VW T3 syncro 1.9 TDI - GeländessturmVWohnwagen - Simo

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

dmn kirjoitti:Itse kuvittelisin että saattaa kyllä enempi aiheuttaa ongelmia moinen veto. Esim. joku nirhauma jota kautta sitten luruttelee kaikki öljyt ulos :)


Tuo riski on olemassa, edellisen konehuoneessa olleen mittarin kanssa kävi just silleen, että letku katkesi. Silloin summeri alkoi rääkyä Fixuksen edessä, niin sain haettua jonkun anturin tulpaksi letkulähdön paikalle.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Viime vuoden katsastuksessa tuli korjausmääräys vas takapyörän laakerista. Silloin vaan kiristin napamutteria jolla välys pieneni ja rengas on pyörinyt mukana ongelmitta. Nyt ajattelin sen kuitenkin vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta.

Vuosi sitten tuli mutteri vedettyä sellaiseen momenttiin, ettei minun voimilla auennut ja lopulta vääntövarsi antautui kun hypin sen päällä.
Kuva
Työkalukauppa Kivilinnasta löytyi uusi vääntövarsi tilalle ja vanha lähti tutkittavaksi, josko siinä olisi valmistusvirhe.

Lopulta napamutterista yksi kulma pois rälläkällä ja auki uudellä vääntövarrella ja 46 mm hylsyllä.
Kuva

Kaikki muut pultit lähtivät irti ilman voimatoimia, joten jarrukilpi pois tieltä ja vanha napa irti.
Kuva
Jarrukilpi pitäisi joko korjata tai vaihtaa ehjään.
Navan pultit irti, samoin sisempi vetonivel irti laatikosta ja paketti irti autosta, sitten navan irroitus napatapista vasaralla ja tuurnalla naputtelemalla.

Minulla piti olla auton varaosavalikoimassa yksi oberilta aikanaan ostettu täydellinen takanapa, joka on ollut hätävarana mukana. Siitä piti tehdä valmis napa, mutta Alfred oli vienyt siitä laakerien välisen holkin. Joku on ilm kasannut navan aikanaan ilman holkkia, koska stefat olivat paikallaan ja ehjät.

No piti purkaa Simon navasta laakerit pois ja sain siitä holkin. Oberilainen napa oli tiukka, eli laakerit piti naputella paikalleen. Vanhasta navasta taidan tehdä varanavan uusilla laakereilla.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, eli napatappi napaan ja paketti paikalleen, sisempi vetonivel paikalleen, napa kiinni tukivarteen ja jarru kilpi paikalleen, sitten vaan pultit kiinni ja jarruosat paikalleen.
Lopuksi jarrun säätö niin, että kengät ovat tarpeeksi lähellä rumpua ja napamutteri kiinni ja kireälle.
Kuva

Jarru pitää vielä ilmata, ilmeisesti sylinterin kautta pääsi ilmaa järjestelmään, koska poljin tuntuu pehmeältä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Enpä ollutkaan eilen ruuvannut avaamaani jarrua tarpeeksi kireelle, joten tänään molemmilta puolilta kengät kiinni rumpuihin, ilmaus ja käsijarruvaijerin kiristys.

Ilmauksen tein laittamalla letkun ilmausruuvista pulloon jonka pohjalla on tippa jarrunestettä.
Sitten vaan polkemaan jarrupoljinta ja lisäämään nestettä säiliöön, kunnes letkussa on uutta kirkasta nestettä.
Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Käytin dieselverstaalla pakokaasumittauksessa, K-luvuksi tuli toisella polkasulla 1,35. Ei mikään savukone :D
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Puoli pulloa keittiö Chilit bangiä, iso kasa likaantuneita rättejä ja paineilmaa, alkaa takaosa olla BIF kunnossa.
2 kpl 100 Ah akkuja ladattuna, 5 Kg nestekaasua ym valmisteltu kyytiin.
Pikkasen piti laittaa lisää sähköjohtoakin autoon, tavaratilaan 5 m lednauhaa ja pari muuta led-sisävaloa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Simo rupesi vittuilemaan BIF reissulla, pyyhkijät vinkuivat. Ensin ajattelin että sulka on kuiva mutta vinkuminen kuuluikin koneistosta. Kuskinpuolella oli "tappi" jumittamassa siihen läpivienti holkkiin
Vasaralla kun naputteli sen muutaman millin sisään ja pyyhkijät päälle. Niin kauan WD40:stä suihkien ja ison 6mm prikan kanssa liikuttelin tankoa ulos-sisään-ulos-sisään-ulos, kunnes vikinä loppui ja valuva öljy oli puhdasta.
Vinkuminen lakkasi ja sitten vaseliinia öljyn kaveriksi ja taas samaa edestakaista liikettä.

2010 ne jumitti edellisen kerran, eli 6v välein pitää huoltaa
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kävin hakemassa vikalistan:
- vas alapallonivelessä väljää pystysuunnassa (hylky)
- peruutusvalot ei toimi (veikkaan että taas lhaaroitusliitin irronnut konehuoneessa)
- vas etu parkki ei toimi (veikkaan kosketushäiriötä, koska on aikaisemminkin alkanut toimia polttimon kannan puhdistamisella, oli tiedossa mutta en ole jaksanut ottaa karjapuskuria irti)
- oik etu sisempi vetonivelen suojakumi rikki (vaihdettu kolme vuotta sitten)

Suullinen "huomautus", kehotti kiristämään: oik etu- ja takapyörien laakerit, etuperän oik puoleinen takakiinnike.
Koskaan en muista, että olisi autoa tarkastettu niin perusteellisesti kuin tänään teki ja hyvä niin, kerrankin sain vastinetta maksamastani hinnasta ja asiallista palautetta auton kunnosta. Pohja ja tukivarret koputeltiin rengasraudalla, mutta yllättäen runkonroa ja turvavöitä ei tarkastettu tällä kertaa, molemmat on kunnossa kuitenkin.

Hauskinta oli kuitenkin, kun inssi etsi sulakerasian alapuolelta konepellin aukaisuvipua ja kun ei sitä löytänyt, kysyi missä se on. No löytyihän se moottori ja sitten alkoi ihmettely siitä, kuinka työläs homma on swapata TDI Tölkin perään.
Kun olin lähdössä pois, kertoi että hänellä on itsellä Junisprojekti odottamassa tallin valmistumista.

K1 Herttoniemen konttorista jäi tämän päiväisestä käynnistä erittäin positiivinen kuva, jos autossa on vikaa, se pitääkin löytyä katsastuksessa. Menen uudestaankin.
Lähi araosakaupasta löytyi Lemforderin tekemä alapallo 11€ kalliimmalla kuin Mätänetin halpisversio.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3094
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Itse muistan kyllä intissä etsineeni ilmeisesti ajoneuvon tyyppikoulutuksen saaneelle autokuskille Transitin konepellin aukaisuvipua, löytyihän se -- oikealta puolelta :)

Väittäisin kyllä saaneeni viimeksi lemforder merkkinen pallonivelen motonetistäkin, toki siellähän hinta voi olla aina sama, mutta tekijä vaihtuu :)
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

En viitsinyt edes käydä mätänetissä, kun niiden nettisivulla ei ollut mainintaa alkuperäisosasta
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Rikkinäinen vetonivelen suojakumi vaihdettu, peruutusvalot on toiminut joka kerta kun olen peruuttanut sellaisessa paikassa jossa ne voi itse havaita, mystinen vika kun ilmeni vain katsastuksessa.
Etuperän takakiinnikkeessä oli prikka väärässä paikassa, eli alempien "puslien" päällä ja pultista loppui kiristysvara.
Prikka oikealle paikalle eli koko kasan päälle, kiristyi niin kuin kuuluukin.

Parkkipolttimon vaihdon takia pitää karjapuskuri ja maski irrottaa, joten samalla voisi vetää muutaman sähköjohdon maskin taakse valmiiksi, jos vaikka jonkun työvalon laittaisi karjapuskuriin.

Vielä pitää saada aika verstaalta alapallon vaihtamiseen, sitä en ala kerrostalon p-paikalla tekemään.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Parkkipolttimon vaihdon yhteydessä kytkennät lisäkaukovaloille ja valot karjapuskuriin.

Kuva

Pitää muuttaa kytkentöjä vielä sen verran, että H4 kaukovalot jää pois ja lähivalot palaa kaukovalojen kanssakin, jolloin kahdet lisäkaukovalot ovat lailliset.
Kytkentä on helppo tehdä vaihtavalla releellä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Nyt on H4-kaukovalot kytketty pois käytöstä, H4-lähivalot palavat silloinkin kun kaukovalot on kytketty päälle.
Kattakaukovalot on 2x Ref 40 ja nokalla 2x Ref 25, eli jää alle Ref 100, koska lisakaukovaloparit on vaihtokytkimen takana.

Kuva

En poistanut johdotusta kokonaan, koska lisäämäni vaihtava rele ohjaa kaukovaloille menevän virran lähivaloille meneviin johtoihin.

TRAFI kirjoitti:AUTON JA SEN PERÄVAUNUN SEKÄ HINATTAVAN LAITTEEN VALAISIN-VAATIMUKSIA

3.4 Valaisimen peittäminen tai poistaminen
Valaisimien peittäminen on kielletty lukuun ottamatta kaukovalaisimia, lähivalaisimia ja etu-sumuvalaisimia, jotka voidaan peittää silloin, kun ne eivät ole käytössä (luukkuvalaisimet).
Pelkän valonlähteen ja/tai varokkeen poistaminen ei ole valaisimen käytöstä poistamista. Valaisin katsotaan poistetuksi, kun koko valaisin on poistettu ajoneuvosta. Tästä poiketen
valaisimen ollessa rakenteellisesti yhdistetty toiseen valaisimeen siten, että valaisimen poistamiseksi myös toinen valaisin pitäisi poistaa näiden yhtenäisen rakenteen takia ei-kä yksittäistä valaisinta pysty poistamaan tavanomaisin työkaluin (esim. auton ajova-laisin, jossa on sekä lähi- että kaukovalaisin), voidaan toinen näistä valaisimista katsoa poistetuksi, kun valaisimen valonlähde, varoke ja johdotus on kokonaan poistettu,
tai
ajoneuvon alkuperäinen ja siihen uutena asennettu valaisin, jonka rakenne noudattelee ajoneuvon korin muotoja, voidaan katsoa poistetuksi, kun valonlähteen, varokkeen ja johdotuksen poistamisen lisäksi valaisimen valoa näyttävä pinta on kokonaan peitetty valoa läpäisemättömällä kiinteällä rakenteella tai esimerkiksi maalaamalla, jota ei voi helposti poistaa tavanomaisin työkaluin. Valaisinta ei katsota poistetuksi, jos se on pei-tetty tarrakalvolla tai teippaamalla.

4 VALAISINKOHTAISIA VAATIMUKSIA
4.1 Kaukovalaisin (6.1)
Kaukovalaisimia voi olla autossa 2 tai 4 kpl, mutta vaihtoehtoisesti N3-luokan autossa myös 6 kpl. Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle joko yhtäaikaisesti tai pareittain. Jos N3-luokan autoon on asennettu 6 kaukovalaisinta, korkeintaan kaksi paria saa palaa yhtä aikaa. Yhtä aikaa kytkettävissä olevien kaukovalaisimien referenssiluku saa olla enintään 100. Mikäli autoon asennettujen kaukovalaisimien yhteenlaskettu referenssiluku on suurempi kuin 100, on valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin, jolla estetään yhtä aikaa kytkettävissä olevien valaisimien referenssiluvun ylittyminen. Kaukovalaisimen toiminnan ilmaiseva merkkivalo on pakollinen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tänään oli Terhon pajalla nosturilla tilaa ja sain tarvittavat työkalut lainaan alapallonivelen vaihtamiseen, kiitos vielä kerran harrastajaystävälliselle korjaamolle.

Kuva

Vetoakseli ja olkavarsi irti ylä- ja alapallonivelten välistä, raidetangon pää ja jarruletkun kiinnitys irti olkavarresta, paketti nippusiteellä kiinni ylätukivarteen, jotta ei roiku jarruletkun varassa.
Kuva

Alapallonivelen sokka irti, tukivarren lämmitystä kaasuliekillä ja puristimella alapallo irti.
Kuva

Uusi pallonivel samalla puristimella paikalleen ja kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
Vaihdoin sisemmän vetonivelen suojakumin ja rasvat samalla vaivalla, kun aksili oli irti.

Lopuksi rengas paikalleen ja kovaa ajoa
Kuva

Huomenna tai ensi viikolla näyttämään uutta alapalloniveltä leimasedälle.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Taas saa ajaa vuoden :D

Kuva

Tällä kerralla auto ajettiin nosturille alapallon tarkastamiseksi, ainoa kommentti oli: "lukitusrengaskin on laitettu paikalleen".
Ihan kun omaan käyttöön rakennettua ja huollettua autoa ei korjattaisi oikein :roll:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Käsijarrua ei kehuttu katsastuksessa, mutta kelpuutettiin kuitenkin.
Säätövaraa olisi ollut vielä, mutta pääsin vähemmällä ruuvaamisella, kun laitoin väliin täytettä.
Somessa oli jossain vaiheessa juttua syncron käsijarruvaijereista ja niiden pituuksista. Veikkaan että tässä on saman mittaiset molemmilla puolilla, kun tuo T-kappale vetää vinoon?

Kuva


Yksi M12 mutteri pohjapanssarin ja moottorin kannakepuken väliin, niin loppui resonanssiräminät, jotka johtuivat pohjapanssarin osumisesta moottorin kannakekumiin.

Kuva
Mukavampi ajaa autolla, joka ei rämise n 1000 r/min paikkeilla., jospa naapurin pikkupoikakaan ei pelkäisi niin paljon Simon ääntä :D

Sähköjärjestelmäänkin tuli pieni lisäys, laturia varten pistoke apparin penkin viereen, joka on kytketty akkujen erotinreleeseen starttiakulta tulevaan liittimeen, nyt saa molemmat akut ladattua siitä helposti.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Alapallonivelen vaihdon yhteydessä löytyi vetonivelen ja laakerin välistä rinkula, jonka oletin kuuluvan olkavarteen.

No eihän se siihen kiinni jäänyt mutta jätin kuitenkin, laitoin akselin paikalleen ja parin päivän kuluttua alkoi kuulua laahaavaa ääntä etupäästä. Ensimmäisenä tuli mieleen että etuperästä, ääni kuului lähinnä moottorijarrutuksella.
Etupää ylös ja paikallistin äänen tuohon rinkulaan.

ETKA kuvista löytyi moinen rinkula, mutta heti ei kukaan osannut sanoa mikä sen funktio on.
Kuva
Toissapäivänä purin akselin pois ja huomasin että toisella puolella ei ole sellaista. Rinkula sopi nivelen päässä olevaan huullokseen ja nappasin siitä kuvan, jonka Hege osasi tulkita. Olisi pitänyt kysyä fiksummalta neuvoa jo silloin kun vaihdoin alapalloa ja tuon rinkulan löysin irrallaan

Kuva

Kuva

Toissapäivänä vetaria irrottaessa rikoin raidetangon pään kumin ja se meni tietysti vaihtoon. Osa tilaukseen Fixuksesta ja tänään vaihtamaan.

Homma meni kirurgiaksi, oli näköjään unohtunut kuparitöhnä tangon ja pään välistä

Kuva
Kuva

Seuraavaksi pitää varata aika Terhonpajalle aurauskulmien säätöön, niin tulee sekin tehtyä kunnolla.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kesäkausi on päättynyt, Simoon kytketty hehkut käyttöön.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja TT| »

AT5nok kirjoitti:Kesäkausi on päättynyt, Simoon kytketty hehkut käyttöön.
Juhlallisesti todistajien läsnä 8-)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Museoreissulla alkoin kuulua kakkoselle vaihtaessa rurinaa, aikaisemmin ykkönen ja kakkonen on jumitellut.
Tänään laatikosta öljyt ulos ja piti vaihtaa paremmat GL4+ 75W90 tilalle.
Kuva


Öljyn mukana tuli ulos metallia, josta valokuvat Getriebe Hilfezentrumille tulkintaa varten.
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3094
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Viesti Kirjoittaja dmn »

091311313 (tai no puolet siitä!)

harmi vaan että uuden paikalleen asennus ei onnistu öljypropun kautta ...
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin