Jussin tölkki (iku) projektit
Jussin tölkki (iku) projektit
Tässäpä olisi pari kuvaa noista minun tölkeistä, joita olisi jollain tavalla tarkoitus projektoida.
Löytyy tosiaan tuo yksi Syncrobussi 2.1 jonka ostin tänä kesänä. Sitten on tuo takatuuppari bussi 2.1 joka on ollu n. 5 vuotta jo minulla. Sitten eilen sain jonkun kohtauksen ja ostin tuollaisen Doppelin 1.6d vai mikä se lie oikealta nimeltään.
Tuolle takatuupparibussille en aijo projektien merkeissä tehdä mitään muuta kuin kovaa ajoa. No korkeintaan kiusallinen moottorin öljyvuoto pitäisi korjata.
Syncro bussia olisi tarkoitus tuunailla enemmän maastokelpoiseksi kulkineeksi. Korotusta, karkeaa rengasta, takalukko toimimaan, pohjansuojausta yms. Eli ohjeistusta ja vinkkejä kaivataan. Ettei kaikkea tarvitsisi kolmeakertaa tehdä...
Sitten tämä Doppeli. Kävin sillä äsken ensikertaa ajamassa hieman pidemmän matkan ja kun sain 4 vaihteen silmään niin piti pari kertaa kokeilla ettei vaan käsijarru ole päällä. Sitten pysähdyin ja kokeilin vanteista ettei vaan jarrut muuten vaan hirtä päälle. No ei Sitä autoa ei ole kyllä tehoilla pilattu pakko myöntää.
Doppelissa tulee varmaan eniten hommia. Moottori pitänee varmaan vaihtaa, VR6 vai mitä sinne pitäisi tunkea että alkaisi kulkemaan? Mieli kyllä teksi tehdä siitä 4x4 auto. Mutta joku oli kyselly 2 vetoisen tölkin muuttamista 4 vedoksi niin tuolla toisessa keskustelussa se idea tyrmättiin täysin. Joten sitä ideaa tässä ei taida uskaltaa edes ääneen lausua.. Tai kirjoittaa. No nostaisiko alustaa vai laskisiko alustaa, kas siinä pulma.
No terrorisoin teitä jatkossa tyhmillä kysymyksillä ja vielä tyhmemmillä ideoilla. Ja kun umpikiero savolainen olen niin vastuu siirtyy lukijalle.
Mutta antakee vaan tulla rohkeasti hyviä ideoita ja kommentteja, niin jaksaa sitten paremmin rassata noita vehkeitä..
Löytyy tosiaan tuo yksi Syncrobussi 2.1 jonka ostin tänä kesänä. Sitten on tuo takatuuppari bussi 2.1 joka on ollu n. 5 vuotta jo minulla. Sitten eilen sain jonkun kohtauksen ja ostin tuollaisen Doppelin 1.6d vai mikä se lie oikealta nimeltään.
Tuolle takatuupparibussille en aijo projektien merkeissä tehdä mitään muuta kuin kovaa ajoa. No korkeintaan kiusallinen moottorin öljyvuoto pitäisi korjata.
Syncro bussia olisi tarkoitus tuunailla enemmän maastokelpoiseksi kulkineeksi. Korotusta, karkeaa rengasta, takalukko toimimaan, pohjansuojausta yms. Eli ohjeistusta ja vinkkejä kaivataan. Ettei kaikkea tarvitsisi kolmeakertaa tehdä...
Sitten tämä Doppeli. Kävin sillä äsken ensikertaa ajamassa hieman pidemmän matkan ja kun sain 4 vaihteen silmään niin piti pari kertaa kokeilla ettei vaan käsijarru ole päällä. Sitten pysähdyin ja kokeilin vanteista ettei vaan jarrut muuten vaan hirtä päälle. No ei Sitä autoa ei ole kyllä tehoilla pilattu pakko myöntää.
Doppelissa tulee varmaan eniten hommia. Moottori pitänee varmaan vaihtaa, VR6 vai mitä sinne pitäisi tunkea että alkaisi kulkemaan? Mieli kyllä teksi tehdä siitä 4x4 auto. Mutta joku oli kyselly 2 vetoisen tölkin muuttamista 4 vedoksi niin tuolla toisessa keskustelussa se idea tyrmättiin täysin. Joten sitä ideaa tässä ei taida uskaltaa edes ääneen lausua.. Tai kirjoittaa. No nostaisiko alustaa vai laskisiko alustaa, kas siinä pulma.
No terrorisoin teitä jatkossa tyhmillä kysymyksillä ja vielä tyhmemmillä ideoilla. Ja kun umpikiero savolainen olen niin vastuu siirtyy lukijalle.
Mutta antakee vaan tulla rohkeasti hyviä ideoita ja kommentteja, niin jaksaa sitten paremmin rassata noita vehkeitä..
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7674
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Tervetuloa foorumille
Hyvä ettei herättänyt sinivuokkojen huomiota vai paljonko on takatuupparin jarrullisen kärryn max massa rekisteriotteen mukaan?
Tuo lavatölkki ei ole Doppeli vaan Pritschen. Doppeli = Do(ppel) Ka(bin) tai jotain sinne päin, siis kavereiden kesken vain DoKa
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vaan paljon opittavaa ja sen oppii tekemällä. Lue muiden projektikertomuksia sekä tuolla tekniikka osiossa olevia kirjoituksia, niistä saattaa hyvinkin löytyä vastauksia ja jos ei löydy, laita rohkeasti kysymykset näkyviin, niin joku vastaa varmasti.
Hyvä ettei herättänyt sinivuokkojen huomiota vai paljonko on takatuupparin jarrullisen kärryn max massa rekisteriotteen mukaan?
Tuo lavatölkki ei ole Doppeli vaan Pritschen. Doppeli = Do(ppel) Ka(bin) tai jotain sinne päin, siis kavereiden kesken vain DoKa
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vaan paljon opittavaa ja sen oppii tekemällä. Lue muiden projektikertomuksia sekä tuolla tekniikka osiossa olevia kirjoituksia, niistä saattaa hyvinkin löytyä vastauksia ja jos ei löydy, laita rohkeasti kysymykset näkyviin, niin joku vastaa varmasti.
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
1.9 turbodiesel menee kohtuu pienellä vaivalla dieseltölkkiin ja kulkua tulee varmasti ihan erilailla verrattuna imudieseliin. Vielä kun hiukan rukkaa syöttöä ja varovaisesti nostaa ahtopainetta.
Tietysti VR6:ssa olis kyllä enempi munaa.
Tietysti VR6:ssa olis kyllä enempi munaa.
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Koetin tuossa illlalla etsiä tietoa noista moottoreista jotka menevät ns. heittämälllä tuohon diiselin laatikkoon. Luin sitä viestiketjua jossain mutta en sitä enää löytänyt. Vai oliko se toisella foorumilla?. Jos joku tietävä voisi tässä vielä valaista sitä asiasta. Johonkin moottoriin piti laittaa joku etelä afrikan kytkin koppa. Ja jos samalla saisi listaa niistä moottoreista jotka saa tuohon bensamallin laatikkoon kiinni.
Itsellä nyt mielessä se VR6 ja mites onko kukaan ahistanut niihin tuota audin 2.8l V6 moottoria? Ja miks se 2.5 tdi moottori on huonossa maineessa harrastajien keskuudessa? siis lähinnä semmonen V6 malli. Vai olenko käsittänyt väärin, kai noita 2,5 tdi moottoreita on V6 mallisia?
Siinäpä aluksi kysymyksiä.
Itsellä nyt mielessä se VR6 ja mites onko kukaan ahistanut niihin tuota audin 2.8l V6 moottoria? Ja miks se 2.5 tdi moottori on huonossa maineessa harrastajien keskuudessa? siis lähinnä semmonen V6 malli. Vai olenko käsittänyt väärin, kai noita 2,5 tdi moottoreita on V6 mallisia?
Siinäpä aluksi kysymyksiä.
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Diesel kytkinkoppaan menee lähes kaikki VW:n 4syl. bensa- ja dieselrivimoottorit ja useimpiin lohkoihin käy myös kannakkeet, öljypohja sekä öljypumppu tölkin dieselmoottorista. Moottori pitää siis ns. tölkittää kun vaihdetaan jostain muusta autosta kun moottorin asennuskulma muuttuu aika rajusti.
5syl ja muihin audeissa käytettyihin moottoreihin tarttee sen afrikkakopan ja todennäkösesti omat tai afrikan kannakkeet.
VR6 menee varmaan myös dieselin koppaan, mutta saattaa vaatia vähän muuta askartelua että sopii paikalleen.
2.5 V6:set ollut kalliita pitää kun ilmeisesti yläkerran öljynsaanti on jotenkin heikonlaista. Nokka-akseleita kuluu. Dieselpumppu on melko kallis jos sattuu kajahtamaan. Uudemmissa V6 TDi moottoreissa on rullakeinukannet jotka ilmeisesti kestävät hiukan paremmin.
V-moottoria tölkkiin sovittaessa tarttee varmaan jonkun sortin adapterin laatikkoon ja omia kannakkeita.
Kannattaa myös selvittää lakipuoli ennen kuin alkaa hirveesti aikaa uhraamaan jonkun monsterimoottorin paikalleen lusikointiin. Suomessa saa ilman erikoislupia laittaa 25% mallisarjan tehokkaimasta mallista suuremman moottorin ja 20% tehokkaamman. Tämä edellyttää sitä että autosi alusta ja jarrut vastaavat todistetusti sitä tehokkainta mallia. 2.1 on täällä euroopassa tehokkain malli ja siinä on 112hv. 134,4hv ja vähän reilu 2.6l on siis rajana.
1.8-2.0 8-20v moottoreita löytyy mitkä menee tuohon kastiin hyvin. Vitoskoneitakin löytyy vaparina alle 100kW 1.9, 2.0 2.2, 2.3 2.5
V6 koneet taitaa olla kaikki liian tehokkaita oli sitten bensa tai diesel.
Lisäksi löytyy omavalmistemoottorit. Jos moottoriin vaihdetaan riittävän paljon osia, niin ettei se vastaa enää alkuperäistä niin voidaan se tulkita omavalmistemoottoriksi jolloin vaaditaan ilmeisesti vähän faktoja mitä on tehty ja sitten pitäisi löytyä tehonmittaustodistus. Tehohan voi vaikka laskea dramaattisesti jos 2.6 V6:een vaihtaa 2.4:n kannet. Myös itse turbotettu 1.8 20v (125hv) saattaa jäädä alle 134hv kun taas tehtaan jätkät repii huimia 150-236hv tehoja 20vt:stä.
Erityisluvalla ja hyvillä perusteluilla saattaapi saada yli 2.6l ja 134hv moottoreita laittaa tölkkiin, mutta siihen hommaan on omat asiantuntijat.
5syl ja muihin audeissa käytettyihin moottoreihin tarttee sen afrikkakopan ja todennäkösesti omat tai afrikan kannakkeet.
VR6 menee varmaan myös dieselin koppaan, mutta saattaa vaatia vähän muuta askartelua että sopii paikalleen.
2.5 V6:set ollut kalliita pitää kun ilmeisesti yläkerran öljynsaanti on jotenkin heikonlaista. Nokka-akseleita kuluu. Dieselpumppu on melko kallis jos sattuu kajahtamaan. Uudemmissa V6 TDi moottoreissa on rullakeinukannet jotka ilmeisesti kestävät hiukan paremmin.
V-moottoria tölkkiin sovittaessa tarttee varmaan jonkun sortin adapterin laatikkoon ja omia kannakkeita.
Kannattaa myös selvittää lakipuoli ennen kuin alkaa hirveesti aikaa uhraamaan jonkun monsterimoottorin paikalleen lusikointiin. Suomessa saa ilman erikoislupia laittaa 25% mallisarjan tehokkaimasta mallista suuremman moottorin ja 20% tehokkaamman. Tämä edellyttää sitä että autosi alusta ja jarrut vastaavat todistetusti sitä tehokkainta mallia. 2.1 on täällä euroopassa tehokkain malli ja siinä on 112hv. 134,4hv ja vähän reilu 2.6l on siis rajana.
1.8-2.0 8-20v moottoreita löytyy mitkä menee tuohon kastiin hyvin. Vitoskoneitakin löytyy vaparina alle 100kW 1.9, 2.0 2.2, 2.3 2.5
V6 koneet taitaa olla kaikki liian tehokkaita oli sitten bensa tai diesel.
Lisäksi löytyy omavalmistemoottorit. Jos moottoriin vaihdetaan riittävän paljon osia, niin ettei se vastaa enää alkuperäistä niin voidaan se tulkita omavalmistemoottoriksi jolloin vaaditaan ilmeisesti vähän faktoja mitä on tehty ja sitten pitäisi löytyä tehonmittaustodistus. Tehohan voi vaikka laskea dramaattisesti jos 2.6 V6:een vaihtaa 2.4:n kannet. Myös itse turbotettu 1.8 20v (125hv) saattaa jäädä alle 134hv kun taas tehtaan jätkät repii huimia 150-236hv tehoja 20vt:stä.
Erityisluvalla ja hyvillä perusteluilla saattaapi saada yli 2.6l ja 134hv moottoreita laittaa tölkkiin, mutta siihen hommaan on omat asiantuntijat.
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
No tuo VR6 vois sitten olla ihan varteen otettava vaihtoehto, näyttää noita elinten luovuttajia jo saavan aika halvalla. Tuossa avolava mallissa ei ole haittaa vaikka moottori olisi pystyssäkin kun korkeutta siinä kyllä riittää, mutta ilmeisesti moottorit ei käy kuin vinoon tuohon kytkinkoppaan. Ei tuo rivikonekkaan huonovaihtoehto olisi jos alkais noiden solmujen kanssa vehtoomaan. No täytyy tänään tuo kiesi pestä hyvin ja siirtää talliin lähempään tarkkailuun. Kovapeltinen se ainakin on joten ei tartte aikaa tuhlata peltitöihin.
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Vr kone vaatii myös SA-kopan (kone tulee suoraan) ja melkoisen nipun papereita että laillisesti saa tölkkiin. Laita Tölkkimikalle YV:tä jos KO.moottori swappi kiinnostaa niin selviää mitä kaikkea täytyy eka tehdä.
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Eli tämä SA-koppa suoristaa koneen. Onko koppa muuten sama kuin dieselissä mutta kääntää moottorin pystyyn? vai onko se eri moottoreille suunniteltu alun pitäen. Millä moottoreilla tölkkiä on viety sinne etelään, volkkarin 6 diesel? Pihassa nököttäisi kyllä yksi hirvikolarin kärsinyt LT jossa on alle 200tkm ajettu tekniikka. Pitää nyt kartoitella mitä sinne alkaa änkäämään, kai tuommosesta LT:n koneestakin sais ulos öyhyä..
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
SA-kytkinkoppaa on käytetty alunperin Audin 5-pyttyisten bensakoneiden istuttamiseen tölkkiin. Samalla jaolla on myös 2.5 R5 TDI kone. Eli on täysin eri jaolla mitä dieselin kytkinkoppa, ja siihen kuuluu myös tukirauta. Tuon ison, painavan ja tehottoman R6 koneen istuttamisessa ei juurikaan järki syitä ole.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7674
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
"SA Tölkit" on tehty Etelä-Afrikassa, jossa T3 tuotanto päättyi 2003.jussimh kirjoitti:Millä moottoreilla tölkkiä on viety sinne etelään, volkkarin 6 diesel?
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Muistan lukeneeni Samba.com:lta että Audin V6 ja V8 passaavat 5-pyttyisen SA koppaan, VR6 ei..?Vr kone vaatii myös SA-kopan (kone tulee suoraan)
Itse todettuna on havaittu VR6:n ja V5:n käyttävän samaa laatikon pulttijakoa.
Viimeksi muokannut Jukkapoika, 03.10.2012 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Tuommonen voimanlähteen luovuttaja taitas nyt jäädä ehkä järkevimmäksi vaihtoehdoksi. Tämä yksilö olisi suhteellisen edullinen ja tehoa varmasti alkuunsa ihan riittävästi ja ilmeisesti potenttiaalinen virittelyn kohde. ja ilmeisesti ei niin älyttömän hankala tuonne laittaa.
Voitte ristiä tämän foorumin hektisimmäksi projektiksi.. Mikä edellisenä iltana miellyttää niin seuraavana ei.
Moottori on mallia AEB, kaipa sen saa tuohon laatikkoon käymään...
Voitte ristiä tämän foorumin hektisimmäksi projektiksi.. Mikä edellisenä iltana miellyttää niin seuraavana ei.
Moottori on mallia AEB, kaipa sen saa tuohon laatikkoon käymään...
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Juurikin tuo AEB on hyvin sovitettavissa, vaijerilla kaasu, sopii dieselin tilalle jne. Tuo olisi omakin valintani, jos bensaan joskus pitäisi vaihtaa
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- rextherunt
- 100:s Juhlajäsen
- Viestit: 87
- Liittynyt: 19.03.2012 09:40
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Juurikin tuo AEB kävi erittäin varteenotettavana vaihtoehtona mulla mTDIn kanssa. Kävin ihmettelemässä kyseistä konetta naapurissa kun se oli irrallaan. Vaikuttais menevän kivasti konttiin. On melko matalakin ja kaasuvaijeri helpottaa asiaa. Tämän lisäksi ilmeisesti helpoiten viritettävissä. Tehot ei lopu varmasti kesken. Tämän lisäksi et tarvii alkaa laatikolle tekemään mitään ja katsastuskonttorillakin ei tule ongelmia matkailuautoviritysten kanssa.
Nappaa tästä kuvat talteen
http://public.fotki.com/loogy/18t-vanag ... nagon-ins/
ja joku puolivalmis johtosarjahahmotelmakin näyttäis olevan
http://public.fotki.com/loogy/18t-vanag ... -0001.html
http://public.fotki.com/loogy/18t-vanag ... -0002.html
Tehot ei varmasti lopu kesken.
TT sehän oli se AGU mitä myö ollaan ehtimässä
Laita tuo konttiin niin ajelen kalakukkolan pohjoispuolelta penislakelta ihmettelemään rojektia. Pari syncroo tarvii tuommosen konttiinsa Yllytän-Yllytän!
Nappaa tästä kuvat talteen
http://public.fotki.com/loogy/18t-vanag ... nagon-ins/
ja joku puolivalmis johtosarjahahmotelmakin näyttäis olevan
http://public.fotki.com/loogy/18t-vanag ... -0001.html
http://public.fotki.com/loogy/18t-vanag ... -0002.html
Tehot ei varmasti lopu kesken.
TT sehän oli se AGU mitä myö ollaan ehtimässä
Laita tuo konttiin niin ajelen kalakukkolan pohjoispuolelta penislakelta ihmettelemään rojektia. Pari syncroo tarvii tuommosen konttiinsa Yllytän-Yllytän!
Mitään en ymmärrä vieläkään, mutta hauskaa on.
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
T4 portterin 2,5tdi koneet ja VR6 koneet käyttää ainakin samaa vaihteistoa joten siitä päättelin tuon että veera menis SA-kopalla. Voin käydä tänään tai huomenna testaamassa kyseisen asian niin saadaan siihenkin fakta tietoa. LT:n kutos dieseliä en kyllä tölkkiin laittas tai miks ei jos haluaa kutosen äänet, painon ja neloskoneen viritys potentiaalin eli fiksumpaa laittaa 1,9tdi tai muu vastaava josta pystyy ottaa +300hp oikeilla osilla minkä jo luulen riittävän monelle
ps.Jos tolle AEB koneelle ei löydy käyttöä niin voisin lunastaa sen....
ps.Jos tolle AEB koneelle ei löydy käyttöä niin voisin lunastaa sen....
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Toivottavasti sille jotain käyttöä keksin juuri varmistelin että perjantaina pitäisi padan olla pihassa. Tai itseasiassa koko Passatti missä tuo on.Eicca_ kirjoitti:ps.Jos tolle AEB koneelle ei löydy käyttöä niin voisin lunastaa sen....
Kertokeepas miten saan photoshopilla pienennettyä kuvia postikortti kokoon kun niitä tänne varmaan jossain vaiheessa latailen (jos tämä rojekti tästä etenee... nimimerkillä kohta 20 vuotta kesken ollut MK1 Esco projektin omistaja.. ) Osaan kyllä kilotavuja pienentää mutta en kuvan kokoa näytöllä.
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Asennuskaverikin ihmettelee että ompas laiskan näkönen pata.
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Mitenkäs kun tuo AEB laitetaan tuohon tölkin laatikkoon kiinni niin kasataanko se ihan normaalisti sen AEB: vauhtipyörällä, kytkinlevyllä ja paineasetelmalla.? Eilen repäisin vanhan motin pois ja pitää tänään se pestä ja ihmetellä enempi. Ja vähän hitsattavaakin löytyi konehuoneen oikealta sivustalta. Eli pientä puunaamista konehuoneessa ennen kuin alkaa sitten uuttaa konetta sinne laittamaan. tilaa näyttäisi olevan kyllä riittävästi.
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
AEB:n vauhtipyörä ei ole itselle niin tuttu, mutta ilmeisesti on ollu kaksoismassaa ja kiinteää siinäkin. Jos sieltä löytyisi kiinteä 228mm kytkimellä, niin varmaan sitä voisi käyttää. Mutta tuolla AAZ&TDI keskusteluissa on 228mm kytkinasiaa tarkemmin vatvottu, mutta vaihtoehdot on
- TDI vauhtipyörä+asetelma+kytkinlevy ja vaihtaa laatikkoon oikealla spoorilla olevan kytkinakselin ja käyttää TDI starttia adapterin kanssa
- TDI vauhtipyörästä sorvataan turha "kaulus" pois, voi käyttää dieseltölkin starttia, 228mm asetelma ja 2.1WBX:n kytkinlevy jolloin spoorit on samat laatikkoon
- TDI vauhtipyörä+asetelma+kytkinlevy ja vaihtaa laatikkoon oikealla spoorilla olevan kytkinakselin ja käyttää TDI starttia adapterin kanssa
- TDI vauhtipyörästä sorvataan turha "kaulus" pois, voi käyttää dieseltölkin starttia, 228mm asetelma ja 2.1WBX:n kytkinlevy jolloin spoorit on samat laatikkoon
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Kertokeepas miten saan photoshopilla pienennettyä kuvia postikortti kokoon kun niitä tänne varmaan jossain vaiheessa latailen (jos tämä rojekti tästä etenee... nimimerkillä kohta 20 vuotta kesken ollut MK1 Esco projektin omistaja.. ) Osaan kyllä kilotavuja pienentää mutta en kuvan kokoa näytöllä.
kuukleta sellainen kuin pixresizer, ite käytän sitä aina kun tarvii muokata kuvan kokoja, tosi helppo käyttää.