Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kyllä tuo matkailuautoksi kannattaa suoraan rekisteröidä, niin voi vapaasti sitten rakennella loppuun. Eikä se niin älyttömiä vaadi.
Hyvällä mallilla tuntuu olevan, ja siitä se motivaatio kasvaa loppua kohti :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Ensinnäkin, tällä kelillä ei kannata JK:n rokki-saranoiden ohjeita polttaa takassa, vaan suosittelen heittämään kierrätykseen. Ohjeissa on mitat laitettu väärään kohtaan, vaikka ne olisikin noin suurinpiirtein oikeita. Luulen löytäneeni niille nyt oikean asennon jossa lukituskin toimii. Ohjeissa on ilmeisesti asennettu saranat niin ettei ne mene oikein ja siksi niihin on laitettu sellainen poikkilista penkkiosan alle ja sille kolo ettei hetekka lähde istuessa liukumaan. Tuo lukitus on hyvä tehdä muutenkin, lukituksen voi missata jos nostaa penkkiasentaan istuin väärässä asennossa. Siitä samasta syystä on niihin tehty sellainen kaarituki, jolle minun asennuksessa pitäisi tehdä kolo penkkirunkoon. Samalla siis heidän versio asettuu sänkyasennossa 10cm korkeammalle, jolloin takaosaa pitää sen verran korottaa. Vaikea selittää, pitää sitten valmista vähän kuvailla ja mittailla, mutta jos jollain on nuos saranat ja ohjeet käsissä, varmaan ymmärtää.
Saa nähdä miten tuo toimii... Penkkilevyt on ylikokoa kuvassa ja ne on vaan heitetty siihen.
Liitteet
image.jpg
image.jpg (70.11 KiB) Katsottu 6696 kertaa
Viimeksi muokannut Joker, 06.06.2013 00:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Makuuasennossa. Ohjeista poiketen teen etureunaan tueksi saranoidut tuon vatupassin mittauset jalat, jotka saa penkkilevyn alle.
Liitteet
image.jpg
image.jpg (59.03 KiB) Katsottu 6696 kertaa
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Tässä kuva siitä kaarituesta. Funktio mun mielestä väärin asennetun penkin tuenta etureunasta. Voin olla tosin väärässäkin...
Madallan penkkirunkoa pohjasta vielä muutaman sentin niin takaosaa ei tarvia keinotekoisesti korottaa, vaan riittää päälle sama 21mm levy tuomaan sen samaan tasoon. Madalluksen jälkeen penkki optimi korossakin, nyt vähän korkea. Olishan tuota voinut muutakin tehdä, mutta mikäs puutöissä näin välistä. Ei siis leimalle tällä viikolla...
Liitteet
image.jpg
image.jpg (66.9 KiB) Katsottu 6697 kertaa
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Orggis multivanin penkissä ne on näin
Kuva
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Penkki on toimintakunnossa ja ei tule mulle noita rautoja, pitää katsoa tarviaako etureunaa tukea myöskään.
Pitää laittaa kanttiputket sekä istuinosaan ja selkänojaan topakoittamaan, 21mm koivuvanerikin tuol 156cm mitalla joustelee tarpeettomasti.

Huomenna leimalle aika. Viime vinkkeinä katsastajalta pitää paistolevylle laittaa joko invertterisähköjä muistuttava asennus tai vetää Defan piuhalla, roikkasähköä ei kuulemma hyväksy. Muutoin ei pitäisi olla mitään.

Vikana on paljastunut silloin tällöin syttyvä absin valo. Täytyy illalla yrittää varovasti puhdistaa anturit edestä ja tutkia johdot. Onkos noissa jotain vakiopaikkoja mitä kannattaa tsekata?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuo sähköasennuksen vaatimus on ihan määräyksissä, eli pitää olla hyväksytty asennus (tai ainakin näyttää siltä). Lohkolämppärin sisäpistoke, tai onko sinulla paloautoajoilta pistokkeita sisällä? Omassa lanssissa noita sisäpistokkeita on mukavasti niin invertterin kuin verkkovirrankin perässä niin ovat kelvanneet.
Siis että oletko virittänyt absit jotenkin toimintaan, vai joku nestepinnananturi kyseessä?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

OK, pitää tehdä hyväksytty asennus. Defan piuhalla helppo tähän hätään syöttää.
EDIT: Kaikki paloautosähköt on vedetty pois ja uudet tulee tilalle. Tallin lattialla on kilometritolkilla piuhaa ja jos jonkun näköistä antennin ja valonreikää hitsattu ja reletaulua lyöty kierrätykseen, joten ihan neitseelliseltä pohjalta tietoisen valinnan kautta mennään. Ulos ei muutenkaan ollut kuin sellainen 12V nyrkin kokoinen ulostulo peräpeilissä, mille lieneekään, sekin reikä peitetty nykyään ja reiden paksuiset kuparit siitä vedetty 2-akkukäyttöön takapenkin alle.

Ihan tölkin omat ABS:T ja kyllä ne on toiminut ja toimiikin hyvin. Valoa sytyttää silloin tällöin, enkä ole siihen kaavaa löytänyt. Äly ja pumppu kuskin penkin alla, jonkinlaiset pyörijät näytti olevat takana ja edessä näyttäisi olevan ihan HALL-anturit.
Liitteet
abs.JPG
abs.JPG (91.83 KiB) Katsottu 6642 kertaa
Viimeksi muokannut Joker, 10.06.2013 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Muistinkin siis väärin, 16" Syncroa ei ollut abs:llä mutta tavan syncroa tehtiin. Taitaa olla suomessa aikamoinen harvinaisuus.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

TT| kirjoitti:Muistinkin siis väärin, 16" Syncroa ei ollut abs:llä mutta tavan syncroa tehtiin. Taitaa olla suomessa aikamoinen harvinaisuus.
Ei kai se harvinainen ole, GL-bussi syncroissa ollut melko monissa. Siinä mun "suomi" GL-bussissa on myös abs jarrut, ainoo mitä puuttuu oli sähkölasit ja cruise eli on niitä syvillä taskuilla kulkeneita ollu täälläkin peräpohjolassa 8-)
Kurre
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 22.02.2012 15:10

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Kurre »

Ei oo mun GL bussissa abseja, sähkölaseja, cruisee eikä ees ilmastointia.
Taidan pistää myyntiin koko roskan.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Kurre kirjoitti:Ei oo mun GL bussissa abseja, sähkölaseja, cruisee eikä ees ilmastointia.
Taidan pistää myyntiin koko roskan.
Onko siinä mitään muuta GL kuin logo takana ;)
Home is where you park it.
Kurre
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 22.02.2012 15:10

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Kurre »

Kattoluukku, kapteeninpenkit ja takapenkit käsinojilla, sähkäpeilit, keskuslukitus ...
en minä tiedä mitä niissä kuuluu olla.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Joker kirjoitti:OK, pitää tehdä hyväksytty asennus. Defan piuhalla helppo tähän hätään syöttää.
Mulla on kaikki sähköt vaihdettu aikoinaan jenkki 110v euroopan 240v ja tehty nimen omaan defa piuhoilla. Helpottanu kummasti muutoskatsastusta.
Home is where you park it.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Defan piuhoilla tuli sähköt tehtyä ja jarrusatula vaihdetttua eilen uuteeen varaosa-autosta.

No leima tuli kaikilla lähtötavoitteilla. Ei mitään puutteita, 5hlö matkailuauto, AHU TDI 66kW. Tehot lapussa laski, mutta eipä tuolla merkitystä. Nyt vain ilmoitusosaa Trafilta odottelemaan.

Langan alussa esitetty tavoite tuli puolessa vuodessa täyteen, sisusta on täysin kesken, mutta eipä nyt jaksa harmittaa. Tunteja en laskenut, mutta eiköhän niitä 500 luokille mennyt. Iso osa harjoittelua, mutta rakenettujen TDI-syncro-kämppereiden korkea hinta selittyy nyt tämän jälkeen ainakin itselle. Loppu on viimeistelyä ja varustelua...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onneksi olkoon! Kovan urakan olet tehnyt, mutta nyt vaan kovaa ajoa ja hymy korviin 8-)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Onnittelut, iso on urakka ollut ja ei se koskaan lopu (kun kyseessä on Tölkki), mutta hieno retkeilyauto siitä valmistui. Tätä on ollut ilo seurata, kun koko ajan on ollut etenemisen ja valmistumisen meininki.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Kiitosta, hymyä ei voinut pidellä.

Muutama huomio lähinnä moottorista.
- vakio AHU liikuttaa jo tosi hyvin
- 85kmh vauhdilla 195/70R15 renkailla kierrokset on 3000rpm, isompia renkaita huutaa ja pidempää nelosta
- lämmöt tasan puolivälissä koko ajan
- imulämmöt... Uskomaton on kuulerin tarve tällaiselle pikkukoneelle. Ahtoilma on välittömästi 50C ja 10km jälkeen asettui 72-74C. Vesikierto ei siis ole valmis.
- ahtoputken kiinaletku irronnut kahdesti, uusiin menee kunnon letkulla.
- öljykorkki jäi löysälle, kun vaihdoin pesuöljyt pois, tippui

Sitten Diesel tietäjille pikainen avunpyytö, moottori pätkäisi ajon aikana 80kmh vauhdissa neljännesosa sekunnin ja vilautti hehkun valoa. Ei vikakoodeja. Mitä kannattaa epäillä? Jakajapumpun liitoksia? Mikä muu aiheuttaa äkkikuoleman näissä? Tapahtui enteellisesti Mäntsälän kohdalla...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ja tuo cooleri on kyllä aivan ehdoton, Armin lämpöjä samalla GT15 turbolla seuraillut ajossa ja melko lämpimiä tuulahduksia tulee vaikka veden pitäisikin kiertää.
Rele 109 tappoi ainakin tuon oman T4 suoraan ajosta, ei tosin sen jälkeen enää luvannutkaan ja ei mitään koodeja. Tuo hehkuvalon vilautus ei oikein sovi kyllä siihen. Lähtisin kuitenkin tuolta ecun virransyötön suunnalta asiaa tarkistamaan. Uusi rele maksaa marmorilla pari kymppiä, joten ei ole kallis kokeilu ja itsellä noita on nykyään aina yksi varalla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi

Viesti Kirjoittaja Joker »

Hyvä vinkki, pitää ostaa varalle. Tuli mieleen että mulla on 109 konetilan sähkökopsassa, liekö käy kuumana siellä kun siellon pari piuhaakin (kaikki)
Vastaa Viestiin