Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Kyllä tuo matkailuautoksi kannattaa suoraan rekisteröidä, niin voi vapaasti sitten rakennella loppuun. Eikä se niin älyttömiä vaadi.
Hyvällä mallilla tuntuu olevan, ja siitä se motivaatio kasvaa loppua kohti
Hyvällä mallilla tuntuu olevan, ja siitä se motivaatio kasvaa loppua kohti
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Ensinnäkin, tällä kelillä ei kannata JK:n rokki-saranoiden ohjeita polttaa takassa, vaan suosittelen heittämään kierrätykseen. Ohjeissa on mitat laitettu väärään kohtaan, vaikka ne olisikin noin suurinpiirtein oikeita. Luulen löytäneeni niille nyt oikean asennon jossa lukituskin toimii. Ohjeissa on ilmeisesti asennettu saranat niin ettei ne mene oikein ja siksi niihin on laitettu sellainen poikkilista penkkiosan alle ja sille kolo ettei hetekka lähde istuessa liukumaan. Tuo lukitus on hyvä tehdä muutenkin, lukituksen voi missata jos nostaa penkkiasentaan istuin väärässä asennossa. Siitä samasta syystä on niihin tehty sellainen kaarituki, jolle minun asennuksessa pitäisi tehdä kolo penkkirunkoon. Samalla siis heidän versio asettuu sänkyasennossa 10cm korkeammalle, jolloin takaosaa pitää sen verran korottaa. Vaikea selittää, pitää sitten valmista vähän kuvailla ja mittailla, mutta jos jollain on nuos saranat ja ohjeet käsissä, varmaan ymmärtää.
Saa nähdä miten tuo toimii... Penkkilevyt on ylikokoa kuvassa ja ne on vaan heitetty siihen.
Saa nähdä miten tuo toimii... Penkkilevyt on ylikokoa kuvassa ja ne on vaan heitetty siihen.
- Liitteet
-
- image.jpg (70.11 KiB) Katsottu 6696 kertaa
Viimeksi muokannut Joker, 06.06.2013 00:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Makuuasennossa. Ohjeista poiketen teen etureunaan tueksi saranoidut tuon vatupassin mittauset jalat, jotka saa penkkilevyn alle.
- Liitteet
-
- image.jpg (59.03 KiB) Katsottu 6696 kertaa
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Tässä kuva siitä kaarituesta. Funktio mun mielestä väärin asennetun penkin tuenta etureunasta. Voin olla tosin väärässäkin...
Madallan penkkirunkoa pohjasta vielä muutaman sentin niin takaosaa ei tarvia keinotekoisesti korottaa, vaan riittää päälle sama 21mm levy tuomaan sen samaan tasoon. Madalluksen jälkeen penkki optimi korossakin, nyt vähän korkea. Olishan tuota voinut muutakin tehdä, mutta mikäs puutöissä näin välistä. Ei siis leimalle tällä viikolla...
Madallan penkkirunkoa pohjasta vielä muutaman sentin niin takaosaa ei tarvia keinotekoisesti korottaa, vaan riittää päälle sama 21mm levy tuomaan sen samaan tasoon. Madalluksen jälkeen penkki optimi korossakin, nyt vähän korkea. Olishan tuota voinut muutakin tehdä, mutta mikäs puutöissä näin välistä. Ei siis leimalle tällä viikolla...
- Liitteet
-
- image.jpg (66.9 KiB) Katsottu 6697 kertaa
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Orggis multivanin penkissä ne on näin
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Penkki on toimintakunnossa ja ei tule mulle noita rautoja, pitää katsoa tarviaako etureunaa tukea myöskään.
Pitää laittaa kanttiputket sekä istuinosaan ja selkänojaan topakoittamaan, 21mm koivuvanerikin tuol 156cm mitalla joustelee tarpeettomasti.
Huomenna leimalle aika. Viime vinkkeinä katsastajalta pitää paistolevylle laittaa joko invertterisähköjä muistuttava asennus tai vetää Defan piuhalla, roikkasähköä ei kuulemma hyväksy. Muutoin ei pitäisi olla mitään.
Vikana on paljastunut silloin tällöin syttyvä absin valo. Täytyy illalla yrittää varovasti puhdistaa anturit edestä ja tutkia johdot. Onkos noissa jotain vakiopaikkoja mitä kannattaa tsekata?
Pitää laittaa kanttiputket sekä istuinosaan ja selkänojaan topakoittamaan, 21mm koivuvanerikin tuol 156cm mitalla joustelee tarpeettomasti.
Huomenna leimalle aika. Viime vinkkeinä katsastajalta pitää paistolevylle laittaa joko invertterisähköjä muistuttava asennus tai vetää Defan piuhalla, roikkasähköä ei kuulemma hyväksy. Muutoin ei pitäisi olla mitään.
Vikana on paljastunut silloin tällöin syttyvä absin valo. Täytyy illalla yrittää varovasti puhdistaa anturit edestä ja tutkia johdot. Onkos noissa jotain vakiopaikkoja mitä kannattaa tsekata?
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Tuo sähköasennuksen vaatimus on ihan määräyksissä, eli pitää olla hyväksytty asennus (tai ainakin näyttää siltä). Lohkolämppärin sisäpistoke, tai onko sinulla paloautoajoilta pistokkeita sisällä? Omassa lanssissa noita sisäpistokkeita on mukavasti niin invertterin kuin verkkovirrankin perässä niin ovat kelvanneet.
Siis että oletko virittänyt absit jotenkin toimintaan, vai joku nestepinnananturi kyseessä?
Siis että oletko virittänyt absit jotenkin toimintaan, vai joku nestepinnananturi kyseessä?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
OK, pitää tehdä hyväksytty asennus. Defan piuhalla helppo tähän hätään syöttää.
EDIT: Kaikki paloautosähköt on vedetty pois ja uudet tulee tilalle. Tallin lattialla on kilometritolkilla piuhaa ja jos jonkun näköistä antennin ja valonreikää hitsattu ja reletaulua lyöty kierrätykseen, joten ihan neitseelliseltä pohjalta tietoisen valinnan kautta mennään. Ulos ei muutenkaan ollut kuin sellainen 12V nyrkin kokoinen ulostulo peräpeilissä, mille lieneekään, sekin reikä peitetty nykyään ja reiden paksuiset kuparit siitä vedetty 2-akkukäyttöön takapenkin alle.
Ihan tölkin omat ABS:T ja kyllä ne on toiminut ja toimiikin hyvin. Valoa sytyttää silloin tällöin, enkä ole siihen kaavaa löytänyt. Äly ja pumppu kuskin penkin alla, jonkinlaiset pyörijät näytti olevat takana ja edessä näyttäisi olevan ihan HALL-anturit.
EDIT: Kaikki paloautosähköt on vedetty pois ja uudet tulee tilalle. Tallin lattialla on kilometritolkilla piuhaa ja jos jonkun näköistä antennin ja valonreikää hitsattu ja reletaulua lyöty kierrätykseen, joten ihan neitseelliseltä pohjalta tietoisen valinnan kautta mennään. Ulos ei muutenkaan ollut kuin sellainen 12V nyrkin kokoinen ulostulo peräpeilissä, mille lieneekään, sekin reikä peitetty nykyään ja reiden paksuiset kuparit siitä vedetty 2-akkukäyttöön takapenkin alle.
Ihan tölkin omat ABS:T ja kyllä ne on toiminut ja toimiikin hyvin. Valoa sytyttää silloin tällöin, enkä ole siihen kaavaa löytänyt. Äly ja pumppu kuskin penkin alla, jonkinlaiset pyörijät näytti olevat takana ja edessä näyttäisi olevan ihan HALL-anturit.
- Liitteet
-
- abs.JPG (91.83 KiB) Katsottu 6642 kertaa
Viimeksi muokannut Joker, 10.06.2013 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Muistinkin siis väärin, 16" Syncroa ei ollut abs:llä mutta tavan syncroa tehtiin. Taitaa olla suomessa aikamoinen harvinaisuus.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Ei kai se harvinainen ole, GL-bussi syncroissa ollut melko monissa. Siinä mun "suomi" GL-bussissa on myös abs jarrut, ainoo mitä puuttuu oli sähkölasit ja cruise eli on niitä syvillä taskuilla kulkeneita ollu täälläkin peräpohjolassaTT| kirjoitti:Muistinkin siis väärin, 16" Syncroa ei ollut abs:llä mutta tavan syncroa tehtiin. Taitaa olla suomessa aikamoinen harvinaisuus.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Ei oo mun GL bussissa abseja, sähkölaseja, cruisee eikä ees ilmastointia.
Taidan pistää myyntiin koko roskan.
Taidan pistää myyntiin koko roskan.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Onko siinä mitään muuta GL kuin logo takanaKurre kirjoitti:Ei oo mun GL bussissa abseja, sähkölaseja, cruisee eikä ees ilmastointia.
Taidan pistää myyntiin koko roskan.
Home is where you park it.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Kattoluukku, kapteeninpenkit ja takapenkit käsinojilla, sähkäpeilit, keskuslukitus ...
en minä tiedä mitä niissä kuuluu olla.
en minä tiedä mitä niissä kuuluu olla.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Mulla on kaikki sähköt vaihdettu aikoinaan jenkki 110v euroopan 240v ja tehty nimen omaan defa piuhoilla. Helpottanu kummasti muutoskatsastusta.Joker kirjoitti:OK, pitää tehdä hyväksytty asennus. Defan piuhalla helppo tähän hätään syöttää.
Home is where you park it.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Defan piuhoilla tuli sähköt tehtyä ja jarrusatula vaihdetttua eilen uuteeen varaosa-autosta.
No leima tuli kaikilla lähtötavoitteilla. Ei mitään puutteita, 5hlö matkailuauto, AHU TDI 66kW. Tehot lapussa laski, mutta eipä tuolla merkitystä. Nyt vain ilmoitusosaa Trafilta odottelemaan.
Langan alussa esitetty tavoite tuli puolessa vuodessa täyteen, sisusta on täysin kesken, mutta eipä nyt jaksa harmittaa. Tunteja en laskenut, mutta eiköhän niitä 500 luokille mennyt. Iso osa harjoittelua, mutta rakenettujen TDI-syncro-kämppereiden korkea hinta selittyy nyt tämän jälkeen ainakin itselle. Loppu on viimeistelyä ja varustelua...
No leima tuli kaikilla lähtötavoitteilla. Ei mitään puutteita, 5hlö matkailuauto, AHU TDI 66kW. Tehot lapussa laski, mutta eipä tuolla merkitystä. Nyt vain ilmoitusosaa Trafilta odottelemaan.
Langan alussa esitetty tavoite tuli puolessa vuodessa täyteen, sisusta on täysin kesken, mutta eipä nyt jaksa harmittaa. Tunteja en laskenut, mutta eiköhän niitä 500 luokille mennyt. Iso osa harjoittelua, mutta rakenettujen TDI-syncro-kämppereiden korkea hinta selittyy nyt tämän jälkeen ainakin itselle. Loppu on viimeistelyä ja varustelua...
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Onneksi olkoon! Kovan urakan olet tehnyt, mutta nyt vaan kovaa ajoa ja hymy korviin
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Onnittelut, iso on urakka ollut ja ei se koskaan lopu (kun kyseessä on Tölkki), mutta hieno retkeilyauto siitä valmistui. Tätä on ollut ilo seurata, kun koko ajan on ollut etenemisen ja valmistumisen meininki.
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Kiitosta, hymyä ei voinut pidellä.
Muutama huomio lähinnä moottorista.
- vakio AHU liikuttaa jo tosi hyvin
- 85kmh vauhdilla 195/70R15 renkailla kierrokset on 3000rpm, isompia renkaita huutaa ja pidempää nelosta
- lämmöt tasan puolivälissä koko ajan
- imulämmöt... Uskomaton on kuulerin tarve tällaiselle pikkukoneelle. Ahtoilma on välittömästi 50C ja 10km jälkeen asettui 72-74C. Vesikierto ei siis ole valmis.
- ahtoputken kiinaletku irronnut kahdesti, uusiin menee kunnon letkulla.
- öljykorkki jäi löysälle, kun vaihdoin pesuöljyt pois, tippui
Sitten Diesel tietäjille pikainen avunpyytö, moottori pätkäisi ajon aikana 80kmh vauhdissa neljännesosa sekunnin ja vilautti hehkun valoa. Ei vikakoodeja. Mitä kannattaa epäillä? Jakajapumpun liitoksia? Mikä muu aiheuttaa äkkikuoleman näissä? Tapahtui enteellisesti Mäntsälän kohdalla...
Muutama huomio lähinnä moottorista.
- vakio AHU liikuttaa jo tosi hyvin
- 85kmh vauhdilla 195/70R15 renkailla kierrokset on 3000rpm, isompia renkaita huutaa ja pidempää nelosta
- lämmöt tasan puolivälissä koko ajan
- imulämmöt... Uskomaton on kuulerin tarve tällaiselle pikkukoneelle. Ahtoilma on välittömästi 50C ja 10km jälkeen asettui 72-74C. Vesikierto ei siis ole valmis.
- ahtoputken kiinaletku irronnut kahdesti, uusiin menee kunnon letkulla.
- öljykorkki jäi löysälle, kun vaihdoin pesuöljyt pois, tippui
Sitten Diesel tietäjille pikainen avunpyytö, moottori pätkäisi ajon aikana 80kmh vauhdissa neljännesosa sekunnin ja vilautti hehkun valoa. Ei vikakoodeja. Mitä kannattaa epäillä? Jakajapumpun liitoksia? Mikä muu aiheuttaa äkkikuoleman näissä? Tapahtui enteellisesti Mäntsälän kohdalla...
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Ja tuo cooleri on kyllä aivan ehdoton, Armin lämpöjä samalla GT15 turbolla seuraillut ajossa ja melko lämpimiä tuulahduksia tulee vaikka veden pitäisikin kiertää.
Rele 109 tappoi ainakin tuon oman T4 suoraan ajosta, ei tosin sen jälkeen enää luvannutkaan ja ei mitään koodeja. Tuo hehkuvalon vilautus ei oikein sovi kyllä siihen. Lähtisin kuitenkin tuolta ecun virransyötön suunnalta asiaa tarkistamaan. Uusi rele maksaa marmorilla pari kymppiä, joten ei ole kallis kokeilu ja itsellä noita on nykyään aina yksi varalla.
Rele 109 tappoi ainakin tuon oman T4 suoraan ajosta, ei tosin sen jälkeen enää luvannutkaan ja ei mitään koodeja. Tuo hehkuvalon vilautus ei oikein sovi kyllä siihen. Lähtisin kuitenkin tuolta ecun virransyötön suunnalta asiaa tarkistamaan. Uusi rele maksaa marmorilla pari kymppiä, joten ei ole kallis kokeilu ja itsellä noita on nykyään aina yksi varalla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Palotölkki e-TDI Syncro retkiautoksi
Hyvä vinkki, pitää ostaa varalle. Tuli mieleen että mulla on 109 konetilan sähkökopsassa, liekö käy kuumana siellä kun siellon pari piuhaakin (kaikki)