Kysymyksessä on 2wd coach bussi (M1, henkilöauto) vuosimallia 1989. Autoa on rakennettu kohta yhtä pitkään kuin pyramideja aikanaan. Mitään ihmeellistä tässä ei ole, paitsi Bilteman kattopeltimaali, joka on levitetty auton pintaan tinkimättömästi telalla. Koitan saada rotiskosta kuvan alkuviikosta, mutta olettehan te näitä tölkkejä varmaan ennenkin nähneet..
![Pyörittelee silmiä :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Tekniikkaa:
Moottori: 1. 9 TD AAZ, tai luultavasti ABL, en muista varmaksi.
Moottorin alakerta on porattu 1 mm yli kokoon ja koneistettu muutenkin täysin ehjäksi Tammer-Dieselissä. Kaikki siis uutta. Sylinterikansi on täydellinen uusi Kolbenschmidt. Mitään kanavatöitä ei ole tehty, eli ihan uusi vakiokansi. Tämä hieman kaduttaa jälkikäteen, mutta näillä mennään. Nyt ei viitsi enää kantta uusiksi irroittaa. Mieltä rauhoittaa tieto siitä, että alakerta on pistetty kasaan koneistamolla, eli oma kädenjälki ei pitäisi onneksi sentään siellä näkyä.
![Hymy :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Moottoria on luonnollisesti hieman piristetty. Ruiskupumppu on varmaan Golfista (LDA mallia "sieni") ja tehty pari vuotta sitten dieselkorjaamolla. Nestepää on joku 11 mm Zexel ja koko pumppu käynyt toki murusina pöydällä. Ahtimena toimii ilmeisesti vanhemman Iveco Daily 2.8 L:n moottorin kyljestä löytyvä Mitsubishin valmiste, jonka ostin uutena. Ei siis mikään superturbo, vaan suht järkevän kokoluokan päivitys tölkin vakioon. Pitäisi riittää ainakin sinne 100 kW tienoille, ellei ylikin. Ainakin tämä oli kriteerinä kun Turbotekniikan kavereita kontaktin kautta kiusasin.
Välijäähdytin on mallia lieriö, 4x6". Maksaa ihan riittävästi osoitteesssa http://www.chargecooler.co.uk/index.php ... cts_id=190. Erillistä vesikiertoa jäähdyttää keulalla Fiat Seicenton/Cinquecenton jäähdytin, jolle nesteet pumppaa Rule 401FC sähköinen pilssipumppu. Luotettavuutta on lisäksi pyritty parantamaan erillisellä Mocal öljynjäähdyttimellä, jolla on filtterijalassa 80 asteisella termostaatilla varustettu ryöstölaippa. Tilauksessa on vanhalta opiskelukaverilta tilavuudeltaan 12 litran alumiininen vesisäiliö, joten kaikkiaan pitäisi tulla ihan riittävä nestetilavuus ahtoilmaa viilentämään.
Vaihteisto: Edellinen omistaja oli vaihtanut alkuperäisen tilalle AAP-tunnuksella olevan laatikon, jossa 4,57 perävälitys, mikä sopii matka-ajoon loistavasti. Perä tuntui pitävän hieman ulinaa, joten laatikko kävi mutkan Lempäälässä näihin vaihteistoihin erikoistuneella pajalla. Täysremontin lisäksi 5. välitys vaihtui arvoista 0,82 arvoon 0.70. Rattaat vitosella ovat luonnollisesti alkuperäisiä vahvemmat ja sama parannus tehtiin nelosvaihteelle. Myös loiskelevyt löysivät tiensä kuorien sisälle, eli voitelu pelaa. Uskoisin olevan pitkäikäinen kirstu.
Koko vaihteensiirto on uusittu, mutta säätöä on vielä luvassa.
Kytkin: 1Z-moottorin vauhtipyörä, joka on sorvattu jotakuinkin samoihin mittoihin kuin JX-moottorin alkuperäinen. Vauhtipyörän kaveriksi on laitettu wasserboxerin 228 mm kytkinlevy ja VR6-moottorin (AAA) asetelma. En uskalla omasta kokemuksesta sanoa mitään momentinsiirtokyvystä, mutta jossain näin väitteen, että ainakin 350 Nm pitäisi ok tällä paketilla. Alkuperäinen kait lipsuu jo jossain 200 Nm nurkilla.
Ohjaus, akselistot ja jarrut.
Tehostettu ohjaus. Vanha ohjausvaihde osoitte vuodon merkkejä, joten vaihdoin tilalle uuden sekä samalla uuden tehostajanpumpun ja vanhat mädäntyneet putket korvasin letkuilla.
Koska oikealla edessä oli väljä alapallonivel, niin vaihdoin koko etu- ja taka-akseliston. Mitä luonnollisin tapa toimia, eikö totta? Yhtään vanhaa niveltä ja puslaa ei ole jäljellä koko autossa, paitsi 3 vetoniveltä. Edestä vaihdoin alkuperäisen 19 mm paksun vakaajatangon Väiskin entisestä Syncrosta poistettuun, eli 2 mm vahvempaan 21 mm malliin.
Eicca ja Hege ottivat ystävälliseti ylimääräiset takatukivarret hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi, joten takapäässäkin on uusilla heloilla varustetut varret. Samalla vaihtui kätevästi takapyörien laakerit ja takajarrukilvet. Kiitos vielä pojille vaivannäöstä!
Akselistoremontin yhteydessä asensin Avon -30 mm jousisarjan ja Koni Special iskarit joka nurkkaan. Iskarit ovat säädettävät. Hyvältä tuntuivat ainakin ensimmäisellä koeajolla piha-alueella. Vielä pyöränkulmat pitää hifistellä viimeisen päälle ennen pidempiä ajosessioita.
Jarrut on takana uusilla hiluilla kasatut vakiot, mutta edessä on 312x25 mm jäähdytetyt Zimmermanin reikälevyt, joita näkee A4 Audeissa. Satulat luonnollisesti uudet. Tölkin vanha levy taisi olla noin 260 mm halkaisijaltaan, joten momenttivarsi pyörännavasta jarrusatulan männän keskikohtaan on aika paljon pidempi, eli voimaa riittää. Koska en halua jarrunestettä kengilleni, uusin samalla pääsylinterin ja kaikki putket ja letkutkin on vaihdettu.
Sisusta: Ollut alunperin 9 paikkainen, mutta olen heivannut toistaiseksi takapenkit pois. Tarkoituksena on rakentaa toimivat säilytystilat ja sänky reissaamista varten. Ajatuksena on myös mahdollisesti poistaa busseille tyypillinen väliseinän puolikas ja vaihtaa apukuskin penkki yhden istuttavaan malliin. Ratkaisulla haen mukavuutta reissaamiseen, sillä väliseinän yli on tympeä kiivetä, eikä talviaikaan viitsi ovia aina avata.
Ensimmäinen koeajo
Kone lähti ensimmäisellä startilla kahden ilmauspyörityksen jälkeen käyntiin kuin palmun alta. Käyntiääni tosin yllätti pahemman kerran, sillä se oli ehkä yhden sylinterin osalta todella terävä. Korjasin pumpun ajoitusta kahteen kertaan molempiin suuntiin, ja aikaisemmalla toimi paremmin. En tarkistanut mittakellolla vielä tämän hetkistä ennakkoa. Alkuperäinen oli noin 0,85 mm.
Jäähdytysjärjestelmän ilmauksen aikana pidin kierroksia korotettuna. Järjestelmän täytyttyä suoritin noin puolen tunnin koeajon vaihtelevilla kierroksilla työpaikan pihalla ja viereisellä tiellä. Voimaa tuntuu olevan, vaikka turbolta ei mene letkua pumpun LDA:lle, liittimet kun unohtui ostaa viikolla. Käyntiääni oli vielä terävä liikkeelle lähtiessä, mutta muutaman kuormittavan suorituksen jälkeen soundi alkoi olla kuten pitääkin. Olisiko ollut hydraulisissa nostajissa häikkää tms, en tiedä sanoa. Moottori on kasattu pari vuotta sitten, joten en pitäisi ihmeenä, että paikat on vähän jumissa. Illan päätteeksi kaikki toimi kuitenkin normaalisti. Pitää tänään tarkistaa työpäivän jälkeen, että vieläkö on iskussa vai joko se hajosi...
![Järkyttynyt :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)