Projekti "Mökö" - VW LT 40 4X4 vm. -92

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
berliini
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 23.09.2021 20:55

Projekti "Mökö" - VW LT 40 4X4 vm. -92

Viesti Kirjoittaja berliini »

Jos hyvin käy ja tähdet osuvat kohdalleen, kotiin saapuu alkutalvesta pitkään käyttämättä ollut VW LT 40 4x4 vm -92 "Mökö". Ajoneuvo ei ole tällä hetkellä rekisterissä. Ajoneuvoluokka on N2. Mököstä on tarkoitus rakennella retkeilyauto vaihtamatta ajoneuvoluokkaa.

Tuumailin seuraavaa vaiheistusta:
- ajoneuvo rekisteriin ja vakuutukset kuntoon
- vanteiden kunnostuttaminen, uusien renkaiden hankinta ja asentaminen paikoilleen
- Mökön liikuttelua suljetulla alueella, jotta Mökö vetreytyy, erityisesti jarrut ja tiivisteet
- katsastusajan varaaminen jostain päin Suomea
- riittävän pitkä ajo katsastuskonttorille, jotta vetreytyminen jatkuu
- katsastuttaminen (tod. näk. tuloksena on hylätty)
- Mökön ajo ennaltasovitulle pajalle korjauksia varten

Arvion mukaan Mököön tullaan tarvitsemaan seuraavia huoltoja ja korjauksia. Katsastuksen löydöksien mukaan muutakin saattaa tulla esille.

Renkaat, vanteet, jarrut
● jarrujen huolto

Kori
● takaoven ja takapuskurin oikaisu kolarikorjauksena

Moottori
● suodattimien vaihto
○ polttoaine
○ öljy
○ ilmansuodatin
○ sisäilmansuodatin

● hihnojen vaihto
○ tuuletin
○ jakohihna

● Öljynvaihto
○ moottoriöljy

● jäähdytysnesteen vaihto

Voimalinja
● vaihteiston öljynvaihto
● tasauspyörästön öljynvaihto
○ etu- ja takapyörästö
● tasauspyörästön lukkojen huolto
○ alipaineletkussa on mahdollisesti vuoto tai tapin mekanismi on ruosteessa (?)

Ilmastointi, lämmitys
● Eberspacher:in kojeen ja käyttölaitteen huolto
○ nestekiertolämmityksen huolto
● ilmantuulettimen korjaus

Hallintalaitteet
● nopeusmittarin korjaus
○ vaijeri tai alapään ratas (?)

Ylläolevan korjauslistan osalle saatan hyvinkin tarvita ulkopuolista apua. Olisiko ajatuksia tai suosituksia pajoista, joita tällainen projektityö saattaisi kiinnostaa? Jos maantieteellisenä rajauksena pitäisi Vaasa-Kuopio - linjan eteläpuolista aluetta, niin päästäisiin suunnittelussa liikkeelle.

Korin pinnan, ikkunoiden ja sähköjärjestelmän kunnostus sekä varsinainen sisustustyö on tarkoitus tehdä ajan kanssa itse.
Viimeksi muokannut berliini, 08.12.2021 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Tervetuloa joukkoon!

Pajaa ei valitettavasti ole vinkata mutta laita vaan tänne lisää kuvaa ja kertomusta, itseni poislukien :D tältä foorumilta löytyy valtavasti tietotaitoa!
Meillä on "Werner" 4x4 Lt ja näitä nelivetojahan on tehty kaikkiaan 1250 kpl.

Täältä olen osia löytänyt
https://www.volkswagen-classic-parts.co ... _de/nav/lt
Liitteet
20200522_222521.jpg
20200522_222521.jpg (1.99 MiB) Katsottu 4745 kertaa
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
berliini
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 23.09.2021 20:55

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Viesti Kirjoittaja berliini »

Kiitos tervetuloatoivotuksestasi.

Onko tuo kaunokainen ilmavoimien vanha laskinajoneuvo? Se näyttää olevan varsin mainiossa kunnossa!
Ande
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 114
Liittynyt: 08.08.2018 10:38

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Viesti Kirjoittaja Ande »

Lievää kateutta täällä suunassa... Onnea projektista!! 8-)
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Moi! On ihan hyvässä kunnossa, nyt tuli tänä kesänä 27 000 km täyteen. Moske 87 (maalinosoituskeskus) on ilmeisesti virallinen nimi. Itselle armeija ajoilta oli Protot tutumpia, pioneerina kun olin.

Tämä on ollut meillä nyt neljä vuotta, löytyi tämän harrastuksen kautta tulleen hyvän ystävän vahvan vinkin perusteella.
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Werner on HELITR ex kalustoa

Berliinille terVWetuloa foorumille!
berliini
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 23.09.2021 20:55

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Viesti Kirjoittaja berliini »

Nyt näyttää vahvasti siltä, että Mökö on tulossa meille kotiin. Jännittää ja hymyilyttää. Kävin tänään heittelemässä siitä irtoroskat jätesäkkiin; autoa on pidetty romuvarastona.... Latailin akkua ja sain hämmästyksekseni Mökön tullille. Kirjoittelin Facebookin puolelle samat kysymykset, mutta täällä taitaa olla vielä enemmän tietäjiä ja velhoja paikalla. Siis kertaan:

Mökö on seisonut käyttämättä kolmisen vuotta. Akku on uusittu pari vuotta sitten. Sen jälkeen akku on ollut ulkona seisoneessa autossa käyttämättä. Seisonnan aikana akkua on latailtu ehkä kerran tai pari.
Yritin käynnistystä, mutta aluksi akku ei jaksanut edes yrittää. Tämän jälkeen latasin akkua puolisen päivää ja sainkin moottorin käyntiin varsin kivuttomasti. Kone jaksoi käydä kauniisti tyhjäkäynnillä tunnin verran. Latausvalo ei tainnut sammua kertaakaan tyhjäkäynnin aikana. Tunnin jälkeen kone sammui. Latailin taas akkua tunnin verran ja sain vehkeen käyntiin, jos kohta se sammui nopeasti uudestaan.
Akku ottanee latausta vastaan, koska akkulaturilla sain akun heräämään. Tuumailen, jotta laturi ei taida toimia oikein.

Kysymyksiä:
- Riittääkö tyhjäkäynti akun lataamiseen
- Mistä tiedän, toimiiko laturi?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Joskus laturin jännitteensäädin herää vasta kun kierroksia on tarpeeksi koneessa, tällöin latausvalo sammuu ja laturin alkaa ladata. Akusta mitattuna jännite pitäisi silloin olla n 14v, kun taas ilman laturia 12v tai alle.

Jos latausvalo palaa, niin laturi ei lataa. Ensimmäisenä latausäädin/hiilipaketti vaihtoon.
< 15kWh/100km
berliini
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 23.09.2021 20:55

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Viesti Kirjoittaja berliini »

Seuraava kokeilu siis on:
- akkulaturilla henkeä akulle
- napajännitteen mittaus (p.o ## V)
- käynnistys
- napajännitteen mittaus (p.o. 12 V)
- kierroksien nosto, jotta latausvalo sammuu
- napajännitteen mittaus (p.o. 14 V)
berliini
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 23.09.2021 20:55

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Viesti Kirjoittaja berliini »

Nyt se on tapahtunut. Mökö on tullut meille kotiin.

Mökö on nyt rekisteröity nimiini, vakuutettu ja otettu takaisin liikenteeseen. Määräaikaiskatsastus on tekemättä. Ennen sitä täytyy jotain vielä tehdä...
- vanteet on soodapuhallettu ja maalattu. Ne odottavat uusia sisä- ja ulkorenkaita sekä allelaittoa
. laturin ja akun kanssa on pientä ongelmaa. Ostan uuden akun ja katson, lähteekö laturi toimimaan sen kanssa

Katsastuksen jälkeen Mökö lähtee pajalle laitettavaksi. Kiitos jo etukäteen tekijälle, tiedät, kuka olet.
Liitteet
Auto13, muokattu.jpg
Auto13, muokattu.jpg (847.13 KiB) Katsottu 4486 kertaa
Auto2, muokattu.jpg
Auto2, muokattu.jpg (126.88 KiB) Katsottu 4486 kertaa
berliini
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 23.09.2021 20:55

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Viesti Kirjoittaja berliini »

Kykin Schuko-CEE adapterilla 230 VAC jännitteensyötön sähköliityntätilassa.

Kytkin S1 toimii, josta laitoin valitsimen 1-vaihesyötölle. Jännitemittari osoitti oikein 230 V. Varokkeilla F5 ja F8 sain varastointilämmittimet sekä höyrystinpuhaltimen (l. jäähdyttimen) toimimaan. Hienoa, jippii.

Mutta kytkiessäni 230 VAC 220VAC/24VDC- muuntajalle harmillisesti 24V suojajännitepuoli ei kuitenkaan herännyt eloon. Järjestämän pääkytkin S2 toimii, mutta järjestelmän kiinteä jännitemittari ei herää eloon. Jossain on joku ongelma. Pitänee etsiä muuntaja esille ja tarkastella sitä.
Liitteet
262924293_10159588310328396_8710537458844454660_n.jpg
262924293_10159588310328396_8710537458844454660_n.jpg (158.03 KiB) Katsottu 4431 kertaa
berliini
Vasta alkaja
Viestit: 13
Liittynyt: 23.09.2021 20:55

Re: Mahdollinen projekti työnimellä "Mökö"

Viesti Kirjoittaja berliini »

Mökössä on erinomaisen laadukas sähköpääkeskus, jonka olen saanut toimimaan pl. 24V suojajänniteosa. Tämä johtunee siitä, että Mököstä puuttuu 24V akku sekä 230 VAC/24 VDC- muuntaja.
Liitteet
IMG_20211207_142019.jpg
IMG_20211207_142019.jpg (2.1 MiB) Katsottu 4359 kertaa
IMG_20211207_141953.jpg
IMG_20211207_141953.jpg (2.65 MiB) Katsottu 4359 kertaa
IMG_20211207_141947.jpg
IMG_20211207_141947.jpg (1.57 MiB) Katsottu 4359 kertaa
IMG_20211207_141943.jpg
IMG_20211207_141943.jpg (1.84 MiB) Katsottu 4359 kertaa
IMG_20211207_141936.jpg
IMG_20211207_141936.jpg (1.98 MiB) Katsottu 4359 kertaa
Kurre
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 22.02.2012 15:10

Re: Projekti "Mökö" - VW LT 40 4X4 vm. -92

Viesti Kirjoittaja Kurre »

Mitä tolla "Kronen" ristikytkentärimalla kytketään?

-Utelias
karhunen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 23.04.2012 22:28
Paikkakunta: Tuusula

Re: Projekti "Mökö" - VW LT 40 4X4 vm. -92

Viesti Kirjoittaja karhunen »

Tosi siistin näköinen "taistelutila", tuossahan on aihiota vaikka minkälaiseen camper-ratkaisuun.
ex '91 Caravelle C Syncro 14" JX
ex '90 umpipaku JX

'96 T4 Multivan Allstar 2.5B ACU
Vastaa Viestiin