli säilynyt vielä käyttökelpoisena. Konekin oli mennyt paremmille apajille, joten tähän sitten aloitettiin TDI Swap.
Kytkinsetupiksi päädyttiin TDI vauhtipyörä koneistettuna, ja SRE asetelmalla ja kytkinlevyllä. Kytkinakseliksi tuli TDI kytkimelle suoraan sopiva. Tämä on mielestäni ihan hyvä setuppi, WBX:n kytkintä sovittamalla olisi näennäisesti voinut vähän säästää, mutta toisaalta kun nuo kytkinkamat myydään usein paketissa niin tuo oli käytännössä edullisempi. Ja lisäksi keskiön jouset on tuossa järemmät vrt wbx levy.
Välijäähyttimenä sai toimia golfin vakio IC, akun paikalle sijoitettuna. Tähän pitää vielä rakentaa ilmanohjainpellit, jolloin oikeasta kiduksesta tuleva ilma menee pakotetusti kennon läpi. Paikka on sinänsä ihan hyvä, tuohon voi sitten jälkeenpäin vaihtaa vaikka vesikiertoisen kennon, jos ruokahalu kasvaa...
Sähköt olivat varsin suorasukaiset kytkeä kun löytyi kytkentäkaavio, johdot lyhennettiin sopivaan mittaan (pakko koska olin vahingossa katkaissut johtosarjan, mutta muutenkin siistimpi noin). Oikeastaan ainot johtosarjan ulkopuoliset kytkennät oli hehkutuksen rele ja ruiskuheebeleiden päävirtarele "109", joka korvattiin yleismallin releellä. Hehkureleenä käytin lämmitysvesihehkutulppien relettä. Ajonestoa ei golfin ecussa ollut, joten ei tarvinnut miettiä sen ohittamista tai tarvittavien lisäheebeleiden asentamista.
Ilmamäärämittari ja "tuning" (eli talbotin) ilmanputsari sopivat vasemmalle puolelle. Ahtoputket tehtiin 2" pakoputkimutkista. Ilmamäärämittariin menevä mutka sovelletiiin 2.5" pakoputkimutkasta. Origgisosia on pyritty käyttämään mahdollisimman paljon.
Tuossa vielä videoclippi:
http://www.youtube.com/watch?v=E8PwsT3eha4
Toivottavasti saadaan vielä muutama juttu fiksailtua niin toivottavasti voidaan tehdä koeajo #2 safarilla
< 15kWh/100km
Re: sa3180 elvytystä
Hyvä että raotit salaisuuden verhoa. Onkos tämä edelleen paku, vai verollinen matkailuauto? Kattoa vaan ajattelin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: sa3180 elvytystä
"Kuvan auto erikoisvarustein". Katto on tuossa vaan säilytyksessä
< 15kWh/100km
Re: sa3180 elvytystä
Jos on säilytys paikan kanssa ongelmaa niin tuon voi tuoda mun pihalle ihan minkä vaan puun alle seisomaan seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi, voi tosin olla että se välillä kokee jotain liikuntaakin
Re: sa3180 elvytystä
Ehjä rattiakseli ja virtalukkosysteemi paikoillaan, eihän tossa oo rattiakselin alapäässä mitään laakerointia?
Koeajoa suoritettu sen verran lisää että onpas mukavan vääntävä kone vakionakin JX:ään verrattuna. Ja ekan kerran jääty jo jumiinkin peilijäiselle pihalle jossa on 20cm lunta (tää on tosin vielä 2wd moodissa).
Koeajoa suoritettu sen verran lisää että onpas mukavan vääntävä kone vakionakin JX:ään verrattuna. Ja ekan kerran jääty jo jumiinkin peilijäiselle pihalle jossa on 20cm lunta (tää on tosin vielä 2wd moodissa).
< 15kWh/100km
Re: sa3180 elvytystä
Saman huomion olen tehnyt JX vs TDI että alaväännössä on huima ero
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: sa3180 elvytystä
Olisko sulla kuvia tai tarkempaa selostusta miten teit nuo kaasupotikan ja jarru+kytkinanturit?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: sa3180 elvytystä
Kaasua varten leikkautin tuollaisen "haarukan" ja siihen otin pumpusta vaijerin kiinneraudan. Sopii dieselin vaijeri suoraan. Ja vaijerin liikevara riittää passelisti, eculle näkyy 0-100%.
Jarru ja kytkinanturit jätin kytkemättä kun tähän ei cruisea tuu
< 15kWh/100km
Re: sa3180 elvytystä
Enää TODO-listalla muutama juttu ja safarilla nähdään, aikaa varattu yksi päivä näille (tuskin riittää):
-Tuulilasin vaihto
-Valojen tsekkaus
-Ylätukivarren puslien vaihto
-Korotussarjan asennus
-Öljypohjan tiivisteen uusiminen
-Pohjapanssarien asennus
-Ohjauksen rättinivelten vaihto
-Pakoputken teko
-Lämpimäksi ajo ja ilmaus
-Akun kiinnitys
-B-pilarin alapään ruostepaikan hitsaus
-Linnunpaskojen siivous ohjaamosta
-Katsastus
-Tuulilasin vaihto
-Valojen tsekkaus
-Ylätukivarren puslien vaihto
-Korotussarjan asennus
-Öljypohjan tiivisteen uusiminen
-Pohjapanssarien asennus
-Ohjauksen rättinivelten vaihto
-Pakoputken teko
-Lämpimäksi ajo ja ilmaus
-Akun kiinnitys
-B-pilarin alapään ruostepaikan hitsaus
-Linnunpaskojen siivous ohjaamosta
-Katsastus
< 15kWh/100km
Re: sa3180 elvytystä
Joo nehän täytyy ottaa että saa aja konttorilleTT| kirjoitti:Siirtokilvet
< 15kWh/100km
Re: sa3180 elvytystä
Hyvältä näyttää
Ps.
Jos on leima aika varattu niin saa ajaa konttorille ilman siirtolappuja, mutta hyvähän se on eka suorittaa koe ajo Kaarina - Askola - Kaarina ettei tule leimalla mitään yllätyksiä
Ps.
Jos on leima aika varattu niin saa ajaa konttorille ilman siirtolappuja, mutta hyvähän se on eka suorittaa koe ajo Kaarina - Askola - Kaarina ettei tule leimalla mitään yllätyksiä
Re: sa3180 elvytystä
Joo tässähän ei oo minkään valtakunnan kilpiä tässä vaiheessa.. Katotaan nyt, rouva jo ihan hiilenä valmiiksi aiheesta, saattaa olla että tuun puuhalapuilla kuitenkin, jos huominen päivä ei mee putkeenEicca_ kirjoitti:Hyvältä näyttää
Ps.
Jos on leima aika varattu niin saa ajaa konttorille ilman siirtolappuja, mutta hyvähän se on eka suorittaa koe ajo Kaarina - Askola - Kaarina ettei tule leimalla mitään yllätyksiä
< 15kWh/100km
Re: sa3180 elvytystä
Tuossa tapauksessa voit hakea ensin ne oikeat kilvet ja varata ajan ja ajella niillä uusilla oikeilla kilvillä konttorille.dmn kirjoitti:Joo tässähän ei oo minkään valtakunnan kilpiä tässä vaiheessa.. Katotaan nyt, rouva jo ihan hiilenä valmiiksi aiheesta, saattaa olla että tuun puuhalapuilla kuitenkin, jos huominen päivä ei mee putkeenEicca_ kirjoitti:Hyvältä näyttää
Ps.
Jos on leima aika varattu niin saa ajaa konttorille ilman siirtolappuja, mutta hyvähän se on eka suorittaa koe ajo Kaarina - Askola - Kaarina ettei tule leimalla mitään yllätyksiä
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: sa3180 elvytystä
Jaa kappas, TDI vauhtipyörän kanssa öljypohjan irroitus onkin suurempi toiminpide, kun vauhtipyörän taakse jääviin pultteihin ei pääse käsiksi ilman vauhtipyörän irroitusta.
Mutta onneksi pakoputki saatiin kursittua kasaan ja korotussarja asennettuna. Täytyy kyllä puuhalapuilla tulla, ei kerkee katsastamaan kuitenkaan.
Mutta onneksi pakoputki saatiin kursittua kasaan ja korotussarja asennettuna. Täytyy kyllä puuhalapuilla tulla, ei kerkee katsastamaan kuitenkaan.
< 15kWh/100km
Re: sa3180 elvytystä
Onko sulla sorvattu vauhtiksesta sieltä takapuolelta ollenkaan? Mä teen nykyään kaikkiin jostain sattuneesta syystä kevennyksen myös sinne. Tosin en kyllä laitan öölipohjaan niitä kahta pulttia siltikään kun ei se tarvii. Omasta taistelin just viikko takaperin 2h pultteja pois, joutu tekee pari "erikois" työkalua että homma onnistu
Re: sa3180 elvytystä
Ei oo.. Olis pitänyt tehdä ennen tasapainotusta pulteille irroitusurat sinne, mutta ehkäpä seuraavaan projektiin.Eicca_ kirjoitti:Onko sulla sorvattu vauhtiksesta sieltä takapuolelta ollenkaan? Mä teen nykyään kaikkiin jostain sattuneesta syystä kevennyksen myös sinne. Tosin en kyllä laitan öölipohjaan niitä kahta pulttia siltikään kun ei se tarvii. Omasta taistelin just viikko takaperin 2h pultteja pois, joutu tekee pari "erikois" työkalua että homma onnistu
Olis tietty kannattannut kone heti koota oikealla TDI:n muovitiivisteellä eikä varastosta löytyneellä JX:n tarvike-tiivisteellä.
< 15kWh/100km
Re: sa3180 elvytystä
Mä sorvaan siitä otsa pinnasta nykyään n.5mm lastun pois niin just mahtuu pultit avaa.
Re: sa3180 elvytystä
Koeajoa suoritettu tallin takapihalla lumikasassa, hyvin kulkee kunnes jää pohjasta kantamaan
Samalla huomattu että lämppäri ei toimi, oliskin ollut liian helppo projekti muuten ...
Ja varmuuden vuoksi vaihdoin vielä rättinivelet ohjauksesta, 150tkm ja tuolta näyttää:
Samalla huomattu että lämppäri ei toimi, oliskin ollut liian helppo projekti muuten ...
Ja varmuuden vuoksi vaihdoin vielä rättinivelet ohjauksesta, 150tkm ja tuolta näyttää:
< 15kWh/100km