Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Sen voi sitten jos mikään muu ei auta porata ja kierteyttää ylikokoon katkasta ylikoko nipan kärjen ja korvata sen kuulalaakerin kuulalla, vanha kikka. Mutta kokeile ensin tapella se irti sitten putsaa kierre kiere kierre tapilla.
Jos ei hehkutelemalla lähde niin sitten poraat pora kerrallaan isommaksi ilmaus reikää pitkin ja kokeilet sitten kun kierteen alkureijän kokoinen pora on läpi ja kärki nipasta saatu ulos putsata kieretapilla. Jos kierteet meni rikki niin seuravaksi vasta tuo kuvassa oleva kuula kikka.
Liitteet
IMG_20200128_085303.jpg
IMG_20200128_085303.jpg (1.24 MiB) Katsottu 3739 kertaa
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Kiitti vinkeistä. Varmaan tyhmä kysymys mutta kuumennusta ei vissiin passaa tehdä satula paikoillaan? Tai mitenhän herkkään esim. se lähimmäinen pulttien suojana oleva haitarikumi sulaa?
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kannattaa ottaa satula irti kun kerran joutuu kumminkin ilmaamaan. Sit mielellään pillillä lämmittää jotta ei koko satula ole puna hehkunen ja saa sen lämmön kohdistettua siihen nippaan kun nippa hehkuu punasena se on tarpeeks kuuma. Jos lämmität kosaani toholla joudut varmaan purkaa kaikki kumiosat. Pienellä pillin suutimella ei vältämättä tarpeen.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Irti vaan, kerran unohtui jarruletku kiinni kun rupesin kuumenteleen, räjähti aika komeasti..
Hulluna tölökkeihin.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Osku »

Niin ja jos poraat ulos varo pohja kartiota se on tiivistys pinta.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

No niin, työ tuli suurin piirtein tehtyä. Aloitin siitä etujarrusta kun sen onnistuminen epäilytti enemmän. Koetin ihan sen paikallaan ollessa lämmittää sitä vähän, mutta ei tuolla minun taskutoholla varmaan kummoista lämpöä siihen saanut. Sitten koetin kiertää vastakierretapin paikoilleen, jolloin nippa napsahti halki. Valmistauduin jo kiroamaan mutta sitten kokeilin vielä siirtoleukapihdeillä ja haljennut nippa ilmeisesti litistyi kivasti sen verran että pihdeillä sai paremman pidon ja nippa kiertyi ehjänä ulos.

Tästä menestyksestä hullaantuneena yritin samaa takana, jos vaikka välttyisi työsylinterin vaihdolta. Mutta nippa katkesi alkuunsa ja työsylinteri meni sitten vaihtoon. Jarrurumpu oli todella tiukassa mutta irtosi lopulta. Jarru oli pölyä lukuunottamatta yllättävän hyvässä hapessa; vähän jo ehdin tuumailla että pitäiskö samalla laittaa koko jarru uusiksi mutta eipä taida tointaa. Toinen ongelma oli jarruputken nippa, se oli ruostunut yhtä mallikkaasti pyöreäksi kuin ilmausnippakin. Se tuli kuitenkin murjomalla pois, ja murjomalla laitoin sen takaisinkin kun ei nyt ollut vaihtoehtoja. Mutta pitänee lähiaikoina laittaa se putken loppu uusiksi, eikös niitä saa ihan valmiinakin? Työsylinteri taisi lopulta asentua niin kuin pitääkin, mutta jarru oli alkuun täysin lukossa ja sain punoa sitä säätöratasta aika monta kierrosta että sain jarrun suurin piirtein säätöön. Aika paljon se jäi siltikin hankaamaan. Eli minkälainen laahaus on ok? Nyt jarrurumpua pyörittelee käsin vielä jotenkin, mutta voimaa saa jonkin verran käyttää. Asettuuko se uusi (Motonetin tarvike-)sylinteri sinne jotenkin niin eri tavalla että jarrun säädöt menee aivan persiilleen?

Aika ei riittänyt enää etujarrun ilmaukseen, mutta on tuo nyt voiton puolella jo. Perjantaina olisi tarkoitus ottaa auto ajoon, ja siihen mennessä ois kiva olla nuo jarrut jiirissä.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Sylinterissähän ei ole mitään säätöä. Jarrupääsylinterissä on pieni takaiskuventtiili joka jättää rumpujarrun piiriin pienen paineen ja jarrun ns. lähelle. Mutta pääasiallinen säätö on se kruunumutteri, kai tuo perinteisesti säädetty niin että ottaa kiinni ja siitä muutama napsu taaksepäin. Ja ekaksi käsijarru kunnolla löysälle. Ja rälläkällä tietty se rummusta se kulunut olake pois, niin pitäisi se mennä ilman voimaa pois ja paikoilleen.
< 15kWh/100km
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Rummun olakkeen rälläköinti helpotti irrotusta ja takaisinlaittoa kummasti. Ja käsijarruvaijerin kun löysäsi niin alkoi säätämiseenkin tulla jotain järkeä. Käsijarru on nyt vähän löysemmällä kuin aiemmin, mutta olkoon nyt noin. Talvella en sitä juuri käytä muutenkaan kun käyttöauto-skeidassa se tuppaa aina jäätymään jumiin. Etujarru vaati vielä irrotuksen ja männän survomisen syvempään, mutta nyt pitäis olla mintissä. Kuten sanottua, ainakin tuo vasen takajarru näytti olevan vielä hyvässä hapessa, mutta etujarrut ehkä kaipaisikin vähän kunnostusta kun tuntui nuo männät vähän jumittavan. Yllättävän kätevä on muuten motonetistä 17e hintaan löytyvä jarrunesteen vaihtopullo, jolla saa kivasti paineistettua jarrunestesäiliön käyttämällä apuna rengaspainetta. Kiitos herroille kannustuksesta jarrujen kanssa, taas tuli opittua uutta.

Kallistuksenvakaajankin laitoin vaihteeksi paikoilleen. Jos koittais huomenna käydä leimalla, en tiiä mitä katsastussetä sanoo jos kallistuksenvakaaja uupuu. Miehän vaihtelin keväällä uudet puslat kallistuksenvakaajaan, mutta ne pystytankojen alapään kumidonitsit oli jotenkin kummallisen malliset ja vaati kovaa kiroilua että sai sen pystytangon murjottua niin syvälle että sai mutterin vastapuolelle. En tiiä oliko ne puslat sitten jotenkin väärät, mutta paskaa laatua ainakin kun ne oli jo kuukaudessa kutistuneet puoleen ja vakaaja oli sen takia löysällä. Tuli silloin etuperärempan yhteydessä taas pudotettua se pois kokonaan, ja nyt laitoin sinne pystytankojen alpäihin kokeeksi Powerflex puslat. Oli ainakin sikapaljon helpompi kasata kuin niillä Paruzzin kumidonitseilla, saa nähdä miten kestää.

Huomenissa lähdetään käymään tölkillä Kuopiossa, ja tarkoitus olisi sillä reissulla edistää muuten niin nihkeästi etenevää katto"verhoilu"projektia.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Leima tuli huomautuksitta, taas. Jarruja ei meinannut ensin testata (kuten ei syncrossa kuulukaan), mutta kun kytkin decouplerilla takavedoksi ja varta vasten pyysin niin testasihan se. Se vasen takajarru oli hieman heikompi mutta ihan sallituissa rajoissa kuitenkin.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
matrikkel
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 08.01.2019 11:33
Paikkakunta: Lpr/Vantaa

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja matrikkel »

Mie olen sitkeitä nippoja joskus varovasti porannut tolppakoneessa irti hiljalleen teräkokoa kasvattamalla. Sitten nippa joko jossain vaiheessa lähtee pyörimään terän mukana, tai viimeistään siinävaiheessa kun terä tapaa kierreosaan. Siitä sitten joko vanhalla M10x1.0 jengalla (näitä miulla on ollut) tai joskus olen vaihtanut M12x1.0 nipalle. Kuulasta luinkin nyt vasta ekan kerran, hyvä idea! Kerran on yksi valusatula hitsattu nikkelipuikolla ja sitten tehty uusi paikka ilmausnipalle.
T4 2.5tdi ACV/EFA, yeti, erilaisia härpättimiä
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Kiitos vinkeistä. Nyt olisi uudenlainen ongelma, johon tarttisin elektroniikkaosaajan neuvoa. Minulla kun on katolla nuo tuulettimet, joissa on aurinkopaneeli ja akkuna sormiparisto, niin ajattein että vedän niihin lisäksi johdot, että voin pyörittää tuulettimia auton akusta silloin kun aurinko ei paista tai paneelit on lumen alla. Paneelit antaa Bilteman mukaan 3v jännitettä, max 500milliampeeria. Vedin tuulettimiin jo johdot paneelilta piirilevylle tuleviin johtoihin. Jännitteen muunnoksen ajattelin tehdä kiinalaisella step down dc-dc converterilla, mikä se nyt sitten on suomeksi https://www.ebay.ca/itm/223269812340htt ... 3269812340 Yksi sellainen minulla jo onkin mutta taisi olla maanantaikappale, pistin pari lisää tilaukseen. Mutta siis. Toiveissa olisi tuolla erottaa tuulettimet sekä toisistaan että tuosta muuntajasta diodeilla kaiken varalta ja varmuuden vuoksi. Haluaisin estää propelleja lataamasta toisiaan ja toisaalta syöttämästä virtaa muuntajalle päin silloin kun aurinkopaneelit lataavat propelleja. Diodeja käyttäessä riittäisi että laitan yhden kytkimen tuon muuntajan ja akun väliin, kun muuten tartteisin periaatteessa kolme kytkintä tai jonkun relehässäkän.. Ongelma on että en tiedä diodeista mitään, en sitä että millaiset tuohon tarviis enkä sitä että mistä niitä saisi. Pitäisi siis kaiketi olla aika herkkiä diodeja, speksit nuo 3v ja 0,5a. Oisko tällaisesta käryä kellään? Toinen vaihtoehto olisi hankkia 6-napainen kytkin, jolla sitten ohjaisi sekä muuntajaa että syöttöä tuulettimille.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Noissa kiinalaisissa osissa toimivuus saattaa olla mitä sattuu, joskus voi käydä tuuri ja tulee jopa ihan toimiva piraattikopio toimivasta piiristä :)

Taatusti toimivia saa esim. Pololu-nimellä (suomessa mm. triopak.fi).

Käviskö tälläinen kytkentä sitä ohjaamaan: http://tinyurl.com/r8vgvtx

NPN transistori ohjaa vaihtavaa 3.3v relettä, kun tietty jännite ylittyy (tässä esimerkissä n. 2.5v, muodostuu transistorille jännitteenjakokytkennän yli tarpeeksi suuri kynnysjännite että jaksaa vetää releen ohjauksen inputin kennoilta, tätä jännitettä voi hienosäätää asentamalla toisen 1k vastuksen tilalle vaikka potentiometrin.
< 15kWh/100km
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Ei hitto että menee yli hilseen :D Miun elektroniikkaosaaminen on sillä tasolla että oon yläasteella teknisen työn tunnilla tehnyt taskulampun jossa oli paristo, vastus, kytkin ja pari lediä.. Mutta siis tartten joka tapaukessa sen jännitteenmuuntimen joka syöttää akulta sitä 3v jännitettä? Ja tuolla ohjauspiirillä automatisoisin sen niin että paneelilta tuleva jännite vetäisi latauksen pois auton akulta?
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Juuri näin. Ainut kysymysmerkki tuossa on sopivien 3.3v releiden saatavuus. Tavallista autoreleelle tuskin riittää 3v vetämään kontakteja kiinni.

Jos oikein vielä haluaa yksinkertaistaa kytkentää, niin tuon transistorin voi jättää pois ja korvata sen vastuksella (about 10-1000 ohm). Tällöin kennosta tuleva jännite suoraan vetää releen kiinni, vastus pitänee mitoittaa niin että ihan pienellä auringon pilkahduksella ei vielä jaksa vetää kontakteja kiinni, mutta isommalla kyllä. Tämä voisikin olla parempi kytkentä, mutta sopiva vastus pitää kokeilla käytettävän releen kanssa sopivaksi (tai laittaa suosiolla potentiometri).

Molemmissa näissä piireissä voi tulla ongelmaksi se ettei siinä ole ns. hystereesiä, eli sopivasti pilvisellä säällä saattaa rele kokoajan naksua päälle ja pois.
< 15kWh/100km
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Triopakilta löytyi esim. Tällainen, varmaan ois käypänen? https://www.triopak.fi/fi/tuote/POLOLU-2873

Mites jos mie kuitenkin haluaisin kötöstellä sen niillä diodeilla kasaan ja ilman automaatioita? Ei varmasti kovin hienostunut kytkentä, mutta haluaisin ehkä pysyä yksinkertaisessa ja vähentää piirilevyjen määrää noissa kytkennöissä. Käytännössä siis luulisin että tarvetta on aika satunnaisesti kytkeä se tuuletus auton akkuun. En osaa ajatella niin pitkälle että mitä haittaa voi olla tilanteesta jossa propelleja pyöritetään sekä paneelivirralla että auton akusta, mutta pitäisi siis vaan laittaa joku kirkas merkkivalo siihe kytkimeen että muistaisi sen ottaa poiskin päältä :)
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tilaa vaikka samalla https://www.triopak.fi/fi/tuote/P1200D tuon Pololu 2873:n ohella. Laita diodi DC-DC adapterin jälkeen päästösuunnassa (ota huomioon että diodi pudottaa jännitettä 0.7v), tällöin ei pitäisi aurinkokennon generoima sähkö haitata mitään.
< 15kWh/100km
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Joo-o, eipä mennyt kohtuudella tämäkään. Tuulettimien sähköistys osoittautui aika paljon vaikeammaksi projektiksi kuin aluksi ajattelin. Kirjoitan nyt jonkinlaisen projektikuvauksen tästä aiheesta, siltä varalta että joku muu on suunnitellut samaa projektia. Tilasin ekana tuon pari viestiä taaksepäin mainitun 12->3,3v konvertterin 1,5mA ulostulolla. Laskeskelin, että kun Bilteman ilmoittama virrankulutus on 500mA per propelli, niin tuossa pitäisi olla mukavasti ylimääräistäkin. Tässä vaiheessa ajatus kytkennästä oli tällainen (joo oon aika welho piirtelemään kytkentäkaavioita :D ): Kuva
Pidin turvallisimpana syöttää ulkoisen virran tuulettimessa olevalta aurinkopaneelilta tulevaan plus-johtoon. Ajatuksena oli se, että jos tuulettimessa on jotain lataus/ohjauselektroniikkaa, niin vehje käsittelisi ulkoapäin syötettyä virtaa samalla lailla kuin paneelilta tulevaa. Lisäksi välissä oleva rele estäisi ulkoisen jännitteen syötön aurinkopaneelille päin. Itsevarmana tein tarvittavat kytkennät ja löin virrat päälle, jolloin konvertteri syttyi palamaan :shock: Vähän söi miestä, mutta sitten uudet osat tilaukseen. Tilasin vähän topakamman konvertterin 2,6A:n ulostulolla, ja tilasin niitä itse asiassa kaksi siltä varalta että toinen palaa. Mestari dmn:n ehdotuksesta päädyin käyttämään vaihtavia releitä diodien ja katkaisevien releiden sijaan.

Tuli nyt myös vähän mittailtua että minkälaisia virtoja tuolla liikkuu. Käytin releiden virtalähteenä akkulaturia ja tuulettimelle syötin virtaa parilla AA-paristolla (konvertterit vasta matkalla tässä vaiheessa). Sain selville seuraavaa: Tuulettimet kyllä pyörii tuolla luvatulla 500mA:lla ja itse asiassa allekin; todellisuus jossain 300-500mA välissä. MUTTA paristo (tai ei ehkä itse paristo mutta jokin tuossa järjestelmässä) syö hulluna virtaa, jolloin yksi tuuletin ottaa 3,3A tuolta konvertterilta, joka on luokiteltua antamaan 2,6A. Eli käy ihan kohtalaisen kuumana ne konvertterit, ja tää selittänee myös että miksi se ensimmäinen 1,5A kilke paloi.. Noh, tuumailin vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto olisi ollut heittää ne paristot kuikkaan ja antaa tuulettimien pyöriä omia aikojaan kun aurinko paistaa ja muulloin pyörittää auton akusta. Se ei houkutellut ensinnäkään siitä syystä, että vaihtelevalla säällä ne propellit käynnistyis ja pysähtyis jatkuvasti ilman minkäänlaista UPSia. Toinen mahdollinen ongelma olisi että jos aurinkoisella kelillä jäisi propellit pyörimään auton akulle niin aurinkopaneelit ois tuolloin täysin ilman kuormaa. Lopullinen kytkentäkaavio näyttää tältä:
sähköt3_rele+diodi.png
sähköt3_rele+diodi.png (13.99 KiB) Katsottu 2920 kertaa
Eli kytkin sähköt tuulettimen päässä paristolta ohjauselektroniikkaan meneviin johtoihin. Olisi ollut mahdollista myös suoraan tuulettimille, mutta ajattelin että on kiva jos pystyy tuulettimien nopeutta kuitenkin säätämään napeista. Rele määrää, kumpaa virranlähdettä käytetään, auton akkua vai aurinkopaneelia. Aurinkopaneeli saa myös ladata paristoa aina kun aurinko paistaa ja ei näin jää ilman kuormaa. Ohjauselektroniikan läpi tuli auton akulta jotain haamuvirtaa paneelille, ja siksi laitoin vielä diodit paneelien johtoihin jotta ei vahingossa tulisi syötettyä jännitettä paneelille. Diodit syö näköjään sen 0,3V paneelin jännitteestä, mutta ei varmaan oo kriittistä.

Tuollaisenaan tuo toimii. Jotain kummalisuuksia on kuitenkin. Ensinnäkin tuulettimet pyörii auton akulla palljon lujempaa kuin omalla paristolla ja näin meteliäkin on enemmän. Ja siinä määrin että herkkäunisempaa voi jo vähän häiritä. Toki jos joku lämppäri pyörii samaan aikaan niin ei ole enää suurta väliä miten kovaa tuulettimet surisee. Toinen jännä juttu on se, että tuulettimen nopeuskytkimen toiminta muuttui päinvastaiseksi ulkoisella virralla tuuletettaessa. Eli ykkösteholla pyörii lujempaa kuin kakkosteholla :D tuulettimen omaa paristoa tai aurinkopaneelia käytettäessä virranlähteenä systeemi toimii kuitenkin kuten ennenkin. Virtaa tuo systeemi syö jonkun 0,6A (12v), eli vielä ihan kohtuullinen. Lähiaikoina pitäisi olla jo jotain käytännön käyttäjäkokemustakin, mutta aika näyttää varmaan että miten pitkäikäiset nuo on.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Jepa. Tuulettimet kun tuli sähköistettyä niin sai lopulta pistää katon pakettiin, ainakin toistaiseksi. en muista kirjoittelinko tuosta katon eristyksestä jo aiemmin mitä, mutta tässä nyt jotain proseduuria. Kattoon siis tuli eristeeksi 50mm Ewona-villa, ja katon "verhoiluksi" 3mm vaahto-pvc -muovilevy. Katon kaareva muoto haettiin loppujen lopuksi puusta tehdyillä kaarilla. Kokeiltiin eka tehdä lattaraudasta, mutta yllättävän tarkka on mitoituksen suhteen. Jos tekee liian lyhyen niin kaari oikenee kiinnitettäessä ja jos liian pitkän niin painuu jyrkemmälle kuopalle. Niin päädyttiin sitten puuhun kun se ei venkoile. Kaaret ja villat paikoillaan:
_IGP6127.jpg
_IGP6127.jpg (1.42 MiB) Katsottu 2815 kertaa
_IGP6122.jpg
_IGP6122.jpg (1.18 MiB) Katsottu 2815 kertaa
Muovituksesta ei ole jostain syystä kuin yksi suttuinen kuva, mutta tästä nyt saa jotain osviittaa:
IMG-20200301-WA0013.jpg
IMG-20200301-WA0013.jpg (738.32 KiB) Katsottu 2815 kertaa
Muovi on melkein samanvärinen kuin auton sisäpuolen pellit, mutta ei ihan. Värivalikoimassa olisi ollut toki myös valkoista, harmaata, mustaa jne mutta päädyttiin kuitenkin tekemään punainen. Tuo vaahto-pvc oli itselle entuudestaan vieras materiaali. Sitä olisi saanut 3- ja 5-millisenä ja tuli otettua kolmosta. Nyt jos olisin tekemässä niin ottaisin ehkä sitä vitosta kuitenkin, kun tuo kolmonen on melkeinpä turhankin velttoa kamaa. Aika tiuhaan saa laittaa ruuvia jotta pysyisi edes hieman muodossaan. Mutta ihan hyvännäköinen ja mukava materiaali muuten. Kuvassa näkyvä valkoinen tatti on muuten palohälytin, joka sekin tuli viimein laitettua paikoilleen :D

Katon eristämisen ja muovituksen myötä tuli tässä projektissa jonkinlainen virtsanpylväs saavutettua. Tai tää oli ehkäpä alkuperäisen projektisuunnitelman viimeinen vaihe. Projekti on toki tässä reilun vuoden aikana laajentunut joka suuntaan, ja paljon on tullut tehtyä ja opeteltua sellaistakin mihin en olisi koskaan uskonut sekaantuvani. Kiitoksia vaan itse kullekin avusta tässä vaiheessa :)

Tää viikonloppu oltiin Patvinsuon luonnonhelmassa nauttimassa kättemme töistä. Kaksi yötä majailtiin autossa ja lauantaina hiihdeltiin pitkin kansallispuistoa. Tosi hyvä on kyllä nyt oleskella tuo auto talvellakin, kun lämpö pysyy ja kosteus haihtuu. Lämmön pysymisen puolesta on kyllä valtava ero ennen ja jälkeen katon eristyksen. Öisin ei lämmitetty ja ulkona oli -15 tai jotain, ja aamusta autossa luokkaa -6. Siitä Planari tulille ja tuulettimet täysille, ja 15-20min päästä jo mukavan lämmin. Päiväsaikaan tuuletettiin auton akulla ja yöajat tuulettimien omilla pattereilla, ja pattereissa riitti virta mukavasti aamuun. Hupiakussa sen sijaan ei ois virta riittänyt enää kolmanteen samassa paikassa vietettyyn päivään. Ajamalla toki olis saanut lisävirtaa, mutta aurinkopaneelit ois kyllä tällasessa hommassa hyvät. Ja jos eristystä haluais vielä edistää niin tuplaikkunat vois olla poikaa. Ja seuraavaksi pitäisi kehitellä joku pöytä tuohon väliseinään kiinni, niin saisi keittimen siihen ja sitä kautta vähän mukavampaa tuosta ruoanlaitosta. Tällä hetkellä siis kokkaillaan näin:
IMG-20200229-WA0005.jpg
IMG-20200229-WA0005.jpg (691.58 KiB) Katsottu 2815 kertaa
Tuulettimissa riittää jo mukavasti hönkä höyryn poistamiseen, ja pöytä olisi tarkoitus väkerrellä etummaisen tuulettimen alle, jolloin flekti toimii kivasti liesituulettimena :D Loppuun vielä kivan talvinen kuva.
IMG-20200301-WA0016.jpg
IMG-20200301-WA0016.jpg (1.43 MiB) Katsottu 2815 kertaa
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Hyvän näköistä harrastamista!

Onko tuo vaahto-pvc minkä hintaista ja mistä ostit?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Joensuussa ei ainakaan ollut missään hyllyssä, mutta paikallinen kumi- ja muovituotteisiin erikoistunut liike sai sitä tilattua. Hintaa oli periaatteessa 15e/neliö, mutta olin kuulemma ensimmäinen myyjän 20-vuotisen uran aikana joka haluaa vaahto-pvc:tä punaisena. Niin että eivät halunneet tuota tavaraa varastoon vaan myivät minulle koko 200x300cm levyn, jolle tuli hintaa 90e. Nyt ois ylimääräisenä tuota tavaraa jonkin verran jos joku tarttee!
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Vastaa Viestiin