Viime vuoden katsastuksessa tuli korjausmääräys vas takapyörän laakerista. Silloin vaan kiristin napamutteria jolla välys pieneni ja rengas on pyörinyt mukana ongelmitta. Nyt ajattelin sen kuitenkin vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta.
Vuosi sitten tuli mutteri vedettyä sellaiseen momenttiin, ettei minun voimilla auennut ja lopulta vääntövarsi antautui kun hypin sen päällä.
Työkalukauppa Kivilinnasta löytyi uusi vääntövarsi tilalle ja vanha lähti tutkittavaksi, josko siinä olisi valmistusvirhe.
Lopulta napamutterista yksi kulma pois rälläkällä ja auki uudellä vääntövarrella ja 46 mm hylsyllä.
Kaikki muut pultit lähtivät irti ilman voimatoimia, joten jarrukilpi pois tieltä ja vanha napa irti.
Jarrukilpi pitäisi joko korjata tai vaihtaa ehjään.
Navan pultit irti, samoin sisempi vetonivel irti laatikosta ja paketti irti autosta, sitten navan irroitus napatapista vasaralla ja tuurnalla naputtelemalla.
Minulla piti olla auton varaosavalikoimassa yksi oberilta aikanaan ostettu täydellinen takanapa, joka on ollut hätävarana mukana. Siitä piti tehdä valmis napa, mutta Alfred oli vienyt siitä laakerien välisen holkin. Joku on ilm kasannut navan aikanaan ilman holkkia, koska stefat olivat paikallaan ja ehjät.
No piti purkaa Simon navasta laakerit pois ja sain siitä holkin. Oberilainen napa oli tiukka, eli laakerit piti naputella paikalleen. Vanhasta navasta taidan tehdä varanavan uusilla laakereilla.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, eli napatappi napaan ja paketti paikalleen, sisempi vetonivel paikalleen, napa kiinni tukivarteen ja jarru kilpi paikalleen, sitten vaan pultit kiinni ja jarruosat paikalleen.
Lopuksi jarrun säätö niin, että kengät ovat tarpeeksi lähellä rumpua ja napamutteri kiinni ja kireälle.
Jarru pitää vielä ilmata, ilmeisesti sylinterin kautta pääsi ilmaa järjestelmään, koska poljin tuntuu pehmeältä.