VW T3 Syncro / Natsipakastin - "Simo"

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kyllä tässä taitaa sormi mennä sitten suuhun, pitää kilauttaa natsisorvarille, josko sorvaisi sopivaksi, jos ei mene heittämällä... siis kun ei mene!!!

Onneksi koneella ei ole mikään akuutti kiire.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja TT| »

tixu kirjoitti:Mulla ei sopinut, vw hihnapyörän oma kiinnike oli erikokoa.Onnea projektiin!
Sulla on varmaan sitten sattunu uusimman aazin, tai abl:n pyörä+keskiö. TDI-koneesta oleva säädettävä hihnapyörä keskiöineen sopii suoraan. Pyörän kolmea kiinnityspulttia pitää vähän hioa lyhyemmiksi pari milliä, tai vaihtaa, osuvat pumpun siihen lukitusreikään muuten. Unohdin tuon kun Armiin vaihdettiin pyörä, ja hetki ihmeteltiin että miksi ei kone pyöri :o :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
tixu
AktiVWisti
Viestit: 435
Liittynyt: 23.03.2012 21:50
Paikkakunta: Rusko

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja tixu »

Joo AAZ:in pyörä on! Sama kävi meikälläkin pulttien kanssa :lol: Virheistä oppii!
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

AAZ:in pyöriä olisi ollut itselläkin, mutta Das Ranchin kautta löytyi uudemman TDI:n hihnapyörä
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TDI-koneesta sain ruiskutuspumpun irti, mutta suuttimet veivät voitan kahdesta 15mm avaimesta, pitää hakea kaupasta lisää.
Kuva

Kuva

Elinluovuttaja JX alkaa olla kaluttu siltä osin, mitä tähän swappiin tarvitsee:
Kuva

Öljypohja ja ahdin putsattuna (ahdin saattaa olla kaupan, jos joku kaipaa pikkupuhallinta K14)
Kuva

Tölkitysosaa purettuna ja putsattuna irtoliasta
Kuva
Kuva
Jos huomenna ehdin, niin haen 15mm avaimia lisää ja hiekkapuhallusainetta, niin saa noista koneen ulkopuolelle jäävistä osista pinttymät pois ja maalia päälle
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3092
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Suuttimet ovat joskus kyllä aika tiukassa, laitoin jopa kerran käymään ja ajelin lenkin "irtonaisella" suuttimella.

Vaan eipä hätä ole sen näköinen, kierre noissa on M14x1,5 ja se tarkoittaa sitä että näppärä kaveri hitsaa liukuvasaraan pyörän mutterin ja vetää sillä sen irti.
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Yksi suutin lähti irti, muut eivät suostu liikahtamaankaan, neljä kpl 15 mm avaimia vasta mennyt hylkyyn.

Pitää varmaan laittaa kone paikalleen ja käyntiin, niin saa kärjet vaihdettua :?:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tämän päivän VAG-meetistä noudettuja osia

KKK K24 (MB 300 TD), jonka ostin jo ajat sitten samaisessa paikassa eräältä foorumilaiselta :)
Kuva
Ahdin oli varastoituna Das Ranchin ylähyllyllä sekä Das Ranchin valikoimasta löytyneet hihnapyörä ja keskiö (VW TDI) Defenderin ruuttapumppuun.

Kohta voi aloittaa TDI:n kasaamisen
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kuva

Siinä vähän sen tyylinen kiinnitys, jota olen itsekkin päissäni suunnitellut
tixu
AktiVWisti
Viestit: 435
Liittynyt: 23.03.2012 21:50
Paikkakunta: Rusko

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja tixu »

Toi härpäke on ainoastaan tossa puskurissa kiinni ! Itsekkin meinaan ryöstää ton lukitus idean.Löytyy juutubesta toi telineen kiinnitys video! GoWesty tais olla valmistaja.Toi puskuri on hirvee!
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Yhtä hirveä kuin minun nykyinen tilapäistakapuskurini, joka varmaan jää siihen
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Melko jääreen kokoinen on kyllä puskuri :shock:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Päivä vietettty moottorimajassa, saldona:
- ruiskutuspumppu ja suutinputket (JX:n pumpusta löytyi sopivan mittaiset suutinputkien lähdöt)
- apuakselin stefan vaihto
- vesipumppu ja laturin jalka
- imusarja (imukanavien puhdistus kannesta)
- öljypumppun modaaminen JX:n imuputkella
- öljypohja
- kampiakselin takastefan vaihto (JX:n kaulus ja uusi stefa)
- silmälaakerin asennus kampiakseliin


JX:n öljypumpun akselin pää oli vähän kulahtanut
Kuva

1Z:n pienireikäinen pelti isoreikäiseksi. TDI:n pumpun jalasta voisi rälläköidä jakohihnan kiristin rullan jalan irti ja hitsata tuohon AAZ:n jalkaan, tosin onko siitä mitään hyötyä sitten.
Kuva
tixu
AktiVWisti
Viestit: 435
Liittynyt: 23.03.2012 21:50
Paikkakunta: Rusko

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja tixu »

Mullakaan ei ole rulla paikaa ja hyvin toimii ilman ! On yksi hihnankuluttaja vähemmän.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Katselin että sen rullan saisi kiinni lattaraudasta tehdyllä varrella, jonka voisi kiinnittää koneen nostokorvakkeen pultin alle ja tukea toisesta päästä pumpun jalkaan, mutta toimii varmaan ilmankin.

Alkaa olla hihnaa vailla, loput oheislaitteet taidan ottaa nykyisestä AAZ:sta (laturi ja tehostajan pumppu), koska AAZ menee ilm seuraavaksi tehostamattomaan autoon.

Apuakselin stefan kiinnikkeen O-rengas pitää vielä koittaa löytää tai tunkea sinnekkin väliin liimaa sekä hommata yksi pakkassuojatulppa lohkolämmittimen siirron takia. Olisihan niitä noissa varaosakoneissa, mutta taitaa kuitenkin vähän menettää muotoaan jos irrottaa. Eilen irrottamani ei ainakaan enää pysynyt kiinni.

Eilisen pumpun aukon jyrsimisen jäljiltä oli metallipölyä etupellin takana, joten putsasin senkin. Sattumalta löysin pari joskus AAZ:iin hommaamaani stefaa, joten nokka-akselikin sai uuden. Se oli vuotanutkin jonkin verran, tai siitä alaspäin kone oli öljytöhnässä.

Kuva

Ruiskutuspumpun takakanneka on leikelty AAZ:n raudasta ja lisätty pala JX:n rautaa, niin saa kaasuvaijerin alkuperäiselle linjalle, mikäli vaihdan pumppuun JX:n kaasuvivun.

Kuva

Motonetin pakarin kannake on melkein Tölkkiyhteensopiva, pikkasen kun rälläkällä avartaa, niin alkaa sopimaan:

Kuva

Varmaan Motenetin tj soittaa huomenna ja kiuluttelee, kun taas haukun heidän laatuosiaan???
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TDI swappia odotellessa (vapaata tallipaikkaa koneen vaihtamiseen) tuli harjoituksen vuoksi vaihdettua nykyiseen AAZ:iin JX:n ruiskutuspumppu ja suuttimet. TDI:stä yli jäänyt pumpun jalka sopi tähän käyttöön (kiitos jäynämiehelle ideasta).

Jospa huomenna saisi vielä suutinputket sovitettua ja ajoituksen ihmeteltyä suurinpiirtein paikalleen, voisi kokeilla vaikka käyntiin saamistakin.

Toivottavasti polttoaineen kulutus pikkasen putoisi, kun nyt pitäisi olla ehjät suuttimet ja tiivistetty pumppu.

Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ajoitus meni säkällä kohdalleen, 0.85 mm eli pikkasen enemmän kuin ohjearvo, sopii sitten säätää syöttöä lisää ;)
Ahtopaineet ei nouse kuin 0,5 bar, savua ei tule putkesta, vaikka lisäsin syöttöä 1/4 kierroksen siitä mitä oli Daven "Paholaisessa" ollut. Ilm isolohko tarvitsee enemmän ruokaa?
On selkeästi laiskempi kuin edellisellä pumpulla, joka oli muuten kaiketi vakio, mutta syöttöä ruuvattu lisää.

Kuva

Aluksi ei kierrokset meinannut laskea eikä ottanut kaasupoljin lattiassa kuin 4000 r/min, mutta syy löytyi kaasuvaijerista, jonka kiinnitys muuttui pumpun päässä. Samalla tuli vaijerikin vaihdettua, vanha alkoi olla jo loppu, useampi säie poikki pumpun takakiinnikkeen kohdalta. Varastossa oli ehjä orggis ja uusi paruzzi, hetken mietin kumman laitan, lopulta uskaltauduin kokeilla uutta, jonka olin kyllä varannut kesäpakuun. Vaiverin uitin WD40:ssä ja suihkuttelin sitä vielä etupään suojukseen sitä mukaan kun työnsi vaijeria sinne, jospa ei jäätyisi ihan heti.

Nyt alkoi sopivasti sataa lunta... :D :) :lol: 8-) :P :twisted:


Lista nykyisen AAZ:n osista (sekasikiö)
- AAZ lohko ja kampiakseli
- AMC tarvikekansi (AAZ)
- 1Y männät ja kiertokanget
- JX ruiskutuspumppu, suuttimet ja suutinputket
- JX pako- ja imusarja
- JX vesipumppu, laturin jalka ja laturi (kiilahihnalla)
- JX ohjaustehostimen pumppu
- 1.6 GTD ahdin (SB)
- 1Z vauhtipyörä ja paineasetelma
- WBX kytkinlevy
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tuli harrastettua taas vetarijumppaa, vaihteeksi etuakselilta, tosin vain suojakumi oli rikki.

Wagenhausilta sain puuttuvan sokan (18) kaasuvaijeriin, jota ei ollutkaan ostamani vaijerin mukana, tosin eipä noi halvat italialaiset taida koskaan olla vastaavia kuin orggisosat, eli ei kannata luottaa että kaikkia ETKA-kuvan mukaisia osia olisi tarvikkeessa. (sokat 7 ja 18 puuttui)
7 oli onneksi edellisessä tallessa, 18 puuttui edellisestä, koska vaijeri oli eri tavalla kiinni AAZ:n pumppuun rakennetussa kiinnityksessä.

Kiitos muutenkin Wagenhausin henkilökunnalle eilisestä :)
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Se on muuten GTD ahdin ei RA koneen, siinä on garretti gt15 ;)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7681
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Transporter Syncro 1.9 TD 1990 - "Simo"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Niinpä taitaa ollakkin, eli SB koneesta.

Akun vaihdon jälkeen alkoi alkuperäinen starttikin toimia. Purin sen eikä siellä mitään ihmeempää näkynyt, olkoot sen aikaa, kunnes saan adapterin TDI startille. Vaihtokin alkaa sujua, 13 min ekan pultin löysäämisestä viimeisen kiristämiseen.

Toinen startti pyörittää mielestäni paremmin, silloin kun jaksaa ylettyä vauhtikselle asti, joten voisi tietty siitä vaihtaa moottorin tuohon nyt kiinni olevaan.
Vastaa Viestiin