Retkeily "tölkki"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
AundE
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 30.06.2015 22:12
Paikkakunta: Oulu

Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja AundE »

Monen vuoden foorumilla hengailun ja etsimisen jälkeen tuli vihdoin ostettua oma projekti. Nimesin sen heti Tölkiksi vaikka eihän tuo nyt kovin persoonallinen ole.
Auto siis Caravelle Syncro 14" tuplalukoilla, 1.9TD swapilla ja korotetulla katolla.
Tälle kesälle tarkoitus laittaa tekniikkaa kuntoon ja sitten myöhemmin syksyllä/talvella katsoa pellit (jotka hyvässä kuosissa), pohjan massaus. Sisusta on nyt ihan toimiva, joten se saa odottaa ensi kesään.
Itse en ole mikään rasvanäppi, joten tässä joutuu vähän ulkoistamaan tuota tekniikan korjausta... josko sitä pikkuhiljaa itselläkin tulis projektin myötä rohkeutta käsien likaamiseen.
camp_tolkki.JPG
camp_tolkki.JPG (1.59 MiB) Katsottu 5822 kertaa
Viimeksi muokannut AundE, 18.05.2020 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hyvän näköinen tölkki! Mistä tällaisen löysit?
Ja mitä on tekniikassa korjattavaa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
sdracing
AktiVWisti
Viestit: 183
Liittynyt: 26.04.2014 21:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja sdracing »

Oho, nyt on harvinaisen oloinen tölkki. Onko tämä jonku pajan tekemä vai jonkun itse korottama?
Avatar
AundE
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 30.06.2015 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja AundE »

No nyt kun projekti on päällä, niin ruvetaanpa kyselemään konkareilta :D
  • Visco on liian jäykkä, eli siihen pitäis vaihtaa nesteet tai vaihtaa koko visco ja korjata sitten vanha varaosaksi/myyntiin paremmalla ajalla. Mistäs jengi on noita viscoja hommannut tai pyöriikö jollakulla nurkissa ylimääräinen priima kuntoinen? JA mitäs muuta kannattis saman rempan aikaan vaihtaa?
  • Vaihdevivusto on vähän päin seiniä säädetty/kulunut, mutta siihen löytyy niin kivat ohjeet täältä, että tuon uskallan varmaan itsekkin korjata.
  • Renkaathan tuossa on vähän nolon näköiset ja vaihtunee 16":ksi ja saa pääleen all-terrainit. 215/70/r16 tai joku muu sopiva. Vanteita (suoria) 5kpl saa tarjota akselilla Oulu-Kuopio-Juväskylä. Renkaita en kyllä uskalla päivittää ennen viscon korjausta.
  • Muuta hankintalistalla on LT peilit/kaaret, roiskeläpät(edes ne pienet mustat palat tuonne lokarin takakulmaan) ja buch(?)- lätkä kuskin oven viereen
Avatar
AundE
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 30.06.2015 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja AundE »

TT| kirjoitti:Hyvän näköinen tölkki! Mistä tällaisen löysit?
Ja mitä on tekniikassa korjattavaa?
Kaveri suostui lopulta myymään muutaman vuoden kitinän jälkeen.
Vikalista:
-VIsco liian täynnä
-Lukot eteen ja taakse pitäis herkistää
-Oikea etulaakeri vähän kitisee
-Vaihdevivusto epämääräinen
-Ja sitten on vielä jotain onglemaa käynnistyksessä (kuvaus: kylmänä hehkutuksen jälkeen hyrskähtää kivasti käyntiin, mutta kun kaupan pihasta parin kilometrin ajon jälkeen uudestaan käynnistää, niin hehkun valo ei syty ja käynistyminen on työntakana. Mahtaisko olla joku hehkua ohjaava lämpötila-anturi sökönä?)
Avatar
AundE
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 30.06.2015 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja AundE »

sdracing kirjoitti:Oho, nyt on harvinaisen oloinen tölkki. Onko tämä jonku pajan tekemä vai jonkun itse korottama?
Kyllä minä tämän Tölkin tarinan kuulin ostaessa myyjän isältä, mutta eihän se kovin tarkkaan mieleen jäänyt. Mutta noin suurin piirtein pari omistajaa sitten on rakennettu itselle retkikäyttöön, tuo korotuskin ja siisusta siltä ajalta. Sisusta on jämäkästi rakennettu ja siksi menkööt tämän vuoden. Voisin siitäkin laittaa jossain välissä pari kuvaa, niin jää talteen foorumille.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja dmn »

TDI pitäis näillä keleillä ampasta laakista käyntiin ilman hehkujakin. Jos ongelma ilmenee vain kuumalla koneella, syöttöpumppu kulunut. En kyllä usko että muutaman kilometrin ajo nostaa lämpöjä niin korkealle.

Vaihdevivustoon yleensä auttaa ihan takimmaisen puslan vaihto laatikon kyljestä, mutta jos virtaa riittää tumpuissa niin voihan ne kaikki vaihtaa.
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jos haluat Viscosta hyvän kerralla, etkä halua moneen kertaan harrastaa niin Kern on oikea valinta https://vw-kern.at/welcome Järkiautosta voi löytyä hyllystä Kern-visco ja asennuskin onnistuu varmaankin. http://www.xn--jrkiauto-0za.fi/ Eipä siinä muuta ole samaan aikaan, kun öljyjen vaihto etuperään. Ja samalla menee lukon mekanismin herkistely, jos tarvitsee.
Olettaen että TDI on sähköpumpulla ja omalla moottorinohjauksella, niin hehkut ei lämpimänä vaikuta käynnistymiseen, lukisin koodit alkuun ja tekisin sitä kautta diagnoosia mistä alkaa etsimään. Jos startti pyörittää lämpimänä huonosti, niin ensin lisäisin kunnollisen maapiuhan koneen ja rungon ja akun välille.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tätä onkin tullut käytyä Kempesterissä monet kerrat kuolaamassa, hyvä että pääsi aktviisempaan käyttöön :) Meitä on muutama tässä Oulun suurtalous alueella jotka saattaa tulla mieluusti ihmettelemään ja jeesaamaan, tai ainakin viisastelemaan jos apua tarvii :D Osia löytyy jonkun verran, taitaa Beretalla olla ehjää pumppuakin myydä?
Hulluna tölökkeihin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mitä on Kern pyydellyt viscoista?
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

Pari vuotta sitten oli 600€ luokkaa. Käsittääkseni Kern’illä on nykyisin kahta versiota viscosta; alkuperäisellä jäykkyydellä ja erikseen TDi-versioille kehitetty malli.
Minulla on tuo vakio-versio ja on kyllä ollut todella hyvä peli.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja TT| »

OPT316 kirjoitti:Pari vuotta sitten oli 600€ luokkaa. Käsittääkseni Kern’illä on nykyisin kahta versiota viscosta; alkuperäisellä jäykkyydellä ja erikseen TDi-versioille kehitetty malli.
Minulla on tuo vakio-versio ja on kyllä ollut todella hyvä peli.
Niin on, mulla on Hansussa nyt TDI-versio ollut käytössä muutaman tuhannen km ja toimii hienosti!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AundE
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 30.06.2015 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja AundE »

TT| kirjoitti:Jos haluat Viscosta hyvän kerralla, etkä halua moneen kertaan harrastaa niin Kern on oikea valinta https://vw-kern.at/welcome Järkiautosta voi löytyä hyllystä Kern-visco ja asennuskin onnistuu varmaankin. http://www.xn--jrkiauto-0za.fi/ Eipä siinä muuta ole samaan aikaan, kun öljyjen vaihto etuperään. Ja samalla menee lukon mekanismin herkistely, jos tarvitsee.
Olettaen että TDI on sähköpumpulla ja omalla moottorinohjauksella, niin hehkut ei lämpimänä vaikuta käynnistymiseen, lukisin koodit alkuun ja tekisin sitä kautta diagnoosia mistä alkaa etsimään. Jos startti pyörittää lämpimänä huonosti, niin ensin lisäisin kunnollisen maapiuhan koneen ja rungon ja akun välille.
Noniin... Järkiautolle soiteltu ja selvitellään siellä nyt sitä viskoa (löytyy tosiaan hyllystä) sais myytyä, on kuulemma sen verta uutta tämä välivarastona oleminen. Oli sen verta hyvän kuuloinen palvelu, että tekis mieli melkein Tampereelle asti lähteä vaihtamaan, mutta ei taida ihan sinne asti revetä. Ja sitten alkuperäisessä auto esittelyssä mulla oli täpinöissäni lipsahtanut TDI, mutta taisikin olla vain AAZ eli TD (korjailin oikeaksi)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja TT| »

No sitten on lämpöanturi mahdollinen syyllinen, kokeile ottaa anturin piuha irti, silloin hehkuttaa aina maksimiajan. Eli sitten vaan käynnistät, kun sopivan aikaa on hehkuttanut.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
caravelle89
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26.02.2012 11:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja caravelle89 »

Puolilämpimänä hehkutus ei yleensä toimi ns pikahehkureleellä. Siihen avuksi löytyy n. 330 ohm vastus hehkuanturin ja piuhan väliin. Tuo vastus huijaa relettä luulemaan että kone on kylmempi ja kytkee hehkun päälle hetkeksi vaikka kone olisi normaalilämpöinen. Vastus esim MEC SBC 4 330 ohm. Omissa vw dieseleissä käytin tuota konstia jo 1980 luvulta alkaen. Alunperin neuvo oli saatu silloisen VW liikkeen varaosapäälliköitä. Tämä sama asia on ollu esillä foorumilla jo vuosia sitten,en vain muista että missä ketjussa.
Avatar
AundE
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 30.06.2015 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja AundE »

TT| kirjoitti:No sitten on lämpöanturi mahdollinen syyllinen, kokeile ottaa anturin piuha irti, silloin hehkuttaa aina maksimiajan. Eli sitten vaan käynnistät, kun sopivan aikaa on hehkuttanut.
Piuhan irroitus auttoi, eli menee tuo anturi vaihtoon, kun takas Ouluun pääsee.
Avatar
AundE
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 30.06.2015 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja AundE »

Visko vielä paketissa
Visko vielä paketissa
visko_paketissa.png (1.34 MiB) Katsottu 5310 kertaa
Siinä se nyt on menossa vaihtoon. Ja ai että on ne uudet osat kyllä nättejä.
Nätit laseroinnit
Nätit laseroinnit
visko.png (1.17 MiB) Katsottu 5310 kertaa
Samalla (parin tunnin naputelulla) herkistyi takalukko ja etulukon nappi vaan pyöri tyhjää, eli se olikin jo kunnossa.
Ihana ajaa, kun auto kääntyy, eikä vain kaarra :D Yksi yökin jo nukuttu puskassa, ja hyvin pelaa tuuletus autossa, eli ei huurru.

Vaihdeviuston korjaus on vielä tekemättä tässä ensimmäisessä aallossa, kun tuohon on jo tottunut, mutta olishan se kiva päästää vaimokin joskus rattiin. No jarrut vähän laahaa edessä, joten ne pitäis säätää kuntoon, mutta kun tuohon olis tulossa isommat kiekot alle, niin olisko sama vaihtaa isompiin levyihin kerralla. 16" teräsvanteita 205/80R16 renkailla ajattelin laittaa, eli tilaa olis sitten vähän enemmän. Mitä raati suosittelee jarrupuolelle?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Minulla olisi kohta tarjolla 225/75-16 AT renkaat Mersun aluvanteilla, jos kiinnostaa.
Jos jarruja alat päivittää niin tämä ainakin on paljon käytetty https://epytec.de/de/vw-syncro-t3-bus-b ... achse-1276 Minulla voisi olla tuollainen setti myös jäämässä käyttämättä, kun taidan päätyä pitämään 16" olkavarret. Porschen satuloille löytyy tuolta myös adapterit tällaiseen asennukseen https://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vi ... 560#p36329 Minulla voisi olla tuollainen setti myös jäämässä käyttämättä, kun taidan päätyä pitämään 16" olkavarret.
Isoin parannus jarruihin on käytön kannalta kuitenkin tehostajan vaihtaminen tehokkaampaan, useimmiten on käytetty BMW tai T4 tehostajaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AundE
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 30.06.2015 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja AundE »

mika osa tama on.JPG
mika osa tama on.JPG (132.09 KiB) Katsottu 3094 kertaa
Pitäis varmaan pikku hiljaa ruveta kaivamaan tölkkiä taas talviunilta.... internetin syövereistä löytyi tällainen kuva AAZ pumpusta... joka näyttää samalta, kuin minun konehuoneessa, mutta tuossa on tuollainen mukava lisäosa (ympyröity punaisela), mikä minulta puuttuu. Olisikohan tuon puute syyllinen käynnistymis ongelmiin? Ja jatko kysymyksenä, mistä tuollaisen saa?
JField
Vasta alkaja
Viestit: 8
Liittynyt: 25.05.2018 10:01

Re: Retkeily "tölkki"

Viesti Kirjoittaja JField »

AundE kirjoitti: 25.04.2022 14:47 ... (ympyröity punaisela)..
Ennakon säätö eli kylmäkännistys. Ei haittaa vaikka puuttuu, voit muokata tuohon sen alkp. vaijerin joka kiskaistaan kabiinista.

Hankala sanoa onko pumppu muuten säädöissä (Ajoitus, tyhjäkäynti, syöttö), mutta periaatteessa ei pitäisi vaikuttaa käynnistämiseen.. Jos et tuohon sitä käsiryyppyä laita niin kannattaa lukita noilla kuvassa olevilla ruuveilla paikoilleen ettei ala itsekseen tärinästä sääteleen tuota..
Vastaa Viestiin