Multivan 86
Multivan 86
Jospa sitä tarinoisi tänne uutena käyttäjänä mitä tulee puuhasteltua tölkkilöiseen niin saa helpommin apua hankalissa tilanteissa kun oma ymmärrys ei riitä enään
Eli kyseessä 86vm korkea kattoinen multivani westfalian takakaapeilla, 2.1 wbx automaatti laatikolla
Tarkoituksena laitella autoa reissukuntoon pikkuhiljaa aina kun aikaa on.
Heti alkuun auton oston jälkeen oli vikalistalla mm:
-Vesipumppu
-laturi joka ilmeni kotimatkalla, onneksi oli vara akku mukana jonka turvin reilu 200km matka sujui mallikkaasti
-öljyntäyttö putki vuoti, mallia hitsailtu vuosien saatossa
-öljyn mittatikun putki oli poikki, sai multsari minun kanssa ensimmäisellä matkallaan myös kauniin öljypinnoitteen niin moottori tilaan kuin takaluukkuunkin saakka
Edellä mainitut on jo keretty käymään läpi ja tietenkin lisäksi joitain jäähylinjojen muoviosia ja yhden letkun on joutunut uusimaan.
Vähän sitä ja tätä muutaki on tullut puuhasteltua mutta kerrottakoon niistä seuraavissa viesteissä sitten ettei kauhean pitkää aloitus aloitustekstiä tule
Sit vielä kuvia ajokista:
Eli kyseessä 86vm korkea kattoinen multivani westfalian takakaapeilla, 2.1 wbx automaatti laatikolla
Tarkoituksena laitella autoa reissukuntoon pikkuhiljaa aina kun aikaa on.
Heti alkuun auton oston jälkeen oli vikalistalla mm:
-Vesipumppu
-laturi joka ilmeni kotimatkalla, onneksi oli vara akku mukana jonka turvin reilu 200km matka sujui mallikkaasti
-öljyntäyttö putki vuoti, mallia hitsailtu vuosien saatossa
-öljyn mittatikun putki oli poikki, sai multsari minun kanssa ensimmäisellä matkallaan myös kauniin öljypinnoitteen niin moottori tilaan kuin takaluukkuunkin saakka
Edellä mainitut on jo keretty käymään läpi ja tietenkin lisäksi joitain jäähylinjojen muoviosia ja yhden letkun on joutunut uusimaan.
Vähän sitä ja tätä muutaki on tullut puuhasteltua mutta kerrottakoon niistä seuraavissa viesteissä sitten ettei kauhean pitkää aloitus aloitustekstiä tule
Sit vielä kuvia ajokista:
- Liitteet
-
- IMG-20211002-WA0042.jpg (129.79 KiB) Katsottu 4712 kertaa
-
- Repsikan penkissä on repeämää jonkun verran, kuljettajan penkki onneksi vielä ehjä
- IMG-20211002-WA0044.jpg (302.33 KiB) Katsottu 4712 kertaa
-
- IMG-20211002-WA0051.jpg (167.69 KiB) Katsottu 4712 kertaa
-
- Karjapuskuri on jo poistunut keulilta.
- IMG-20211002-WA0050.jpg (107.59 KiB) Katsottu 4712 kertaa
Re: Multivan 86
Takaikkunat on ummistettu plekseillä jonkun aiemman omistajan toimesta, niihin mulla olisikin hakusessa kuskin taakse liukuikkuna ja vänkärin puolen takaikkunan voisin kanssa ostaa, tuon kaapin takia en ajatellut vielä laittaa ikkunaa taakse kuljettajan puolelle.
Uusi takaluukku lämmitettävällä lasilla on jo hankittu
Uusi takaluukku lämmitettävällä lasilla on jo hankittu
Re: Multivan 86
Serial Kombi myy liukuikkuna sarjoja.
Re: Multivan 86
Sieltä se mullikka on näköjään aiemminkin jo bongailtu
Mullikka sai vähän maalia imusarjaan ja samalla uudet insertit suuttimille ja tiivisteet tietenkin bensaletkut uusin moottoritilassa kanssa alkoi vuoden 86 letkut melko haperoita jo olla, klemmareita vaihtelen sitämukaan uusiin kun jonkin osan auki otan.
Vaihdelaatikko sai uudet öljyt kanssa, olipaha melko paljon mujua jäänyt pohjalle, liekkö kertoo vähän siitä kun tahtoo vähän "ujeltaa" ykkös vaihteella joka lakkaa kakkosvaihteella..
Sääli kun ei ole omaa autotallia, houkuttelis kovasti ottaa moottori ja vaihdelaatikko pöydälle, saisi helpommin tuon moottoritilankin maalailtua ja paikkailtua samassa rytäkässä talven aikana, äänieristeet ovat ainakin aivan ehtoopuolella, tiedä sitten miltä näyttää niiden altakin
Lisäakkuja olen autoon laittanut 180 ah yhteensä, toinen löysi luonnollisesti paikkansa kuskin penkin alta mutta toisen isomman akun laitoin taasen matkustamon yksittäisen penkin alle, sijoitin myös sulakepesän samaan paikkaan jota kautta vien taasen kaikki retkeilykäytössä tarvittavat virrat niin syövät sitten vain hupiakuilta virtaa, akkujen erotuksen tein ihan päävirtakatkaisimella manuaalisesti käytettäväksi.
Kuinkahan paljon tuo alkuperäinen eberi syö näissä vehkeissä virtaa? Jääkaappi jonka ostin autoon syö ainakin älyttömästi virtaa noin niinku retkeilykäyttöön tarkoitettuna, oli pakko hankkia kun tuntui siltä että sopii tähän Kasari henkeen loistavasti
Mullikka sai vähän maalia imusarjaan ja samalla uudet insertit suuttimille ja tiivisteet tietenkin bensaletkut uusin moottoritilassa kanssa alkoi vuoden 86 letkut melko haperoita jo olla, klemmareita vaihtelen sitämukaan uusiin kun jonkin osan auki otan.
Vaihdelaatikko sai uudet öljyt kanssa, olipaha melko paljon mujua jäänyt pohjalle, liekkö kertoo vähän siitä kun tahtoo vähän "ujeltaa" ykkös vaihteella joka lakkaa kakkosvaihteella..
Sääli kun ei ole omaa autotallia, houkuttelis kovasti ottaa moottori ja vaihdelaatikko pöydälle, saisi helpommin tuon moottoritilankin maalailtua ja paikkailtua samassa rytäkässä talven aikana, äänieristeet ovat ainakin aivan ehtoopuolella, tiedä sitten miltä näyttää niiden altakin
Lisäakkuja olen autoon laittanut 180 ah yhteensä, toinen löysi luonnollisesti paikkansa kuskin penkin alta mutta toisen isomman akun laitoin taasen matkustamon yksittäisen penkin alle, sijoitin myös sulakepesän samaan paikkaan jota kautta vien taasen kaikki retkeilykäytössä tarvittavat virrat niin syövät sitten vain hupiakuilta virtaa, akkujen erotuksen tein ihan päävirtakatkaisimella manuaalisesti käytettäväksi.
Kuinkahan paljon tuo alkuperäinen eberi syö näissä vehkeissä virtaa? Jääkaappi jonka ostin autoon syö ainakin älyttömästi virtaa noin niinku retkeilykäyttöön tarkoitettuna, oli pakko hankkia kun tuntui siltä että sopii tähän Kasari henkeen loistavasti
- Liitteet
-
- Akku kaipailee vielä kiinnikerautaa ja jotain kumilärpäkettä tms akun ja portapotin välille
- IMG-20211008-WA0027.jpeg (3.58 MiB) Katsottu 4558 kertaa
-
- Moottori sai hieman meikkiä..
- IMG-20211006-WA0033~2.jpeg (2.08 MiB) Katsottu 4558 kertaa
Re: Multivan 86
Onko tässä sellainen iso lämmintä ilmaa puhkuva eberi auton mahan alla?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Multivan 86
Et sattumalta toista tarvitse varaosiksi? Minulla on tuollainen ”myy nämä osat pois” -kasassa. Purin tuon pois postitölkistä sillä, että varaosia tuntui olevan huonosti saatavilla ja käytettynäkin tuntui näitä olevan vähäisesti tarjolla.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Multivan 86
Sehän riippuu ihan hinnasta laita yv:llä hintapyyntö, tokkopa varaosia liikaa on halvempaa olis kyllä munkin laittaa tähän sellainen kiinan lämppäri nii vois diisseliä käyttää lämmitykseen, tosin pidän itse ajatuksesta että on alkuperäinen lisävaruste
Re: Multivan 86
Edit: Ei ollut samanlainen lämmitin.
Viimeksi muokannut ketsa, 14.10.2021 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Multivan 86
Yläpetiä mietin kauan että teenkö tuon petiosan vain vanerilevyn jonka voin siirtää tohon pieneen pokkaukseen kattopalkkien välissä, jostain syystä päädyin sit saranoituun vaneriin joka peittää koko aukon, nyt pari kertaa tuonne ylös tavaraa heiteltyäni olen tullut tulokseen että kyllä tuo jonkun lastaus aukon tarvitsee vielä, se on vielä auki miten sen aukon oven saan siististi lukittua että voi turvallisesti yläpedillä möyrytä, onneksi käytin 18mm vaneria niin helpottaa kyllä salpojen tekoa/asennusta
Kuljettajan yläpuolelle tein vanerista pelkän kehyksen, en ole vielä päättänyt haluanko siihen luukkua ollenkaan, helpompi käyttää kun ei tarvitse mitään availla, toisaalta myös aika vittumainen jos sieltä nyt jotain sit matkustajan niskaan tippuu, toisaalta eipä tuolla mullikalla mitään valtavia raketti lähtöjä tehdäkään
kaikki verhoilu työ on aivan uutta meikäläiselle kaikissa muodoissa mutta katsotaan ensin miten päin helvettiä menee ja sit mietitään jos jotain voisi tehdä toisin, eli katon eristämisessä käytin 19mm armaflexia, aika optimistisesti ajattelin kokeilla jos valkoisen keinonahan saisi tuohon pintaan liimattua, toisi vähän valoa muutoin ruskeeseen sisustukseen, muutoin ajattelin pilarit sun muut verhoilla ruskealla keinonahalla, sekin optimistisesti ajateltuna että kyllä se keinonahka nyt sen verran venyy
Kuljettajan yläpuolelle tein vanerista pelkän kehyksen, en ole vielä päättänyt haluanko siihen luukkua ollenkaan, helpompi käyttää kun ei tarvitse mitään availla, toisaalta myös aika vittumainen jos sieltä nyt jotain sit matkustajan niskaan tippuu, toisaalta eipä tuolla mullikalla mitään valtavia raketti lähtöjä tehdäkään
kaikki verhoilu työ on aivan uutta meikäläiselle kaikissa muodoissa mutta katsotaan ensin miten päin helvettiä menee ja sit mietitään jos jotain voisi tehdä toisin, eli katon eristämisessä käytin 19mm armaflexia, aika optimistisesti ajattelin kokeilla jos valkoisen keinonahan saisi tuohon pintaan liimattua, toisi vähän valoa muutoin ruskeeseen sisustukseen, muutoin ajattelin pilarit sun muut verhoilla ruskealla keinonahalla, sekin optimistisesti ajateltuna että kyllä se keinonahka nyt sen verran venyy
- Liitteet
-
- Verhoilu nahkoja
- IMG-20211014-WA0015.jpeg (2.54 MiB) Katsottu 4435 kertaa
-
- Kun tekee yksinkertaisen niin saattaa jopa onnistua
- IMG-20211014-WA0008.jpeg (2.94 MiB) Katsottu 4435 kertaa
-
- Yläpeti
- IMG-20211014-WA0006.jpeg (2.78 MiB) Katsottu 4435 kertaa
Re: Multivan 86
Pysyykö tuo levy yläasennossa jollain lukituksella, siinä saa kuski sydärin aina ekassa jarrutuksessa kun lävähtää alas?
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Multivan 86
Tervetuloa vaan mukaan! Varsin siistiltä aihiolta vaikuttaa!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Multivan 86
Yläreunaan on laitettu yks painosalpa, toistaiseksi on vielä pysynyt ylhäällä jarruttelusta huolimatta Oon harkinnut kokeilla voimakkaita magneetteja pitämää vaneria ylhäällä kun kerran tönäisin vanerin paikoilleen niin pääsikin hyppäämään pois salvasta ja otin iskun takaraivolle, ei sentään alas asti tullut varsin painava tuonkin kokoinen levy niin helposti kiinni laitettaessa pompahtaa pois paikoiltaan..
Täkkejä ja patjaa tuolla pääosin tarkoitus kuljettaakkin, muulle ryönälle kun kaappi tilaa kuitenkin on
Voisi tietysti tehdä ihan kääntösalvan niin ei ainakaan varmasti tulisi alas, halusin vain pitää tuon levyn ihan blankkiksena ettei olis kahvoja tai mitää nii alkuun saa olla painosalvalla
Re: Multivan 86
Mullikka sai kromimaskin, onko mua nyt viilattu linssiin vai onko näissä alunperinki ollut nuo "kromiviirut" maalattu
Rekkapeileistä olen haaveillut mutta löytyyköhän suomenmaalta niitä?
Rekkapeileistä olen haaveillut mutta löytyyköhän suomenmaalta niitä?
- Liitteet
-
- IMG-20211016-WA0004~2.jpeg (1.96 MiB) Katsottu 4375 kertaa
Re: Multivan 86
Kyllä se kromi viiru siinä on ainakin neliömaskeissa kaikissa ollut ja sellasta pesukoneessa pois hiertyvää muovikromia.
Re: Multivan 86
Nappisilmämaskeja en ole nähnyt kuin maalatuilla reunuksilla.
Pariin tölkkiin olen LT:stä vienyt pelit. Ekalla kertaa oli bolt-on, toisella kertaa oli väärä pulttijako siinä orkkispeilin paikkaan pulttautuvassa osassa. Onneksi oikealla jaolla olevia osia sai uutena.
Pariin tölkkiin olen LT:stä vienyt pelit. Ekalla kertaa oli bolt-on, toisella kertaa oli väärä pulttijako siinä orkkispeilin paikkaan pulttautuvassa osassa. Onneksi oikealla jaolla olevia osia sai uutena.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Multivan 86
Nyttenpä lykkäsi taas vaihtelun vuoksi laturi ongelmaa..
Eli ensin lopetti lataamisen ja noin 40 km jälkeen kunnon kierroksilla aloitti uudelleen lataamisen, tosin puski akkuun 16.6-17 volttia nyt hetken seisonnan jälkeen lopetti lataamisen uudelleen. Hankala uskoa että jännitteen säätäjä kun laturi noin 500 km vanha..
Maadotusta nyt alkuun epäilen siitä ettei lataa, tahtoo olla aika hasardeja nuo maadotuspisteet.
Mutta onko tohon ylivirtaan muuta vaihtoehtoa kuin jännitteen säätäjä?
Eli ensin lopetti lataamisen ja noin 40 km jälkeen kunnon kierroksilla aloitti uudelleen lataamisen, tosin puski akkuun 16.6-17 volttia nyt hetken seisonnan jälkeen lopetti lataamisen uudelleen. Hankala uskoa että jännitteen säätäjä kun laturi noin 500 km vanha..
Maadotusta nyt alkuun epäilen siitä ettei lataa, tahtoo olla aika hasardeja nuo maadotuspisteet.
Mutta onko tohon ylivirtaan muuta vaihtoehtoa kuin jännitteen säätäjä?
Re: Multivan 86
Jännitteen säätäjähän sieltä oli päässyt menemään.. jännä sinänsä kun aivan uusi laturi..
Enivei, onko porukalla kokemusta raptorilla maalaamisesta, jos on olisi hauska nähdä vähän lopputuloksia
Tässä kuten arvata saattaa noi saumat ovat ruostuneet huolimatta siitä että nelisen vuotta takaperin on tehty maalaamon puolesta ruoste hommat ihan kohtuullisella hinta lapulla..
Siitäpä johtuen olen ajatellut itse hoidella nuo sauman putsaamiset, kokemusta ei nyt ole vain vastaavasta työstä ollenkaan joten materiaaleista vähän haluaisin vinkkejä..
Marssijärjestykseksi kuvittelisin jotain tällaista
-saumojen puhallus, rust stopperia, kannattaako ollenkaan laittaakkaan jos puhaltaa vai ?
-joku happomaali, suosituksia?
-pohjamaali
-kitti saumaan, mikä kitti?
-hiontapohjamaali
-raptori ylimaalauksessa
Houkuttelisi tuo raptorilla maalaaminen edullisuutensa vuoksi ja pessimistisesti ajatellen uskon että saumat varmaankin kuplivat myös jälestäpäin kun ottaa tekijän kokemuksen huomioon siitä johtuen ei houkuttele upottaa tonneja maaliin jonka saisi vetää uudelleen taas viiden vuoden päästä
Enivei, onko porukalla kokemusta raptorilla maalaamisesta, jos on olisi hauska nähdä vähän lopputuloksia
Tässä kuten arvata saattaa noi saumat ovat ruostuneet huolimatta siitä että nelisen vuotta takaperin on tehty maalaamon puolesta ruoste hommat ihan kohtuullisella hinta lapulla..
Siitäpä johtuen olen ajatellut itse hoidella nuo sauman putsaamiset, kokemusta ei nyt ole vain vastaavasta työstä ollenkaan joten materiaaleista vähän haluaisin vinkkejä..
Marssijärjestykseksi kuvittelisin jotain tällaista
-saumojen puhallus, rust stopperia, kannattaako ollenkaan laittaakkaan jos puhaltaa vai ?
-joku happomaali, suosituksia?
-pohjamaali
-kitti saumaan, mikä kitti?
-hiontapohjamaali
-raptori ylimaalauksessa
Houkuttelisi tuo raptorilla maalaaminen edullisuutensa vuoksi ja pessimistisesti ajatellen uskon että saumat varmaankin kuplivat myös jälestäpäin kun ottaa tekijän kokemuksen huomioon siitä johtuen ei houkuttele upottaa tonneja maaliin jonka saisi vetää uudelleen taas viiden vuoden päästä