VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
"Hyytyi" eilen kauppareissulla liikennevaloihin, mutta mäkistartilla takaperin käyntiin, sitten kaupan parkkihallista pikku työntämisen jälkeen taas mäkistartilla käyntiin. Startti vaan naksui, joten tänään irti ja pikkasen ihmettelyä ja naputtelua, taas toimii niin kuin 25 v sittenkin.
Pitäisi varmaan ostaa yksi uusi startti kimppastartiksi noille Tölkeilleni...
Mietin tähänkin jotain pintakäsittelyä, joko identtiseksi Syncron kanssa tai sitten vaikka uusi kerros vihreätä ja tarroilla tai sapluunalla jotain tällaista
Pitäisi varmaan ostaa yksi uusi startti kimppastartiksi noille Tölkeilleni...
Mietin tähänkin jotain pintakäsittelyä, joko identtiseksi Syncron kanssa tai sitten vaikka uusi kerros vihreätä ja tarroilla tai sapluunalla jotain tällaista
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Tuo olis aika hyvä
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Tulee mieleen Alangon laulu: kun Suomi putos puusta...ensin näytti ihan torakoilta tai joiltain pieniltä öttiäisiltä. Suosittelisin camokopiota syncrosta kuitenkinselvesa kirjoitti:Tuo olis aika hyvä
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Puolen vuoden päästä olisi taas aika viedä leimalle, sitä ennen pitää uusia pikkasen kulutusosaa etuakselille ja kuinkas ollakkaan kun kaikki tarvittavat osat löytyykin PorVWoosta
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Pitää saada joku Tölkki kesäksi ajoon, joten melkein 1v 7kk tauon jälkeen tämän kimppuun. PorVWoosta aikanaan löytyneet kulutusosat vaihdettu etupäähän, pissapojan pumppu vaihdettu ja kone käytetty lämpimäksi.
Ekalla starttauksella pörähti käyntiin.
Seuraavaksi pesu ja sitten voisikin viedä leimasedän ihmeteltäväksi.
Valmis paketti teki asennuksesta helpon, kiitos vielä kerran Jamille kun kasasi osat aikanaan
Ei tarvinnut saada kuin yläpallon pultit, alapallon ja raidetangon pään mutterit ja jarruletkut irti. Kaikki aukesi ehjänä, kun kuumensi ja suihki CRC:n jäähdyttävää ruosteen irrotuslitkua.
Alapallojen mutterin kiristys oli ainoa, mikä meinasi olla hankalaa, kun varsi halusi pyöriä mukana. Tukivarren kuumennus, sitten varsi sinne ja Golf III GTI:n tunkilla kiristys, niin johan sai mutteritkin paikalleen.
Ekalla starttauksella pörähti käyntiin.
Seuraavaksi pesu ja sitten voisikin viedä leimasedän ihmeteltäväksi.
Valmis paketti teki asennuksesta helpon, kiitos vielä kerran Jamille kun kasasi osat aikanaan
Ei tarvinnut saada kuin yläpallon pultit, alapallon ja raidetangon pään mutterit ja jarruletkut irti. Kaikki aukesi ehjänä, kun kuumensi ja suihki CRC:n jäähdyttävää ruosteen irrotuslitkua.
Alapallojen mutterin kiristys oli ainoa, mikä meinasi olla hankalaa, kun varsi halusi pyöriä mukana. Tukivarren kuumennus, sitten varsi sinne ja Golf III GTI:n tunkilla kiristys, niin johan sai mutteritkin paikalleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Leima tuli, piti kyllä lähettää leimasetä lukemaan katsastajan käsikirjaa, kun meinasi kirjoittaa korjauskehotuksen hätävilkustakin, joka kyllä toimi pienellä viiveellä.
- käsijarrukahvan liikerata yli 3/4 (vaijerin vaihto / kiristys)
- vas takapyörän laakerin välys (uudet laakerit ja holkit molemmille puolille joskus)
- peruutusvalot (liitin oli irti sulakerasiasta)
K-luvuksi arpoi 0,0 Kertapolkasulla ja se kelpasi. Edellisen kerran samalla konttorilla haki toisen inssin tukkimaan pakoputken, kun epäilivät että pakokaasu tulee jostain muualta.
Ei tuossa rosterisessa putken päässä kyllä pysy se anturikaan paikallaan
Korjauskehotukset:- käsijarrukahvan liikerata yli 3/4 (vaijerin vaihto / kiristys)
- vas takapyörän laakerin välys (uudet laakerit ja holkit molemmille puolille joskus)
- peruutusvalot (liitin oli irti sulakerasiasta)
K-luvuksi arpoi 0,0 Kertapolkasulla ja se kelpasi. Edellisen kerran samalla konttorilla haki toisen inssin tukkimaan pakoputken, kun epäilivät että pakokaasu tulee jostain muualta.
Ei tuossa rosterisessa putken päässä kyllä pysy se anturikaan paikallaan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Takapyörän laakerin vaihdon jälkeen Type on toiminut kesäautona sijaisperheessä
Arkistojen kätköistä löytyi muutama kuva kalsongin sinisenä ja ensimmäinen vihreä sävy:
Hups...
Tee Se Itse lokarinkaari
Kaaren muoto haettu 16" levikkeestä. Piti levikesarja tähän asentaa 2000-luvun alussa, mutta sarja odottaa edelleen asennusta...
Ensimmäinen vihreä ylimaalaus
Takasaumoista puskee öljyä pihalle.
Arkistojen kätköistä löytyi muutama kuva kalsongin sinisenä ja ensimmäinen vihreä sävy:
Hups...
Tee Se Itse lokarinkaari
Kaaren muoto haettu 16" levikkeestä. Piti levikesarja tähän asentaa 2000-luvun alussa, mutta sarja odottaa edelleen asennusta...
Ensimmäinen vihreä ylimaalaus
Takasaumoista puskee öljyä pihalle.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Kesäautoseikkailua on kertynyt jo ainakin muutaman tuhat Km, tosin tarina meinasi päättyä Parikkalaan pe llalla.
Auto meni sinne muuten nätisti, mitä nyt yksi rengas hajosi matkalla, mutta onneksi matkan varrelta löytyi parillakympillä käytetty tilalle. Parikkalassa auto ei suostunut starttaamaan, mutta onneksi paikalla on kuulemma paljon automiehiä, joten la piti heiltä saada apua. Sovittiin kesäkäyttäjän kanssa, että soitellaan la aamulla, kun nämä automiehet löytyvät.
Ensimmäisen kanssa juttelin puhelimessa. Kerroin missä on startti (kuvassa 1) ja missä on herätevirtaa ohjaava jälkiasenteinen rele, joka "vahvistaa" startin saaman herätevirran (kuvassa 2). Kerroin siitä menevän johdon startin solenoidille ja epäilin johdon olevan irti solenoidilta.
Eivät kuulemma tarvinneet neuvoja, käyvät syömässä ja katsovat sen jälkeen useamman miehen voimin asiaa.
Ruokailun jälkeen nämä parikkalalaiset "automiehet" olivat todenneet vian olevan nakuttavassa boxissa (kuvassa 3) ja työntäneet auton käyntiin. Nakuttava boxi on jälkiasenteinen polttoaineen siirtopumppu, onhan se polttoainesuodattimen ja ruuttapumpun välissä, joten luulisi "automiesten" tajuavan ettei se voi liittyä starttimoottorin pyörimättömyyteen.
Lopuksi olivat antaneet ohjeen ajaa parkit päällä kotiin, koska autossa on perustavaa laatua oleva sähkövika = nakuttava boxi. Olivat todenneet auton niin huonokuntoiseksi, ettei sillä kannata enää ajaa kotimatkan jälkeen.
Pitää varmaan reklamoida katsastuskonttoria, kun ovat antaneet leiman niin huonolle autolle
Kävin moikkaamassa Typeä la klo 22 jälkeen, työnsin käden starttimoottorille, kytkin irronneen herätevirtapiuhan starttiin ja kävin käynnistämässä auton... Sen jälkeen liittimen puhdistus, kiristys ja uudelleen paikalleen laitto. Kovaa ajoa se vaan kaipaa ja sitä se saakin
Auto meni sinne muuten nätisti, mitä nyt yksi rengas hajosi matkalla, mutta onneksi matkan varrelta löytyi parillakympillä käytetty tilalle. Parikkalassa auto ei suostunut starttaamaan, mutta onneksi paikalla on kuulemma paljon automiehiä, joten la piti heiltä saada apua. Sovittiin kesäkäyttäjän kanssa, että soitellaan la aamulla, kun nämä automiehet löytyvät.
Ensimmäisen kanssa juttelin puhelimessa. Kerroin missä on startti (kuvassa 1) ja missä on herätevirtaa ohjaava jälkiasenteinen rele, joka "vahvistaa" startin saaman herätevirran (kuvassa 2). Kerroin siitä menevän johdon startin solenoidille ja epäilin johdon olevan irti solenoidilta.
Eivät kuulemma tarvinneet neuvoja, käyvät syömässä ja katsovat sen jälkeen useamman miehen voimin asiaa.
Ruokailun jälkeen nämä parikkalalaiset "automiehet" olivat todenneet vian olevan nakuttavassa boxissa (kuvassa 3) ja työntäneet auton käyntiin. Nakuttava boxi on jälkiasenteinen polttoaineen siirtopumppu, onhan se polttoainesuodattimen ja ruuttapumpun välissä, joten luulisi "automiesten" tajuavan ettei se voi liittyä starttimoottorin pyörimättömyyteen.
Lopuksi olivat antaneet ohjeen ajaa parkit päällä kotiin, koska autossa on perustavaa laatua oleva sähkövika = nakuttava boxi. Olivat todenneet auton niin huonokuntoiseksi, ettei sillä kannata enää ajaa kotimatkan jälkeen.
Pitää varmaan reklamoida katsastuskonttoria, kun ovat antaneet leiman niin huonolle autolle
Kävin moikkaamassa Typeä la klo 22 jälkeen, työnsin käden starttimoottorille, kytkin irronneen herätevirtapiuhan starttiin ja kävin käynnistämässä auton... Sen jälkeen liittimen puhdistus, kiristys ja uudelleen paikalleen laitto. Kovaa ajoa se vaan kaipaa ja sitä se saakin
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Se on maalta(kin) se maalaisjärki loppumassa suurten ikäluokkien eläköityessä ja vanhetessa.
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Monesti on tässä vuosien varrella tullut törmättyä tuonkaltaisiin todellisiin automiehiin, on ihan oma rotunsa(anteeksi). Niille on ihan oma nimityksensäkin joissain piireissä olemassa
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Tämä on bongattavissa Lapissa tulevan viikon aikana.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Type bongattu Huipulla (Inari / Saariselkä)
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Eilen Oulu - Yli-Vieska välillä oli latauksen merkkivalo syttynyt. Puhelinkonsultaation avulla varmistettu että ajo voi jatkua seuraavaan etappiin, jossa tänään avulias henkilö vaihtoi laturinsäätimen ja matka voi taas jatkua.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
2500 Km oli tullut mittariin Hattula - Inari - Hattula lenkillä.
Katsastuksen jälkeen tehtyjä huoltoja, takapyörän laakerin vaihto, stratin herätevirtapiuhan liittimen kiristys ja paikalleen laitto sekä laturin säätimen vaihto.
Katsastuksen jälkeen tehtyjä huoltoja, takapyörän laakerin vaihto, stratin herätevirtapiuhan liittimen kiristys ja paikalleen laitto sekä laturin säätimen vaihto.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Jotain häikkää koneessa, oli sylkenyt jäähdytysnesteet pihalle jostain, kukaan ei tiedä mistä. 5 litraa nestettä koneeseen ja käyntiin. Reilun puolen tunnin käytöllä ei tullut mistään ulos ja lämmöt pysyi alle mittarin puolivälin, tosin lämppäri puhalsi kuumaa ohjaamoon melkein koko ajan.
Ilm tämäkin haluaa TDI-koneen???
Ilm tämäkin haluaa TDI-koneen???
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Näin se meidän porukoiden edesmennyt JX:kin aikoinaan oireili. Yksi talvi alkoi ilmestyä vihreetä lätäkköä lumihankeen ja kohta siitä meni kansi.
Ps. Mulla ois tiedossa yks hyvä AHU
Ps. Mulla ois tiedossa yks hyvä AHU
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Tässä JX:ssä on joku kansi kirous.
Pitää vaan saada DoKa ensin "valmiiksi", ennen kuin alan tämän konehuonetta enempää ihmettelemään
Pitää vaan saada DoKa ensin "valmiiksi", ennen kuin alan tämän konehuonetta enempää ihmettelemään
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Talven seisonnan jälkeen nesteiden tarkastus, kaikki OK. Ladattu akku kiinni ja laakista käyntiin.
Isoimmat pölyt pois ja odottamaan katsastusta
Mysteeriksi jäi viime vuotinen nesteiden katoaminen, reilun puolituntia käytin, lämmöt nousi puoliväliin ja mistään ei mitään vuotanut. Kaiketi pitää vaan ajaa kunnes "vika" uusiutuu ja näkee mistä nesteet tuli pihalle.
Jos kannentiiviste tai kansi olisi paskana, vettä oliis varmaan talven aikana päässyt männän päälle ja käyntiin lähtö ollut hankalaa.
Isoimmat pölyt pois ja odottamaan katsastusta
Mysteeriksi jäi viime vuotinen nesteiden katoaminen, reilun puolituntia käytin, lämmöt nousi puoliväliin ja mistään ei mitään vuotanut. Kaiketi pitää vaan ajaa kunnes "vika" uusiutuu ja näkee mistä nesteet tuli pihalle.
Jos kannentiiviste tai kansi olisi paskana, vettä oliis varmaan talven aikana päässyt männän päälle ja käyntiin lähtö ollut hankalaa.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Eipä tullut viime vuonna leimattua, nestevuoto paikantui alavesiletkun T-haaraan, josta lähtevä letku on jo kerran korjattu sisään laitetulla putken pätkällä. Sopivasti kun taivuttaa, niin vuotaa T-haarasta, letku siis revennyt taas.
Kun en viime vuonna jaksanut etsiä rikkinäisen vesiletkun tilalle ehjää, varsinkaan kun autolle ei ollut mitään käyttötarvetta tiedossa.
No nyt olisi kesäksi ajoa, eli pitänee tilata letku ja käydä leimalla.
Tänään taas akku paikalleen ja kertahehkutuksen jälkeen käyntiin (en muistanut nesteitä edes katsoa).
Letku löytyi varaosanrolla eBaysta, 34,30 € postikuluineen
Kun en viime vuonna jaksanut etsiä rikkinäisen vesiletkun tilalle ehjää, varsinkaan kun autolle ei ollut mitään käyttötarvetta tiedossa.
No nyt olisi kesäksi ajoa, eli pitänee tilata letku ja käydä leimalla.
Tänään taas akku paikalleen ja kertahehkutuksen jälkeen käyntiin (en muistanut nesteitä edes katsoa).
Letku löytyi varaosanrolla eBaysta, 34,30 € postikuluineen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Transporter 1.6 TD 1988 - "Type"
Rikkinäinen vesiletku vaihdettu, öljyt ja suodatin vaihdettu, pesty ja tarkastettu valot.
Peruutusvalot taas pimeänä, piuha varmaan jostain irti. Pitää se muistaa fiksailla kuntoon, jos vaikka tiistaina kävisi leimasedän juttusilla.
Peruutusvalot taas pimeänä, piuha varmaan jostain irti. Pitää se muistaa fiksailla kuntoon, jos vaikka tiistaina kävisi leimasedän juttusilla.