Projekti "Mökö" - VW LT 40 4X4 vm. -92
Lähetetty: 11.10.2021 20:33
Jos hyvin käy ja tähdet osuvat kohdalleen, kotiin saapuu alkutalvesta pitkään käyttämättä ollut VW LT 40 4x4 vm -92 "Mökö". Ajoneuvo ei ole tällä hetkellä rekisterissä. Ajoneuvoluokka on N2. Mököstä on tarkoitus rakennella retkeilyauto vaihtamatta ajoneuvoluokkaa.
Tuumailin seuraavaa vaiheistusta:
- ajoneuvo rekisteriin ja vakuutukset kuntoon
- vanteiden kunnostuttaminen, uusien renkaiden hankinta ja asentaminen paikoilleen
- Mökön liikuttelua suljetulla alueella, jotta Mökö vetreytyy, erityisesti jarrut ja tiivisteet
- katsastusajan varaaminen jostain päin Suomea
- riittävän pitkä ajo katsastuskonttorille, jotta vetreytyminen jatkuu
- katsastuttaminen (tod. näk. tuloksena on hylätty)
- Mökön ajo ennaltasovitulle pajalle korjauksia varten
Arvion mukaan Mököön tullaan tarvitsemaan seuraavia huoltoja ja korjauksia. Katsastuksen löydöksien mukaan muutakin saattaa tulla esille.
Renkaat, vanteet, jarrut
● jarrujen huolto
Kori
● takaoven ja takapuskurin oikaisu kolarikorjauksena
Moottori
● suodattimien vaihto
○ polttoaine
○ öljy
○ ilmansuodatin
○ sisäilmansuodatin
● hihnojen vaihto
○ tuuletin
○ jakohihna
● Öljynvaihto
○ moottoriöljy
● jäähdytysnesteen vaihto
Voimalinja
● vaihteiston öljynvaihto
● tasauspyörästön öljynvaihto
○ etu- ja takapyörästö
● tasauspyörästön lukkojen huolto
○ alipaineletkussa on mahdollisesti vuoto tai tapin mekanismi on ruosteessa (?)
Ilmastointi, lämmitys
● Eberspacher:in kojeen ja käyttölaitteen huolto
○ nestekiertolämmityksen huolto
● ilmantuulettimen korjaus
Hallintalaitteet
● nopeusmittarin korjaus
○ vaijeri tai alapään ratas (?)
Ylläolevan korjauslistan osalle saatan hyvinkin tarvita ulkopuolista apua. Olisiko ajatuksia tai suosituksia pajoista, joita tällainen projektityö saattaisi kiinnostaa? Jos maantieteellisenä rajauksena pitäisi Vaasa-Kuopio - linjan eteläpuolista aluetta, niin päästäisiin suunnittelussa liikkeelle.
Korin pinnan, ikkunoiden ja sähköjärjestelmän kunnostus sekä varsinainen sisustustyö on tarkoitus tehdä ajan kanssa itse.
Tuumailin seuraavaa vaiheistusta:
- ajoneuvo rekisteriin ja vakuutukset kuntoon
- vanteiden kunnostuttaminen, uusien renkaiden hankinta ja asentaminen paikoilleen
- Mökön liikuttelua suljetulla alueella, jotta Mökö vetreytyy, erityisesti jarrut ja tiivisteet
- katsastusajan varaaminen jostain päin Suomea
- riittävän pitkä ajo katsastuskonttorille, jotta vetreytyminen jatkuu
- katsastuttaminen (tod. näk. tuloksena on hylätty)
- Mökön ajo ennaltasovitulle pajalle korjauksia varten
Arvion mukaan Mököön tullaan tarvitsemaan seuraavia huoltoja ja korjauksia. Katsastuksen löydöksien mukaan muutakin saattaa tulla esille.
Renkaat, vanteet, jarrut
● jarrujen huolto
Kori
● takaoven ja takapuskurin oikaisu kolarikorjauksena
Moottori
● suodattimien vaihto
○ polttoaine
○ öljy
○ ilmansuodatin
○ sisäilmansuodatin
● hihnojen vaihto
○ tuuletin
○ jakohihna
● Öljynvaihto
○ moottoriöljy
● jäähdytysnesteen vaihto
Voimalinja
● vaihteiston öljynvaihto
● tasauspyörästön öljynvaihto
○ etu- ja takapyörästö
● tasauspyörästön lukkojen huolto
○ alipaineletkussa on mahdollisesti vuoto tai tapin mekanismi on ruosteessa (?)
Ilmastointi, lämmitys
● Eberspacher:in kojeen ja käyttölaitteen huolto
○ nestekiertolämmityksen huolto
● ilmantuulettimen korjaus
Hallintalaitteet
● nopeusmittarin korjaus
○ vaijeri tai alapään ratas (?)
Ylläolevan korjauslistan osalle saatan hyvinkin tarvita ulkopuolista apua. Olisiko ajatuksia tai suosituksia pajoista, joita tällainen projektityö saattaisi kiinnostaa? Jos maantieteellisenä rajauksena pitäisi Vaasa-Kuopio - linjan eteläpuolista aluetta, niin päästäisiin suunnittelussa liikkeelle.
Korin pinnan, ikkunoiden ja sähköjärjestelmän kunnostus sekä varsinainen sisustustyö on tarkoitus tehdä ajan kanssa itse.