Sivu 12/17

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 13.09.2013 21:49
Kirjoittaja Joker
T3S: niinhän siellä muuten on.
Convexeihin kun on tottunut niin alkuperäisten pienten ja tasaisten näkökenttä oli aika suppea. Lisäksi alkuperäiset oli rikki. Ja sitten tietysti tyylisuunta-asia.
Negaatiivisena puolena pitää sanoa että tekevät ison katveen, pitää olla liikenteessä entistä maltillisempi.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 13.09.2013 22:19
Kirjoittaja AT5nok
Onko peileissäsi suorat lasit vai miksi tekee katveen?

Itse ajattelin kanssa vetää peilien lämmitykseen piuhat siitä reiästä ja ehkä laittaa jotain tuikkujakin peilinvarsiin...

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 14.09.2013 11:34
Kirjoittaja Joker
On kyllä suorat läsit, mutta lähinnä tarkoitin sillä että ovat niin isot että peittää näkymäne oikealta ja etuvasemmalta. Parin viikon jälkeen alkaa tottumaan.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 14.09.2013 12:43
Kirjoittaja jarke
mikäli ei ole täysin vain tyylikysymys niin ebaysta vaan sopivan näppärät kamerat ja näyttö.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 15.09.2013 10:25
Kirjoittaja TT|
On se niin että kun on tottunut siihen että näkee mitä auton sivuilla tapahtuu, ja syncron tapauksessa varsinkin siellä sivussa alhaalla, missä kaikki matalat sukkulat yrittää osua kylkiin, niin ei ole paluuta niihin alkuperäisiin lerppuihin peiliin, joista yleensä näkee vain oman kyljen tai ojan. Ja tuohon etuviiston katveeseen tottuu tosi nopeasti. Maastossa kunnon peilit myös säästää monelta turhalta kolhulta. En nyt äkkiseltään keksi, miten kunnolliset peilit olisi järkevästi korvattavissa kameroilla. Ainakaan kohtuullisella vaivalla tai kustannuksilla. Taakse ja alas eteen on kyllä aikeissa jotain kameratähystystä hommata omiinkin.
Ne lämmityspiuhat tosiaan sopii siitä kolosta. Ja jos haluaa über-viimeistellyn lopputuloksen, niin tekee reiät varsiin peilin kohdalle, ujuttaa siitä piuhan varren sisään ja alakiinnikkeeseen toinen reikä, josta piuha katoaa oven sisään.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 16.09.2013 10:52
Kirjoittaja TT|
Kuva

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 28.10.2013 21:00
Kirjoittaja Jami
Täst mä tykkään 8-)

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 01.11.2014 02:16
Kirjoittaja Joker
Päivitetäänpä tätäkin, kun seuraavan revision alku häämöttää.
Sisustaa olen alkanut purkamaan ja nahkat/kankaat on jo tallissa ja tekniikkaakin päivitelty mittariston osalta 3B Passatin mittariin.
Välissä on ollut 11tkm melko huoletonta kilometriä. Välissä on vinssi laitettu, puskulevy tehty, vaihdettu takapyörän laakeri, toisen takavetarin nivelet ja nyt jumpataan ABS anturin kanssa. Perus e-TDI osuus on toiminut moitteettomasti.
Auto pistetään pukille talven aikana ja alustaan vaihdan iskaria, jousta, puslaa ja niveltä. Kone saa pienen ohjelmamuutoksen, turbo- ja suutinpäivityksen. VNT/WG tekniikoiden välillä ajatukset pyörii ja hukkaportti kuulostaa hyvältä tällä hetkellä. Sisusta on tarkoitus tehdä loppuun myös, rakentelen kaapit, liedet, lavuaarin ehkä jne.

Tänään tuli tekniikan suhteen takaisku. Paksahdus kaupunkinopeudessa ja sen jälkeen (ehkä) yksi venttiili naputtelee aika ajoin kovemmin ja toisinaan ei ollenkaan. Vedot on tallella, öljyt ja jäähynesteet priimat, joten epäilys kohdistuu johonkin 11tkm sitten vaihdetuista painimista. Pitää käyttää koppa auki, hehkut irti tarvittaessa ja katsoa endoskoolilla mitä löytyy jos kannesta päältäpäin ei löydy huomautettavaa.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 01.11.2014 17:16
Kirjoittaja dmn
Oliko muuten oikeat nostimet, INA:lla löytyy esim kahta mallia joista molemmat sopii, muta toinen ei toimi (motonet myi joskus näitä ei-sopivia vissiin TDI:hin):

Kuva

Lisätietoja: http://dmn.kuulalaakeri.org/tmp/nostaja.pdf

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 01.11.2014 21:34
Kirjoittaja Joker
muistan tuon, mutta en yhtään muista nyt mitkä mulle tuli. Pitää maanantaina tilata uusi setti varuilta ja vaihtaa samalla kertaa jos sieltä vika löytyy, auto ei nyt kestä seisoa odottelemassa osia. Aika varmasti joku noista on kuitenkin periksi on antanut.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 22.02.2015 19:37
Kirjoittaja Neanterdaali
Tämä on mielestäni yksi hienoimpia retki Syncroja!

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 19.06.2015 00:37
Kirjoittaja Joker
Edit: Kuvat pois, ei mitään tärkeää...

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 19.06.2015 07:50
Kirjoittaja Hanttapuli
No nyt. Joko saa äänestää vuoden VW-hyötyautoa :)

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 19.06.2015 10:37
Kirjoittaja Joker
No ei kai ny sentään.
Eli sisustan perusasiat alkaa nyt olla kasassa. Seuraavat askeleet on moottorin virkistys ja keittiö.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 19.06.2015 14:50
Kirjoittaja Neanterdaali
Tyylikäs sisustus!!

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 04.08.2015 21:44
Kirjoittaja Joker
Tuli pari muuttujaa.
Pienten vaihteiden laitto meni vaikeaksi ja ajoin normaalisti kotipihaan, 2-4 OK. Kytkimen käytöllä sai kuulumaan rallatusta, ainoastaan ajossa ja vapaalla kytkin ylhäällä ei kuulunut (silmälaakeri).
Pihassa testatessa vaihteet meni siis huonosti pesään ja pakilla hissukseen ajaessa veti kerran lukkoon lootan. Siinäpä se!. Lähti eteenpäin ja siitä ryömitettiinkin auto talliin. Loota irti, menee pesulle ja pakettiin. Lähtee perushuoltoon, katsotaan mitä sieltä löytyy. Palasia ei näkynyt, enkä alkanut availemaan, kannet käytän varmaan auki, mutta propussa hilettä.
Samalla löytyi 2 asennusvirhettä, jotka swapin tekijöitä voi kiinnostaa.
Silmälaakeriin lentänyt pelikaani ja ulkokooli soirona. Supraamalla kooli poikki ja pois. Sovite oli tiukka ja mielestäni sitä sai laittaessa kohtuuttomasti murjoa sisään, muistikuva jäi... Tämä varmaan piti ääntä pihassa kytkimen suhteen.
Toinen enemmän mietteliääksi saanut virhe oli kytkinakselin kantaminen kampuran päähän. 10mm ja seevi ei sitten riitä Wasserin akselin lyhentämiseen, parempi ottaa vaikka 13mm ja seevata huolella. Kannattaa siis ottaa enemmän kuin mitä lähteet mittaeroksi sanoo. Silmälaakerin takana on tilaa. No kampuran porauspäässä on millin parin ura, johon se on hinkannut. Aksiaalivälystä ei kytkinakselissa nytkään ole, mutta jääpä nähtäväksi onko tässä syy ja seurauksena vaihteistorikko. Pitää toivoa että ei ole pesiä väljänä.

Pienet ei ole kovin hyvin mennyt aieminkaan, joten sekin on epäselvä liittyykö se vikaan.

Kardaani jää irti ja lyhyemmällä perällä varustettu loota paikalleen väliaikaiseksi. Ostopuolella on ilmoitus 4.86 Syncron laatikosta, HOX.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 07.08.2015 23:59
Kirjoittaja Joker
6PA kiinni ja ensituntuma on että vaihteet menee nyt pesään niinkuin ne on tarkoitettukin. Kaikki pienet vippaskonstit, mitä edellisen kanssa piti tehdä, loistaa poissaolollaan. Äkkinäinen diagnoosi AVNstä olisi nyt että siirtäjissä jotain antoi lopulta periksi ja kenties pisti pakkikokeilussa vääriä rattaita huulille, onneksi tapahtui kytkinluistolla ryöminnällä. Jotenkin muistelen jostain lukeneeni että siirtäjissä on myös heikkoja lenkkejä, mutta loota on mulle kyllä tuntematon kohta.

4 pulttisen kannen alta löytyvästä rattaasta oli pieni pala lohjennut, muuten en avannut.

Mitäs kokeneemmat sanoo tuohon siirtäjäasiaan?

Ja lisäystä. Minkäslainen operaatio olisi välittää tuo 6PA uusiksi noilla AVN:n osilla?

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 20.12.2015 00:01
Kirjoittaja Joker
Pääsispä jo lumitöihin....

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 31.05.2017 12:11
Kirjoittaja Joker
Päivitetään tätäkin kun kesä tulee ja kohta VW taas liikenteessä, ehkä...
Väliajalla tuli tovi ilman kardaania ajeltua, mutta tälle keväälle piti tehdä jotain. Aloitin laatikkorempan ja purkamisen jälkeen tehtaan manuaalia selatessa tuli jo soitettua VWharrastajalle josko ottaisi kuitenkin osaläjän huoltoon. Kalenterien yhteensopimattomuuden ja kannustuspuheen saattelemana jatkoin kuitenkin. Pari ongelmaakin löytyi AVNstä.
1. Kytkinakselin rullalaakerin keulanpuoleinen sokka säpäleinä ja pakkirattaiden välissä.
2. Pinionilaakeri täysin väljä, 1:n sisäkooli jätetty löysälle tai auennut. Olipa rullatkin syönyt metallia.
3. R/G syncroratas ja G hitsaantunut yhteen.
Muutoin kaikki oli kunnossa ja varalaatikosta löytyi pikkurattaat nokkaan (R/G idler gear) ja ehjät R+G+syncroratas. Laakerikilpi ja vastakappale oli hvyässä kunnossa joten rullalaakerille ei tässä revisiossa tullut tehtyä mitään lisäkilpeä.

Osakasa ui sitten UÄ pesurin kautta pyyhkeelle tarkastettavaksi ja Berndiltä tuli kaikki sokat, stefat, päälaakerit ja tiipatjne.
Kasatessa tuli kaikki syncrojen välykset ja 3rattaan sokan välykset jne ohjeistetut mittailtua ja kaikki tehtaan arvoissa.

Pinioniakselin päittäislaakerin välyksen mittailin olevinaan tarkasti sain 2.5mm... tehtaan taulukko loppuu 2,49 ja antaa 1,8mm shimmin siihen. Laitoin 2x1mm shimmiä siihen, jäi vähän mietityttämään oliko mittaus oikea ja mitä paksumpi shimmaus aiheuttaa. Sinällään R+G rattaissa on vielä koneistusjäljet, joten tuollaista millin ylimääräistä ei teoriassa pitäisi olla...
Perän poskilaakerit laitoin vasta heftiin, pitäis varmaan joku heittokello käydä, VWn ohjeissa on sellasia himmeleitä ja pykäliä sen säätöön, että ei riitä kempissä lanka ja mulla hermo jos alan kaikkia tekemään...

Joo, ei kannata tällaista itse tehdä, mutta minkä sitä mie-ite-luonteelle mahtaa...

Erikoisvehkeitä tarvis poskilaakeri ja pinionihylsyn, itse tehty pinioniakselin pidin, vaihdelaatikkoteline ja varalaatikosta boorihylsy kempillä akselinhylsyksi... plus pari muuta... prässi, laakeriulosvedinsarja ja kunnon ulosvetäjä myös välttämättömät... Edit: +liukuvasara idler gearien irroitukseen...... Edit: +++ sokkapihtejä muovikassillinen ja kaikenlaista palkkia ja häkkyrää ulosvetoon ja prässäilyyn jne jne

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 31.05.2017 12:33
Kirjoittaja Joker
Ja muutama foto vielä.
Kiitos VWharrastajalle kannustuksesta, tuon tämän potilaan sitten kohta sinulle korjaukseen ;)