Ei kai kukaan ajele jäykällä akselilla full time 4wd moodissa? Kai niissä kaikissa on de-coupleri pitävällä pinnalla ajoa varten. Ei se liian jäykällä viscolla ajelu hyvää tee voimansiirrolle, jossain vaiheessa se heikko paikka löytyy joka joustaa, jos rengas ei pysty joustamaan.T3Syncro kirjoitti:Ei se jäykkä visko sitä laatikkoa varmaankaan ole rikkonut, koska jotkut ajavat viskon korvaavalla jäykällä akselillakin.
Caravelle -88
Re: Caravelle -88
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Caravelle -88
Nonii... sain lootan paikoilleen ja kaikki pultit hilppeineen omille paikoilleen. Kardaani paikoilleen ja etuperän kiinnikepuslien pultit löyhällä kävin kääntämässä risteyksessä ja takaisin. Kiinnikepuslien pultit kiinni ja sitten testilenkille.
No, testilenkki ei mennyt ihan odotusten mukaisesti. Noin 50-60 km/h vauhdissa 3. vaihteella etupää lähtee vetelemään vasemmalle ja oikealle. Tuntuu, kuin etupäässä tulisi vähän väliä suurempi veto toiselle etupyörälle ja sitten mennään kohti pientaretta, vuoron perään vasemmalle ja oikealle ja vähän miten sun sattuu. Tämä hiekkatiellä. Asfaltilla ei lähde vetelemään, mutta tuntuu, kuin voima katoaisi johonkin kun pääsee 60 km/h vauhtiin ja vaihtaa 4. vaihteelle. Jotakin hämärää, mitä ei oma pieni pää ymmärrä.
Laatikko, joka tuolla auton alla nyt on, on vuosi sitten ajosta moottoririkon vuoksi poistuneesta tölkistä ja tuolloin vaihteisto toimi moitteetta. Ainoat asiat mitä laatikon vaihdon yhteydessä kyseiselle laatikolle tehtiin, oli tasauspyörästön lukon herkistäminen, kytkinakselin vaihto ja uudet stefat sekä kytkinkopan vaihto. Öljyä meni laatikkoon 4,5 litraa, Mobilube GX 80W-90.
Tein myös viscon pitotestin pihassa muutamaan otteeseen. Tunkkasin toisen takapyörän tukivarresta ylös ja laitoin etupöyrien eteen kakkosnelosen pätkät. Kone käyntiin, maastovaihde silmään ja kytkin ylös tyhjäkäynnillä. Heti lähti tölkki liikkeelle, kiipesi kakkosnelosten päälle ja sammui siihen. Tämä toistui vähä isommillakin etupyörien eteen laitettavilla esteillä.
Mikähän tuolla tölkin alla voisi olla vialla, kun ohjaus vetelee hiekkatiellä niin, ettei uskalla yli kuuttakymppiä ajaa?
No, testilenkki ei mennyt ihan odotusten mukaisesti. Noin 50-60 km/h vauhdissa 3. vaihteella etupää lähtee vetelemään vasemmalle ja oikealle. Tuntuu, kuin etupäässä tulisi vähän väliä suurempi veto toiselle etupyörälle ja sitten mennään kohti pientaretta, vuoron perään vasemmalle ja oikealle ja vähän miten sun sattuu. Tämä hiekkatiellä. Asfaltilla ei lähde vetelemään, mutta tuntuu, kuin voima katoaisi johonkin kun pääsee 60 km/h vauhtiin ja vaihtaa 4. vaihteelle. Jotakin hämärää, mitä ei oma pieni pää ymmärrä.
Laatikko, joka tuolla auton alla nyt on, on vuosi sitten ajosta moottoririkon vuoksi poistuneesta tölkistä ja tuolloin vaihteisto toimi moitteetta. Ainoat asiat mitä laatikon vaihdon yhteydessä kyseiselle laatikolle tehtiin, oli tasauspyörästön lukon herkistäminen, kytkinakselin vaihto ja uudet stefat sekä kytkinkopan vaihto. Öljyä meni laatikkoon 4,5 litraa, Mobilube GX 80W-90.
Tein myös viscon pitotestin pihassa muutamaan otteeseen. Tunkkasin toisen takapyörän tukivarresta ylös ja laitoin etupöyrien eteen kakkosnelosen pätkät. Kone käyntiin, maastovaihde silmään ja kytkin ylös tyhjäkäynnillä. Heti lähti tölkki liikkeelle, kiipesi kakkosnelosten päälle ja sammui siihen. Tämä toistui vähä isommillakin etupyörien eteen laitettavilla esteillä.
Mikähän tuolla tölkin alla voisi olla vialla, kun ohjaus vetelee hiekkatiellä niin, ettei uskalla yli kuuttakymppiä ajaa?
Re: Caravelle -88
Äkkiseltään kuulostaa visco ainakin melko jäykälle, tehtaan speksien mukaan kai pitäisi hetken pyöriä takarenkaat ennen kuin alkaa vetää kunnolla edestä. Mutta ei minulla ole tuollaista efektiä jäykälläkään akselilla hiekkatiellä ajellessa, vaikka ajais yli 60km/h. Eihän etuvetareiden nivelet jäykistele, jumi jossain asennossa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Caravelle -88
Ei ainakaan ennen remonttia ollut mitään jumeja etuvetareissa tai en ainakaan huomannut. Toki tuo tölkki oli pylly pystyssä kolme viikkoa eli takapää ajettuna pukeille ja etupää maassa. Voisko etuvetarit ottaa tuollaisesta itseensä?
Onko kokemuksia tai muita arvauksia oireelle? Itselle tuli mieleen tiputtaa kardaani pois ja jos edelleen vetelee, niin sitten vika varmaan pitäisi olla vetareissa tai etuperässä.
Onko kokemuksia tai muita arvauksia oireelle? Itselle tuli mieleen tiputtaa kardaani pois ja jos edelleen vetelee, niin sitten vika varmaan pitäisi olla vetareissa tai etuperässä.
Re: Caravelle -88
Itse itseäni kompaten...
Yön pimeät tunnit ja juttelu muutaman miehen kanssa aamulla jätti miettimään, jospa olisikin käynyt niin, että etuperä on mennyt rikki maantiellä 100 km/h vauhdissa ja se on sitten rikkonut laatikon? Etuperän vetelyä hiekkatiellä ei olisi huomannut, sillä maantieltä kotiin hiekkatietä pitkin on oarisataa metriä ja vauhtia on noin 30-40 km/h.
Yön pimeät tunnit ja juttelu muutaman miehen kanssa aamulla jätti miettimään, jospa olisikin käynyt niin, että etuperä on mennyt rikki maantiellä 100 km/h vauhdissa ja se on sitten rikkonut laatikon? Etuperän vetelyä hiekkatiellä ei olisi huomannut, sillä maantieltä kotiin hiekkatietä pitkin on oarisataa metriä ja vauhtia on noin 30-40 km/h.
Re: Caravelle -88
Jos on erikokoiset renkaat etu ja taka-akselilla niin tekee tuota. Tai laatikossa / etuperässä eri välitykset.Hamara kirjoitti: Mikähän tuolla tölkin alla voisi olla vialla, kun ohjaus vetelee hiekkatiellä niin, ettei uskalla yli kuuttakymppiä ajaa?
< 15kWh/100km
Re: Caravelle -88
Samaa mietin että onhan varmasti sama välitys "uudessa" laatikossa?dmn kirjoitti:Jos on erikokoiset renkaat etu ja taka-akselilla niin tekee tuota. Tai laatikossa / etuperässä eri välitykset.Hamara kirjoitti: Mikähän tuolla tölkin alla voisi olla vialla, kun ohjaus vetelee hiekkatiellä niin, ettei uskalla yli kuuttakymppiä ajaa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Caravelle -88
vwharrastajan kanssa olin juttusilla ja sanoi, että laatikoita ja etuperiä on monilla eri peränvälityksillä. Todennäköisesti siinä syy. Pitää tarkastaa illalla kun pääsee auton alle mönkimään.
Re: Caravelle -88
On möngitty taas auton alla. Oli tosiaan niin, että laatikon ja etuperän peränvälitykset olivat erilaiset, joten myös etuperälle on tehtävä siirto-operaatio varaosatölkistä. Murikat on molemmat jo pöydällä, mutta pikku boonuksena viikkoja kestäneen tappelun lisäksi etuvetareiden sisemmät suojakumit olivat päättäneet haljeta. Joten joutuu vielä nekin tilaamaan ja opettelemaan vähän etuvetarihommiakin samaan syssyyn.
Emännän sanojen mukaan meidän tölkki olisi työttömän unelma, työt ei lopu tekemällä ja kun päivän ajaa, niin korjaa kaksi
Emännän sanojen mukaan meidän tölkki olisi työttömän unelma, työt ei lopu tekemällä ja kun päivän ajaa, niin korjaa kaksi
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Caravelle -88
Sisemmät nivelet saat vaihdettua siellä auton alla ilman vetoakselien irrotusta, mutta samalla vaivalla kun sinulla on etuperä irti, otat vetoakselitkin, purat ja putsaat ne. Uutta vaseliinia ja uudet suojakumit, niin taas ajaa kauan...Hamara kirjoitti:On möngitty taas auton alla. Oli tosiaan niin, että laatikon ja etuperän peränvälitykset olivat erilaiset, joten myös etuperälle on tehtävä siirto-operaatio varaosatölkistä. Murikat on molemmat jo pöydällä, mutta pikku boonuksena viikkoja kestäneen tappelun lisäksi etuvetareiden sisemmät suojakumit olivat päättäneet haljeta. Joten joutuu vielä nekin tilaamaan ja opettelemaan vähän etuvetarihommiakin samaan syssyyn.
Kuullostaa jotenkin tutulta...Hamara kirjoitti:Emännän sanojen mukaan meidän tölkki olisi työttömän unelma, työt ei lopu tekemällä ja kun päivän ajaa, niin korjaa kaksi
Re: Caravelle -88
Juu, otin vetoakselit irti. Oli kyllä oikein mukavat ottaa irti, kun etumurikka oli pois edestä, vakaajan pystytangot vaan irti ja vetoakselin sai oikein nätisti pois pujottelematta ja vänkäämättä. Ihmeellistä.
Toinen ulompi vetonivel oli välijistynyt aika pahasti, joten otin myös varaosatölkistä vetoakselit pois. Molemmissa ulommissa nivelissä erittäin pieni välys, joten taidan heittää nuo alle, mutta kuitenkin uusilla rasvoilla. Sisemmistä nivelistä pitää yhdistellä tiukimmat yksilöt. Onneksi on noita varaosatölkkejä, mutta kaksinkertainen homma meinaa olla melkein joka kohdassa, kun pitää purkaa kahta autoa rinnakkain. No, tekemällä oppii.
Toinen ulompi vetonivel oli välijistynyt aika pahasti, joten otin myös varaosatölkistä vetoakselit pois. Molemmissa ulommissa nivelissä erittäin pieni välys, joten taidan heittää nuo alle, mutta kuitenkin uusilla rasvoilla. Sisemmistä nivelistä pitää yhdistellä tiukimmat yksilöt. Onneksi on noita varaosatölkkejä, mutta kaksinkertainen homma meinaa olla melkein joka kohdassa, kun pitää purkaa kahta autoa rinnakkain. No, tekemällä oppii.
Re: Caravelle -88
Mitkäs välitykset sieltä nyt löytyi, 5,43 ja 5,83 vai jotain vielä suurempia eroja?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Caravelle -88
Olikohan niin, että nyt tulevassa voimalinjassa on välitys 5,83 ja lukollinen etuperä jonka irroitin on välityksellä 5,43. Pitää tarkastaa nuo muut omat laatikot ja tämän kylän kaksi muuta tölkkeilijää, josko löytyy samoja laatikko-perä välitysyhdistelmiä.
Eli vetelyn syynä oli juurikin se, että laatikossa oli 5,83 ja etuperässä 5,43.
Eli vetelyn syynä oli juurikin se, että laatikossa oli 5,83 ja etuperässä 5,43.
Re: Caravelle -88
Eilen pääsi illalla klo 22 tölkillä jälleen liikkeelle nelivetona. Voimalinja on hiljaisempi kuin aiemmin eikä ravista missään vauhdissa. Tölkki kääntyykin nyt huomattavasti paremmin pienillä nopeuksilla. Etupään vetoakselien nivelet on valkattu neljästä vetoakselista yhdistelleen ja pistetty uudet rasvat sisään.
Ainoa mikä jäi nyt harmittamaan on se, että nopeusmittari ei toimi. En edes muistanut, että varaosatölkissä ei aikanaan toiminut nopeusmittari ja oletin vaijerin olevan poikki. Mutta vika on kyllä näillä näkymin etuperässä, sillä nopeusmittari toimi nykyisessä kulkineessa ennen perän vaihtoa. Ottaa päähän, etten muistanut tarkastaa etuperän nopeusmittarin vaijerin lähtöä, kun perä oli vielä pöydällä. Saako nopeusmittarin lähdön rattaita ja mitä siellä lienee, kunnostettua jotenkin irroittamatta etuperää?
Ainoa mikä jäi nyt harmittamaan on se, että nopeusmittari ei toimi. En edes muistanut, että varaosatölkissä ei aikanaan toiminut nopeusmittari ja oletin vaijerin olevan poikki. Mutta vika on kyllä näillä näkymin etuperässä, sillä nopeusmittari toimi nykyisessä kulkineessa ennen perän vaihtoa. Ottaa päähän, etten muistanut tarkastaa etuperän nopeusmittarin vaijerin lähtöä, kun perä oli vielä pöydällä. Saako nopeusmittarin lähdön rattaita ja mitä siellä lienee, kunnostettua jotenkin irroittamatta etuperää?
Re: Caravelle -88
Saa ne vaihdettua mutta taitaa olla ajallisesti sama aika ottaa etuperä pöydälle siksi aikaa. Itse just vaihdoin viskon paikallaan, kun muistin että helposti menis.. Vaan olipa aika kullannut muistot ja aika paljon joutu tappelemaan ja vääntämään että sai sen kuoren pois.Hamara kirjoitti:Saako nopeusmittarin lähdön rattaita ja mitä siellä lienee, kunnostettua jotenkin irroittamatta etuperää?
< 15kWh/100km
Re: Caravelle -88
Tein tänään viskotestin tällä hetkellä alla olevalla voimansiirrolla, toinen takanurkka ylös ja lankku eturenkaiden alle. Huoletta sai ajella paikoillaan maastovaihteella, pakilla ja ykköselläkin ihan isolla kaasulla. Takarengas vaan pyöri ja tölkki pysyi nätisti paikoillaan. Jotta melkosen pahasti luistaa visko.
Kyseinen vaihdelaatikko ja etuperä ovat olleet aikaisemmassa tölkissä, joka oli itselläni kaksi vuotta ajossa, ennen kuin kone luovutti. Ihmetyttää vaan se, että kyseisellä voimansiirrolla ja samalla viskolla on tullut työnnettyä talvella polven korkuisessa lumihangessa pellolla ja metsäautoteillä niin, ettei lukkoja ole tarvinnut kuin aivan pahimmissa kääntöpaikoissa. Kuinka kummassa tuolla voimansiirrolla on päässyt niin pahoihin paikkoihin ja kuitenkaan sillä ei pääse tunkin päältä pois vaikka yrittää? Osaatteko valistaa. Oma pää on taas ymmällään.
Pitänee tässä talven aikana avata yksi visko ja opetella vaihtamaan liemet, jotta voisi yrittää, jos saisi yhden "sopivasti" pitävän viskon.
Kyseinen vaihdelaatikko ja etuperä ovat olleet aikaisemmassa tölkissä, joka oli itselläni kaksi vuotta ajossa, ennen kuin kone luovutti. Ihmetyttää vaan se, että kyseisellä voimansiirrolla ja samalla viskolla on tullut työnnettyä talvella polven korkuisessa lumihangessa pellolla ja metsäautoteillä niin, ettei lukkoja ole tarvinnut kuin aivan pahimmissa kääntöpaikoissa. Kuinka kummassa tuolla voimansiirrolla on päässyt niin pahoihin paikkoihin ja kuitenkaan sillä ei pääse tunkin päältä pois vaikka yrittää? Osaatteko valistaa. Oma pää on taas ymmällään.
Pitänee tässä talven aikana avata yksi visko ja opetella vaihtamaan liemet, jotta voisi yrittää, jos saisi yhden "sopivasti" pitävän viskon.
Re: Caravelle -88
Onhan se mahdollista että seisomisen aikana on tiivisteet pettänyt ja viscon liemet valuneet peräöljyn sekaan. Vaihdoitko perään öljyjä, että minkä näköistä savea siellä oli?
Minulta löytyy visco-öljyä kahta jäykkyyttä, jos alat sitä huoltamaan.
Minulta löytyy visco-öljyä kahta jäykkyyttä, jos alat sitä huoltamaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Caravelle -88
Ei tullut vaihdettua peräöljyjä kun ei ollut juuri saatavilla. Pitää vaihtaa tässä syksyn aikana. Tällä hetkellä etuperässä olevat öljyt ovat saaneet kyytiä arviolta 15 000km.
Hyvä tietää, että visco-lientä on saatavilla. Kiitos tiedosta. Uskoisin että talven mittaan tulisi vähän rassailtua taas, kun toipuu tästä pariviikkoisesta ruuvausrojektista.
Hyvä tietää, että visco-lientä on saatavilla. Kiitos tiedosta. Uskoisin että talven mittaan tulisi vähän rassailtua taas, kun toipuu tästä pariviikkoisesta ruuvausrojektista.
Re: Caravelle -88
Tölkki pitäisi saada katsastettua tällä viikolla. No eilen pimeni vauhdissa pitkät valot toiselta puolelta. Sulake oli vaan vanhuuttaan murentunut ja napsahtanut poikki.
Ongelma mikä on ollut jo pidempään, on ohjauspylvään maadoitus. Töötti ei nimittäin pelaa ja ohjauspylvään läpi tulee maadoitusjohto, joka on ilmeisesti toisesta päästä irti tai katki. Otin etupohjapanssarin ja pissapojan säiliön pois siinä toivossa, että pääsisin käsiksi kyseiseen johtoon, mutta näyttää kyllä mahdottoman ahtaalta paikalta. Onko kellään muulla ollut ongelmia tuon töötin eli ohjauspylvään maadoituksen kanssa tai tietoa, miten tuon johdon saisi vaihdettua? Tai olisiko pitkässä juoksussa toimivaa kiertotietä asiaan?
Niin joo, samalla kun tölkin alla möyrin, niin huomasin etupäässä toisen ulommaisen vetonivelen suojakumin pääseen irti ja veivanneen vetarirasvat ympäriinsä ...juuri viime viikolla pistin rasvat ja klemmarit paikoilleen. Taitaa olla taas peiliin kattelemisen paikka.
Ongelma mikä on ollut jo pidempään, on ohjauspylvään maadoitus. Töötti ei nimittäin pelaa ja ohjauspylvään läpi tulee maadoitusjohto, joka on ilmeisesti toisesta päästä irti tai katki. Otin etupohjapanssarin ja pissapojan säiliön pois siinä toivossa, että pääsisin käsiksi kyseiseen johtoon, mutta näyttää kyllä mahdottoman ahtaalta paikalta. Onko kellään muulla ollut ongelmia tuon töötin eli ohjauspylvään maadoituksen kanssa tai tietoa, miten tuon johdon saisi vaihdettua? Tai olisiko pitkässä juoksussa toimivaa kiertotietä asiaan?
Niin joo, samalla kun tölkin alla möyrin, niin huomasin etupäässä toisen ulommaisen vetonivelen suojakumin pääseen irti ja veivanneen vetarirasvat ympäriinsä ...juuri viime viikolla pistin rasvat ja klemmarit paikoilleen. Taitaa olla taas peiliin kattelemisen paikka.
Re: Caravelle -88
Töötti maadoitettu
Illankähmässä keksin, että maadoitan ohjauspylvään messinkilevyllä. Hioin maalit pois ohjauspylväästä ja tein koukkumaisen messinkilevyn, joka ponnistaa hieman ohjauspylvästä vasten maadoittaen sen. Ajan kanssa messinkilevyyn kuluu ura ja jousto loppuu, mutta muokkaa sitten levyä sitä mukaa kun se kuluu.
Loppuviikosta pitäisi mennä leimasetää morjenstamaan. Katsotaan kuinka käy.
Illankähmässä keksin, että maadoitan ohjauspylvään messinkilevyllä. Hioin maalit pois ohjauspylväästä ja tein koukkumaisen messinkilevyn, joka ponnistaa hieman ohjauspylvästä vasten maadoittaen sen. Ajan kanssa messinkilevyyn kuluu ura ja jousto loppuu, mutta muokkaa sitten levyä sitä mukaa kun se kuluu.
Loppuviikosta pitäisi mennä leimasetää morjenstamaan. Katsotaan kuinka käy.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.