Caravelle -88
Re: Caravelle -88
Kyllähän niihin osia löytyy, vwharrastajaan kannattaa olla yhteyksissä. 3&4 rattaita löytyy kestävinäkin versioina, kuten myös laakereita.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Caravelle -88
Pidän todella paljon tästä autosta. Simppeliä ja siistiä. Miten on muuten tuon työkalulaatikon vanerien paksuus. Minkähän paksuisia nuo levyt on? Tämän talven projektina on ittellä tehdä omaan autoon jonkinlainen kevyt laatikko/hylly hytin väliseinän taakse. Vanerista varmaan helpoin tehdä sellainen minkä sisälle jää subbari ja tarpeeksi tilaa kamppeille. Ideana olis se, että matalamman osan päälle jää sen verran reunoja, että muodostuvaan "kaukaloon" jää hyvät tilat esim. ruokakasseille ja varusteille mitä satunnaisesti tulee kuskattua.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Caravelle -88
Pitää kysellä vwharrastajalta, kunhan pääsee jossain vaiheessa tuota laatikkoa availemaan.
Työkalulaatikon on tuohon autoon loihtinut edellinen omistaja JariKoo. Vanerin paksuus on 18mm.
Työkalulaatikon on tuohon autoon loihtinut edellinen omistaja JariKoo. Vanerin paksuus on 18mm.
Re: Caravelle -88
Sellainen on unohtunut kysyä teiltä tietävemmiltä. Nimittäin nyt kun on laatikko irti, niin olisiko teillä näkemystä hämärään kytkinongelmaani. Ongelma on ollut nimittäin se, että kytkin luistaa ainoastaan 3-vaihteella hetken kakkoselta ylös vaihdettaessa jos on heti liian hanakasti painamassa kaasua. Muuten kytkin ei luista ollenkaan, ei nelosellakaan kaasu pohjassa (paitsi hinatessa toista tölkkiä nelosella ylämäkeen). Mistäköhän moinen saattaisi johtua? En ole ikinä purkanut mistään autosta/vehkeestä kytkintä, joten tuon puolen näkemys on nolla.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Caravelle -88
Liikaa voimaa!
Oliko kytkinkopassa öljyä? Minulla on molemmissa Tölkeissä mennyt kytkin vaihtoon kytkinakselin stefan vuodon takia.
Syncrossa vuoto loppui kun ajoi hetken maastossa, eli se vähäinen öljy ilmeisesti paloi pois. Vuoto oli niin olematon, ettei sitä havainnut vaikka laatikko oli irti.
Nyt kun laatikko on irti, vaihda hyvä laatuinen stefa varoikisi kytkin akselille ja tarkasta vauhtipyörän takaa kampiakselin stefa. Parin kympin osat, mutta on työläitä vaihtaa, koska kumpikin vaatii laatikon irrotuksen.
Oliko kytkinkopassa öljyä? Minulla on molemmissa Tölkeissä mennyt kytkin vaihtoon kytkinakselin stefan vuodon takia.
Syncrossa vuoto loppui kun ajoi hetken maastossa, eli se vähäinen öljy ilmeisesti paloi pois. Vuoto oli niin olematon, ettei sitä havainnut vaikka laatikko oli irti.
Nyt kun laatikko on irti, vaihda hyvä laatuinen stefa varoikisi kytkin akselille ja tarkasta vauhtipyörän takaa kampiakselin stefa. Parin kympin osat, mutta on työläitä vaihtaa, koska kumpikin vaatii laatikon irrotuksen.
Re: Caravelle -88
Ja onko kytkinpolkimessa minkä verran tyhjää? Ettei jää kantamaan. Onko nesteet miten vanhat?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Caravelle -88
Perus JX:ssä on aina liikaa voimaa
Kytkinkopassa ei mielestäni ollut öljyä, ainakaan että sitä olisi huomannut. Nyt kun laatikko on irti, niin pitää tosiaan tarkastaa tuo kampiakselin stefa ja kytkin muutenkin. Kytkin oli sellainen, ettei jäänyt kantamaan, jäi varaa vielä polkimeenkin. Edellisessä tölkissä jäi kantamaan, johon selvisi syykin tänään.
Pääsin viimein tänään edellisen tölkin alle ja suunnitelmissa oli vaihtaa vaihdelaatikko kalsariportterista vihreään. Vuosi sitten kun moottori jäähdytysjärjestelmät ja omistajan hermot antoivat periksi, auto kulki kuten pari aikaisempaakin vuotta muilta osin. Oletin tietysti, että laatikko on käypä vehjes. No olikin melkoinen yllätys pohjapanssarin irroituksen jälkeen, kun vaihteiston päästä kytkinkotelosta puuttui noin 20cm pitkä palanen. Eikä siinä vielä kaikki. Vaihdelaatikko oli kiinni koneessa ainoastaan kahdella startin pultilla ja yläpään yhdellä kiinnityspultilla. Yhteensä 6 kpl vaihteiston ja moottorin välisiä pultteja puuttui. Joten ei mikään ihme, jos kytkin jäi kantamaan, ei nimittäin näyttänyt ihan kauhean jäykältä tuo vaihteiston ja moottorin liitos... mutta toimi kumminkin tuollakin tavalla
Pitää sitten lähteä hakemaan varaosatölkki nro 2 ja katsoa, olisiko sen vaihteistosta toimintaan... jos ei niin sitten pitää alkaa joko askartelemaan neljästä vaihteistosta yhtä toimivaa, turvautua ammattiapuun tai pistää kaikki tölkit myyntiin. Pitää nukkua riittävä määrä öitä, ennen suurempia päätöksiä.
Kytkinkopassa ei mielestäni ollut öljyä, ainakaan että sitä olisi huomannut. Nyt kun laatikko on irti, niin pitää tosiaan tarkastaa tuo kampiakselin stefa ja kytkin muutenkin. Kytkin oli sellainen, ettei jäänyt kantamaan, jäi varaa vielä polkimeenkin. Edellisessä tölkissä jäi kantamaan, johon selvisi syykin tänään.
Pääsin viimein tänään edellisen tölkin alle ja suunnitelmissa oli vaihtaa vaihdelaatikko kalsariportterista vihreään. Vuosi sitten kun moottori jäähdytysjärjestelmät ja omistajan hermot antoivat periksi, auto kulki kuten pari aikaisempaakin vuotta muilta osin. Oletin tietysti, että laatikko on käypä vehjes. No olikin melkoinen yllätys pohjapanssarin irroituksen jälkeen, kun vaihteiston päästä kytkinkotelosta puuttui noin 20cm pitkä palanen. Eikä siinä vielä kaikki. Vaihdelaatikko oli kiinni koneessa ainoastaan kahdella startin pultilla ja yläpään yhdellä kiinnityspultilla. Yhteensä 6 kpl vaihteiston ja moottorin välisiä pultteja puuttui. Joten ei mikään ihme, jos kytkin jäi kantamaan, ei nimittäin näyttänyt ihan kauhean jäykältä tuo vaihteiston ja moottorin liitos... mutta toimi kumminkin tuollakin tavalla
Pitää sitten lähteä hakemaan varaosatölkki nro 2 ja katsoa, olisiko sen vaihteistosta toimintaan... jos ei niin sitten pitää alkaa joko askartelemaan neljästä vaihteistosta yhtä toimivaa, turvautua ammattiapuun tai pistää kaikki tölkit myyntiin. Pitää nukkua riittävä määrä öitä, ennen suurempia päätöksiä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Caravelle -88
Eikös tuossa ole vaan kytkinkopasta haljennut pala? Jos muuten ehjää, niin se on helppo vaihtaa siitä hajonneesta laatikosta. Sen joudut kuitenkin irrottamaan, jos stefan vaihdat kytkinakselille. Ja myöskin jos lukko on jumissa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Caravelle -88
Jaa, no kattos kehveliä. Juu, kytkinkopasta se palanen on pois. Jos sen kerran pystyy vaihtamaan suoriltaan vaan toisesta laatikosta, niin rokki soimaan ja koppa vaihtoon. Kiitos tiedosta.
Oli sen verran iso meisseli otsassa kun näin tuon lohjenneen palasen, että pakkasin kaikki vehkeet pois ja marssin suoraan sisälle... ei ehtinyt oikein analysoimaan tilannetta
Tosiaan, tuossa laatikossa on joko lukko jumissa tai sitten alipainetoimilaite viallinen. Pitää tutkia se sitten samalla ja vaihtaa varmuudeksi se kytkinakselin stefa kun irrottaa tuon kytkinkopan.
Kiitos rauhoittavista sanoista.
Oli sen verran iso meisseli otsassa kun näin tuon lohjenneen palasen, että pakkasin kaikki vehkeet pois ja marssin suoraan sisälle... ei ehtinyt oikein analysoimaan tilannetta
Tosiaan, tuossa laatikossa on joko lukko jumissa tai sitten alipainetoimilaite viallinen. Pitää tutkia se sitten samalla ja vaihtaa varmuudeksi se kytkinakselin stefa kun irrottaa tuon kytkinkopan.
Kiitos rauhoittavista sanoista.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Caravelle -88
Hirveän radikkaaleja päätöksiä ei kannata Tölkin suhteen tehdä, ennen kuin on jakanut murheensa muiden harrastajien kanssa...
Re: Caravelle -88
Laatikot on nyt levällään vierekkäin ja kytkinkopat irti päikseen vaihtoa varten. Auton alle menevässä askissa oli tasauspöyrästön lukon tappi niin jumissa, että piti ensin herkistellä vasaralla ja rengasraudalla, että sai ylipäätään sen liikkeekke ja tulemaan pois paikoiltaan. Parinkymmenen minuutin rumppaamisella ja voitelulla siitä tuli kyllä hyvin liikkuva.
Kytkinakselin stefaa ei täältä perämettästä löytynyt, mutta ulkohalkaisijaltaan ja akselinhalkaisijaltaan sopiva, 7mm pituinen stefa löytyi. Mittauksien mukaan niitä pitäisi mahtua kaksi peräkkäin alkuperäisen stefan paikalle. Lieneekö tuosta mitään haittaa? Oman järjen mukaan ei pitäisi olla ongelmaa, kunhan mahtuvat vaan sopuisasti paikoilleen. Onhan siinä sitten kaksi huulta pitämässä öljyjä laatikossa.
Laatikossa, joka on menossa nyt tölkin alle, on kytkinakseliin kulunut ura ilmeisesti alkuperäisen stefan kaulan kohdalle. Millainen operaatio tuo kytkinakselin vaihto on? Kytkinkopan päästä näkyi lukkorikka, mutta onko kytkinakselin toisessakin päässä vastaava? Toisaalta, jos tuo kovin iso homma on, niin luulisi kahdella stefalla pitävän joka tapauksessa vaikkei vaihtaisikaan.
Kytkinakselin stefaa ei täältä perämettästä löytynyt, mutta ulkohalkaisijaltaan ja akselinhalkaisijaltaan sopiva, 7mm pituinen stefa löytyi. Mittauksien mukaan niitä pitäisi mahtua kaksi peräkkäin alkuperäisen stefan paikalle. Lieneekö tuosta mitään haittaa? Oman järjen mukaan ei pitäisi olla ongelmaa, kunhan mahtuvat vaan sopuisasti paikoilleen. Onhan siinä sitten kaksi huulta pitämässä öljyjä laatikossa.
Laatikossa, joka on menossa nyt tölkin alle, on kytkinakseliin kulunut ura ilmeisesti alkuperäisen stefan kaulan kohdalle. Millainen operaatio tuo kytkinakselin vaihto on? Kytkinkopan päästä näkyi lukkorikka, mutta onko kytkinakselin toisessakin päässä vastaava? Toisaalta, jos tuo kovin iso homma on, niin luulisi kahdella stefalla pitävän joka tapauksessa vaikkei vaihtaisikaan.
Re: Caravelle -88
Kytkinakseli vaihtuu helposti. Lukkorengasta täytyy siirtää sen verran, että saat sen holkin siirrettyä. Sitten vaan pyörität kytkinakselia aukipäin, kunnes se on irti.
Re: Caravelle -88
Jos se kerran noin helppo on vaihtaa, niin ei kannata jättää tekemättä. Kiitokset.
Re: Caravelle -88
Kannattaa varmistaa että saat holkin varmasti riittävän ulos, voit joutua pyörittelemään akselin sopivaan asentoon että sopii. Itse ihmettelin hetken aikaa että onpas tiukassa, ennen kuin sain holkin siirtymään riittävän ulos. Eli suurta voimaa ei pitäisi tarvita aukaisemaan kierre, kunhan holkki on oikeasti pois laatikon spooreilta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Caravelle -88
Tuplastefoilla on jotkut muutkin sen alkuperäisen korvannut, alkuperäinen stefa esim Hotcarsilla 4854-20 5.00 Kpl OEMHamara kirjoitti:Kytkinakselin stefaa ei täältä perämettästä löytynyt, mutta ulkohalkaisijaltaan ja akselinhalkaisijaltaan sopiva, 7mm pituinen stefa löytyi. Mittauksien mukaan niitä pitäisi mahtua kaksi peräkkäin alkuperäisen stefan paikalle. Lieneekö tuosta mitään haittaa? Oman järjen mukaan ei pitäisi olla ongelmaa, kunhan mahtuvat vaan sopuisasti paikoilleen. Onhan siinä sitten kaksi huulta pitämässä öljyjä laatikossa.
Re: Caravelle -88
Voi olla että kyselen typeriä, mutta kyselempähän kuitenkin.
Irroitin kytkimen, vauhtipyörän ja vauhtipyörän takana olevan suojapellin. Sieltä se kampiakselin stefa tuli näkyviin. Kun en ollut varma miten kampiakselin stefan kiinnityslaippa irtoaa, niin purin vieressä olevasta varaosatölkkiä samalla tavalla ja sain stefan alumiinikauluksineen irti. Ainoa keino minkä illan kähmässä keksin, että saan stefan irti alumiinikauluksesta, oli hakkamalla talttapäisen ruuvimeisselin stefan ulkokehän ja alumiinikehän väliin, jonka jälkeen stefan sai kammettua pois. Tästä jäi harjoituskappaleeseen kuitenkin pienet urat alumiinikehään.
Kysymys: kuinka tuo stefa kannattaisi irroittaa alumiinikehästä ja miten uuden stefan saa kivasti paikoilleen takaisin?
Kysymys 2: pitääkö alumiinilaippaan olla jotain tiivisteitä kun sen laittaa takaisin, kun se näytti liittyvän öljypohjaankin?
Kiitos jo etukäteen, oi enemmän ruuvanneet
Irroitin kytkimen, vauhtipyörän ja vauhtipyörän takana olevan suojapellin. Sieltä se kampiakselin stefa tuli näkyviin. Kun en ollut varma miten kampiakselin stefan kiinnityslaippa irtoaa, niin purin vieressä olevasta varaosatölkkiä samalla tavalla ja sain stefan alumiinikauluksineen irti. Ainoa keino minkä illan kähmässä keksin, että saan stefan irti alumiinikauluksesta, oli hakkamalla talttapäisen ruuvimeisselin stefan ulkokehän ja alumiinikehän väliin, jonka jälkeen stefan sai kammettua pois. Tästä jäi harjoituskappaleeseen kuitenkin pienet urat alumiinikehään.
Kysymys: kuinka tuo stefa kannattaisi irroittaa alumiinikehästä ja miten uuden stefan saa kivasti paikoilleen takaisin?
Kysymys 2: pitääkö alumiinilaippaan olla jotain tiivisteitä kun sen laittaa takaisin, kun se näytti liittyvän öljypohjaankin?
Kiitos jo etukäteen, oi enemmän ruuvanneet
Re: Caravelle -88
Sopivan isolla hylsyllä tai muulla sopivalla työkalulla, vaikkapa sillä vanhalla stefalla saa lyötyä uutta rikkomatta uuden paikalleen. Samoin vanhan saa suunnilleen samoin pois. Tiivisteliimaa kannattaa laittaa laipan muihin osiin, kuten myös öljypohjaa vasten.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Caravelle -88
Nyt alkaa laatikko olemaan paikoillaan. Vielä kytkinsylinteri ja vetarit kiinni sekä johdot sun muut, niin pääsisi testaamaan, ainakin takavetoisena näin ens alkuun. Ruuvatessa aloin miettimään, että mikäköhän tuon edellisen laatikon sitten särki.
Tässä syncrossa on ohjaustehostin ja kesällä isoilla pyörillä asfaltilla tölkki on aika vaivalloinen pyöritettävä. Välillä ohjaustehostinkin tykkää vinkua pienessä vauhdissa tiukkaan käännettäessä asfaltilla. Joten tuli ensimmäisenä mieleen, että onko visco sitten liian tiukka? Edellinen omistaja oli vaihtanut viscoon nesteet ja sanoi laittaneensa gramman yli, jotta pitää varmasti. Onko viscon täyttäminen todellakin niin tarkkaa, että homma on grammasta kiinni?
Aatoksissa kävi, että ottaisin varaosatölkin etuperästä viscon ja vaihtaisin päikseen tuohon käyttöautoon. Pystyykö viscon vaihtamaan irroittamatta koko etuperää autosta vai onko koko mötkylä otettava irti?
Tässä syncrossa on ohjaustehostin ja kesällä isoilla pyörillä asfaltilla tölkki on aika vaivalloinen pyöritettävä. Välillä ohjaustehostinkin tykkää vinkua pienessä vauhdissa tiukkaan käännettäessä asfaltilla. Joten tuli ensimmäisenä mieleen, että onko visco sitten liian tiukka? Edellinen omistaja oli vaihtanut viscoon nesteet ja sanoi laittaneensa gramman yli, jotta pitää varmasti. Onko viscon täyttäminen todellakin niin tarkkaa, että homma on grammasta kiinni?
Aatoksissa kävi, että ottaisin varaosatölkin etuperästä viscon ja vaihtaisin päikseen tuohon käyttöautoon. Pystyykö viscon vaihtamaan irroittamatta koko etuperää autosta vai onko koko mötkylä otettava irti?
Re: Caravelle -88
Pystyy viscon vaihtamaan perää autosta irrottamatta, riippuu tosin vähän mistä roikkuu, mutta oma mielipide on että helpompi tiputtaa alas.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Caravelle -88
Ei se jäykkä visko sitä laatikkoa varmaankaan ole rikkonut, koska jotkut ajavat viskon korvaavalla jäykällä akselillakin.