T4 1.9TD -98, Haitta-ajoneuvo
T4 1.9TD -98, Haitta-ajoneuvo
Tää auto tuli omistukseen siinä vaiheessa kun edellisestä isolohkosyncropassatista alkoi prakaamaan lähes kaikki mahdollinen ja mahdotonkin, jolloin se heitettiin karuselliin.
Tähän asti ei oo oikeestaan muuta tehty kuin ajettu, mitä nyt hieman muovattu ulkonäköä, kulkupuolta, sisustaa ja maavaraa soveliaampaan suuntaan. Jokaiseen edellämainittuun kohtaan tullaan vielä paneutumaan, sillä suunnitelmia on, ja paljon. Etenee tasaisen hitaasti. Tää talvi oli ensimmäinen ettei autolla ole ajettu metriäkään, eikä tulla tästedes talvisin ajamaankaan. Osa kuvista on vähän roskislaatua kun ei mitään kunnon kuvakalustoa ole ollut ikinä.
Kioski on tässä kuvassa ollut kuukauden tai pari omistuksessa kun kaveri hieman tarjosi myllyä sille:
Nykyään väliseinä on poistettu, cargo bayn vanerit matotettu, apparin penkiksi on vaihtunut yhdenistuttava, vaihdekepissä on jatkoa ja huumoripläjäyksenä nuppi on uusittu sekä tarroja liimattu:
Fillarit päivitty Mercedeksiin jossain välissä. Kyllä Mese on aina Mese.
Hieman edellistä matalampana käytiin Bug Runissa 2011, eikä se tuosta juuri muuttunut ennen talviseisontaa joka venähti vielä toiselle talvelle.
Nyt 18kk ollut käytöstä pois ja henkiinherättelyä kesälle 2013 yritetään.
Tähän asti ei oo oikeestaan muuta tehty kuin ajettu, mitä nyt hieman muovattu ulkonäköä, kulkupuolta, sisustaa ja maavaraa soveliaampaan suuntaan. Jokaiseen edellämainittuun kohtaan tullaan vielä paneutumaan, sillä suunnitelmia on, ja paljon. Etenee tasaisen hitaasti. Tää talvi oli ensimmäinen ettei autolla ole ajettu metriäkään, eikä tulla tästedes talvisin ajamaankaan. Osa kuvista on vähän roskislaatua kun ei mitään kunnon kuvakalustoa ole ollut ikinä.
Kioski on tässä kuvassa ollut kuukauden tai pari omistuksessa kun kaveri hieman tarjosi myllyä sille:
Nykyään väliseinä on poistettu, cargo bayn vanerit matotettu, apparin penkiksi on vaihtunut yhdenistuttava, vaihdekepissä on jatkoa ja huumoripläjäyksenä nuppi on uusittu sekä tarroja liimattu:
Fillarit päivitty Mercedeksiin jossain välissä. Kyllä Mese on aina Mese.
Hieman edellistä matalampana käytiin Bug Runissa 2011, eikä se tuosta juuri muuttunut ennen talviseisontaa joka venähti vielä toiselle talvelle.
Nyt 18kk ollut käytöstä pois ja henkiinherättelyä kesälle 2013 yritetään.
Re: '98 T4 1.9TD
Yhyhyy mun beibi on ihan palasina.
Tekniikka lattialla toivottavasti huomenna. Kytkin, jakopää, syöttöpumppu ja muuta huoltoa. Toinen etukumikin oli kulunut sisäreunasta melkein kankaille
Tekniikka lattialla toivottavasti huomenna. Kytkin, jakopää, syöttöpumppu ja muuta huoltoa. Toinen etukumikin oli kulunut sisäreunasta melkein kankaille
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: '98 T4 1.9TD
Mikä mahtaa olla tehokkain vertailumoottori tuon 1.9TD:n tekniikalle, eli paljonko on mahdollisuus virittää vakioalustalla?
Re: '98 T4 1.9TD
Onkos 88hp TDI samoilla jarruilla? Hyvin on ulosjoustoa etupäässäT3Syncro kirjoitti:Mikä mahtaa olla tehokkain vertailumoottori tuon 1.9TD:n tekniikalle, eli paljonko on mahdollisuus virittää vakioalustalla?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: '98 T4 1.9TD
Eikös 1.9 ole takana rummut ja 65kW laitteissa on sitten levyt.TT| kirjoitti:Onkos 88hp TDI samoilla jarruilla? Hyvin on ulosjoustoa etupäässäT3Syncro kirjoitti:Mikä mahtaa olla tehokkain vertailumoottori tuon 1.9TD:n tekniikalle, eli paljonko on mahdollisuus virittää vakioalustalla?
Re: '98 T4 1.9TD
Vähän riippuu vuosimallista että miten on, kaikenkaikkiaan vissiin on 8 eri vaihtoehtoa jarruihin.... mulla on ihan levyt takana. Tehokkain malli on 150kw, (2.8 24v vr6) joten melkeinpä mitä vaan saa tehdä.
Ulosjoustoa on helvetisti liikaa, samalla kun joustoa sisään on hieman liian vähän. Kuin myös tilaa auton alla ja kaarissa on liikaa. apurungosta maahan oli jotain 13cm, jotain tarttis tehrä...
edit: niin jos samalla alusta/jarrukombinaatiolla pitää mennä niin se on 62kw+20% (2.0 4-cyl bensa) jos inssi on ihan pilkuntarkka.
Ulosjoustoa on helvetisti liikaa, samalla kun joustoa sisään on hieman liian vähän. Kuin myös tilaa auton alla ja kaarissa on liikaa. apurungosta maahan oli jotain 13cm, jotain tarttis tehrä...
edit: niin jos samalla alusta/jarrukombinaatiolla pitää mennä niin se on 62kw+20% (2.0 4-cyl bensa) jos inssi on ihan pilkuntarkka.
Re: '98 T4 1.9TD
Mittasin sen 13cm alimmasta kohdasta eli olisko ollut se moottorin/vaihteiston takakiinnityspisteen tukirauta. Jos ulosjoustoa on liikaa ja siisäänjoustoa liian vähän niin ratkaisunahan olis luonnollisesti silloin... Siirtää kaikki komponentit ylemmäs
Re: '98 T4 1.9TD
aina sitä vaan oppii jotain uutta olen elänyt sellaisessa tiedossa, että levyt olisi takana vasta tuossa 65 kW tdi:ssäteme kirjoitti:Vähän riippuu vuosimallista että miten on, kaikenkaikkiaan vissiin on 8 eri vaihtoehtoa jarruihin
Re: '98 T4 1.9TD
Tämmöstä perinteisen mallin puuhaa siis, pitää varmaan toi imusatsi irrottaa ja puhdistella nyt ku se on helppoa... EGR:lle aiheutetaan pysyvä ummetus.
ps. Eteen runkoaisoihin pinttyneeseen paskaan piirrelty hyvin mielenkiintoisia linjausviivoja...
ps. Eteen runkoaisoihin pinttyneeseen paskaan piirrelty hyvin mielenkiintoisia linjausviivoja...
Re: '98 T4 1.9TD
Nyt näyttäis kovasti siltä että esikammiota ei tulla enää keulille nostamaan. AGR/AHF/ALH/ASV -moottorillinen ajoneuvo hakuseen, motti ja oheiset talteen, loppu paaliin. Moottorille remppaa tapauksesta riippuen, jos nyt ainakin kannen kävis läpi joka tapauksessa. Kaveriksi pako/ahtopaineohjattu vnt jos sopivasti löytyy tai sitten vakiota isommalla hukkisturbolla.
Tavoitteet: Kevät 2013 ja 150hv - not gonna happen.
Tavoitteet: Kevät 2013 ja 150hv - not gonna happen.
Re: '98 T4 1.9TD
Tässä nyt muutama hajatelma asian tiimoilta:
TDI vs. MTDI:
MTDI olis helpompi, yksinkertaisempi, ja nopeampi tehdä.
TDI:ssä joutuu johtotehtäviin ja vähän pähkäilemään mut sähköisellä ohjauksella pääsee taatusti sivistyneempään lopputulokseen ja plussana saa diagnostiikan joka jeesaa mahdollisessa vikatilanteessa ja kertoo muutenkin toiminnasta kivasti. Ja niinkin kiva lisävaruste kun cruise on mahdollinen.
Tarvetta TDI-moottorin kanssa on ainakin seuraaville osille:
-2.5TDI:n poljinasetelma (sähkökaasu)
-2.5TDI:n mittaristo (jos haluaa OEM kierroslukumittarin, B4 Passat TDI:n sopii myös)
-kunnon cooleri+putket (luovuttaja-auton osilla pystyy jonkunlaisen käpistelemään mut ei siitä hyvä tule.)
-kaikenlaista pientä tilpehööriä
-koko johtosarja luovuttaja-autosta
1Z/AHU/AFN/ALE:
+Kaikki tarvittavat moottoriosat löytyy orkkismoottorista ja kaikki on bolt-on.
AGR/AHF/ALH/ASV:
+Tuoreempaa designiä overall
+Ei apuakselia
+Öljypumppu kampiakselilla
-T5 AXB 1.9tdi moottorista tarvii öljypohjan, nostoputken ja mittatikun. (tätä öljypohjaa ei voi irrottaa irroittamatta vaihteistoa, eikä öljypohja ole siltikään oikeassa asennossa moottorin kallistukseen nähden, ja öljypohjaan joutuu tekeen toisen propun paikkaan mistä saa kaikki öljyt ulos)
-Oikean päätykannakkeen joutuu rakentamaan.
-Öljynsuodattimen jalka/öljynsuodatin osunee jäähdyttimeen eli jotain pitäs patentoida siinä(kin) kohtaa. En tiedä onko samalla kohtaa vielä jotain muuta edessä.
-Uus downpipe/pakoputki tarvii rakentaa.
Noin lyhyesti ajateltuna aloin miettii et onkohan se apuakselin olemassaolo sittenkään niin paha juttu.
TDI vs. MTDI:
MTDI olis helpompi, yksinkertaisempi, ja nopeampi tehdä.
TDI:ssä joutuu johtotehtäviin ja vähän pähkäilemään mut sähköisellä ohjauksella pääsee taatusti sivistyneempään lopputulokseen ja plussana saa diagnostiikan joka jeesaa mahdollisessa vikatilanteessa ja kertoo muutenkin toiminnasta kivasti. Ja niinkin kiva lisävaruste kun cruise on mahdollinen.
Tarvetta TDI-moottorin kanssa on ainakin seuraaville osille:
-2.5TDI:n poljinasetelma (sähkökaasu)
-2.5TDI:n mittaristo (jos haluaa OEM kierroslukumittarin, B4 Passat TDI:n sopii myös)
-kunnon cooleri+putket (luovuttaja-auton osilla pystyy jonkunlaisen käpistelemään mut ei siitä hyvä tule.)
-kaikenlaista pientä tilpehööriä
-koko johtosarja luovuttaja-autosta
1Z/AHU/AFN/ALE:
+Kaikki tarvittavat moottoriosat löytyy orkkismoottorista ja kaikki on bolt-on.
AGR/AHF/ALH/ASV:
+Tuoreempaa designiä overall
+Ei apuakselia
+Öljypumppu kampiakselilla
-T5 AXB 1.9tdi moottorista tarvii öljypohjan, nostoputken ja mittatikun. (tätä öljypohjaa ei voi irrottaa irroittamatta vaihteistoa, eikä öljypohja ole siltikään oikeassa asennossa moottorin kallistukseen nähden, ja öljypohjaan joutuu tekeen toisen propun paikkaan mistä saa kaikki öljyt ulos)
-Oikean päätykannakkeen joutuu rakentamaan.
-Öljynsuodattimen jalka/öljynsuodatin osunee jäähdyttimeen eli jotain pitäs patentoida siinä(kin) kohtaa. En tiedä onko samalla kohtaa vielä jotain muuta edessä.
-Uus downpipe/pakoputki tarvii rakentaa.
Noin lyhyesti ajateltuna aloin miettii et onkohan se apuakselin olemassaolo sittenkään niin paha juttu.
Re: '98 T4 1.9TD
No kannattaa ainakin apuakselin laakerit vaihtaa jos meinaa että kone muuten kestää hyvin.
Re: '98 T4 1.9TD
Mites iso homma noiden laakereiden vaihto on?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: '98 T4 1.9TD
No ainakin se laatikon päässä oleva laakeri on kohtuu hanurista ellei ole lohko pöydällä.
En ole yrittänytkään vaihtaa kun moottori on autossa paikallaan ja muutenkin ollut vaan kerran mukana tekemässä kaverin koneeseen.
Niissä pitää sitten osua öljyreijät porauksiin kun sen laakerin voi perjaatteessa asentaa missä asennossa vain.
Kohtuu hyvin ne laakerit murenee noissa koneissa, tiedä sitten onko ajokilometreillä tai öljynlaadulla tai muulla huollon laiminlyömisellä osaa asiaan.
En ole yrittänytkään vaihtaa kun moottori on autossa paikallaan ja muutenkin ollut vaan kerran mukana tekemässä kaverin koneeseen.
Niissä pitää sitten osua öljyreijät porauksiin kun sen laakerin voi perjaatteessa asentaa missä asennossa vain.
Kohtuu hyvin ne laakerit murenee noissa koneissa, tiedä sitten onko ajokilometreillä tai öljynlaadulla tai muulla huollon laiminlyömisellä osaa asiaan.
Re: '98 T4 1.9TD
Eikös ne laakerit ole ns. puolivalmiita, eli pitää vielä koneistaa akselille sopivaksi? Näin ainakin AAZ:n osalta GT-Motor vastasi kun kysäisin viime vuonna. Onko TDI-koneiden kanssa sama juttu?
Re: '98 T4 1.9TD
Joo niin oli yhelle frendille kanssa sanottu ja vei sitten Vantaan moottorikoneistamoon lohkon.
Toiseen koneeseen laitettiin ite jotku mätänetin liuskat suoraa paikalleen. Kestosta en osaa sanoa, kun moottori myytiin eteenpäin muutaman testilenkin jälkeen.
Toiseen koneeseen laitettiin ite jotku mätänetin liuskat suoraa paikalleen. Kestosta en osaa sanoa, kun moottori myytiin eteenpäin muutaman testilenkin jälkeen.
Re: '98 T4 1.9TD
Paljon suunnitelmia, vähän toteutusta. Tästä alkaa pikkuhiljaa muodostua(tai on jo muodostunut) semmonen haaveilutopic mutta toisaalta, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Aikani kuluksi piirtelin vähän hahmotelmaa tulevasta sisustaratkaisusta. Vähän niinkun Duke Nukem Forever, tänkin julkaisu saattaa venyä, toivottavasti ei kymmentä vuotta. Tunnin verran räpelsin ja raakaversio on valmis, liukuoven puolelle pyöränkaaren jemmaava kaappi/hylly ja umpiseinälle tommonen "laajennettava tavarateline" sillä täähän on pakettiauto
Telineellä on avattuna kokoa 120x190cm josta pitäis kuskin penkin selkänojaan jäädä vielä 35-40cm, joten kuskin penkin pystyy vielä helposti kääntämään istuessa. (kääntöjalusta)
Sen alle vetolaatikoita tms, joko ihan perinteisiä muovisia ja kannellisia tai sitten ihan kiinteät rakennelmat. Etua olis helposti poistettavista, mut niiden kiinnitys esim. kolaritilanteen varalta on vaikeampaa.
Kuvassa nyt ei kyljet vielä kaarru kattoa kohti jne mutta sentilleen mittatarkka muuten. Ohjaamon kynnykseen rajautuu tuo hahmotelma.
Kaikennäköstä rokkisänkyviritelmää on mietitty mutta yhtään semmosta en oo löytänyt mistä ei katsastusmies keksisi sanomista ja sanktioita, parempi siis suunnitella itse.
Aikani kuluksi piirtelin vähän hahmotelmaa tulevasta sisustaratkaisusta. Vähän niinkun Duke Nukem Forever, tänkin julkaisu saattaa venyä, toivottavasti ei kymmentä vuotta. Tunnin verran räpelsin ja raakaversio on valmis, liukuoven puolelle pyöränkaaren jemmaava kaappi/hylly ja umpiseinälle tommonen "laajennettava tavarateline" sillä täähän on pakettiauto
Telineellä on avattuna kokoa 120x190cm josta pitäis kuskin penkin selkänojaan jäädä vielä 35-40cm, joten kuskin penkin pystyy vielä helposti kääntämään istuessa. (kääntöjalusta)
Sen alle vetolaatikoita tms, joko ihan perinteisiä muovisia ja kannellisia tai sitten ihan kiinteät rakennelmat. Etua olis helposti poistettavista, mut niiden kiinnitys esim. kolaritilanteen varalta on vaikeampaa.
Kuvassa nyt ei kyljet vielä kaarru kattoa kohti jne mutta sentilleen mittatarkka muuten. Ohjaamon kynnykseen rajautuu tuo hahmotelma.
Kaikennäköstä rokkisänkyviritelmää on mietitty mutta yhtään semmosta en oo löytänyt mistä ei katsastusmies keksisi sanomista ja sanktioita, parempi siis suunnitella itse.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.