Sivu 2/17

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 01:28
Kirjoittaja Joker
Joo, onhan se K03 kolmella pultilla...
Johtosarja on laputettu ja kytkentälistat tehty. 26 kpl johtimia 0,35-1mm2 pitää jatkaa kajuuttaan, laskuissa mukana mittaristo ja polkimet. Kytkennät selvisi hyvin, mutta työläästi Jetan kytkiksillä, mihin linkki aiemmassa viestissä. Väärät väritykset sotki ajatuksia tehokkaasti ja kaikki piti käydä läpi pinniltä pinnille, noin 6h meni perkauksessa, merkkauksessa ja kytkentälistan teossa. Haynesi on aivan turha ja liian ylimalkainen, turha ostos.
Keskellä laputettu jatkoskohta:
johtosarja.jpg
johtosarja.jpg (766.66 KiB) Katsottu 13597 kertaa
Johdotusten jatko kabiiniin saa jäädä mietintä myssyyn, kunnes asennus alkaa. Alustavasti 16-24 parinen Nomak + paksummat jollain muulla on käynyt mielessä vetää, mutta saa nähdä. Pinnittäminen uusiksi johtimiksi olisi aika älytön homma, mutta ei liitoksetkaan houkuttele.

Pari johdinta jäi auki vielä, kun en ole mistään tavoittanut motin pyöreän pääliitoksen -T24 pinouttia. Löytyyhän ne etsimällä jos ei muuta. Saa vinkata jos pitää hallussaan pinoutit.

Projektin aloittajalle on täällä ihan hyvää dataa asian hahmottamiseksi http://www.vwt4forum.co.uk/forumdisplay.php?f=67, esim http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=63539, mutta Jetan kuvalla pärjää ihan hyvin.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 01:42
Kirjoittaja AT5nok
Ei voi kuin hattua nostaa!!!

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 09:45
Kirjoittaja TT|
Mitä kaikkea olet jatkamassa kabiiniin asti? Oma tämän hetkinen suunnitelma on laittaa ecu ja sulaketaulu takapenkin alle, johon orggis piuhat pitäisi riittää.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 14:29
Kirjoittaja Joker
Yksinkertaistettuna ja karkeasti:
- Noin 9 johdinta mittaristo - Ecu/anturit (joutuisi jatkamaan esittämälläsi tavalla)
- 9 Johdinta, jarru [2], kytkin [2] ja kaasupoljin [5] - Ecu (joutuisi jatkamaan esittämälläsi tavalla, paitsi jos potikan jättää konetilaa, 5 johdinta jää jatkosta pois)
- Noin 9 johdinta Ecu/moottori - reletaulu. = sähköt ja herätteet, releet 109 ja 103 jne. (Näitä ei esittämälläsi tavalla tarvitse jatkaa, mutta reletauluunkin pitää joku johdin vetää olemassa olevista sähköistä tai kajuutasta)
- Lisäksi eteen tulee erillisenä (tai on sisällytettynä yo. luvuissa) Ajoneston ohjain, lukijapuola virtalukkoon ja OBD-pistoke.
- Lisäksi tulee 4 uutta johdinta vakionopeussäätimen napit - ECU

Ecusta sain illalla idean, että nostan sen korin sisään vasemmalle taakse, sisustupaneelin taakse. Alkuperäinen ajatus oli jättää konetilaan, mutta jos sattuu uimaan, voisi olla järkevää nostaa se ja kun ei sitä asennuksen jälkeen pitäisi tarvita nykiä. Sisälle en sitä halua jostain selittämättömästä syystä.

Mielestäni jos ei TDI mittaria ja vakkaria laita, ehdottamasi tapa on aivan ylivoimaisen helppoa ja varma. Jos taas laittaa, jatkaa joutuu kuitenkin suurimman osan. Toisaalta voisi kuitenkin jättää reletaulun taakse, mutta en tiedä miksi valitsin polkuni integroida perussähköt tölkin tauluun, ehkä samasta selittämättömästä syystä kuin en halua ECUa sisälle...

Tapani tehdä tämä ei ole varmasti oikea eikä helpoin. Hyvä että keskustelua herää, Dieselit on itselle heikompi osa-alue ja tarkalleen tästä aiheesta on detaljeja julkaistuna melko vähän kootusti ja suomessa.

Julkaisen kytkentälistan yo. karkean esityksen tilalle, kun saan sen "digitoitua".

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 15:04
Kirjoittaja dmn
Joker kirjoitti: Ecusta sain illalla idean, että nostan sen korin sisään vasemmalle taakse, sisustupaneelin taakse. Alkuperäinen ajatus oli jättää konetilaan, mutta jos sattuu uimaan, voisi olla järkevää nostaa se ja kun ei sitä asennuksen jälkeen pitäisi tarvita nykiä. Sisälle en sitä halua jostain selittämättömästä syystä.
Samalle paikalle tulee täällä, tosin ulkopuolelle kun 16" syncrossa on vahvikelevyt hitsattu tuonne muistaakseni.
Akku siirretään myös ylös toiselle puolelle ja kokeillaan meniskö se vakio cooleri siihen akun paikalle vaikkapa flektin kera. Itse aattelin niputtaa sitten samalla johtosarjan samalla oikeaan mittaan kun saan koneen paikalleen ja ecun sekä releiden paikat normalisoitua autossa.

Itse teetin just aamulla 10mm <-> 12mm banjoilla olevan öljyletkut turbolle, aika ahdas tuo öljyn sisäänmenopuoli kun turbon kääntää, mutta banjon kanssa saa näppärästi tehtyä. Voi olla että silti joutuu ruuvaa banjon kiinni ennen kuin pakopesän kiristää oikeaan asentoon..

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 15:38
Kirjoittaja TT|
Samaa paikkaa olen harkinnut myös, mutta 16" on vain nuo takimmaiset paikat auki.
Kuva

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 15:46
Kirjoittaja dmn
Vaan toisaalta jos se ecu on tehtaalla laitettu tuonne tuulilasin alle kaukaloon, niin tuskin pieni uiminen haittaa ;-)

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 16:00
Kirjoittaja TT|
olisikohan ihan mahdoton saada kytkimen anturi ottamaan signaali laatikon päästä?

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 18:22
Kirjoittaja Joker
dmn kirjoitti:Vaan toisaalta jos se ecu on tehtaalla laitettu tuonne tuulilasin alle kaukaloon, niin tuskin pieni uiminen haittaa ;-)
... Kaukaloon jossa se ui 50% VAG-autoista, kun vedenpoistoreiät on lehtien ja oravien tukkimat ja kaukalo ylikaataa jo kabiiniin läpivienneistä, täysin samaa ajattelin itse ;)
TT kirjoitti:olisikohan ihan mahdoton saada kytkimen anturi ottamaan signaali laatikon päästä?
On, mutta kytkimen rakenne on selvästi sisätiloihin tehty, sellaisenaan en sinne laittaisi, pitäisi olla joku IP65/vast kytkin. Toisekseen haitan ja kannakeen teko näytti haastavammalta kuin polkimeen, johon sen saa jo jotenkuten soimaan yhdellä hitsillä ja omalla korvalla. Näistä syistä tuon kabiiniin itse, 2 johtimen jatko tuntui pienemmältä riesalta.

Edelleen, hyvää pohdintaa, kiitos!

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 19:35
Kirjoittaja AT5nok
Kun nämä TDI swapit ovat valmiit ja ilm muutama erilainen vaihtoehto toteutettu, niistä voisi koota yhden koosteen tuonne tekniikkaosioon, jolloin tietoa ei tarvitse hakea useasta paikasta.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 22:09
Kirjoittaja dmn
Sotketaan nyt tätä threadia sen verran kun en omaa viitsi aloittaa (ei oo oma auto työn alla):

Kuva

Kuvassa siis öljyn tulo turbolle, pitää tehdä 10x1mm kierteellä olevalla banjoliittimellä, menee just tonne pakosarjan laipan alle, eli tuon joutuu kiristämään ennen kuin pakopesä on kiinni.

Lindtech Hydro Turussa teki kustannustehokkaasti putket mittojen mukaan odottaessa ja sopiva banjopulttikin löyty hyllystä, vaikka vähän jo pelkäsin ettei tuollaista hienokierteistä millistä löydy.

Paluupuoli piti tehdä itte AN-liittimistä tosiaan, mutta huomasin että eihän mulla ookkaan öljypohjaan tulevaa M16->AN6 sovitetta, tais mennä hegelle myydyn varaosaläjän mukana.. Jos oot kuulolla niin voisin lunastaa tuon takaisin kun US Parts ei enää pidä ko. osaa hyllyssä :)

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 22:35
Kirjoittaja SyncroVWaari
Onko mittoja heittää noista?

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 22:39
Kirjoittaja dmn
SyncroVWaari kirjoitti:Onko mittoja heittää noista?
Mittaanpas tuon pituuden ja liittimien kulmat kun muistan.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 09.01.2013 23:01
Kirjoittaja jarke
on se nykyään helppoa kun on valmiita kulmia.. edelliseen versioon joutui tekemään itse jäi väliksi pakosarjaan joku 1mm.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 10.01.2013 23:38
Kirjoittaja Joker
DMN: sotke vaan rauhassa, jos tuon sotkuksi lasket. Sama menee minullakin teetätykseen, joten hyvää tietoa.

Sovittelin kaasupoljinta, eihän se istu millään:
kaasu1 (600x800).jpg
kaasu1 (600x800).jpg (362.35 KiB) Katsottu 13428 kertaa
Vähän laikkaa ja potikka vaateriin, istuu se sittenkin. Polkimen vartta ja kannaketta pitää muokata tuntuman mukaan, poljintuntuma ja geometria pitäisi pysyä ennallaan ja potikan linkkinä oleva vaijeri kääntyy mukana tuohon asentoon:
kaasu2 (600x800).jpg
kaasu2 (600x800).jpg (351.23 KiB) Katsottu 13428 kertaa
Noin sattuu jarru ja kytkinpolkimen kytkimet. Asennettaessa pitää sovitella paremmin, jotta saa rattiakselin suojan taakse:
kytkinjarru (600x800).jpg
kytkinjarru (600x800).jpg (253.7 KiB) Katsottu 13428 kertaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 11.01.2013 00:05
Kirjoittaja TT|
Kaasupoljin näyttää asettuvan hyvin, samansuuntainen on omakin suunnitelma. Tigerissa on muistaakseni GolfIV poljin, joka tulee reilusti taaemmas, äkkiseltään vähän häiritsevässä paikkaa, mutta kai siihenkin tottuu.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 13.01.2013 22:55
Kirjoittaja Joker
Sähköt saa nyt jäädä odottamaan asennusta ja viimeistä muokkausta.
Koneen nostin pukkiin ja purin miltei kaikki pois ja puhdistelin osia ja lohkoa. Kaksi öljyvuotoa löytyi, lohkosta lähtevän huohotusputken laippa oli kappaleina ja apuakselin O-rengas oli laskenut läpi.
Apuakselin otin pois ja tarkastin etummaisen laakerin ja laakeripinnat, olivat tosi hyvässä kunnossa .... kunnes kolautin kampuran päähän takemman laakeripinnan ja siihen tuli pikku vekki tai kaks... 330€ uudesta apuakselista tuntui palkitsevalta heti tapahtumahetkellä, mutta laitoin konepajalle kyselyä alikokolaakereista ja hionnasta. Pitäisi varmaan laittaa kone nippuun ettei kunto huonone lisää.
Lopuista (kai) muunto-osista tuli tehtyä lahtareille tilaus ja TDI:n org osista laitoin kyselyn Speed Autoteileen.

Kytkimestä tuli pari kysymystä mieleen, vaikka ei se ajankohtaista olekaan.
- Onko DJ:n levy ja TDI:n asetelma niin pitämätön yhdistelmä että tulisi vaihtaa kytkinakseli parempien kytkinten mahdollistamiseksi, vai mitä konkreettista vaihdosta on, muutakin kuin lyhennystarpeen poisto?
- Muistuuko faktaa mieleen käpälien täytehitsausten määrästä/mitoista yo. kytkinyhdistelmälle? Sille taisi pitää jotain tehdä että saa ottamaan sopivassa kohtaa.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 13.01.2013 23:45
Kirjoittaja TT|
Doppelissa on nyt TDI-asetelma + DJ:n 228mm uusi levy, JX:n tilalle vaihdettaessa toimi suoraan erinomaisesti ilman mitään muokkausta tai säätöä.
Kytkinakselin jos vaihtaa niin voi käyttää myös SRE:n levyä, näkisin sen oikeastaan ainoaksi hyödyksi.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 14.01.2013 00:57
Kirjoittaja Joker
JX:n ja AHUn vauhtiksissako ei mitoiltaan ole eroa, oletan että sulla doppelissa JX vauhtia? OK kuitenkin, mennään siis TDI+DJ kytkimellä ja katsotaan miltä se tuntuu ja tarviaako muokkausta. Voi olla ihan hyvä sulakkeenakin, lodjua kun ei viittisi hajottaa, onkohan yhdistelmän väännönkestosta kokemuksia?

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 14.01.2013 02:04
Kirjoittaja Eicca_
Vauhtis on 1z, alh, ahu TDI ikäpolvea (JX vauhtikseen ei mahdu 228 levy). Hanki siis esim. 1Z tdi koneissa käytetty kova vauhtis ja siihen pieni kehän sorvaus, kaveriksi wbx 228mm kytkin levy (SRE:nä saa myös) ja asetelmana se Tdi asetelma jota myös löytyy SRE:nä. Kytkin akseli dieselistä tai bensa akselista lyhentäen. Normi 228mm sachs levy+asetelma settinä kestää järkevästi ajettuna n.280-330nm ja SRE pakettina 400-450nm tosin kestoon vaikuttaa hirveesti koneen luonne tuleeko voima jo 1500rpm kohdalla vai vasta 2500rpm jälkeen ja totta kai ajotapa :roll: