hillityn wasserisyncro -

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 622
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Varmaan turhautuminen paistaa tästäki viestistä läpi, valitan...
Jos huushollin ajoneuvot ovat kaikki volkkareita, niin tämähän on ihan normaali olotila. ;)

Jos yhtään helpottaa olo,a niin tässä on esimerkki kuukauden otanta tämän hetkisen "ykkösauton" ('95 kutos-Passat) remonteista:
- ilmamassamittari
- keulan osat vaihtoon (rouva jarrutti kaistanvaihdossa hidastelleen Audin perään)
- virtalukon pohja
- kuskin airbagin renkula (mikä tuon virallinen nimitys nyt onkaan)
- takaiskareiden irroitus ja uudelleen kasaus edellisen omistajan asennusvirheen takia
Eli yksi remontti per viikko, parhaimmillaan kaksi. Tuli ilmeisesti tietyt kilometrit täyteen kun yksi jos toinenkin paikka renaa.
Em. syistä Tölkkiprojekti ei ole sitten edistynyt kuukauteen...

Tsemppiä! Hetken kun huilaa kovimman harmituksen pois niin homma maistuu taas! :)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onneksi näytti miehellä olevan livenä ainakin jo mieli korkeammalla, en tiedä auttoiko vertaistuki :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Kiitokset tsempeistä kaikki!
Jukkapoika kirjoitti: Jos yhtään helpottaa olo,a niin tässä on esimerkki kuukauden otanta tämän hetkisen "ykkösauton" ('95 kutos-Passat) remonteista
Kyllähän kutosen pauhu varmaan nostaa suunpielet kunhan on remontit saatu päätökseen ;) Huonoa onnea riittänyt teilläkin jotta eiköhän se olisi nyt aika aloittaa lottoominen. Onni kääntyy pakosti jossain välissä.
TT| kirjoitti:Onneksi näytti miehellä olevan livenä ainakin jo mieli korkeammalla, en tiedä auttoiko vertaistuki :D
Vertaistuki tuli kyllä tarpeeseen. Minun armeija-aikaan oli tölkkilanssit jo siirretty syrjään joten keskityin täysin Hansun tutkimiseen :P
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Jonkun aikaa piti motivaatiota kerryttää. Lumikin kerkesi maassa pyörähtämään ja vuokrasinn talvehtimispaikankin tölkille.

Nyt kun lämpeni kuitenkin kelit niin ajattelin pyörähtää auton luona jos vielä kokeilis. Putsasin seinämät kunnolla. Hieman nitkutellen akseli alko jo liikkua millin pari. Vähän konetta pyöräyttäen akseli tipahtikin jokusen millin. Vielä pyörittelyä ja putsausta öljykarstoista niin tipahti alas asti.
Puukonkärjellä ja vaseliinilla putsasin taas kaiken mahdollisen ja levittävillä pihdeillä pienen harjoittelun jälkeen magneetin avittamana sain akselin ulos.
Messinkirattaasta on leikannut lastua ja piti putsata vielä kaikki irtomuhju pois. Öljyä kaasin yläkautta huuhtomaan kaikki.
Saas nähdä onko tästä nyt ongelmia vielä miten pahasti
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hyvä että etenee jälleen, kyllä se siitä!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Ylläpitäjä
Viestit: 7743
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Sehän on kohta ajossa ;)
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Kuva Kuva Kuva

Voishan se ollakin kohta ajossa. Nöyränä miehenä otetaan nyt ajatuksen kanssa tämä harrastelu.
Nakkasin talvirenkaat alle kun tuli tuollanen setti hommattua. Oli mersun pellit pienellä et:llä ja kantavuudet riittää renkaillakin.
Samalla huomasin toisen rummun jumineen ja sen auoin.

Ens viikolla vois taas kokeilla käymään. Ainakin käsin konetta pyörittämällä pyöri akselikin kuten kuuluu. Öljyjen mukana ei tullut huomioitavan kokosia metallihippuja. Jotain pientä fyysistä vois suorittaa samalla jotta pysyy kädet lämpimänä tuossa pihalla touhutessa.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Nostinta aloin ottamaan lohkosta ja ei magneetti taida olla oikea työkalu tähän hommaan.
Saan houkuteltua sen joitakin millejä ja sitten tuntuu "pykälä" jonka yli ei millään.
Ei ole oikein sopivia pihtiäkään työkalupakissa joilla sais nostimesta otteen. Lukkorengaspihdeillä kokeilin.

Oisko vinkkiä neuvoa kellään miten on nostimet saanut vaihdettua koneen ollessa paikoillaan? Se on vain tuo yks mikä pitäs saada tarkistukseen.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja TT| »

Miksi sinä nyt nostimia irrottelet?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Käynnistellessä päästi pienen jytkäyksen vas. venakopan luota. Otin keinut irti ja työntötangot oli paikoillaan ja suorat että eiköhän se nostin seuraavaksi oteta pöydälle. Nostimia on kyllä varalle kun vain sais tuon pois.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja dmn »

Saiskohan jonkinnäköisellä ankkuriruuvilla siitä tarpeeksi lujan otteen. Sitä voisi vaikka hifistellä etukäteen irtonostimen kanssa niin että tekis paremmat tartuntakolot nostajaa varten.

https://shop.grene.com/pics/original/0/ ... 6102_h.jpg

Noita oli myös sellasia messinkiä karhennettuja holkkeja jotka turpoaa kun M8 ruuvi kiristetään paikalleen. Pitää tiiliseinässä kuin tauti ja varmaan tuollakin voisi hyvän otteen saada.
< 15kWh/100km
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

No tuollanen idea vois todellakin toimia! Mulla oli nyt mielikuvitus pahasti jäissä, mietin lähinnä motonetin kalastus-osastolta sopivia koukkuja tai jotain :D
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Tämä bensahirmu siirrettiin alkukuusta talvisäilöönsä. Öljyn seassa oli messinki hippuja eli seuraava setti olisi kampiakselista vaihtaa jakajaa pyörittävä ratas. Hiljalleen syö tuon rattaan jos ei asialle mitään tehdä. Nykyinen auton majapaikka on kylmä varastotila jossa tosin korkeutta hyvin suorittaa koneenpoisto. Keväälle jos ois joku paikka missä saisi purkaa ja kasata rauhassa. Vähän jo tosin sormet syyhyää.

Taktinen suunnitelma:
- Kone pukkiin, kampikammio puolittaa ja kampiakseli joko koneistamoon tai itsepäisesti vaihtaa ratas. Onneks on pari paikallista neuvonantajaa mitä tulee boksereihin. Bentleyn kuvia kun kattelee niin ei pitäs olla paha homma (kröhöm)
- Öljypropun mukana tulee osa lohkon kierteistä ja toki se vuotaa öljyä. Proppu on jo ylikokoa, nyt ois aika korjata kierteet/tehdä uudet kun kammio on kahtia. Magneettiproppu ois kova jos löytys.
- 1 lohkon pinnapulteista vaihtoon ( ihme munkki, että se ainoa, joka ei aiheuttanut mitään akuuttia vaihtamisen tarvetta katkesi) Tämän irrotusta odotan yhtä suurella ilolla kuin wasserin mäntien irttotusta vesipumpun reijästä :)
- Vielä mietinnässä viedäkö 228 vauhtis ja asetelma kampiakselin kanssa koneistamoon tasapainotukseen vai kasata pikku vauhtiksella sintterin kera (asetelma 215mm jostain jos löytyy). Pikku limppu ois kevyt ja siro ja kiinnostus sintterin ajettavuuteen kovaa luokkaa. Mutta kampiakseli on muutenkin poissa kolostaan niin nyt ois sekin mahdollista painottaa ison limpun kanssa johon myös uus kytkinsetti. Koneistamolla käytävä kyselemässä.
- Pakoputken laippoihin kiinnikkeet tönärien suojille ettei aina tarvi putkiston muttereita irrotella saadakseen suojia irti.
- Jos jollain keinoilla hevoisia kutiteltas niin pakosarjoista vois yrittää hitsata 4-1 putkisto mutta voi jäädä vielä taka-alalle. Vakio takapönttö on loistokuntonen eikä ole vara ostaa vapaammin virtaavaa vain huvin vuoksi.

Tiukka budjetti asettaa muutenkin omat rajansa. Valvolinen 20w-50set on vielä tarjolla jolla ajattelin pistää koneen palaset paikoilleen. Nokka ja nostajat on jo ajettu sisään että ei kai niihin enää tarvitse kalliiita asennustahnoja ostella? "Ensisavuja" varten sitten sinkkilisäaineet öljyn sekaan.
Vauhtiksen pultit liimalla takas paikoilleen eikä uusia laiteta. Huolellinen kierteiden puhdistus ja uudet liimat (Mitkä?)

Nyt uuden vuoden koittaessa voi vähän asettaa rimaa muutenkin seuraaviin koitoksiin. Eli jos korjaamon omistaja suostuu, niin pistän valmiin tuotoksen rullille ja katotaan onko tuo wbx4 tarra hanurissa ihan pelkkää huumoria kuten alunperin oli tosin tarkoitus :D
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 673
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Kampiakselin rattaan irroittamisessa ei ole mitään muuta erikoista, kuin tarve spesiaalille ulosvetäjälle. Alla Hotcarsin sivuilta lainattu kuva.

Kuva

Messingin kertyminen öljyyn voisi loppua ajan myötä, mutta kun sinulla on noita muitakin korjattavia kohteita, niin kyllähän avaamista tosiaan kannattaa suunnitella.

Itse olen laittanut aina nokkarasvat moottorirempan yhteydessä, oli osat sitten uusia tai ei. On ainakin sitten voitelu nokalla jo koepyörityksissäkin/paineiden nostossa. Ei tuo rasva nyt oikeasti niin kallista ole... En löytänyt äkkiä suomiliikkeiden verkkokaupoista omaa purkkiani, mutta tätä käytän
Kuva

Öljyn sinkkilisäaineen käyttöä en lopettaisi sisäänajon jälkeen. Nokan kuluminen kun purkamini wasserien otannalla selkeä murhe 2,1 mosissa. Tuskin kovin usein kuitenkaan öljyjä joutuu vaihtamaan, niin puolipurkkia sinkkilisäainetta öljyn joukkoon tuskin näkyy tölkin ylläpitokustannuksissa...
http://www.aircooled.fi/tuote/951/camsh ... ttoriin-cb

Tasapainoitukseen ilman muuta vauhtis + kampiakseli + siimapyörä (erityisesti jos on moniurateräsmöykky). Sintterikytkimen halu ei oikein aukea minulle. Itsellä ei ole sintteristä käyttökokemusta kuin parista kuplasta ja parista muun merkkisestä rata-autosta, enkä niiden perusteella haluaisi missään tapauksessa peruutta kärryn kanssa sintterillisellä tölkillä.

Vauhtiksen pultteihin keskiluja kierrelukite, jos uusissa pulteissa ei ole liimaa valmiina. Ratakuppeliin (jossa on wasserin kampiakseli) olen asentanut tapit vauhtiksen pulttien väliin varmistamaan kiinnipysymisen ja se jälkeen ei ole siitä vauhtis karannut. Huom. kuppelissa aftermarket teräsvauhtis, orkkis valulimppuun tapittaminen voi olla ehkä jopa pahasta.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Kiitos Ketsalle taas vinkeistä ja linkeistä.

Pitää laittaa asennusrasvat ja sinkkilisäaineet ostoslistalle kun osien tilaukset on ajankohtaisia.

Tölkin ylläpitokustannukset tuntuu nousevan sitä mukaa kun asioihin perehtyy ja ymmärrys karttuu. Öljyyn panostaminen on joka tapauksessa halpa ylläpitotoimi ja lisäaine oli kyllä tarkoitus pitää aina mukana öljynvaihtovälillä. Lohduttomassa kunnossa oli tämän tölkinkin ex. koneen nokka-akseli.

Uusissa pulteissa oli liimat mutta noista tuntuu olevan kahta mielipidettä vaihtaako pultit joka kerta kun vauhtis on irti vai uusilla liimoilla paikoilleen. Muistaakseni törmäsin keskusteluun siitä että nuo pultitkin ei ole laadultaan enää sitä mitä aiemmin (Kiinasta nekin). Pitää nyt harkita uusia pulttejakin, kunhan ei tarvitsisi useista verkkokaupoista tilailla pitkin maailmaa jolloin postikulut vie 50% kustannuksista.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 673
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Olen käyttänyt itsekkin vauhtiksen pultteja toiseen kertaan, kunhan ensimmäisellä kerralla olen ollut ne itse kiristämässä, enkä ole varmasti niitä vetänyt ylimomenttiin ja mitään muutakaan outoa ei ole ensimmäisellä asennuskerralla moottorissa tapahtunut. Mutta uudet pultit ovat halpa vakuutus (verrattuna siihen ähinään mitä irronnesta vauhtipyörästä seuraa)...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Oli noista nokka-akselien kulumisesta puhetta. Tämä nokka pääsi sopivampiin tehtäviin.

Varalohko on kylpyhuoneessa odottamassa pesuvuoroaan. Siitä jos sais kaivatun pinnapultin ehjänä käyttöön.
Osia tilailtu ja työkaluja kyselty lainaan ilmajäähymiehiltä. Tylsyyksissäni hapotin ja maalailin pikkuosia.
Jos sais rattaan ulosvetimen ja vois alottaa purkamalla toisen kampiakselin myyntiä varten ja jos kelit sallii niin tiputella syncrostakin konetta.

edit. Kuva männätappityökalusta, kun vihdoin keksin toimivan kombinaation. Tällä uskaltaa purkaa myös sitä ehjää konetta :lol:
Kuva Kuva

Voltan imuriputken suulakkeesta taitaa olla muoviosa, kierteenkorjaussarjasta tuo vääntiö, m8 kierretankoa ja muttereita sekä prikkoja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Nyt kaivataan hyviä neuvoja mitä tulee wasserin halkasupuuhiin.

On nimittäin tiukkaan liimattu. Lämpöä ei kokeiltu kun ei tullut kaasutoho mukaan. Tuo lava oli vähän tukena + kaveri ja minä annoin kuminuijalla valikoituja iskuja.
Eikä lupaakaan. Se on jo opittu ettei tuollanen köykämiini lohko paljon tykkää jos sitä sorkkaraudalla härnää niin auttasko nyt lämpö miten paljon ja onko muita ideoita?

edit: aircooledilta laitettu työkalu tilaukseen tätä varten, unohtu tuo öljypumpun reijän hyödyntäminen.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Oli silppu tehny jonkun verran jälkeä nokka-akseliin ja sitä pyörittävään kampiakselin rattaaseen.
Jonnin verran on puhdistushommaa ja viilailua. Koneistamolta tulikin jo vauhtis-akseli-hihnis kombo. Olivat vain hukanneet hihnapyörän pultin. Jospa se jostain löytyis niin pääsis kasaamaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Avatar
Ace
AktiVWisti
Viestit: 125
Liittynyt: 12.05.2012 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: hillityn wasserisyncro - mottiremppaa

Viesti Kirjoittaja Ace »

Tämä on kyllä mielenkiintoinen topiikki ja hyvälaatuisia kuvia. Tätä lukiessa ja kuvia katsoessa alkaa motivaatio omaankin remonttiin heräämään...
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Vastaa Viestiin