T3 2.1 WBX "Mökkibussi"
Re: T3 2.1 WBX "Mökkibussi"
2. Päivä peräpäässä!
Kaikki, tai ainakin melkein kaikki letkut irti ja koneen tiputus. Yksin kun puuhastelin niin jäihän se roikkumaan parista letkusta! No ne kun irrotti niin mukavasti se sieltä tuli pois.
Innokkaana kävin heti pakoputkia irrottelemaan - tosi pehmoisen oloisia näyttää kaikki mutterit, tai mutterin näköiset ruostemöykyt olevan. Kahta ensimmäistä irrottelin tuloksella kumpikin poikki. Mietinpä että kannattaisiko tässä vaiheessa jo tehdä jotain lämmitysloitsuja vai ronskisti vääntää vaan ja sitten hitsailla parempaa mutteria kiinni? Hikinen homma kuitenkin tiedossa. Jos kannet venttilien välistä halki, niin joka tapauksessa pitää etsiä korvaavaa osaa...
Projekti samalla laajenee vaan - huomasin että tankin kummatkin kiinnikkeet poikki. Pikaisella tutkimisella näyttäisi että sen yläosan vaihto vaatii tankin irrotuksen vai kuinka? Onneksi kummassakin nuo alapellit vaan poikki. Ei kyllä kiinnosta nyt tuotakin vielä irrottamaan. Tilasin rosteriset samantien.
Tähän puuhasteluun meni nelisen tuntia.
Kaikki, tai ainakin melkein kaikki letkut irti ja koneen tiputus. Yksin kun puuhastelin niin jäihän se roikkumaan parista letkusta! No ne kun irrotti niin mukavasti se sieltä tuli pois.
Innokkaana kävin heti pakoputkia irrottelemaan - tosi pehmoisen oloisia näyttää kaikki mutterit, tai mutterin näköiset ruostemöykyt olevan. Kahta ensimmäistä irrottelin tuloksella kumpikin poikki. Mietinpä että kannattaisiko tässä vaiheessa jo tehdä jotain lämmitysloitsuja vai ronskisti vääntää vaan ja sitten hitsailla parempaa mutteria kiinni? Hikinen homma kuitenkin tiedossa. Jos kannet venttilien välistä halki, niin joka tapauksessa pitää etsiä korvaavaa osaa...
Projekti samalla laajenee vaan - huomasin että tankin kummatkin kiinnikkeet poikki. Pikaisella tutkimisella näyttäisi että sen yläosan vaihto vaatii tankin irrotuksen vai kuinka? Onneksi kummassakin nuo alapellit vaan poikki. Ei kyllä kiinnosta nyt tuotakin vielä irrottamaan. Tilasin rosteriset samantien.
Tähän puuhasteluun meni nelisen tuntia.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: T3 2.1 WBX "Mökkibussi"
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että se tankki ei tule sieltä alas vaikka haluaisi. Omasta sain kiinnikkeet irti kokonaan ja tankki vaan jurottaa kolossaan. Taidan ottaa käsisahan ja silvon sen palasiksi.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: T3 2.1 WBX "Mökkibussi"
3. Päivä
1,5 tuntia konetta kierrellen. Huomasin tuossa että ne katkenneet pakoputken pultit eivät olleet pinnapultteja, vaan ruuveja. Yhtä pinnapulttia rohkenin kokeilla avata ja se aukesikin mukavasti! Taitaa olla niin että tässä on jossain vaiheessa ruuvattu 8.8 lujuisilla ruuveilla uusi putki kiinni. Nuo pinnapultit on varmaan 10.2 lujuuksisia.
Toinen mielenkiintoinen huomio oli että pakoputkea irrotellessa eri ruuvit/muutterit oliva täysin eri kokoisia. 10, 11 ja 12mm hylsyt käytössä. Mistähän tuokin johtuu.
Päivän saldona äänenvaimennin ja pakoputkea irti.
1,5 tuntia konetta kierrellen. Huomasin tuossa että ne katkenneet pakoputken pultit eivät olleet pinnapultteja, vaan ruuveja. Yhtä pinnapulttia rohkenin kokeilla avata ja se aukesikin mukavasti! Taitaa olla niin että tässä on jossain vaiheessa ruuvattu 8.8 lujuisilla ruuveilla uusi putki kiinni. Nuo pinnapultit on varmaan 10.2 lujuuksisia.
Toinen mielenkiintoinen huomio oli että pakoputkea irrotellessa eri ruuvit/muutterit oliva täysin eri kokoisia. 10, 11 ja 12mm hylsyt käytössä. Mistähän tuokin johtuu.
Päivän saldona äänenvaimennin ja pakoputkea irti.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: T3 2.1 WBX "Mökkibussi"
4. Ja 5. päivä.
Taas moottoria kierrellen. Kasasin Motonetin moottoritelineen ja virittelin nosto-orren koneen vinssaamiseksi siihen. Enpä ole ennen moottoritelinettä käyttänyt, mutta sehän on aivan mainio laite. Oli mukava rälläköidä pakoputken ruuveja, kun kerrankin sai tehdä seisaaltaan ja mukavasta työasennosta.
Nyt pakoputket irti kannesta. 2 pulttia lähti ehjänä, muuta vaativat vielä jatkotoimenpiteitä. Jatketaan niiden kanssa, kun kannet irrallaan ja näkee niiden kunnon. Kytkin ja vauhtipyörä irti ja illan lopuksi vielä sain hihnapyörän pultin auki. Huomenna toivottavasti luvassa vähän mukavampaa vaihetta - koneen pesu ja sitten pienempiä osia irti!
Mitattiinkos kampiakselin päittäisvälys vauhtipyörän ollessa kiinni. En huomannut tuota tutkailla ennen kuin vauhtis oli irti - silloin liike oli about 1mm!
Harrastusaikaa 6h
Taas moottoria kierrellen. Kasasin Motonetin moottoritelineen ja virittelin nosto-orren koneen vinssaamiseksi siihen. Enpä ole ennen moottoritelinettä käyttänyt, mutta sehän on aivan mainio laite. Oli mukava rälläköidä pakoputken ruuveja, kun kerrankin sai tehdä seisaaltaan ja mukavasta työasennosta.
Nyt pakoputket irti kannesta. 2 pulttia lähti ehjänä, muuta vaativat vielä jatkotoimenpiteitä. Jatketaan niiden kanssa, kun kannet irrallaan ja näkee niiden kunnon. Kytkin ja vauhtipyörä irti ja illan lopuksi vielä sain hihnapyörän pultin auki. Huomenna toivottavasti luvassa vähän mukavampaa vaihetta - koneen pesu ja sitten pienempiä osia irti!
Mitattiinkos kampiakselin päittäisvälys vauhtipyörän ollessa kiinni. En huomannut tuota tutkailla ennen kuin vauhtis oli irti - silloin liike oli about 1mm!
Harrastusaikaa 6h
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: T3 2.1 WBX "Mökkibussi"
Tarina moottorirempasta jatkuu projekti-osiossa:
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =19&t=3048
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =19&t=3048
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: T3 2.1 WBX "Mökkibussi"
Pitkästä aikaa jotan muuta kuin moottorin kanssa puuhastelua.
Föhn-tuulen mukavasti puhaltaessa vietin illan moottorikaivossa ja vaihdoin kytkinakselin stefan ja painelaakerin. Tällaisilla säillä tuo auton alla oleminen on ihan herkkua, varsinkin kun sai olla ihan istuallaan!
Öljysin myös noista bensatankin kiinnikepantojen pultteja. Ne pitäisi saada seuraavaksi auki.
Föhn-tuulen mukavasti puhaltaessa vietin illan moottorikaivossa ja vaihdoin kytkinakselin stefan ja painelaakerin. Tällaisilla säillä tuo auton alla oleminen on ihan herkkua, varsinkin kun sai olla ihan istuallaan!
Öljysin myös noista bensatankin kiinnikepantojen pultteja. Ne pitäisi saada seuraavaksi auki.
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: T3 2.1 WBX "Mökkibussi
Nyt on ollut 6kk innostus kateissa tämän kanssa. Laitan tämän myyntiin, josko jollakin olisi aikaa antaa riittävästi huomiota tähän projektiin!
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Re: T3 2.1 WBX "Mökkibussi"
Tänään siirtyi tämä auton uuden omistajan hoiviin. Auto jäi Etelä-Suomeen ja toivottavasti ilmaantuu tänne foorumille.
Seuraava Volkkari jo kiikarissa... Tosin T4 Syncro bussi...
Seuraava Volkkari jo kiikarissa... Tosin T4 Syncro bussi...
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91