T4 Multivan "kauppakassi"
T4 Multivan "kauppakassi"
Jostain kumman syystä kakkoskorinen golffi tuntui vähän ahtaalta viisihenkiselle perheelle, niin tuli hairahduttua T4:seen, kun ei sopivia T3:sia ollut, tai sitten olivat aivan liian kalliita.
Halvalla kun ei saa hyvää, niin tässä autossa on ainakin seuraavia vikoja:
- Vaihdelaatikko rohisee ja kolisee
- Koneen kannatinkumit varmaan ihan morjes kun tärisee koko peli tyhjäkäynnillä, liikkellle lähdettäessä ja tietyissä nopeuksissa
- maalaus on erikoinen yhdistelmä appelsiinipintaista punaista ja puolikiiltävää mustaa
- hitsattavaakin on, vaikka juuri pari viikkoa sitten katsastettu, liekö ruostunut puhki heti katsastuksen jälkeen.
- sisusta nitisee ja natisee
- takaosan lisälämmitin (eber d2l) on varustettu ilmeisesti jollain harvinaisemmalla auschwitz -optiolla kun tunkee pakopaasut suoraan kabiiniin
- mielestäni äänekkäämpi kuin t3(!)..
Mutta jotain hyvääkin:
+ sisusta siisti
+ paljon teknistä osaa juuri uusittu
+ 2.4d murisee kivasti ja yllättävän pirteä
+ kulutus vaikuttanut ainakin pieneltä
+ koneella aj. 150tkm
+ matkailuautoksi rekisteröity (6h)
Eiköhän tästä(kin) jonkunlainen ikuisesti kesken oleva projekti saada kun varastosta löysin audin 2.0td syöttöpumpun .. ja äänieristykseen varmaan tullaan käyttämään jotain radikaaleja ja kustannustehokkaita konsteja. Ja vwharrastaja ehti jo sponsoroimaan madallusjouset
< 15kWh/100km
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Onnittelut uudesta löydöstä, joku saa siitä parin vuoden päästä taas hyvän auton, kun kyllästyt siihen kaikki viat korjattuasi.
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Nonni, löytyhän se Joko on turbosetti löytynyt?
Kai sulla joku erikoisempi TDI on tallin nurkassa odottamassa tuon koneen laukeamista?
Kai sulla joku erikoisempi TDI on tallin nurkassa odottamassa tuon koneen laukeamista?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
AT5nok, joo samaa pelkään.. Paitsi että yleensä totun noihin vikoihin, ja sitten kiireen vilkkaa fiksaan kun auto pitää myydä
Eiköhän tuolla koneella ole vielä ajokilometrejä jäljellä, joten aattelin kiusata sitä turbottamalla. Ehkäpä ihan vaan aluksi 2.5TDI:n pakosarjalla/turbolla ja tuolla 2.0td:n pumpulla (jossa sentään 9mm nestepää, toisin kuin 2.4:n pumpussa -- 8mm)..
Toki 2.5TDI tekniikka + vaihdelaatikko kiinnostaisi, mutta ei niitä nyt kauhean edukkaasti taida saada oikein mistään ..
Eiköhän tuolla koneella ole vielä ajokilometrejä jäljellä, joten aattelin kiusata sitä turbottamalla. Ehkäpä ihan vaan aluksi 2.5TDI:n pakosarjalla/turbolla ja tuolla 2.0td:n pumpulla (jossa sentään 9mm nestepää, toisin kuin 2.4:n pumpussa -- 8mm)..
Toki 2.5TDI tekniikka + vaihdelaatikko kiinnostaisi, mutta ei niitä nyt kauhean edukkaasti taida saada oikein mistään ..
< 15kWh/100km
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
sillon ku omaani etin moottoria ni volvossa olevaa D5252T sai halvemmalla ku transporttereissa olevia. joutuu vaan vaihtaa kaikki osat moottorin ympärille öljypohjaa ja öljypumpun imuputkea myöten.dmn kirjoitti:
Toki 2.5TDI tekniikka + vaihdelaatikko kiinnostaisi, mutta ei niitä nyt kauhean edukkaasti taida saada oikein mistään ..
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Takaluukon epätoimintakuntoinen lukko korjattu, en edes tiedä miten oli rikki, mutta ainakin uudestaan vivustojen pituudet hienosäätämällä aukeaa niin ulkoa kuin sisältäkin. Ovipahvi piti vaan uhrata paikallissektion nimissä
Ja sen verran koematkustin takana, että suurin äänilähde tuntuu olevan liukuovi..Siitä näköjään alaosaa hitsailtu uudestaan joten sieltä voi ne vähätkin alkuperäiset äänieristeet puuttua.
Ja sen verran koematkustin takana, että suurin äänilähde tuntuu olevan liukuovi..Siitä näköjään alaosaa hitsailtu uudestaan joten sieltä voi ne vähätkin alkuperäiset äänieristeet puuttua.
< 15kWh/100km
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Kuskin penkki "entisöity" uuden veroiseksi verhoilultaan uhraamalla yksi keskirivin kääntöistuin, tuli huomattavasti ryhtiä lisää penkkiin ja tuntuu että istuisi sentin pari korkeammallakin.
Hajonnut keskikannakekannake vaihdelaatikon pohjasta vaihdettu, tärinät väheni huomattavasti, mutta vieläkin kyllä tutisee aika tavalla liikkelle lähdettäessä. Tarkoitus sovittaa uudemman mallin hydrokannakkeet samalla kun tehdään seuraava isompi huolto.
Onkos jollain kuvaa millainen astinlaudan helman rakenne pitäis olla edessä? Nyt kun ottaa muovin pois niin näkyy vaan korjailtu sisä ja ulkohelma, mutta ei lainkaan vaakasuuntaista tukea.
Lentsun kautta saatiin kaivattuja osia, esim. turbotussetti, parempi vaihdelaatikko sekä tietysti tuiki tarpeellinen kääntöpenkin alunen apukuskille. Vaan eipä ollut kääntöalustan asennus ihan plug'n'play, vaikka oli alkuperäinen osa. Penkin kiskot ei sovi siihen eikä turvavyön "töpselille" ole paikkaa. Näin tuli vartin hommasta 3h homma ja vähän piti hitsauskonetta näyttää, mutta lopussa kiitos seisoo
-
Hajonnut keskikannakekannake vaihdelaatikon pohjasta vaihdettu, tärinät väheni huomattavasti, mutta vieläkin kyllä tutisee aika tavalla liikkelle lähdettäessä. Tarkoitus sovittaa uudemman mallin hydrokannakkeet samalla kun tehdään seuraava isompi huolto.
Onkos jollain kuvaa millainen astinlaudan helman rakenne pitäis olla edessä? Nyt kun ottaa muovin pois niin näkyy vaan korjailtu sisä ja ulkohelma, mutta ei lainkaan vaakasuuntaista tukea.
Lentsun kautta saatiin kaivattuja osia, esim. turbotussetti, parempi vaihdelaatikko sekä tietysti tuiki tarpeellinen kääntöpenkin alunen apukuskille. Vaan eipä ollut kääntöalustan asennus ihan plug'n'play, vaikka oli alkuperäinen osa. Penkin kiskot ei sovi siihen eikä turvavyön "töpselille" ole paikkaa. Näin tuli vartin hommasta 3h homma ja vähän piti hitsauskonetta näyttää, mutta lopussa kiitos seisoo
-
< 15kWh/100km
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
No niin, tämä on nyt parisen viikkoa ollut tallissa atomeina. Tekniikkapaketti on keulalta purettu, vaihdelaatikko soviteltu, raidetanko vaihdettu, tehty erikoistyökaluja, soviteltu hihnoja, ostettu sopimattomia an-liittimiä, rikottu ehjä turbo korjaamalla se "varmuuden vuoksi" uusilla laakereilla ja vaikka mitä muuta.
Mutta STP-ääneneristyslevyt sentään sain rintapeltiin ongelmitta
Oli tarkoitus laittaa vielä hydrauliset koneen koneen tukikumit TDI:stä, mutta pahaksi onneksi niitä ei saanut tähän varhaiseen 2.4:een menemään sitten millään.
Tarttis saada kuntoon pian, kun rupee tympäsemään automaatti-Yariksella ajo (vaikka tottapuhuakseni ei siinä mitään vikaa ole, tylsä vaan)
Mutta STP-ääneneristyslevyt sentään sain rintapeltiin ongelmitta
Oli tarkoitus laittaa vielä hydrauliset koneen koneen tukikumit TDI:stä, mutta pahaksi onneksi niitä ei saanut tähän varhaiseen 2.4:een menemään sitten millään.
Tarttis saada kuntoon pian, kun rupee tympäsemään automaatti-Yariksella ajo (vaikka tottapuhuakseni ei siinä mitään vikaa ole, tylsä vaan)
< 15kWh/100km
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Aika kamalat suositukset tuli videon jälkeen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Auts! Ilmeisesti youtube tietää jo jotain tän projektin onnistumisesta enemmän
Piti vielä katsoa niin nokuun 2.4 verrattuna 0-80km/h aika parantunut 5sek .. Ja välijäähdytin pitää sovitella keulille myös jossain vaiheessa ja karaa viilata .
Turbo on muuten suoraan 2.5TDI:stä (tosin sattuneista syistä tehdasuudella ropelleilla/keskiöllä). Painekellohan tuossa rajaa paineen 0.3bar:iin, kun se on TDIssä ohjelmallisesti säädetty n75:lla (bleedattu). Joten ensiapuna tein 4kpl n. 1mm reikiä putkeen joka menee kellolle, tällä nousi ahdot 0.7-0.8b tuntumaan.
Piti vielä katsoa niin nokuun 2.4 verrattuna 0-80km/h aika parantunut 5sek .. Ja välijäähdytin pitää sovitella keulille myös jossain vaiheessa ja karaa viilata .
Turbo on muuten suoraan 2.5TDI:stä (tosin sattuneista syistä tehdasuudella ropelleilla/keskiöllä). Painekellohan tuossa rajaa paineen 0.3bar:iin, kun se on TDIssä ohjelmallisesti säädetty n75:lla (bleedattu). Joten ensiapuna tein 4kpl n. 1mm reikiä putkeen joka menee kellolle, tällä nousi ahdot 0.7-0.8b tuntumaan.
< 15kWh/100km
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Mulle se jo ehdotteli T4 1.8T videoita, sinun syncroilujen lisäksi
Kyllähän tuo jo alkaa liikkua mukavasti.
Kyllähän tuo jo alkaa liikkua mukavasti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Mielestäni vielä vähän nahkeasti nostaa ahtoja, normi kiihdytyksessä vasta reilusti parin tonnin jälkeen on täydet. Käsittääkseni T4 TDI:ssä olis jopa alle parin tonnin täydet ahdot (ja mitähän ne mahtaa olla, 0.8bar?) ?
Voihan se olla että tarttee syöttöä vaan lisätä, niin turbokin alkaa henkimään paremmin. Alkujaan tosiaan tuo pumppu tehty 2.0td:hen, joten vähän sitä on ruuvattava että saadaan lisäkuutiot iskutilavuudessa ulosmitattua.
Täytyy melkein sivuputki rakentaa niin pystyy paremmin seuraamaan kuljettajan paikalta noen määrää..
Ja "uusi" laatikkokin kahisee vähintään yhtä pahasti kuin vanha Muuten kyllä remontti meni hyvin, jos ei lukuun otetta sitä että rele 38 on alkanut tikittelemään omia aikojaan. Katselin että se olisi kiertovesipumpun rele.. Varmaan lämpöanturi ottanut siipeensä.
Voihan se olla että tarttee syöttöä vaan lisätä, niin turbokin alkaa henkimään paremmin. Alkujaan tosiaan tuo pumppu tehty 2.0td:hen, joten vähän sitä on ruuvattava että saadaan lisäkuutiot iskutilavuudessa ulosmitattua.
Täytyy melkein sivuputki rakentaa niin pystyy paremmin seuraamaan kuljettajan paikalta noen määrää..
Ja "uusi" laatikkokin kahisee vähintään yhtä pahasti kuin vanha Muuten kyllä remontti meni hyvin, jos ei lukuun otetta sitä että rele 38 on alkanut tikittelemään omia aikojaan. Katselin että se olisi kiertovesipumpun rele.. Varmaan lämpöanturi ottanut siipeensä.
< 15kWh/100km
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
kyllä mulla potki AAB "vainaa" turbolla paremin. siinä oli D5252T turbo ja ACV pakosarja. mersun kuuleri keulassa. paineet oli 0.9bar. tais olla TDI nokkalevy ja nestepää.
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Palataan asiaan kun oon saanu saabin coolerin keulille, sellainen mulle lahjoitettiin tähän projektiin
< 15kWh/100km
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Kyllä mulla vakio ACV piikkas jotain päälle 1,0bar ja yhtä piti kunnon kiihdytyksessä pidempäänkin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Ok! Auto muuttunut muuten rasittavammaksi ajaa turbon asennuksen jälkeen, koska sen verran puhtia on kuitenkin enemmän ettei oikein mikään vaihde tunnu olevan oikea, turhaa kepittämistä.
Mahtaisikos tuossa 88hp sinisessä tdi:ssä olla sopivan harva laatikko tähän peliin..
Mahtaisikos tuossa 88hp sinisessä tdi:ssä olla sopivan harva laatikko tähän peliin..
< 15kWh/100km
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
saman oon huomannut myös. laatikon välitykset ei sovi turbomoottorille ku moottorin kiihtyvyys sen verran nopeaa pienillä vaihteilla.dmn kirjoitti:Ok! Auto muuttunut muuten rasittavammaksi ajaa turbon asennuksen jälkeen, koska sen verran puhtia on kuitenkin enemmän ettei oikein mikään vaihde tunnu olevan oikea, turhaa kepittämistä.
.
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Rälläkällä tehty pientä hienosäätöä, ja kulkupuoli on huomattavasti parempi, 0.8bar mittarissa jo karvan ennen 2000rpm ja syötöt säädetty savutusrajalle (ja vähän ylikin!). Mutta tulipa ensimmäinen vikakin, pumppu alkoi vuotaa dieseliä kaasuakselista, joten purkuhommiksi menee..
< 15kWh/100km
Re: T4 Multivan "kauppakassi"
Kaasuakselin euron tiiviste vaihdettu, oli kyllä aika kulunut koko akselikin, varuiksi prässäsin irti vanhasta pumpusta akselin helan ja asensin uuteen pumppuun, sai edes vähän tiivimmäksi sen. Samalla poistelin turhia syöttöä rajoittavia juttuja, nyt enää puuttuu 0.5bar lisää ahtoja
.. ja se jäähdytin. Kokeiltu sovitella Saab 93:n cooleria, jotain cordoban cooleria eikä oikein millekään löydy paikkaa. Pitäisi varmaan etsiä jostain 102hp tdi:n romut ja laittaa ne suosiolla. Tai sitten teurastaa puskuria isolla kädellä..
.. ja se jäähdytin. Kokeiltu sovitella Saab 93:n cooleria, jotain cordoban cooleria eikä oikein millekään löydy paikkaa. Pitäisi varmaan etsiä jostain 102hp tdi:n romut ja laittaa ne suosiolla. Tai sitten teurastaa puskuria isolla kädellä..
< 15kWh/100km