Pelimannin T3 Syncro 1.6TD

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
SORhe
Vasta alkaja
Viestit: 4
Liittynyt: 04.10.2023 13:26

Pelimannin T3 Syncro 1.6TD

Viesti Kirjoittaja SORhe »

Alotetaan tänne tää vesihomma ettei kostu tuo ilmajäähy puoli :D

Ilmapuolesta kiinnostuneille:
https://volkkaripalsta.com/keskustelu/t ... nin-rojut/

Oon aina vähä katellu irvistellen näitä laatikoita, ehkä edelleen tiettyä lookkia näissä.. mutta.
Kuitenki kaveri pelasti tämmösen kapineen jostain ja oli pakko pelastaa se sitte sieltä ku kohtuullista korvausta vastaan sai alkaa omistajaksi.
Joku tässä kutsui.. väri, syncro, paku jne.

Ei hirveän mätä laitos, kone ei käynyt mutta dokumenttien perusteella vois olla jotain hyvääki. Viimeinen kerta ku tää on käynyt konttorilla tais olla 2008.
Huoltokirjasta löyty mainintaa että jotain kymmeniä tuhansia sitte on uusittu turboa, sitä ja tätä ja ilmeisesti moottori vaihdettu.
Koitin jumpata käymään ulkosalla tätä enneku sai omaan talliin, ensimmäisten yritysten pelkästä vaaleasta savutuksesta päästiin jo "hyrähdykseen", kunnes päätin alkaa tarkastaa pumpun ajoitusta ja säädinki sen, unohdin sitte tapin pumpun pyörään paikalleen ja pyöräytin starttia.
20231010_170018.jpg
20231010_170018.jpg (1.61 MiB) Katsottu 1626 kertaa
20231010_170710.jpg
20231010_170710.jpg (1.49 MiB) Katsottu 1626 kertaa
T3 Syncro -90 ja Ilmajäähyjä
SORhe
Vasta alkaja
Viestit: 4
Liittynyt: 04.10.2023 13:26

Re: Pelimannin T3 Syncro 1.6TD

Viesti Kirjoittaja SORhe »

No pahimpaa peläten otin kannen pöydälle mikä osoittautuiki aika hyväksi, ei halkeamia jne. Jotain remppaa aikaisemminkin on joskus tehty ku pari venttiiliä ei kuulu joukkoon.
Löytyi kaattiskuormaan menossa olevaa kansi romua josta sai kaiveltua parempi kuntoisia osia.
Tässä vaiheessa huomiona ettei tämän koneen tulee todennäköisesti korvaamaan AAZ joka tuli auton mukana... tai joku muu, eli tän JX:n hifistelyyn ei alettu.

Romuista löytyi siistimpi nokka ja laakeripukkien yläpuolet, täysin pettämättömällä perstuntumalla kaivelin sellaiset osat jotka ei ahdistanu nokan pyörimistä ja olleet urille kuluneet. Venttiilit tuli hiottua ja pari vaihdettua, tiivisteet uusittua yläpäähän.
Suuttimet käytin levällään kaksi neljästä oli todella jumissa ja yksi tosi nahkea liikkumaan.
Syöttöpumpulle joutuu antamaan vielä hellyyttä ennen uusia savutus yrityksiä mutta ehkä tässä nyt on paremmat lähtökohdat että sen saisi tulille.
Liitteet
20231004_213158.jpg
20231004_213158.jpg (1.56 MiB) Katsottu 1625 kertaa
20231002_215403.jpg
20231002_215403.jpg (2.48 MiB) Katsottu 1625 kertaa
20230906_202952.jpg
20230906_202952.jpg (2.09 MiB) Katsottu 1625 kertaa
T3 Syncro -90 ja Ilmajäähyjä
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Pelimannin T3 Syncro 1.6TD

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Oiva valinta! Tervetuloa kantikkaampien autojen pariin!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
SORhe
Vasta alkaja
Viestit: 4
Liittynyt: 04.10.2023 13:26

Re: Pelimannin T3 Syncro 1.6TD

Viesti Kirjoittaja SORhe »

20231205_150453[1].jpg
20231205_150453[1].jpg (932.41 KiB) Katsottu 1330 kertaa
Päivitellään tännekkin jotain.
Oon yrittäny saada tämän käynti ja liikuttelu kuntoon, vaan vastustaapi... kävi se omin voimin jo tallin ulkopuolella.
Kytkin pelaa uusilla osilla hienosti, kovasin kupariputkella etupään banjomuoviputkihässäkän joka ampui irti banjosta jumineen työsylinterin johdosta.

Toinen pumppu oli ihan jossai ranuköhnässä ja monesta paikkaa jumissa jne, pistin romulaatikkoon.
Siistimpi pumppu ei vuoda enään uusilla tiivisteillä, mutta ilmaa tahtoo olla edelleen linjoissa ja pumpulla eikä ota poistuakseen, en tiedä imeekö ilmaa vielä kuitenkin jostain..
Kaasu on todella progressiivinen eikä lineaarinen niinkuin pitäisi.
Tyhjäkäynnin löytää kaasulla tai ruuvilla, mutta polkimeen kun koskee niin kierrokset nousee korvakuulolla ehkä 2000rpm eikä laske enään, nousee kyllä polkimella ja palaa tuohon 2krpm.
Kokeiltu myös syöttöruuvia, ei vaikutusta asiaan onko ruuvi sinettiä vasten(joka on tallella) vai enemmän auki. Auki asennossa vaan katoaa kaikki syötöt eikä ole tyhjäkäyntiäkään enää.
Käynnistyäkseen kunnolla joutuu polkimen painamaan pohjaan, käsittääkseni näissä pitäisi olla täyskaasu päällä käynistyksen yhteydessä pumpun puolesta ja kun kiekat nousee niin laskee säädetylle tyhjäkäynnille, tuo polkimen tarve viittaisi johonki mekaaniseen ongelmaan pumpussa?
Tyhjäkäynnin kohdan kun löytää niin käy ihan ok, pitäisi löytää aikaa kunnolla tutkia vaan ei hirveästi motivoi pakkasessa rassata.
Varmaan kokeilen kolmatta pumppua vielä ja sitte alan jo luovuttamaan hetkeksi ja kaivan hitsauskonetta esille vaihtelun vuoksi :D
T3 Syncro -90 ja Ilmajäähyjä
SORhe
Vasta alkaja
Viestit: 4
Liittynyt: 04.10.2023 13:26

Re: Pelimannin T3 Syncro 1.6TD

Viesti Kirjoittaja SORhe »

Kävin taas tallissa tuuskaileen.
Valmistelin hitsailu hommia ja aattelin hetken rälläköinin jälkee purkaa sisustan ettei pala koko höskä.
Ei onneksi mitään älyttömiä ylläreitä, pellin läpi vedeltyjen ruuvien ympärystät ruostuneet. Vähän homeista vaneria ja villaa seinät täynnä.
Monen kympin eestä ihan hyvää lattarautaaki oli piilotettu lattian alle.
Paruzzille lähti peltitilaus niin saa kuvatut paikat hitsailtua niin on isoimmat tehty, sitte muutamia pienempiä ruuvireikien jne paikkailuja.
20231218_105335.jpg
20231218_105335.jpg (846.83 KiB) Katsottu 1229 kertaa
20231218_105422.jpg
20231218_105422.jpg (624.44 KiB) Katsottu 1229 kertaa
20231218_105502.jpg
20231218_105502.jpg (622.85 KiB) Katsottu 1229 kertaa
T3 Syncro -90 ja Ilmajäähyjä
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pelimannin T3 Syncro 1.6TD

Viesti Kirjoittaja Osku »

Onhan siinä korroosiopeikko vähän nakertanu. Tsemppiä.
Vastaa Viestiin