Sivu 1/17

Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 21.12.2012 21:46
Kirjoittaja Joker
Pari vuotta on ollut projekti suunnitteilla ja välissä on sattunut sitä sun tätä. Kaikki lähti sinisestä syncrosta, joka on seisonut vuoden ilman wasseria odottamassa tilojen valmistumista. 1.9 wasseri syncro lukoilla, josta moottori lähti kiertoon, on aikanaan toiminut rikostutkinta-autona. TDI:n luovuttajana toimii kakkosauton virkaa vuoden tomittanut AHU Seat vm00. Seat ei enää muuten ollut sopiva kakkosauto, kun koppa tuotti yhtä sun toista harmia. Samalla sain talliin lämmöt päälle, joten tekniikanvaihto sai alkaa ja tallin viimeistely odottaa. Samalla aikaa vielä sopivasti löytyi alustavasti sopivampi tölkki TDI koneelle.

Uusi tölkki on 112hp 122tkm pelastuslaitoksen johtoauto. Hyvä huoltohistoria, eberi, lämpöpatteri takana, invertteri, eristelasit, vm10/91, ok pellit, korkeakattoinen syncro lukoilla. Pelastin paalaamolta, joten hinta oli sen mukainen, löydöstä kiitos työkaverille. Tutkinnan jälkeen vikana oikea takamurros ja juminut termari, muutoin hieno peli. Lisänä pelastusautona kuolettunut verotaakka, joka tekee muutoskatsastamisen kannattavaksi.
Vanhassa sinisessä ei suoranaisesti ole mitään vikaa, muuta kuin enemmän kilometrejä, enemmän hitsattavaa ja vähemmän tilaa. En vielä tiedä mitä sille teen, joitakin osia se tulee luovuttamaan projektille, vai laitaisiko siihen palotölkin wasserin, nähtäväksi jää.

Tavoitteet:
- maastokykyinen
- eräretkeilyyn sopiva, eli tilaa välineille ja mahdollisuus yöpyä
- 1.9 e-TDI
Alkuperäinen tölkki
Alkuperäinen tölkki
20110708-DSC05954-1.jpg (126.68 KiB) Katsottu 20039 kertaa
Ahu lattialla
Ahu lattialla
2012-12-28 00.15.55.png (695.92 KiB) Katsottu 20039 kertaa
Uusi aihio
Uusi aihio
2012-12-27 23.52.11.png (667.34 KiB) Katsottu 20039 kertaa
Seuraavaksi laitan paloauton liikenteeseen ja teen johtosarjan TDI:lle. Jatkuu jonain päivänä.

Alla lainattu muutoskatsastuskeskustelusta otteita:

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Lähetetty: 21.12.2012 21:54
Kirjoittaja dmn
Joker kirjoitti:Tölkit lisääntyy ja suunnitelmat muuttuu. Hankin korkean paloauto-tölkin joka on 2-paikkainen 2100kg omamassa N1. Minulla on toinen tölkki 1+8paikkainen 1800kg Muu/henkilöauto. Voinko kuvitella ottavani takapenkkivarustuksen turvavöineen tähän N1-pakuun ja muuttavani sen henkilöautoksi 1+4 henkilöä?

Ajatukseni on tehdä palotölkistä min 3 paikkainen maastokykyinen retkiauto ja pistää aiempi matala caravelle varaosiksi ja kiertoon osina. Palotölkin etuja on vähäiset kilsat, vm91, korkeus ja kaapistovarustelu.
Jäänee kuvitelman asteelle ;-) Koska N1 -> M1 luokan muutoksessa napsahtaa ajoneuvovero maksuun, ja se katsotaan hieman korkeamman taksan mukaan kuin esim. autoa maahantuodessa. Kuulemma tällekin on mahdollista hakea trafissa oikaisua ...

Tietysti jos korkeus riittää niin verottoman matkailuauton tuosta saa.

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Lähetetty: 21.12.2012 22:04
Kirjoittaja Joker
Kiitos DMN. No mites 5-paikkainen N1, minkä toisesta VIN-koodi ketjusta juuri bongasin. Ihan sama minulle millä koodilla menee, verovapaaseen ei taida korko riittää, mutta en tietty lähde mitään lisämätkyjä maksamaan. Ajoneuvoverovapautta ei mainita otteessa, niinkuin tuossa toisessa matalammassa. Onkohan tämä hälytysajoneuvona lusinut sen ns ja onko sillä vaikutusta asiaan?

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Lähetetty: 21.12.2012 23:02
Kirjoittaja TT|
Riippuu auton historiasta, eli onko täydet verot paloautona lusittu, ja löytyykö siitä tieto vielä. Etupenkkejä enempää et pakuna saa.

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Lähetetty: 27.12.2012 13:31
Kirjoittaja Joker
Soitin trafiin, neljässä vuodessa kuoleentuu pelastusautosta verot, muutoskatsastus esim henkilöautoksi ilman veroja ok, sillä omassa aika ylittyy reippaasti. Kerrankin näin

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Lähetetty: 27.12.2012 13:34
Kirjoittaja TT|
Joker kirjoitti:Soitin trafiin, neljässä vuodessa kuoleentuu pelastusautosta verot, muutoskatsastus esim henkilöautoksi ilman veroja ok, sillä omassa aika ylittyy reippaasti. Kerrankin näin
Hieno homma! Ja tosiaankin onneksi joskus näinkin päin. Omaa lanssia kun muutoskatsastin, niin inssikin oli sitä mieltä että pistetään pariksi päiväksi henkilöautoksi ettei vaan käy niin että täysverollisuus häviäisi. Onneksi olkoon, aika hyvä joululahja :)

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Lähetetty: 27.12.2012 14:04
Kirjoittaja SyncroVWaari
Kehottaisin ottamaan tuon lausunnon myös kirjallisena, Trafissa kun tuntuu vastaus muuttuvan riippuen kuka on ollut puhelimessa. Ainakin itselläni kävi näin :(

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Lähetetty: 27.12.2012 15:13
Kirjoittaja Joker
Pyydetty jo meilinä sama. Joululahjapa hyvinkin .
Edit. Pois turhaa.

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Lähetetty: 27.12.2012 16:20
Kirjoittaja AT5nok
Onnittelut hyvästä löydöstä.

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Lähetetty: 27.12.2012 17:52
Kirjoittaja Joker
Kiitos, hyvä että kerkesin kuusakosken kynsistä. Kone lähti nätisti käymään ja testilenkin heitin, jämy peli mutta termari on jumissa.

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Lähetetty: 27.12.2012 20:04
Kirjoittaja Tölkkimika
Loistava löytö, onnea!

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Lähetetty: 27.12.2012 20:16
Kirjoittaja SyncroVWaari
Toihan on parempi kuin joululahja, LOTTOVOITTO!!! ONNEA!!! :lol: :lol: :lol:

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Lähetetty: 27.12.2012 23:40
Kirjoittaja ketsa
Ei ollut omassa palotölkissä ainakaan mitään ongelmia henkilöautoksi katsastamisessa. Trafilta käskivät pyytää katsastusmiestä soittamaan heille, mikäli hommassa olisi ongelmia konttorin päässä.

Nopeasti tuntuu palotökkien hinnat putoavan, vuosi sitten vähän vähemmän ajetusta piti maksaa vielä 500€ :D

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 29.12.2012 23:26
Kirjoittaja Joker
Niin näköjään laskee, sulla on ollut kallis yksilö. Omasta löysin vielä positiiviseksi yllätykseksi toimvan keskuslukon ja ABSt.
Paloauto on liikenteessä. Murros oli irronnut pulttien löysyyteen. Käytätti navan irti että sai yhden katkenneen tumpin irti ja toisen kierteenalun selvitettyä. Uuden putsatun ja rasvatun vetarin laitoin uusilla pulteilla ja nordlockeilla. Ilmaus auttoi jäähdytysongelmaan, eli termarin vaihtoon ei tavinnut alkaa. Koeajoin noin sata kilsaa ja hyvin pelaa. Seuraavaksi muiden murrosten pulttien läpikäynti, ajoa ja sähköjen purkua Seatista.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 06.01.2013 02:08
Kirjoittaja Joker
Sähköt on purettu. Moottorinohjauksen, moottorin ja poljinten pää on selvä, mutta sulaketaulun ja mittariston liittimet ja johdotukset on selvittelyn alla. Haynesin hommasin A4 B5 mallille, siinä on 66kW TDI, mutta johdinvärit on erilaiset. Kytkisten hakuun pitäisi siis alkaa.
Ei tarpeelliset ja tarpeelliset:
20130101_162224.jpg
20130101_162224.jpg (468.77 KiB) Katsottu 19658 kertaa
Moottorin päästä otin jo pois EGR:n piuhat, kun en sitä laita. Startin ja laturin kaapelointeja meinaan hyödyntää tölkistä. MAF sai jäädä toistaiseksi, revitään sitten irti jos/kun se disaploidaan.
En ole vielä päättänyt kuinka teen johtosarjan, helppo olisi jatkaa, mutta toisaalta tekisi mieli puristella uudet liittimet uusiin pihoihin, mutta se taitaa olla kyllä liian hifistelyä. Joka tapauksessa kun asiaa on nyt tutkittu, HA-projektin 500€ johtosarjasta ei enää kuulosta niin älyttömältä ja myös ymmärrä mTDIn tekijöiden kommentteja paremmin. Kuitenkin tämä tehdään nyt kun aloitettiin.
Seatin mittaristoa mallailin paikalleen, mutta katsotaan nyt, se on niin ruma ettei kiinnostaisi laittaa. Polon pyöreät mittarit http://www.ebay.co.uk/itm/VW-Polo-Instr ... 3cb94553a3 on ollut mielessä, jos jostain romuttamolta saisi TDI Polon mittariston, mutta onhan noita vaihtoehtoja.

Poljin irroitettu ja istuttaminen portteriin ei välttämättä mikään suuri haaste. Laikkaa keltaista viivoja pitkin ja samalla laikkaan irti jarrupolkimen ECUlle menevän anturipaikan ja myös kytkimen anturipaikan. Katsotaan asennettaessa pitääkö hitsata joku lisätuki poljinpaketille. Lisäksi pitää laittaa stoppari kaasupolkimelle, jonka irroitin Seatista, ettei paina potikkaa tai linkkejä rikki vahingossa. Haitan tarvitsee kytkin- ja jarrupolkimiin varmaan rakentaa, mutta muutoin näyttäisi että poljinpaketista laikattavilla paloilla saa hyvin anturit kiinni tölkkiin. Toisen jarrupolkimen kytkimen (jarruvalo ECUlle) otan tölkin omasta kytkimestä.
20130101_174545.jpg
20130101_174545.jpg (409.81 KiB) Katsottu 19658 kertaa
TDI:tä aloin tölkittämään ja imusarja ja pakosarja on irti. Mallailin JX osia, mutta tein jo diilin kuskinpuolen moottorin kannakkeesta, eli taitaa jäädä AHU:n sarjat kiinni. Turboa on haarukoitu ja tallin lattialla on AHUn K03 varalta, mutta sain houkuttelevan tarjouksen K14:sta joka on peärin AAT ja AEL koneista (115 ja 145hp 5-mukinen). Jos se vaan sattuu laippaan, niin taidan sen hankkia.

Koneeseen kartoitin seuraavaa remppaa ja osia:
- Nostajat
- apuakselin laakerit
- kannentiiviste
- kaikki muut tiivisteet ja stefat
- Öljypumppu JX uusi
- Suutinkärjet
- G62 menee uusiin, kun on sökö
- EGR- sokeat (jos AHUn sarjoilla mennään)
- Kytkinlevy
- Muutososat on jo tai on tilauksessa
(- Jakopää juuri tehty)
- Haussa: EGR sokeat, Turbon öljyn paluu, turbon öljyn syöttö (riippuu turbosta), ohjaustehostimen paineletku jne. Letkut taidan teettää paikallisessa hydrauliikkafirmassa ja EGR:n sokeat syntyy kotikonstein jos ei jostain lyödy helpompaa ratkaisua.
- Välijäähyttimeksi taidan leimalle laitta Seatin oman ja seuraavalla kertaa virkata jonkinlaisen vesijäähyn.

Vasaroin asetelman merkit alas ja sovittelin JX kytkinkoppaa. JX:n startti on tulossa, joten vauhtipyörää sorvautan ja suojapelti pitää laikkailla. TDI:ssä olisi "nokaton" startti, mutta en ala muuntolaippaa siihen tekemään.

Väliajalla tullut purettua sinisestä pisteosia uusiokäyttöä tai myyntiä varten. Seat on myös tyhjennetty ja paaliin valmis. Palotölkki on toimittanut 1-auton virkaa moitteettomasti.

Jos jollain on Seatin AHUN mittariston, reletaulun ja ECUn kytkiksiä, niin kiitos jo etukäteen, laita YV:tä tai suoraan meiliin.

Juhannuspäivänä lähtö Tenolle, siinä on aikataulu valmistumiselle.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 06.01.2013 15:06
Kirjoittaja rextherunt
laita ebay haku egr block tai egr blank. ei ole kalliita. tilasin ite setin noita. imusarjan puolelle piti muistaakseni hiukan avartaa. ei kannata ite sorvailla kauheesti kun on varmaan muutakin hommaa projektissa

esim
http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-valve-bla ... 1c28068a0f

tsemppiä!

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 06.01.2013 20:06
Kirjoittaja dmn
Vastaava projekti ittelläkin alla, kokoan tässä lähiaikoina johonkin nuo haalimani kytkikset ja pinoutit.. itse tarvitsen tuota vielä enemmän kun menin johtosarjankin katkaisemaan. Ja hauskan homman tekee siitä että joku tietty väri on tietty ecun päässä eri kuin johtosarjan toisessa päässä :)

Mittailen tässä ensi viikolla tuon koneen korvan speksit kun tulee vauhtipyörä koneistuksesta, ja hitsailen niitä muutaman kappaleen kasaan. Turbona siis alkuperäinen 90hp:n ahdistin, jota käännetään tarvittava määrä. Öljyn paluun sai rakennettua TDI:n öljyletkusta hyödyntämällä siitä turbon pään, ja loput AN-liittimistä koottuna.

Syöttöön taidan tehdä sellaisen letkun missä on toisessa päässä 12mm banjo ja toisessa 10mm.

Koneeseen ei tässä tapauksessa tarvinnut muuten koskea koska kilometrejä oli vain +400tkm :)
AAT:n turbo ei muistaakseni sovi, siinä kun on muistaakseni neljällä pultilla kiinnitys.

Aattelin itse laittaa tuon potentiometrin suosiolla konetilaan orggisvaijerilla toimivaksi, ja muutenkin poistaa "turhat" ominaisuudet, eli kytkin/jarru tunnistumet jne.

Kytkimeksi tuli saschin "race" sarja motonetistä ja TDI mallin kytkinakseli laatikkoon.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 06.01.2013 21:48
Kirjoittaja Joker
Mulla on johtosarja kokonainen kokonaan teipistä purettu, paitsi anturoinnin pää, niin laita viestiä jos tarviat tulkkausta. Todentotta teppaisten sisällä on muutama liitos jossa värit vaihtuu.

Kytkimen ja jarrun vedän ja samalla kytken ecun päästä vakkarinkin, mutta kaasupoljin on vähän hifistelyä. Kuitenkin tuo näyttäisi aika hyvin istuvan rintapeltiin, niin taidan sepittää sen.

Eikös se ole K03:kin 4:llä? No menee laipat varmaan sotkuun. En ole vielä ostanut K14:a, juurikin jako selvityksen alla myyjällä.

Jos vaan oikeat kytkikset saisi, niin olisi loistavaa. Kyllähän mulla jo TDIn kytkikset löytyy mutta, pikkaisen helpottaa tulkkausta jos sattuisi olemaan oikeilla väreillä.

MUOKATTU: Tällaisen kun saisi Seatin väreillä niin pärjäisin hyvinkin: http://www.haywood-sullivan.com/vanagon ... _LONG4.pdf Sulle DMN voi käydäkin jos GOLFsta sähköt.

MUOKATTU: Rex, ebaysta varmaan lähteekin ostoon. Jos jollain tarvetta niin voin tilata useamman.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 06.01.2013 22:06
Kirjoittaja dmn
Joker kirjoitti: Eikös se ole K03:kin 4:llä? No menee laipat varmaan sotkuun. En ole vielä ostanut K14:a, juurikin jako selvityksen alla myyjällä.
Muistaakseni tuo tdi oma ahdin oli kolmella pultilla (ainakin tuossa -94 golffin koneessa - mikä sitten onkaan malliltaan, en huomannut katsoa). Siihen jos tekee adapterin väliin niin turbo laskee entistäkin alemmaksi ja saatta olla kriittinen sitten tuon koneen korvan kanssa mitoituksen osalta.

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Lähetetty: 08.01.2013 14:08
Kirjoittaja Eicca_
Toi lanssi on hieno 8-) riittävän omituisen näköinen niin kuin monet tölkin omistajatkin :D