Umpipaku Syncro 1.6TD --> 1.9TDI 1991 "Beast"
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Joulutauon jälkeen päästy jatkamaan tätäkin. Tauon aikana mietin vaihteeksi turbon paikkaa ja päädyin sitten tällaiseen ratkaisuun, kun tuo välilaippakin oli valmiina.
Turboa oikeaan asentoon kääntöä varten purkaessa tietenkin katkesi yksi pakopesän pultti Kaasupotikan kiinnitykseen näytti saavan alkuperäisestä lähes valmiin raudan. Ilmanputsarin paikka on vielä eniten hakusessa, mutta ehkä se jostain löytää paikkansa.
Turboa oikeaan asentoon kääntöä varten purkaessa tietenkin katkesi yksi pakopesän pultti Kaasupotikan kiinnitykseen näytti saavan alkuperäisestä lähes valmiin raudan. Ilmanputsarin paikka on vielä eniten hakusessa, mutta ehkä se jostain löytää paikkansa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
tuolla on ihan kiva paikka: ( tän voi poistaa ettei sekoitu)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Tuo on varmaan kuskinpuoli? Sinne on tulossa välijäähy.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
no toiselle puolelle... , joutuuhan siihen vähän tilaa tekemään. kai tähän vesivälijäähy kuitenkin sehän menisi kivasti sinne tulipellin etupuolellekin jos kohtuukokoisen laittaa.TT| kirjoitti:Tuo on varmaan kuskinpuoli? Sinne on tulossa välijäähy.
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Ilmajäähy tulee tässä vaiheessa ainakin, ja toisella puolella on iso akku. Tosin pienempään vaihtamalla vois just sopia.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
ok, niin mäkin laitoin kunnes tuli kesä ja lämmin..TT| kirjoitti:Ilmajäähy tulee tässä vaiheessa ainakin, ja toisella puolella on iso akku. Tosin pienempään vaihtamalla vois just sopia.
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Tänään puuhasteltiin jälleen tämän parissa, ja jotain saatiin aikaiseksikin.
Enää puuttuu oikeastaan öljyntulo ja -paluu letkut ja vauhtipyörä+startti -ratkaisu, niin voi alkaa sovittelemaan paikalleen.
Enää puuttuu oikeastaan öljyntulo ja -paluu letkut ja vauhtipyörä+startti -ratkaisu, niin voi alkaa sovittelemaan paikalleen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Mulla tulee kiire tuoda Maire jonoon.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Dejavuu, näyttäää tutulta...
Kuvista nyt pari kommenttia myöhempään kasausvaiheeseen:
- TDI löpöputkista ei minusta ole paljon hyötyä, uudet letkut suotimelta pumpulle. (Tulppana kasausvaiheessa tietty)
- alipaineputki ei tuollaisenaan yhtynyt tölkkiin. Vedin uudella letkulla pumpulta tölkin putkeen ja jätin nuo TDI putket rojukoppaan.
- laturin piuha taisi tuollaisenaan kaapelikengitettynä ylettää startille.
- muista että kannen vesiletkun lähtö on pikkaisen iso (ainakin wasserin letkulle)
oli varmaan jo tiedossakin....
Kuvista nyt pari kommenttia myöhempään kasausvaiheeseen:
- TDI löpöputkista ei minusta ole paljon hyötyä, uudet letkut suotimelta pumpulle. (Tulppana kasausvaiheessa tietty)
- alipaineputki ei tuollaisenaan yhtynyt tölkkiin. Vedin uudella letkulla pumpulta tölkin putkeen ja jätin nuo TDI putket rojukoppaan.
- laturin piuha taisi tuollaisenaan kaapelikengitettynä ylettää startille.
- muista että kannen vesiletkun lähtö on pikkaisen iso (ainakin wasserin letkulle)
oli varmaan jo tiedossakin....
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Piti ihan plarata kuvia että näkyykö siellä alipaineputki, mutta tosiaan tuo ja polttoaineputket on ihan vaan irrotuksesta jääneinä vielä. Ei mene ihan niin paljon schaissea sisään. Laturin piuha myöskin irtosi luovuttajasta tuossa muodossa helpoiten, saa nähdä miten asettuu dieselin konehuoneeseen.
Hansun koneeseen laitoin pumpulle jo vanhassa koneessa olleet letkut banjoilla, ja alipaineletku myös suoraan pumppuun kiinni. Äkkiä katsoen taitaa dieselin letku olla aikalailla sopiva tuohon lähtöön, kivahan sitä on siellä auton alla sitten sovitella
Taitaa kuitenkin tulla välijäähy jonnekin konehuoneen etukulmaan tässä vaiheessa ja ilmanputsari tuonne valon taakse, osittain siksi vaihtui imusarjakin vakioon. Hajonneesta pakoputken kannattimesta saa muuten hyvän tukelätkän EGR:n reikään
Hansun koneeseen laitoin pumpulle jo vanhassa koneessa olleet letkut banjoilla, ja alipaineletku myös suoraan pumppuun kiinni. Äkkiä katsoen taitaa dieselin letku olla aikalailla sopiva tuohon lähtöön, kivahan sitä on siellä auton alla sitten sovitella
Taitaa kuitenkin tulla välijäähy jonnekin konehuoneen etukulmaan tässä vaiheessa ja ilmanputsari tuonne valon taakse, osittain siksi vaihtui imusarjakin vakioon. Hajonneesta pakoputken kannattimesta saa muuten hyvän tukelätkän EGR:n reikään
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Oli tarkoitus tähän saada pääsiäisen aikaan kone paikalleen, mutta meni ihan muissa hommissa.
Sen verran edistynyt että edellytykset öljyn tulemiselle ja menemiselle turbolla on nyt olemassa. Olin mittailemassa ja miettimässä linjoja ja huomasin että alkuperäinen putki onkin hyvässä kunnossa ja tuntui taipuvan helposti, niin teinkin siitä. Paluu tuli myös tehtyä alkuperäisiä päitä käyttäen, letku klemmareilla väliin. Tilaillaan uusi lähtönippa valmiiksi, ja vaihdetaan jos ei ala kestää.
Enää vauhtipyörä ja kytkin paikalleen, niin voi heittää tämän konttiin!
Eilen tuijottelin myös konehuonetta miettien minne loput osat löytäisivät paikkansa, ja ruuvasin turbon ilmapuhaltimen pois. Mitään suurta valaistumista ei vielä(kään) tullut, mutta JX ilmansuodatin näyttäisi nyt parhaalle.
Sen verran edistynyt että edellytykset öljyn tulemiselle ja menemiselle turbolla on nyt olemassa. Olin mittailemassa ja miettimässä linjoja ja huomasin että alkuperäinen putki onkin hyvässä kunnossa ja tuntui taipuvan helposti, niin teinkin siitä. Paluu tuli myös tehtyä alkuperäisiä päitä käyttäen, letku klemmareilla väliin. Tilaillaan uusi lähtönippa valmiiksi, ja vaihdetaan jos ei ala kestää.
Enää vauhtipyörä ja kytkin paikalleen, niin voi heittää tämän konttiin!
Eilen tuijottelin myös konehuonetta miettien minne loput osat löytäisivät paikkansa, ja ruuvasin turbon ilmapuhaltimen pois. Mitään suurta valaistumista ei vielä(kään) tullut, mutta JX ilmansuodatin näyttäisi nyt parhaalle.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Viimeinkin edistystä. Vauhtipyörä ja kytkin paikalleen, sinne sujahti lopulta sorvaamaton AHU:n pyörä, wbx kytkinlevy ja AHU:n taustapelti.
Sitten sovittamaan paikalleen, ja sinne se sujahti
Apumies veteli hirsiä, kun olisi ollut lisäkäpälistä apua
Seuraavaksi letkut, piuhat ja muut pikku jutut kiinni ja latomaan loput romut paikalleen.
Sitten sovittamaan paikalleen, ja sinne se sujahti
Apumies veteli hirsiä, kun olisi ollut lisäkäpälistä apua
Seuraavaksi letkut, piuhat ja muut pikku jutut kiinni ja latomaan loput romut paikalleen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
suosittelen adapteria ja TDI starttia. Itsellä ollut pari kuuta. Kyllä potkii ihan toisella tavalla käyntiin verrattuna väsyneeseen JX:n starttiin.T3Syncro kirjoitti:Startti/adapteri?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Jos vaan adaptereja saisi jostain harrastajaystävälliseen hintaan...
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
juuri vedin atomeiksi väsyneen jx startin ,hyvä puhdistus ja kontktipintojen hionta, ei ole enää väsynyt , ei paljoa tarvitse pyöräyttää niin jo herää, eli ilmeisesti voimaa on.
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Nyt meni paikalleen sopivaksi hiottu JX startti, juurikin adapterilla TDI-startti tulee joskus. Yllätys oli miten vähän JX startin nokkaa piti muokata että sopii paikalleen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Laita kuvaa (jos on) siitä startin muokkaamisesta.
Minulla tuo nykyinen startti takelteli aaz:n kanssa, mutta koneen vaihdon jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia, eli ilm aaz ei vaan halunnut pyöriä?
Kylmänä lähti hyvin pyörimään, mutta jos kone oli lämmin, niin aluksi pyöri niin kuin akku olisi tyhjä ja sitten heräsi ensin startti ja kone heti perään.
Minulla tuo nykyinen startti takelteli aaz:n kanssa, mutta koneen vaihdon jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia, eli ilm aaz ei vaan halunnut pyöriä?
Kylmänä lähti hyvin pyörimään, mutta jos kone oli lämmin, niin aluksi pyöri niin kuin akku olisi tyhjä ja sitten heräsi ensin startti ja kone heti perään.
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Ei tosiaa tarvitse juuri mitään ottaa tuosta JX startista, vähän pyyhkäsin ja kokeilin että mistä pitää vielä ottaa niin se sopikin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Umpipaku Syncro 1.6TD 1991 "Beast"
Tetristä pelasin taas konehuoneessa, ja eihän sitä alkuperäistä ilmajäähyä saa mihinkään järkevästi JX:n ilmanputsari sentäs löysi paikkansa akun puolelta. Ensin näytti sopivan hienosti pitkittäin isonkin akun viereen, kun vähän taivutti paisarin tukea. Mutta ilakointi oli ennen aikaista, eihän se enää sopinut sinne ollenkaan, kun lisäsi lähtöpäähän 90 mutkan No lisää pyörittelyä ja näyttäisi sopivan nätisti poikittain takapeltiä vasten, ja normaali akku sopii viereen. Tuloilman putkikin menee aika mukavasti turbolle asti, eikä tule edes kovin pitkä veto.
Välijäähdyttimeksi tulee sitten suoraan vesi-ic toiselle puolelle takavalon taakse, joten vaihdetaanpas sitten tuo PD imusarja takaisin ja kehitellään siihen jostain lähtötötterö. Hetken näyttikin menevän liian helposti.
Loppuhuipennuksena tunsin itseni todella viisaaksi, kun aloin laitella johtosarjan liittimiä kiinni koneeseen. Aika äkkiä alkoi ihmetyttämään omituisten liittimien määrä, olin sitten siivonnut johtosarjan vain puoliksi, ärrinmurrin. Puukko ja sivuleikkurit käteen, johtonippu ulos autosta ja repimään turhat pois! Jos sitä huomenna taas jotain edistystä saisi aikaiseksi.
Välijäähdyttimeksi tulee sitten suoraan vesi-ic toiselle puolelle takavalon taakse, joten vaihdetaanpas sitten tuo PD imusarja takaisin ja kehitellään siihen jostain lähtötötterö. Hetken näyttikin menevän liian helposti.
Loppuhuipennuksena tunsin itseni todella viisaaksi, kun aloin laitella johtosarjan liittimiä kiinni koneeseen. Aika äkkiä alkoi ihmetyttämään omituisten liittimien määrä, olin sitten siivonnut johtosarjan vain puoliksi, ärrinmurrin. Puukko ja sivuleikkurit käteen, johtonippu ulos autosta ja repimään turhat pois! Jos sitä huomenna taas jotain edistystä saisi aikaiseksi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!