Sivu 1/1

Projekti "Mökö" - VW LT 40 4X4 vm. -92

Lähetetty: 11.10.2021 20:33
Kirjoittaja berliini
Jos hyvin käy ja tähdet osuvat kohdalleen, kotiin saapuu alkutalvesta pitkään käyttämättä ollut VW LT 40 4x4 vm -92 "Mökö". Ajoneuvo ei ole tällä hetkellä rekisterissä. Ajoneuvoluokka on N2. Mököstä on tarkoitus rakennella retkeilyauto vaihtamatta ajoneuvoluokkaa.

Tuumailin seuraavaa vaiheistusta:
- ajoneuvo rekisteriin ja vakuutukset kuntoon
- vanteiden kunnostuttaminen, uusien renkaiden hankinta ja asentaminen paikoilleen
- Mökön liikuttelua suljetulla alueella, jotta Mökö vetreytyy, erityisesti jarrut ja tiivisteet
- katsastusajan varaaminen jostain päin Suomea
- riittävän pitkä ajo katsastuskonttorille, jotta vetreytyminen jatkuu
- katsastuttaminen (tod. näk. tuloksena on hylätty)
- Mökön ajo ennaltasovitulle pajalle korjauksia varten

Arvion mukaan Mököön tullaan tarvitsemaan seuraavia huoltoja ja korjauksia. Katsastuksen löydöksien mukaan muutakin saattaa tulla esille.

Renkaat, vanteet, jarrut
● jarrujen huolto

Kori
● takaoven ja takapuskurin oikaisu kolarikorjauksena

Moottori
● suodattimien vaihto
○ polttoaine
○ öljy
○ ilmansuodatin
○ sisäilmansuodatin

● hihnojen vaihto
○ tuuletin
○ jakohihna

● Öljynvaihto
○ moottoriöljy

● jäähdytysnesteen vaihto

Voimalinja
● vaihteiston öljynvaihto
● tasauspyörästön öljynvaihto
○ etu- ja takapyörästö
● tasauspyörästön lukkojen huolto
○ alipaineletkussa on mahdollisesti vuoto tai tapin mekanismi on ruosteessa (?)

Ilmastointi, lämmitys
● Eberspacher:in kojeen ja käyttölaitteen huolto
○ nestekiertolämmityksen huolto
● ilmantuulettimen korjaus

Hallintalaitteet
● nopeusmittarin korjaus
○ vaijeri tai alapään ratas (?)

Ylläolevan korjauslistan osalle saatan hyvinkin tarvita ulkopuolista apua. Olisiko ajatuksia tai suosituksia pajoista, joita tällainen projektityö saattaisi kiinnostaa? Jos maantieteellisenä rajauksena pitäisi Vaasa-Kuopio - linjan eteläpuolista aluetta, niin päästäisiin suunnittelussa liikkeelle.

Korin pinnan, ikkunoiden ja sähköjärjestelmän kunnostus sekä varsinainen sisustustyö on tarkoitus tehdä ajan kanssa itse.

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Lähetetty: 11.10.2021 21:30
Kirjoittaja Neanterdaali
Tervetuloa joukkoon!

Pajaa ei valitettavasti ole vinkata mutta laita vaan tänne lisää kuvaa ja kertomusta, itseni poislukien :D tältä foorumilta löytyy valtavasti tietotaitoa!
Meillä on "Werner" 4x4 Lt ja näitä nelivetojahan on tehty kaikkiaan 1250 kpl.

Täältä olen osia löytänyt
https://www.volkswagen-classic-parts.co ... _de/nav/lt

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Lähetetty: 12.10.2021 07:23
Kirjoittaja berliini
Kiitos tervetuloatoivotuksestasi.

Onko tuo kaunokainen ilmavoimien vanha laskinajoneuvo? Se näyttää olevan varsin mainiossa kunnossa!

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Lähetetty: 12.10.2021 16:18
Kirjoittaja Ande
Lievää kateutta täällä suunassa... Onnea projektista!! 8-)

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Lähetetty: 12.10.2021 17:09
Kirjoittaja Neanterdaali
Moi! On ihan hyvässä kunnossa, nyt tuli tänä kesänä 27 000 km täyteen. Moske 87 (maalinosoituskeskus) on ilmeisesti virallinen nimi. Itselle armeija ajoilta oli Protot tutumpia, pioneerina kun olin.

Tämä on ollut meillä nyt neljä vuotta, löytyi tämän harrastuksen kautta tulleen hyvän ystävän vahvan vinkin perusteella.

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Lähetetty: 12.10.2021 20:45
Kirjoittaja AT5nok
Werner on HELITR ex kalustoa

Berliinille terVWetuloa foorumille!

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Lähetetty: 27.11.2021 21:18
Kirjoittaja berliini
Nyt näyttää vahvasti siltä, että Mökö on tulossa meille kotiin. Jännittää ja hymyilyttää. Kävin tänään heittelemässä siitä irtoroskat jätesäkkiin; autoa on pidetty romuvarastona.... Latailin akkua ja sain hämmästyksekseni Mökön tullille. Kirjoittelin Facebookin puolelle samat kysymykset, mutta täällä taitaa olla vielä enemmän tietäjiä ja velhoja paikalla. Siis kertaan:

Mökö on seisonut käyttämättä kolmisen vuotta. Akku on uusittu pari vuotta sitten. Sen jälkeen akku on ollut ulkona seisoneessa autossa käyttämättä. Seisonnan aikana akkua on latailtu ehkä kerran tai pari.
Yritin käynnistystä, mutta aluksi akku ei jaksanut edes yrittää. Tämän jälkeen latasin akkua puolisen päivää ja sainkin moottorin käyntiin varsin kivuttomasti. Kone jaksoi käydä kauniisti tyhjäkäynnillä tunnin verran. Latausvalo ei tainnut sammua kertaakaan tyhjäkäynnin aikana. Tunnin jälkeen kone sammui. Latailin taas akkua tunnin verran ja sain vehkeen käyntiin, jos kohta se sammui nopeasti uudestaan.
Akku ottanee latausta vastaan, koska akkulaturilla sain akun heräämään. Tuumailen, jotta laturi ei taida toimia oikein.

Kysymyksiä:
- Riittääkö tyhjäkäynti akun lataamiseen
- Mistä tiedän, toimiiko laturi?

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Lähetetty: 27.11.2021 21:44
Kirjoittaja dmn
Joskus laturin jännitteensäädin herää vasta kun kierroksia on tarpeeksi koneessa, tällöin latausvalo sammuu ja laturin alkaa ladata. Akusta mitattuna jännite pitäisi silloin olla n 14v, kun taas ilman laturia 12v tai alle.

Jos latausvalo palaa, niin laturi ei lataa. Ensimmäisenä latausäädin/hiilipaketti vaihtoon.

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Lähetetty: 27.11.2021 22:38
Kirjoittaja berliini
Seuraava kokeilu siis on:
- akkulaturilla henkeä akulle
- napajännitteen mittaus (p.o ## V)
- käynnistys
- napajännitteen mittaus (p.o. 12 V)
- kierroksien nosto, jotta latausvalo sammuu
- napajännitteen mittaus (p.o. 14 V)

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Lähetetty: 30.11.2021 20:51
Kirjoittaja berliini
Nyt se on tapahtunut. Mökö on tullut meille kotiin.

Mökö on nyt rekisteröity nimiini, vakuutettu ja otettu takaisin liikenteeseen. Määräaikaiskatsastus on tekemättä. Ennen sitä täytyy jotain vielä tehdä...
- vanteet on soodapuhallettu ja maalattu. Ne odottavat uusia sisä- ja ulkorenkaita sekä allelaittoa
. laturin ja akun kanssa on pientä ongelmaa. Ostan uuden akun ja katson, lähteekö laturi toimimaan sen kanssa

Katsastuksen jälkeen Mökö lähtee pajalle laitettavaksi. Kiitos jo etukäteen tekijälle, tiedät, kuka olet.

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Lähetetty: 03.12.2021 17:22
Kirjoittaja berliini
Kykin Schuko-CEE adapterilla 230 VAC jännitteensyötön sähköliityntätilassa.

Kytkin S1 toimii, josta laitoin valitsimen 1-vaihesyötölle. Jännitemittari osoitti oikein 230 V. Varokkeilla F5 ja F8 sain varastointilämmittimet sekä höyrystinpuhaltimen (l. jäähdyttimen) toimimaan. Hienoa, jippii.

Mutta kytkiessäni 230 VAC 220VAC/24VDC- muuntajalle harmillisesti 24V suojajännitepuoli ei kuitenkaan herännyt eloon. Järjestämän pääkytkin S2 toimii, mutta järjestelmän kiinteä jännitemittari ei herää eloon. Jossain on joku ongelma. Pitänee etsiä muuntaja esille ja tarkastella sitä.

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Lähetetty: 08.12.2021 20:03
Kirjoittaja berliini
Mökössä on erinomaisen laadukas sähköpääkeskus, jonka olen saanut toimimaan pl. 24V suojajänniteosa. Tämä johtunee siitä, että Mököstä puuttuu 24V akku sekä 230 VAC/24 VDC- muuntaja.

Re: Projekti "Mökö" - VW LT 40 4X4 vm. -92

Lähetetty: 16.12.2021 11:20
Kirjoittaja Kurre
Mitä tolla "Kronen" ristikytkentärimalla kytketään?

-Utelias

Re: Projekti "Mökö" - VW LT 40 4X4 vm. -92

Lähetetty: 09.06.2022 11:09
Kirjoittaja karhunen
Tosi siistin näköinen "taistelutila", tuossahan on aihiota vaikka minkälaiseen camper-ratkaisuun.