Panvaageni 1,6 TD eiku 1,9TD

Kaluston esittelytila, täällä voit esitellä omat autosi ja päivittää pieniä muutoksia joita autoihin tekee. Näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille. Place to tell about your car, show the small updates etc This section is not shown to people without login.
Vastaa Viestiin
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Panvaageni 1,6 TD eiku 1,9TD

Viesti Kirjoittaja väiski »

Tällainen ajoneuvo liikkuu minun käskystä.
https://picasaweb.google.com/turunen.va ... uMuNkcDzBQ
Ensimmäinen, Hesasta ostettu ajoneuvo vaati "hieman" korjaamista, joten ostin tämän varaosiksi. Autosta oli hajonnut vaihteisto ja jäänyt sen tähden vuosiksi seisomaan Rajavartioston henkilökunnan autokatokseen.
Kun auto oli onnellisesti kotona ja alistettu tarkemmalle syynille, tuli nopeasti selville kumpi jatkaa ja kumpi paalataan: Kyllä lappiauto aina etelänvetelän voittaa kun tervepeltistä haetaan.
Aikaa myöten tuli halu vaihtaa kone, kun 1,6:nen osoitti vanhuuden merkkejä. Eljas sai hommattua eräältä foorumilaiselta lohkon, joka käytettiin koneistamolla saamassa uuden sisustan. Samoin kun alettiin törsäämään, hommattiin Saksasta uusi kansi, ostettiin Venton pumppu ja lähetettiin se PPdieselille, sekä kaikenlaista tiivistettä ja pikkuhilua.
Konetta sai koota kaikessa rauhassa väistymissuojassa (autotalli) talven ajan. Olin suunnitellut, että just ennen kuin sääski herää, vaihdetaan se paikalleen, mikä melkein onnistuikin. Sillä välin tuli vaihdettua etuakselistoon oikeastaan kaikki mikä liikkuu tai joustaa, nitinät ja natinat, sekä vaeltelu loppui siihen. Tein konehuoneeseen valmiiksi tilaa tulevia suunnitelmia varten, kuten väli- ja öljyjäähy.
Suurempi operaatio koneswapissa oli, kun huomattiin lopussa lohkon olevan Audi 80:stä, eikä oikean puolen jalka sopinutkaan lohkon pultin reikiin. Se tiesi yhden päivän ankaraa mittausta ja hitsausta, mutta onneksi insinööriaivoja oli kaksin kappalein käytettävissä. Itse ei tarvinnut kun hitsailla.
Ekan testiajon aikana huomattiin, että alavääntö puuttuu täysin. Ei muuta kun syöttöä lisää ja 1,5 kierroksen kiristämisen jälkeen kone on alkanut toimia suunnitellusti, ahtopaineet vaan, tai oikeammin niiden rajoitus alkoivat olla on ongelma. Hukkaportti imusarjassa aukeaa 0,85 kohdalla, mutta siihen on jo valmiit suunnitelmat olemassa.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Panvaageni 1,6 TD eiku 1,9TD

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Kyllä tölkki järven rannassa aina hivelee silmiä. Onneksi et niistä olutvuorista ottanut kuvia, mitä jäi autotallin pohjalle.

Onkos käynnistyminen nyt niin kuin kuuluu, eli lähes heti avaimen käännyttyä potkaisee kone itsensä terhakkaasti tulille kaikilla pytyillä? Se ainakin kielisi, että ajoitus olisi kohdallaan. Vanhan JX:n käynti alkoi kyllä olla aika väsynyttä hönkimistä. Sen kansi kyllä pitäisi ottaa talteen kun on kerran vähän ajettu.

Varmaan lähiaikoina kannattaa jo sisäänajoöljyt laskea ulos isolohkosta. Käytännöt ja mielipiteet sopivista kilometreistä varmaan vaihtelee, mutta eräällä hyvämaineisella moottorikoneistamolla minulle ainakin puhuttiin enintään parista sadasta kilometristä ensimmäisillä öljyillä. Sitten kuulemma joskus 1000-1500 kohdalla vielä kerran vaihto. Öljy on koneen hintaan verrattuna halpaa. Suodatin toki kanssa aina vaihtoon.

Sitten vaan odotellaan, että vaihteisto hajoaa. Sen jälkeen onki kalleimmat takana ja loput pelkkää nautintoa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Panvaageni 1,6 TD eiku 1,9TD

Viesti Kirjoittaja TT| »

Oliko nuo etupään tukivarret ja muut romut tosiaan uusia, vai vanhat kunnostetut?
Hyvälle näyttää, tosin kauheen pienet pyörät olet laittanu ;)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Panvaageni 1,6 TD eiku 1,9TD

Viesti Kirjoittaja väiski »

Kaikki etupään rautaosat on kunnostettuja, ts. hiekkapuhallettu ja maalattu. Renkaat on oikeastaan kompromissi talouden, käyttötarpeen ja ulkonäön välillä.
Ostin viskipullolla (hyvällä irlantilaisella) 15" vanteet et37, enkä kuitenkaan aio möyriä Laatokkaa ympäri, mutta ulkonäkö hämää tavallisen renkaan potkijan luulemaan maasto-ominaisuuksia telaketju-luokkaan. Niin, ja viskistäkin join itse osan!
Eljas kirjoitti:
Sitten vaan odotellaan, että vaihteisto hajoaa. Sen jälkeen onki kalleimmat takana ja loput pelkkää nautintoa.
Matkailuyrittäjät on kehittäneet oikean sanan kuvaamaan Tölkillä ajoa. Kun he eivät voineet parhaalla tahdollakaan kutsua nautinnoksi nokka jäässä valjakkokoiran perseen tuijotusta tuntikausia, tai vähän päästä kuseksivien porojen perässä istumista papana sateessa, saatikka sitten perse jäässä ulkovessassa kyykkimistä, keksivät he loistavan termin ELÄMYS.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Vastaa Viestiin