Huoltolaatikko
Huoltolaatikko
Auto tuli omaan tietoisuuteen kesällä 2016, kun käytin 2wd caravellen öljypohjan hitsauksessa. Muutaman kysymyksen jälkeen kävin tutkimassa takapihalla kuvan mukaista autoa.
Tuolla hetkellä auto ei oikeen napannut, kun oli toinen laatikko työn alla. Kauppasin autoa eräälle foorumilaiselle, mutta tämän jälkeenkin auto jäi vielä odottamaan noutajaansa. Helmikuussa 2017 auton omistaja (Tai meikäläine) otti yhteyttä ja sekä auto vaihtoi omistajaa, kustannustehokkaaseen hintaan.
Suoritin autolle määräaikaishuollon; Tilavuuden kasvatus 1.6->1.9, turbo+pakoputki, kaikki stefat moottoriin+laatikkoon, uusi vesipumppu, ö-pumppu, jakoremmi, öljyt ja suodattimet, kytkinpaketti sekä uusi laturi (140A) niin saa katolle tuleville led-valoille virtaa.
Tällä hetkellä auto on meikkauksessa, sävyt tulee originaalit mutta bedliner-pinnoitteella
Tuolla hetkellä auto ei oikeen napannut, kun oli toinen laatikko työn alla. Kauppasin autoa eräälle foorumilaiselle, mutta tämän jälkeenkin auto jäi vielä odottamaan noutajaansa. Helmikuussa 2017 auton omistaja (Tai meikäläine) otti yhteyttä ja sekä auto vaihtoi omistajaa, kustannustehokkaaseen hintaan.
Suoritin autolle määräaikaishuollon; Tilavuuden kasvatus 1.6->1.9, turbo+pakoputki, kaikki stefat moottoriin+laatikkoon, uusi vesipumppu, ö-pumppu, jakoremmi, öljyt ja suodattimet, kytkinpaketti sekä uusi laturi (140A) niin saa katolle tuleville led-valoille virtaa.
Tällä hetkellä auto on meikkauksessa, sävyt tulee originaalit mutta bedliner-pinnoitteella
Viimeksi muokannut Caramelli, 29.12.2018 15:49. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Re: Hlaatikko
Miksi tehdä adapteria eikä käyttää tehtaan kytkinkoppaa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hlaatikko
Edullinen tuo adapteri teettää.. Sekä saan tuon koneen kallistettua sen mukaisesti mite ite kattoo parhaaksi.. Nii että mahtuisi mahdollisimman hyvin loosteriin, ilman luukun mahdotonta korottamista.TT| kirjoitti:Miksi tehdä adapteria eikä käyttää tehtaan kytkinkoppaa?
Katsotaan nyt saako tuota järkevästi syncron/2wd perään, pitää sitte päivitellä tilannetta kun saa soviteltua paikoilleen tuota..
Re: Hlaatikko
Sillä vakio kallistuksella millä kone on audissa menee just ja just syncron moottoriluukun sisään. 2wd:ssä ei.
Mitäs vauhtipyörää aattelit käyttää tämän kanssa, kaiketi sen joutuu myös teettämään vai oliskohan jossian golf vr6:ssa tarpeeksi pieni vauhtipyörä (jos se nyt on muuten sopiva kampiakselin päähän)?
Mitäs vauhtipyörää aattelit käyttää tämän kanssa, kaiketi sen joutuu myös teettämään vai oliskohan jossian golf vr6:ssa tarpeeksi pieni vauhtipyörä (jos se nyt on muuten sopiva kampiakselin päähän)?
< 15kWh/100km
Re: Hlaatikko
Löytyy 228mm vauhtipyörä joka passaa tuohon kampiakselin päähän suoraan, lähtöisin 5-syl 2.0 moottorista. Tällöin startti tulisi koneen puolelta. Tällöin tosin vaatii paineaseteltelman tai sitten painelaakerin puuhastelua.dmn kirjoitti:Sillä vakio kallistuksella millä kone on audissa menee just ja just syncron moottoriluukun sisään. 2wd:ssä ei.
Mitäs vauhtipyörää aattelit käyttää tämän kanssa, kaiketi sen joutuu myös teettämään vai oliskohan jossian golf vr6:ssa tarpeeksi pieni vauhtipyörä (jos se nyt on muuten sopiva kampiakselin päähän)?
Toinen vaihtoehto on koneistaa adapteri Ahu:n vauhtipyörälle eli spacer, jolla säätää etäisyyden oikeaksi vaihdelaatikon/vautipyörän välillä.
Itsellä teki tiukkaa jo tuo 1.9 moottori syncroon, pumpun kaasuvipu osui luukun kanteen, 14" syncron siis itsellä.
Re: Hlaatikko
Mahtuukos kuitenkaan 5syl koneen vauhtipyörät sinne 4syl kytkinkoppaan? Luullaakseni ovat isompia halkaisijaltaan.
< 15kWh/100km
Re: Hlaatikko
Tuo mikä itsellä on niin just ja just, ei ylimääräistä tilaa ole.. Startille pitää kuitenkin tehdä tilaa, eli kolota kytkin koppaa.
Kehältä kyllä sorvaan lastua pois jokatapauksessa, jos tuota käytän..
Kehältä kyllä sorvaan lastua pois jokatapauksessa, jos tuota käytän..
Re: Huoltolaatikko
Jaapasten jaa, sanottaisiko näin alkuun että moni olisi varmasti tämän aihion alunperin laittanut suoraan palasiksi ja osina eteenpäin.. Kaippa tuo on sitten hyvä, että joku näitä vähemmän haluttuja malleja jaksaa värkätä
Tekniikka puolen valmistuttua on voinut keskittyä sitten muihin hommiin.. Sanottaisiko näin, että lähtenyt lapasesta tämä(kin)..
Keväällä tuli irroitettua kaikki ikkunat, käsiteltyä perinteiset haperot kohdat ja tehtyä pohjat ja pinta. Tällä kertaa päätin tehdä itse kaikki eli myös varsinaisen pinnan.
Onhan tuota muutakin kaikkea tullut tehtyä autolle, tällähetkellä on työn alla/suunnittelussa kattoteline jossa on eteen/taakse 52'' ledlightbar, sivuille 4x7'' ledlightbar ja sivuille oranssit huomiovalot jotka releohjattuna vilkuista
Tekniikka puolen valmistuttua on voinut keskittyä sitten muihin hommiin.. Sanottaisiko näin, että lähtenyt lapasesta tämä(kin)..
Keväällä tuli irroitettua kaikki ikkunat, käsiteltyä perinteiset haperot kohdat ja tehtyä pohjat ja pinta. Tällä kertaa päätin tehdä itse kaikki eli myös varsinaisen pinnan.
Onhan tuota muutakin kaikkea tullut tehtyä autolle, tällähetkellä on työn alla/suunnittelussa kattoteline jossa on eteen/taakse 52'' ledlightbar, sivuille 4x7'' ledlightbar ja sivuille oranssit huomiovalot jotka releohjattuna vilkuista
Viimeksi muokannut Caramelli, 20.03.2018 16:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Huoltolaatikko
Kannattaa vetää akulta sitten ekalla kerralla kunnon kaapelit katolle, eikä kahteen kertaan niinkuin itse tein.
Tuo 52" vie yksistään jo varsin runsaasti virtaa.. Itsellä meni muistaakseni noin 45 ampeeria jos kaikki kattovalot pisti päälle auton käydessä, eli reilulla 13 voltilla mitattuna.
Tuo 52" vie yksistään jo varsin runsaasti virtaa.. Itsellä meni muistaakseni noin 45 ampeeria jos kaikki kattovalot pisti päälle auton käydessä, eli reilulla 13 voltilla mitattuna.
Re: Huoltolaatikko
45A x 13V = 585W Melkoinen valopatteristoHemu kirjoitti:Kannattaa vetää akulta sitten ekalla kerralla kunnon kaapelit katolle, eikä kahteen kertaan niinkuin itse tein.
Tuo 52" vie yksistään jo varsin runsaasti virtaa.. Itsellä meni muistaakseni noin 45 ampeeria jos kaikki kattovalot pisti päälle auton käydessä, eli reilulla 13 voltilla mitattuna.
https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-po ... a-laskuri/
Re: Huoltolaatikko
https://www.lifetimeledlights.com/led_l ... _light_bar
Mittaa huvikses mitä se 52" vie yksistään ennenkuin asennat. Linkin esimerkissä 20A. Ei noita montaa tarvitse laittaa niin on jo aika kovat virrat. En mä tiiä sit mitä nää muilla vie? Esim. Sieltä tölkin sulaketaulun takaa ei enää pystynyt ottamaan katolle sähköä kun ne alkup. kaapelit akulta sulaketaululle lämpes liikaa. Mulla ei ollut akkua penkin alla niin kaapelille tulee mittaakin.. Ajattelin vaan että ei tuu yllätyksenä, sulla näytti olevan suunnitelmissa aika järeä patteristo
Mittaa huvikses mitä se 52" vie yksistään ennenkuin asennat. Linkin esimerkissä 20A. Ei noita montaa tarvitse laittaa niin on jo aika kovat virrat. En mä tiiä sit mitä nää muilla vie? Esim. Sieltä tölkin sulaketaulun takaa ei enää pystynyt ottamaan katolle sähköä kun ne alkup. kaapelit akulta sulaketaululle lämpes liikaa. Mulla ei ollut akkua penkin alla niin kaapelille tulee mittaakin.. Ajattelin vaan että ei tuu yllätyksenä, sulla näytti olevan suunnitelmissa aika järeä patteristo
Re: Huoltolaatikko
Kyllähän tuohon on varauduttu, ainakin jotenkin.. Eteen ja taakse tulee 300W valot sivuille tulee 70Wx4 ledit eli yhteensä 880W, teoriassa virrat pitäisi olla 74A luokkaa. Pitää vielä ennen asennusta mittailla mitä nuo oikeasti ottaa virtaa. Tulevaisuudessa on tarkoitus vaihtaa toi etupaneeli 700W tehoiseksi, sitten kun saan perusteltua itelle jotenkin järkevästi investoinninHemu kirjoitti:https://www.lifetimeledlights.com/led_l ... _light_bar
Mittaa huvikses mitä se 52" vie yksistään ennenkuin asennat. Linkin esimerkissä 20A. Ei noita montaa tarvitse laittaa niin on jo aika kovat virrat. En mä tiiä sit mitä nää muilla vie? Esim. Sieltä tölkin sulaketaulun takaa ei enää pystynyt ottamaan katolle sähköä kun ne alkup. kaapelit akulta sulaketaululle lämpes liikaa. Mulla ei ollut akkua penkin alla niin kaapelille tulee mittaakin.. Ajattelin vaan että ei tuu yllätyksenä, sulla näytti olevan suunnitelmissa aika järeä patteristo
Itellä on tarkoitus laittaa penkin alle 80hA akku releytettynä erilleen starttiakusta, johtuen juurikin mainitsemastasi syystä.. Hupiakulle tulee syöttö 50mm^2 kaapelia pitkin, josta sitten jatkuu 35mm^2 kaapelilla jakotukille ja tästä releille syöttö. Akun erotusreleelle otan herätteen laturilta ja katkaisijan kautta jos sattuu niin että moottoritilan akku menee tyhjäksi.
Herätteet sitten noille kaikille valoille tulee katkaisijoiden kautta, ja mikälisikäli olen oikein ymmärtänyt niin työvaloja saa olla N1G luokan autossa, jos ovat erillisen katkaisijan kautta toiminnassa?
Tuosta hupiakusta olen ajetellut ottaa syötöt myös kaikille 'ylimääräisille' ja lisätyille laitteille.
Re: Huoltolaatikko
https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-po ... a-laskuri/
Tuohon linkin sinisiin laatikoihin voit muuttaa omia tietojasi ja laskuri laskee.
Suunnitelmassa on ainakin riittävän suuret poikkipinta-alat. Näissä nykyledeissä on onneksi vasrsin laaja jännitealue, jopa 9-32V, joten voltin tai kahden jännitehäviöllä ei ole merkitystä valotehon kannalta. Kaapelin ja liittimien, sekä sulakkeiden lämpiäminen taas on otettava huomioon riittävillä vahvuuksilla, ettei "punainen kukko" iske.
Laturi parka vaan on kovilla.
Tuohon linkin sinisiin laatikoihin voit muuttaa omia tietojasi ja laskuri laskee.
Suunnitelmassa on ainakin riittävän suuret poikkipinta-alat. Näissä nykyledeissä on onneksi vasrsin laaja jännitealue, jopa 9-32V, joten voltin tai kahden jännitehäviöllä ei ole merkitystä valotehon kannalta. Kaapelin ja liittimien, sekä sulakkeiden lämpiäminen taas on otettava huomioon riittävillä vahvuuksilla, ettei "punainen kukko" iske.
Laturi parka vaan on kovilla.
Re: Huoltolaatikko
Näimpä, jännihäviötä on aina, mutta johtojen/liittimien lämpeneminen oli itsellä huolenaiheena kun johdot kulkee a-pilarissa+katossa olevassa äänieristeessä.vesku kirjoitti:https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-po ... a-laskuri/
Tuohon linkin sinisiin laatikoihin voit muuttaa omia tietojasi ja laskuri laskee.
Suunnitelmassa on ainakin riittävän suuret poikkipinta-alat. Näissä nykyledeissä on onneksi vasrsin laaja jännitealue, jopa 9-32V, joten voltin tai kahden jännitehäviöllä ei ole merkitystä valotehon kannalta. Kaapelin ja liittimien, sekä sulakkeiden lämpiäminen taas on otettava huomioon riittävillä vahvuuksilla, ettei "punainen kukko" iske.
Laturi parka vaan on kovilla.
Onhan tuossa laturissa tehoa 140A, ettei ihan heti pitäisi loppua kesken kun tämän ikäisissä dieseleissä pääkuormitus taitaa muodostua ajovaloista.. Sitten kun joskus vielä vinssin(t) laittaa autoon niin alkaa olemaan yksittäinen laturi limitillä, jos on kaikki valot päällä ja vinssaa autoa molemmista päistä.. Eri suuntaan tietenkin
Pitää varmaan aloittaa tuplalaturille kannakkeen suunnittelu ja lisätä kolmaskin akku kuskinpenkin alle
Sitten jos palaa takaisin maanpäälle niin pitää nyt aluksi kokeilla tuo ajateltu kokoonpano ja kokeilla käytännössä miten toimii.
Tuossa taulukossa on esitettynäkin oikein hyvin tuo juttu.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Huoltolaatikko
Kannattaa mitata niiden led valojen virran kulutukset. kaikki Kiinasta tilaamani ovat olleet pienempi tehoisia kuin mitä luvattu esitteessä.
Re: Huoltolaatikko
Tälle ei juuri ole mitään ulkopuolista tapahtunut, mutta ajattelin muita varten kasata osalistan jolla onnistuu tehdä jarrukonversio rummuista -> levyiksi
Tästä löytyi tietoja ja sitten ei löytynyt tietoja eli alla olevilla osilla olen toteuttanut tämän setin ja toimivaksi todennut. Tämä ei tieten ole ainoa tapa mutta itse päädyin tämmöiseen nyrkkipaja ratkaisuun.
Eli tarvittavat ostettavat komponentit;
Jarruvaijeri: OEN 3B7 609 721
Jarruletkut: OEN 3B0 611 775
Jarrulevy: OEN 7M0 615 601C
Palat: OEN 8E0698451E
Tiiviste sarja: OEN 443698671B
Ohjauspinnat, jarrupalat: OEN 1J0615231
Kivenisku suojat: OEN 8E0615612C/OEN 8E0615611C
Jarrusatula kannake: OEN 8E0 615 425 F
Jarrusatulat: OEN 8N0 615 423C
Sitten 'mekaaniset' muutokset tätä varten, kuvat on nappailtu aikanaa teko vaiheessa eli osittain keskeneräisistä tuotoksista kyse.
Kahvalta vaijerin kiinnitykselle ohjari; Materiaali S355J2H 4mm ja sitte PEH1000 tehty liukupinta;
Käsijarru vaijerin kiinnitys samasta 4mm teräksestä, rungossa oli valmiit kiinnitysreiät tuolle
Vahvistettu takatukivarsi, täälläkin foorumilla oli ratkennut tästä liitoksesta laippa irti;
Sitten takasatulalle kannake jarruputki/letku liitokselle samasta 4mm teräksestä ruuvipenkki pokkauksella;
Ja adapteri jarruille -2x näitä peilikuvina;
Kuva ulkopuolelta, eli mahtuu just 15'' vanteen sisälle tämä setti, tuo kivi suoja melkoisen iso mutta suojaa ainakin
Tästä löytyi tietoja ja sitten ei löytynyt tietoja eli alla olevilla osilla olen toteuttanut tämän setin ja toimivaksi todennut. Tämä ei tieten ole ainoa tapa mutta itse päädyin tämmöiseen nyrkkipaja ratkaisuun.
Eli tarvittavat ostettavat komponentit;
Jarruvaijeri: OEN 3B7 609 721
Jarruletkut: OEN 3B0 611 775
Jarrulevy: OEN 7M0 615 601C
Palat: OEN 8E0698451E
Tiiviste sarja: OEN 443698671B
Ohjauspinnat, jarrupalat: OEN 1J0615231
Kivenisku suojat: OEN 8E0615612C/OEN 8E0615611C
Jarrusatula kannake: OEN 8E0 615 425 F
Jarrusatulat: OEN 8N0 615 423C
Sitten 'mekaaniset' muutokset tätä varten, kuvat on nappailtu aikanaa teko vaiheessa eli osittain keskeneräisistä tuotoksista kyse.
Kahvalta vaijerin kiinnitykselle ohjari; Materiaali S355J2H 4mm ja sitte PEH1000 tehty liukupinta;
Käsijarru vaijerin kiinnitys samasta 4mm teräksestä, rungossa oli valmiit kiinnitysreiät tuolle
Vahvistettu takatukivarsi, täälläkin foorumilla oli ratkennut tästä liitoksesta laippa irti;
Sitten takasatulalle kannake jarruputki/letku liitokselle samasta 4mm teräksestä ruuvipenkki pokkauksella;
Ja adapteri jarruille -2x näitä peilikuvina;
Kuva ulkopuolelta, eli mahtuu just 15'' vanteen sisälle tämä setti, tuo kivi suoja melkoisen iso mutta suojaa ainakin