Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Vuoto loppui rikoilla.

Valoa piti saada, joten tein puskuri-valorauta yhdistelmän loppuun. Vanhasta karjaraudasta muokkasin, lisäsin alaputket ja leikkelin. Epoksi alle ja musta akryyli pintaan, onhan se hyvä suojata ettei rosteri lähde ruostumaan. Tuo Iikorin karjaraudan konstruktio on aika pätevä. 6 kpl M10 pultilla etupalkista läpi ja alla on vain minun madaltamat matalat tukiraudat. Tällä setillä attacki huononee todella vähän. Alapuolelta pitää vielä panssaroida 3mm rosterilla, että voi huolettomasti ajella ja jossain vaiheesa lisätä yksi tukirauta kilven päälle tulevaa vinssiasennusta varten.

Samalla fiksasin grillit ja lisävalokehykset ensin hiomalla, sitten muovitartuntaaineella ja loppuun puskurimaalilla, mattamusta siis. Vielä taidan puskurihäkkyrän matata.
photo(5).JPG
photo(5).JPG (82.61 KiB) Katsottu 6141 kertaa

Kysymys: lähivalot on nyt lisävaloihin verraten aika aneemiset kynttilät, vähän jopa vaarallisen suuri kontrasti näiden välissä. Millä saa lähivaloihin tehoa? En ole releyttänyt ja uudelleen kaapeloinut niitä vielä, mutta voisi tehdä jos mittausten mukaan tulee jännitteen alenemaa. Löytyykö parempaa umpiota, kuten pyöreisiin löytyisi vai pitääkö laittaa Xenonit?

Edit: Tässä kun kuvaa katsoo, niin ehdottomasti pitää pätkästä nuo pystypalkit 20cm matalammaksi...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Releytys, sähkö suoraan akulta ja jotkut hyvät polttimot.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja dmn »

En laittaisi xenoneita kun ne häikäisevät ärsyttävästi vastaantulijaa.

Motonetissä taisi olla myös myynnissä ajovalovahvistin-pakettia jossa kait on releestä poiketen oma muuntajapiiri valoille joka pitää niiden jännitteen optimaalisena (ja siten kirkkauden). Tiedä sitten tuleeko tuossa rele mukana vai, kannattaa toki laittaa (kuten paksummat johdotkin) kun muuten tulee savut pihalle valokatkaisijasta :-)
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Relehtys" suojaa sitä valokatkasijaakin. Omassa Syncrossa lähivalot muuttuivat selvästi tehokkaammiksi...
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Tulipa vanhat hyvät ajat mieleen. Vanhemmilla oli takavetoinen T3 (vm. -89 muistaakseni) vuosina 1993-2002. Taisin vaihtaa ainakin kaksi valokatkaisijaa siihen. Itselläni oli mkII Polo (vm. -89) vuosina 1999-2008. Siihenkin jouduin vaihtamaan ainakin kaksi kertaa valokatkaisimen. Kovin samalta näyttivät malliltaan näiden kahden auton katkaisijat. Mikähän lie niitä poltti?

Edit. kirotusvire.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 743
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Toisessa tölkissäni on valot releytetty ja vedetty piuhat akulta, kuten todettu, vaikutus on suuri lähivaloissa. Tölkin valot on vielä sillä korkeudella hlö. autoihin nähden että muutaman valojen-räpäytyksen saan nähdä silloin tällöin.
Polttimoina Osramin nightbreakerit.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Täytyy tehdä empiirisiä kokeita ja vetää paksulla väliaikaisti toiselle umpiolle syöttö ja katkoa sitä. Sitten näkee eron.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Pääsee taas tekemään.
Lämppärin puhallin pysähtyi kolinan saattelemalla. Eli kojelaudan purkuun... Samalla pitää tehdä seuraavia muutoksia:
- asentaa pari 12V pistoketta lisää
- Asentaa Micro-USB laturi koelaudan sisään, että saa SGS3:lle virtapiuhan esim mittaristokotelon sisältä. SGS3 toimii mittaristona.
- Viimeistellä sähköjä, niputtaa, tsekata liitokset
- Asentaa vakkarin kytkin ja yhdistää vapaisiin taakse meneviin johtimiin (sitten ecuun pinneillä ja koodaus.) Vakkarille ON virta 15:sta ja pitkällä (on)-off-(on) keinuvivulle [laitetaan päälle/vähennetään vauhtia] ja [palataan edelliseen/lisätään vauhtia] Jos oikein innostun, saatan laittaa virran kytkimen kautta, että saisi napista pois, ei tarvitsisi kytkimellä sammuttaa.
- Ajovalojen releytys

Tölkki pääsee myös pukeille pariksi viikoksi ja työlista on:
- Korotussarja, sis iskarin jatkot
- 30x9,5x15 BFG MT KM2 mahduttaminen
- Oikean etujarrusatulan vaihto kunnostettuun (ennakkohuolto)
- Vetarit vaihdetaan kunnostettuihin ja pultit ja rikat uusiin.

Helmoja en kiveniskumassannut ennen maalausta ja ajokilometrejä tulee karttumaan metsäautoteillä, joten jotain pitäisi tehdä. Sambalta löytyneen valkoisen syncron innoittamana ajattelin että massarajan voisi nostaa vähän korkeammalle. Eli näin:

Tuntuisi että tuo vähän keventäisi tuota harmaata korkeata seinää ja antaisi kontrastia. Massan päälle laittaisin ikää lisäämään mustan acryylin ruiskulla. Saako kannatusta?

Edit kuva pois, ei informaatiosisältöä
Viimeksi muokannut Joker, 22.07.2015 16:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Jo vain. Täältä ääni suunnitelmalle.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Tässä muuten hanttapulille kytkikset. Mitään kvanttifysiikkaahan tuo ei ole ja monella tapaa tuon voi tehdä, tässä yksi. Tärkein on suojata kaapelit hyvin ja starttivirtaa kuljettavat pitää olla paksua. Itsellä on jotain 50mm2/reilu etusormen paksuista nuo paksummat ja invertterille 2x16mm2 + 2x16mm2.
Edit: symbolit on sitten mitä on...
Liitteet
tolkin_sahkot2.JPG
tolkin_sahkot2.JPG (86.87 KiB) Katsottu 5979 kertaa
tolkin_sahkot1.JPG
tolkin_sahkot1.JPG (86.88 KiB) Katsottu 5979 kertaa
Viimeksi muokannut Joker, 19.08.2013 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hyvälle vaikuttaa suunnitelma, nuo renkaat ei pitäisi vaatia mitään sovittamista, kun teit niille tilaa jo etupäähän peltitöiden aikaan. Korkeintaan etureunaan voivat jossain tilanteessa raapia.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Näin olen antanut itseni ymmärtää. Olisi pitänyt samalla modata tuo etulokarin etureuna, niin ei olisi tarvinnut valmista alkaa leikkelemään, mutta tämä oli yksi niistä kompromisseista minkä ansiosta aikataulussa pysyttiin.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Se etureuna on helpompi muokata siististi valmiinakin, ja jos massan vedät siihen kohtaan kuitenkin niin ei maalipintakaan muutu laikukkaaksi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Kiitos piirustuksista! Pitänee tarkistaa oppaasta, että minkätehoinen tuo mun laturi on. Jaksaisikohan vakiolaturi ladata hupiakkuakin. Nuo sähköt on muutenkin mietinnässä, että miten ne kätevimmin hoitaisi. Ns. älylaturia ja sisäpistokettahan tekisi mieli.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Hanttapuli kirjoitti: Jaksaisikohan vakiolaturi ladata hupiakkuakin. Nuo sähköt on muutenkin mietinnässä, että miten ne kätevimmin hoitaisi. Ns. älylaturia ja sisäpistokettahan tekisi mieli.
Jaksaa varmasti, ei se siitä ole kiinni. Se taas miten pitkään esim akku kestää syväpurkua ja auton laturilla tyhjästä täyteen lataamista on toinen juttu. En siitä aio ottaa murheita, välillä lataa vaikka sitten akkulaturilla elvytysmielessä (elvyttää omatuntoa).

Itselläni on sisäpistoke ja Matti "Älytön"-laturi, mutta eipä ole vielä ollut käyttöä, minun camping-paikoilla ei ole roikkasähköä. Tuo Matti on tosin niin epävarman oloinen että joutaisi eläkkeelle. Sen sijaan olen laittanut investointilistalle 100-120W aurinkopaneelin ja säätimen.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Mitä kaikkea sähkölaitetta on käytössä leiriytyessä? Mulla riittäisi periaatteessa se, että saisi jääkaapin pysymään päällä edes yhden yön yli. Vaan taitaa tavallisen auton akun vetäistä köykäisempikin jääkaappi tyhjäksi muutamassa tunnissa...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 743
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Tuo massarajan korottaminen on hyvin viisasta. Varsinkaan jos ei ole roiskeläppiä. Yhden vastamaalatun tölkin pilasin kun en kiveniskuilta suojannut helmoja ja takakaarien etuosia.

Itse kokeilin tuota teroson kiveniskusuojaa joka on päällemaalattavissa. Sellanen kiva röpelöpinta tuli.
http://www.loctite.fi/full-product-list ... 1200000PGP

Tätä ketjua on mukava lueskella.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Jääkaappi, laitelaturit, stereot ja LED-valot. Eipä just muuta.

No ihan normaali hupiakku rinnalle riittää noihin normeihin.
Oman kaapin kompura taitaa olla ~60-80W teholtaan, en muista tarkkaan. Kompura käy normaali jääkaappi-lämmöllä noin 10min tunnissa (en ole kellottanut). Työnä tuo on ~10wh. 10/12=0,83Ah ja oletetaan invertterin hyötysuhteeksi jotain 80%, eli virran kulutus ajan suhteen olisi n. 1A/1h. Eli teoriassa 100Ah sähkövarauksen akku kestää sata tuntia syöttää minun 40l kompurakaappia invertterin kautta.
Käytännössä ollaan lähellä totuutta. Oma 180Ah akku oli päiviä ajamatta tai pienellä ajolla / päivä syöttämässä valoja, stereoita, latureita ja invertterin kautta jääkaappia, eikä akku näyttänyt merkkejä hiipumisesta. Paljon käytetty 180ah akku kesti n.8h pakastuksella kompura koko ajan päällä, kun vahingossa jätin sen koko ajan päällä- asentoon. Sitten pyöritin autoa 4-5h ja mentiin taas seuraavaan päivään pakkanen päällä (ei koko ajan kompura päällä, mutta pakastuksella).

Massauksesta: Mulla on Bernerin massoja, täytyy tutkia mikä sopii parhaiten. Minun käytöllä myös on tosiaan alalaita pilalla äkkiä, eli joo, pitää massata.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ihan tuommonen normi autokylmälaukkuakin kestää kyllä päivän pari käyttää hupiakulla. Sitten jos laitat akkujen väliin erotinreleen, niin ei starttia haittaa vaikka olisikin virta loppu. Tourilta evakuoidessa tuli tosiaan huomattua että rele pelastaa myös toiseen suuntaan, laturin hajotessa ja starttiakun tyhjetessä on toinen akku vielä täynnä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Oman Syncron helmat ja lokasuojan kaaret maalasin tuolla tavalla mustaksi edellisen ylimaalauksen yhteydessä Bilteman mustalla lakkamaalilla. Taisin kolme kerrosta sitä telalla ja pensselillä levitellä ja hyvin on kestänyt kulutusta.
Vastaa Viestiin