Erään T3 syncron tarina

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
RustLighter
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.08.2022 17:16
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja RustLighter »

Noh nyt on saatu tölsä vihdoin kotia, eihän sitä tullu kyseltyäkään kuin viimeset 6vuotta joka kesä et joko myyt :D, auto alunperin ollut enollani 25vuotta, ja on toinen omistaja, seisonut vuodesta 2016, nyt sitten herkeni myymään kun ei enää innostanut laittaa ajoon. Tämä samainen kampe oli mulla työautona aikanaan 15vuotta sitten 2vuotta, ja ihastuin.

Kuva

Kyseessä siis vuoden 1988 caravelle syncro, takalukko löytyy, kone porsinut (1.9td AAZ), ja paljon muita pikkujuttuja pitäs laittaa. Leiman ei pitäisi vaatia kuin ehjä mosa. Uusi mosa haettu foorumilaiselta(kiitos!), ja kohta alkas remppa, eli vaihtuu aazista aaziin :P pitää vaan kaikki tietyt osat entisestä mosasta siirtää tähän. Alunperin ollut 8? paikkainen taksi 90luvulla, nykyään läpiauki verovapaa 3paikkanen paku.

Ihan aluksi koko auto on pestävä ulkoa ja sisältä, roskat pois ja painepesu sekä ulkoa että sisältä.

Listaa mitä mielessä laittaa:
-vinssi
-tehdä itse "karjapuskuri"/valorauta
-katolle led paneeli, ja valorautaan 2x9"
-työvalot
-sisävalaistus
-talmun keltaset "päivävalot"
-sumarit
-etulukko
-decoupler
-korotus
-16" mutapyörät
-kopin vaimennus/lämpöeristys
-vesijärjestelmän tarkistus/ja tai vaihto (syyläri, vesiputket, vesipumppu, termari, sisäkenno,flekti)
-välijäähy
-öljynjäähdytin termarilla
-lisämittarit ainakin ahtopaine,vedenlämpö.öljynpaine,öljynlämpö,kiekkari,jännite
-Musajärjestelmä
-lälläri
-kirkkaat etuvilkut ja takavalot
-auton maalaus

Tässäpä noita näin aluksi.

sitten muutamia asioita mitä pitää korjata:
-sisäpuhallin on kokoajan täysillä ja nappia ei ole, edes enoni ei muista mitä sille kävi :D, en löydä edes katkasijalle meneviä johtoja, saati numiskaa
eli pitää ostaa tuo nuppi ja vissiin ite tehä siihen piuhotus

-onko näissä automaattihehku alunperin?(nyt viritys on niin että kojelaudassa on numiska hehkulle samalla puolella kun virtalukko, jos ei ole/saa automaatiksi, niin nappi pitää vaihtaa toisellepuolen rattia)

-kojelaudassa olevat mittarit on asennettu niin ettei niitä ajaessa näe, pitää asentaa paremmin näkyviin, sekä paikata turhat reijät kojelaudasta

-ratin viiksien muoveista puuttuu alempi se keskimuovi missä on perslämppärin säädin, pitäs saada se alempi tai molemmat.

-apparille/appareille perslämmitetyt penkit(jos mahdollista), emäntä tykkää :mrgreen:

-akku uusissa, mietin että vedän sisätilaan kerralla isomman 100+A akun, kun ei tuonne vakiopaikalle sovi ku joku 70A tyyliin

-vakio 90ah laturi vaihtoon 120+A(120A latureita monia hyllyssä, jos sais kasattua käypäsen)

-kiekkari uupuu, on kellollinen mittaristo, onko dieseleissä ollut kiekkarillista mittaristoa? Jos on niin sellanen hakusessa(se kello ei pie aikaa muutenkaan :D )

Tässä näin aluksi, ps laittaisin kuvia jos löytäsin ilmaisen sivun minne tallentaa, ja ottaa linkin. Photobucket nykyään näkyy maksullinen olevan. Yhden kuvan laitoin facebookista.
Viimeksi muokannut RustLighter, 25.09.2022 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vw carawelle t3 syncro 1.9td -88
Mazda MX-6 2.5 24v V6 -92
Honda Cb750-F -84
Yamaha DT125LC mk3 -87

https://www.youtube.com/RustLighter
Avatar
RustLighter
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.08.2022 17:16
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja RustLighter »

Siinäpä muutamia kuvia lähtökohteesta.
Liitteet
IMG_20220904_153257.jpg
IMG_20220904_153257.jpg (2.45 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220920_142048.jpg
IMG_20220920_142048.jpg (2.67 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220920_142039.jpg
IMG_20220920_142039.jpg (2.92 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220920_142028.jpg
IMG_20220920_142028.jpg (2.41 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220920_142020.jpg
IMG_20220920_142020.jpg (2.09 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220920_142016.jpg
IMG_20220920_142016.jpg (2.42 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220920_140020.jpg
IMG_20220920_140020.jpg (2.28 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220920_140005.jpg
IMG_20220920_140005.jpg (1.67 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220920_140002.jpg
IMG_20220920_140002.jpg (1.9 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220920_135958.jpg
IMG_20220920_135958.jpg (2.06 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220920_135953.jpg
IMG_20220920_135953.jpg (1.77 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220920_135948.jpg
IMG_20220920_135948.jpg (1.75 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220920_135942.jpg
IMG_20220920_135942.jpg (1.87 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220917_142513.jpg
IMG_20220917_142513.jpg (2.49 MiB) Katsottu 4110 kertaa
IMG_20220917_142535.jpg
IMG_20220917_142535.jpg (3.12 MiB) Katsottu 4110 kertaa
Vw carawelle t3 syncro 1.9td -88
Mazda MX-6 2.5 24v V6 -92
Honda Cb750-F -84
Yamaha DT125LC mk3 -87

https://www.youtube.com/RustLighter
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Hyvä tarina autolla! Nämä sukukalleudet on hyvä pitää omassa perheessä ja ajossa. Kone tietenkin pieni hidaste, mutta muutenhan tuo näyttää varsin hyvältä aihiolta. Ja se konekin onnistuu varmasti
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
RustLighter
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.08.2022 17:16
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja RustLighter »

Hanttapuli kirjoitti: 25.09.2022 15:30 Hyvä tarina autolla! Nämä sukukalleudet on hyvä pitää omassa perheessä ja ajossa. Kone tietenkin pieni hidaste, mutta muutenhan tuo näyttää varsin hyvältä aihiolta. Ja se konekin onnistuu varmasti
Joo tuossa kuvissa näkyykin tuo uus kone, alle 300tkm rullattu borasta revitty aasi, mitä kaikkea kannattaa muistaa tossa vaihoksessa, moottori vaihtuu samaan niin ainaki öljypumppu ja pohja jotka on alkujaan 1.6tdstä, tiivistesarja, varmaan kampparin vaihelaatinkonpään stefa pitää vaihtaa, ööö no kai sitä oppii tehessä mitä puuttuu, ei vaan moneen otteeseen viittis tilailla rojuja :D
Vw carawelle t3 syncro 1.9td -88
Mazda MX-6 2.5 24v V6 -92
Honda Cb750-F -84
Yamaha DT125LC mk3 -87

https://www.youtube.com/RustLighter
warremies
Vasta alkaja
Viestit: 16
Liittynyt: 13.11.2016 21:55
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja warremies »

Isomman akun saat moottoritilaan menemään, kun esim. leikkaat sen alkuperäisen stopparin pois ja työnnät ison akun sinne osittain lattian alle takavalon edessä olevaan tyhjään tilaan. Pitemmän miinusjohdon tietysti tarvitset, mutta tekee sen samalla vaivalla paksumpana. Sitten rakentelet vain uuden kiinnityspannan vaikka M10..12 kierretangoista ja latasta akun yli.
Avatar
RustLighter
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.08.2022 17:16
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja RustLighter »

warremies kirjoitti: 25.09.2022 21:12 Isomman akun saat moottoritilaan menemään, kun esim. leikkaat sen alkuperäisen stopparin pois ja työnnät ison akun sinne osittain lattian alle takavalon edessä olevaan tyhjään tilaan. Pitemmän miinusjohdon tietysti tarvitset, mutta tekee sen samalla vaivalla paksumpana. Sitten rakentelet vain uuden kiinnityspannan vaikka M10..12 kierretangoista ja latasta akun yli.
Tämä kävi mielessä, mulla oli 2kopan jetassa 120ah akku tungettuna :D, mut mielessä oli öljyjäähy toisellepuolen ilmanottoon ja toisellepuolen ilmanottoon tulee välijäähy, niin sillä mietin että ottas akun pois eestä.
Vw carawelle t3 syncro 1.9td -88
Mazda MX-6 2.5 24v V6 -92
Honda Cb750-F -84
Yamaha DT125LC mk3 -87

https://www.youtube.com/RustLighter
Avatar
RustLighter
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.08.2022 17:16
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja RustLighter »

Eihän kellään sattuis olevaan sisälämppärin säätimelle kytkentäkaavioo, tai vois piirtää mulle sellasen, kun tästä on tuo nappi poistettu ja vedetty ilmeisesti suoraan virtalukolta sisäpuhallin täysille, pitää toi johdotus tehdä ite... Toinen mikä kiinnostaa on tosiaan kuten kirjotin ylhäällä että ilmeisesti jos ois oikein ymmärrän että näissä on automaattihehku alunperin, enkä pistäs pahitteeks jos sais toimimaan, onko autohehkun rele takana vai edessä, ja jos niin missä, että voin lähteä etsimään mitä on katkottu ja poistettu, notta pääsen rakentamaan uusiksi?
Vw carawelle t3 syncro 1.9td -88
Mazda MX-6 2.5 24v V6 -92
Honda Cb750-F -84
Yamaha DT125LC mk3 -87

https://www.youtube.com/RustLighter
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tuulettimen nopeus säädetään esivastuksella, joka sijaitsee tuuletinboksin sisällä.

Hehkutuksen rele on moottoritilan vasemmassa reunassa, saa omalta lämpöanturilta lämpötilatiedon ja sen perusteella ohjaa hehkutusaikaa.
Liitteet
Sähkö-T3 (23).jpg
Sähkö-T3 (23).jpg (205.66 KiB) Katsottu 4030 kertaa
Sähkö-T3 (11).jpg
Sähkö-T3 (11).jpg (169.33 KiB) Katsottu 4030 kertaa
< 15kWh/100km
Avatar
RustLighter
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.08.2022 17:16
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja RustLighter »

Kiitos, löysin onneksi tuon orkkisliittimen sittenkin kojelaudan sisästä, oli nippusiteellä vedetty piiloon ja hyppyjoholla täysille, meinasin pwm konversion tehä tuohon. Sain eilen vanhalla koneella käyntiin ja aika selvä peli on, tulee aivan törkynä savua putkesta, ja puottaa öljyä myös, vesitilasta alkaa heti työntää vettä ulos, eli kansi/pahvi on aika selvä..(huomasin että oli vesisäiliössä sininen korkki kiinni jossai ei kyllä mitään varoventtiiliä ole, eikös noissa pitäs olla? netistä myynnistä löytyy sinistä korkkia jossa ei lue painetta, ja mustaa jossa lukee 1.1bar, kumman ostan?) Noh pitää ruveta vaihtohommiin, kaikki letkut pitää takatilasta poistaa ja tilata uudet, kun on miljoonalla klemmarilla väsätty taideteos, siivoilin auton eilen sisältä, ja tutkiskelin, pari reikää pitää hitsata, painepestävä koko takatila, ja vaihtaa toinen etuvalo ja erinnäisiä polttimoita. Mites tuo viskon öljynvaihto tapahtuu ja mitä litkua se syö? samaten laatikko miten tapahtuu ja mitä syö? Onko takalukko ja laatikkoöljy samassa, vai onko lukollekkin oma öljy?

Sitten yksi kysymys vielä, kun rekkarilla hakee osia ja löytyy tietenkin vain 1.6jx(ei oo katsastettu aazille vaikka vuosikymmeniä sitten vaihettu) osat ja aazi tulee kiinni, niin onko noista miten paljon käypästä toisiinsa, kuten vesipumppu yms vai miten mie haen että saan suoraan aasiin käypäset osat?
Vw carawelle t3 syncro 1.9td -88
Mazda MX-6 2.5 24v V6 -92
Honda Cb750-F -84
Yamaha DT125LC mk3 -87

https://www.youtube.com/RustLighter
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Etsii jollain sopivan ikäisellä muulla autolla niitä AAZin osia, eli 90-luvun Audeja, Volkkareita ja Seatteja joissa olis ollut AAZia. Osa osista taitaa olla kyllä samojakin kuin JX:ssä, ja joka tapauksessahan tarvitsee ne tietyt tölkitysosat olla JX:stä.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
RustLighter
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.08.2022 17:16
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja RustLighter »

DJSigma kirjoitti: 01.10.2022 13:25 Etsii jollain sopivan ikäisellä muulla autolla niitä AAZin osia, eli 90-luvun Audeja, Volkkareita ja Seatteja joissa olis ollut AAZia. Osa osista taitaa olla kyllä samojakin kuin JX:ssä, ja joka tapauksessahan tarvitsee ne tietyt tölkitysosat olla JX:stä.
Tämä kyllä ymmärretty, täytynee tehä näin. kun vaihtuu aazista aaziin nii helppo nähä noista mitä pitää vaihtaa, tiivistesarjat onkin tilattu, ja syyläri, ja sen sellasta pikkuroipetta, mut pitää samalla vaihtaa vesipumppu tietenkin ja termariksi varmaan 80c
Vw carawelle t3 syncro 1.9td -88
Mazda MX-6 2.5 24v V6 -92
Honda Cb750-F -84
Yamaha DT125LC mk3 -87

https://www.youtube.com/RustLighter
Avatar
RustLighter
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.08.2022 17:16
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja RustLighter »

Eipä tässä oo paljoo kerenny tölsää laittelee(6päivänen työviikko), mut sain nyt ainaki siivottua sen järettömän siivon mikä tuolla kontinpuolella oli, seuraavaks pitäs painepesurilla ja liuottimella pestä koko sisätilat, ja ehkä mahdollisesti maalata jossainvälissä. lattialla menee eteen 3piuhaa joissa 2piuhaa per piuha, saas nähä mitä noista tekee mitäkin kun rupeaa tutkimaan tarkemmin :D
Liitteet
IMG_20220930_151234.jpg
IMG_20220930_151234.jpg (2.3 MiB) Katsottu 3743 kertaa
Vw carawelle t3 syncro 1.9td -88
Mazda MX-6 2.5 24v V6 -92
Honda Cb750-F -84
Yamaha DT125LC mk3 -87

https://www.youtube.com/RustLighter
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Noille taaempien sivupahvien kaiuttimille varmaan pari paria menossa, liekö ollut kolmannen takana vielä subbari kontissa? :D
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
RustLighter
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.08.2022 17:16
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja RustLighter »

DJSigma kirjoitti: 05.10.2022 13:25 Noille taaempien sivupahvien kaiuttimille varmaan pari paria menossa, liekö ollut kolmannen takana vielä subbari kontissa? :D
Toi kasettisoitin ollu ainaki sen 25vuotta ja etukajarit pelkästään käytössä. kojelaudan alle nuo menee, mitä vilasin ja 1pari tulee suoraan akusta :D
Vw carawelle t3 syncro 1.9td -88
Mazda MX-6 2.5 24v V6 -92
Honda Cb750-F -84
Yamaha DT125LC mk3 -87

https://www.youtube.com/RustLighter
Avatar
RustLighter
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.08.2022 17:16
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja RustLighter »

Joku vois selventää miten näissä toimii tuo automaattihehku? onko rele takana vai edessä? Tähän kun on ympätty tuo nappihehku..
Hehkun valo syttyy nappia painaessa. Toimii noinkin mut ei haittais vaikka toimis niinkun alunperinkin on toiminut.
Vw carawelle t3 syncro 1.9td -88
Mazda MX-6 2.5 24v V6 -92
Honda Cb750-F -84
Yamaha DT125LC mk3 -87

https://www.youtube.com/RustLighter
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja Osku »

Takana konehuoneen vasen etunurkka löytyy sähköboxi jossa hehkun releet ja sulakkeet. Hehkun sensori on kannen vesiletkulöhdössä joka on boxin alapuolella.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Olisiko nappi kytketty ohjaamaan relettä?
Avatar
RustLighter
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 15.08.2022 17:16
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja RustLighter »

AT5nok kirjoitti: 24.10.2022 18:11 Olisiko nappi kytketty ohjaamaan relettä?
paljon mahollista kun hehkun valo syttyy napista, avasin eilen ton taka releaskin, ja voi jeesus kun joka ikisessä johdossa on rosvoliitin ja johto mikä menee ties minne... On tämän kanssa tekeminen.. :evil:
Vw carawelle t3 syncro 1.9td -88
Mazda MX-6 2.5 24v V6 -92
Honda Cb750-F -84
Yamaha DT125LC mk3 -87

https://www.youtube.com/RustLighter
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Siinä on selvittämistä sitten hetkeksi aikaa
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Erään T3 syncron tarina

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kaikki vieras johto pois vaan ja sitten rupe tutkii sähkökaavion kanssa.
Voi olla että vika on pieni ja korjaus iso.
Vastaa Viestiin