Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Ei ihme että on hankala hahmottaa!!! Autossasi on virranjakajan AKSELI 180 astetta pielessä. Jakaja kannattaa varmaan nostaa paikaltaan ja laittaa oikein päin. Laitan kuvan, jossa näkyy, että virranjakajan pohjassa olevan holkin kynnet eivät ole keskellä. Eli holkin jousi pitää irrottaa, naputtaa tappi irti, kääntää holkkia 180 astetta ja kasata uudestaan.
Kun virranjakaja on irti, kannattaa tarkistaa, että moottorissa oleva jakajan kynsien vastakappale on ykkösen yläkuolokohdassa auton pituussuuntaan. Jos ei niin sitten sen virhe pitää ottaa huomioon jakajan asennossa.
Kun irranjajaja on takaisin paikallaan, pyöritä konetta kampiakselista niin, että sytytysmerkki on kohdallaan. Se on se takimmainen kolo hihnapyörässä. Tällöin pyörijän pitää osoittaa alas oikealle eli olla siinä kohtaa jossa jakajan kannessa on 1. sylinterin johto. Jos ei osoita, niin kierrä konetta vielä 180 astetta, niin osoittaa. Tarkoitus on saada pyörijä kohdalleen kun 1. sylinteri on sytytyskohdassa.
Käännä virranjakajan kuoressa (kuva) oleva viiva samaan kohtaan kuin pyörijän nokka ja kiristä jakaja paikalleen. Nyt on perusennakko paikallaan.
Sytytysennakko säädetään siten, että irrotetaan sytysyksikön vieressä olevasta harmaasta laatikosta (kuvassasi vasemmassa reunassa) liittimet ja ne yhdistetään toisiinsa. Sitten irrotetaan virranjakajan alipainekellon letku. Kone käyntiin ja ennakkomerkit paikalleen eli se lähempänä moottoria oleva merkki. Näin on merkit kolmihihnaisessa pyörässä, luultavasti yksihihnaisessa myös.
Homma on paljon helpompi kuin miltä sain sen kirjoituksessa kuulostamaan!
Meinasi unohtua. Takaapäin katsoen on ykkösen johto se ylösoikealle menevä. Jakaja pyörii myötäpäivään, eli seuraava on nelonen (alas vasemmalle, kolmonen (ylös vasemmalle) ja kakkonen (alas oikealle). Koska ykkösen ja kakkosen johdot ovat ristissä, niin siinä kohtaa on usein oltava tarkkana.
Ps. Vielä siitä harmaasta laatikosta: erittäin yleinen vikakohde. Sen tehtävänä on parantaa sitkeyttä tyhjäkäynnillä. Olen kuullut, että tehdas on määrännyt huollossa sen ohittamaan ja kytkemään vain siihen tulevat johdot yhteen. Näin on omassani ollut jo vuosia.
Kun virranjakaja on irti, kannattaa tarkistaa, että moottorissa oleva jakajan kynsien vastakappale on ykkösen yläkuolokohdassa auton pituussuuntaan. Jos ei niin sitten sen virhe pitää ottaa huomioon jakajan asennossa.
Kun irranjajaja on takaisin paikallaan, pyöritä konetta kampiakselista niin, että sytytysmerkki on kohdallaan. Se on se takimmainen kolo hihnapyörässä. Tällöin pyörijän pitää osoittaa alas oikealle eli olla siinä kohtaa jossa jakajan kannessa on 1. sylinterin johto. Jos ei osoita, niin kierrä konetta vielä 180 astetta, niin osoittaa. Tarkoitus on saada pyörijä kohdalleen kun 1. sylinteri on sytytyskohdassa.
Käännä virranjakajan kuoressa (kuva) oleva viiva samaan kohtaan kuin pyörijän nokka ja kiristä jakaja paikalleen. Nyt on perusennakko paikallaan.
Sytytysennakko säädetään siten, että irrotetaan sytysyksikön vieressä olevasta harmaasta laatikosta (kuvassasi vasemmassa reunassa) liittimet ja ne yhdistetään toisiinsa. Sitten irrotetaan virranjakajan alipainekellon letku. Kone käyntiin ja ennakkomerkit paikalleen eli se lähempänä moottoria oleva merkki. Näin on merkit kolmihihnaisessa pyörässä, luultavasti yksihihnaisessa myös.
Homma on paljon helpompi kuin miltä sain sen kirjoituksessa kuulostamaan!
Meinasi unohtua. Takaapäin katsoen on ykkösen johto se ylösoikealle menevä. Jakaja pyörii myötäpäivään, eli seuraava on nelonen (alas vasemmalle, kolmonen (ylös vasemmalle) ja kakkonen (alas oikealle). Koska ykkösen ja kakkosen johdot ovat ristissä, niin siinä kohtaa on usein oltava tarkkana.
Ps. Vielä siitä harmaasta laatikosta: erittäin yleinen vikakohde. Sen tehtävänä on parantaa sitkeyttä tyhjäkäynnillä. Olen kuullut, että tehdas on määrännyt huollossa sen ohittamaan ja kytkemään vain siihen tulevat johdot yhteen. Näin on omassani ollut jo vuosia.
- Liitteet
-
- Viiva rungossa.jpg (133.87 KiB) Katsottu 6373 kertaa
-
- Holkin irrotus.jpg (122.59 KiB) Katsottu 6373 kertaa
-
- Epäkeskinen holkki.jpg (124 KiB) Katsottu 6373 kertaa
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Ohhoh! No onneksi tuli laitettua kuva omasta moottorista Kiitos kattavasta ohjeesta, jospa se noilla eväillä onnistuisi laittaa kohdalleen. Tarkentavia kysymyksiä:Peksi kirjoitti:Ei ihme että on hankala hahmottaa!!! Autossasi on virranjakajan AKSELI 180 astetta pielessä.
Tää on myös epäselvää. Eli onko ykkösen yläkuolokohta silloin kun vauhtipyörän takimmainen merkki on ylhäällä keskellä, vai mistä sen tietää?Peksi kirjoitti:Kun virranjakaja on irti, kannattaa tarkistaa, että moottorissa oleva jakajan kynsien vastakappale on ykkösen yläkuolokohdassa auton pituussuuntaan. Jos ei niin sitten sen virhe pitää ottaa huomioon jakajan asennossa.
Kun sanot että ykkösen johto on ylös oikealle menevä, niin tarkoitatko että se on virranjakajan päästä ylös oikealle lähtevä mutta johtojen ristikkäisyyden vuoksi meneekin alas oikealle?Meinasi unohtua. Takaapäin katsoen on ykkösen johto se ylösoikealle menevä. Jakaja pyörii myötäpäivään, eli seuraava on nelonen (alas vasemmalle, kolmonen (ylös vasemmalle) ja kakkonen (alas oikealle). Koska ykkösen ja kakkosen johdot ovat ristissä, niin siinä kohtaa on usein oltava tarkkana.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Ykkösen yläkuolokohta on silloin, kun takimmainen merkki on ylhäällä. Virranjakaja pyörii puolella nopeudella moottoriin nähden. Siksi ei riitä että löytyy yläkuolokohta, täytyy löytää sytytyskohta. Eli joka toinen yläkuolokohta on sytytyskohta. Silloin on myös molemmat venttiilit kiinni. Pyörijä osoittaa silloin oikealle, jos jakajan akseli on oikein asennettu. Tähän kohtaan käännetään jakajan rungossa oleva viiva, niin jakajan kansi asettuu niin, että ykkössylinterin johto tulee pyörijän kärjen kohdalle.
Tärkeää on se, että 1. Löydät ykkösen sytytyskohdan ja 2. Laitat jakajan viivan pyörijän kärjen kohdalle.
Kun ykkössylinteri on löytynyt, niin myötäpäivään tulee kannessa ensin 4, sitten 3 ja lopuksi 2. Laitan tähän vielä sutun, jonka pitäisi selventää asiaa. Ulkokehällä on sylinterit numeroituina ja sisällä jakaja
Moottorisi kuvassa näkyy, että alipainesäädin osoittaa suunnilleen etusuuntaan, kuten kuuluukin, mutta pyörijä osoittaa vasemmalle, kun kipinän pitäisi mennä ykköseen. Tästä päättelen että akselin päässä oleva kynnellinen holkki on 180 astetta pielessä.
Tärkeää on se, että 1. Löydät ykkösen sytytyskohdan ja 2. Laitat jakajan viivan pyörijän kärjen kohdalle.
Kun ykkössylinteri on löytynyt, niin myötäpäivään tulee kannessa ensin 4, sitten 3 ja lopuksi 2. Laitan tähän vielä sutun, jonka pitäisi selventää asiaa. Ulkokehällä on sylinterit numeroituina ja sisällä jakaja
Moottorisi kuvassa näkyy, että alipainesäädin osoittaa suunnilleen etusuuntaan, kuten kuuluukin, mutta pyörijä osoittaa vasemmalle, kun kipinän pitäisi mennä ykköseen. Tästä päättelen että akselin päässä oleva kynnellinen holkki on 180 astetta pielessä.
- Liitteet
-
- thumbnail_20191004_150917.jpg (123.61 KiB) Katsottu 6286 kertaa
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Tuli vielä mieleen, että sytytyskohdan löytää helpoimmin moottorissasi kääntämällä nyt moottoria niin, että pyörijä on ykkössylinterin johdon kohdalla ja ykk-merkki kohdillaan. Sitten ei enää käännä moottoria ennen kuin jakaja on muutettuna takaisin paikallaan-
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Ensiksikin suuret kiitokset Peksille yksityiskohtaisista ohjeista! Noilla ohjeilla olisi ollut varsin simppeli homma jopa minulle. Mutta mutta. Ei lähtenyt itkemälläkään se tappi irti virranjakajan pohjassa olevasta holkista. Ja holkissa olevien jälkien perusteella on joku muukin koettanut tuota murjoa ennen minua:
Vissiin joutuisi vaihtamaan koko virranjakajan jos haluaisi tuon kannen oikein päin? Mutta onkos tuolla muuta merkitystä käytännössä kuin että on vaikea hahmottaa sytytysjärjestystä yms kun kansi on 180 astetta pielessä? Eli onko tuosta mitään toiminnalista haittaa?
Ei auttanut sitten kuin kasata paketti entiselleen. Ei olleet myöskään ne moottorissa olevat kynsien vastakappaleet aivan linjassa kun moottori oli käännettynä ykkösen sytytyskohtaan:
Kasasin systeemin entiselleen ja sain mielestäni nyt säädettyä ennakonkin kohdalleen. Kokeilin sen jälkeen jättää sen harmaan laatikon (tyhjäkäynnin säädin tms) ohitettuna ja liittimet kytkettynä toisiinsa, mutta ei jaksanut sillä lailla käydä tyhjäkäyntiä niin pistin takaisin.Vissiin joutuisi vaihtamaan koko virranjakajan jos haluaisi tuon kannen oikein päin? Mutta onkos tuolla muuta merkitystä käytännössä kuin että on vaikea hahmottaa sytytysjärjestystä yms kun kansi on 180 astetta pielessä? Eli onko tuosta mitään toiminnalista haittaa?
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Jos huonosti käy, niin virranjakaja ei mahdu paikoileen kun alipainekello ottaa kiinni, muutenhan ei mitään väliä. Tuo akseli lähtee lohkosta nostamalla irti ja se voi tyrkätä paikoilleen oikeaan asentoon. Toki siellä on päittäislaakerointina muistaakseni pari prikkaa jotka löytyvät herkästi öljypohjasta, ellei irroitusvaiheessa ole varovainen tai tee irroitusta kone käännettynä alaspäin, joka tietysti hankalaa jos kone autossa kiinni.
< 15kWh/100km
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Taas kerran palaan tuohon auton värinäongelmaan. Ei ole siihen syytä löytynyt, vaikka välillä tuntuu että se jonkin roplauksen jälkeen vähenee. Alkaa jo turhauttamaan sen verran että pitänee kohta se johonkin pajalle viedä ihmeteltäväksi jos ei syy ala löytymään. Tässä vielä tiivistelmä oireesta ja mitä sen poistamiseksi on tehty:
Värinä, tai oikeammin tärinä (tai tytinä) alkaa tölkin nopeusmittarin mukaan aika tarkalleen 40km/h paikkeilla. Tärinä tuntuu ohjauspyörässä ja ohjaamossa muutenkin, ja irtoroippeet kojelaudalla ja etuovien kaukaloissa alkaa helisemään. Tärinä ei oleellisesti tunnu polkimissa. Tärinä jatkuu kiihdytyksessä ja vielä 60km/h nopeudessa tuntuu suht samanlaisena, mutta 70km/h paikkeilla alkaa vaimenemaan/muuttuu tasaisemmaksi jyrinäksi. Lisäksi tuntuisi siltä, että tärinä on pahimmillaan heti liikkeelle lähdettyä. Se tuntuisi hieman vaimenevan auton (=öljyn?) lämmetessä, mutta ei lopu kokonaan. Muutenkin tärinän voimakkuus/esiintyvyys tuntuu hieman vaihtelevan jostain syystä/olosuhteesta josta en tarkemmin ole päässyt perille.
Värinä, tai oikeammin tärinä (tai tytinä) alkaa tölkin nopeusmittarin mukaan aika tarkalleen 40km/h paikkeilla. Tärinä tuntuu ohjauspyörässä ja ohjaamossa muutenkin, ja irtoroippeet kojelaudalla ja etuovien kaukaloissa alkaa helisemään. Tärinä ei oleellisesti tunnu polkimissa. Tärinä jatkuu kiihdytyksessä ja vielä 60km/h nopeudessa tuntuu suht samanlaisena, mutta 70km/h paikkeilla alkaa vaimenemaan/muuttuu tasaisemmaksi jyrinäksi. Lisäksi tuntuisi siltä, että tärinä on pahimmillaan heti liikkeelle lähdettyä. Se tuntuisi hieman vaimenevan auton (=öljyn?) lämmetessä, mutta ei lopu kokonaan. Muutenkin tärinän voimakkuus/esiintyvyys tuntuu hieman vaihtelevan jostain syystä/olosuhteesta josta en tarkemmin ole päässyt perille.
- Ratin/eturenkaiden asento ei vaikuta vaan tärisee yhtä lailla suoraan ajettaessa kuin kaarteessa.
- Tärinä tuntuu kaikilla vaihteilla(2,3,4)
- Tärinä tuntuu samanlaisena kytkin pohjassa/ylhäällä tai vaihde vapaalla
- Tärinä tuntuu samanlaisena olipa moottori käynnissä tai sammutettuna
- Tärinä tuntuu samalaisena kardaani paikallaan ja ilman kardaania
- Tärinä tuntuu samanlaisena kesä- ja talvirenkailla
- kardaani tosiaan irrotettu
- kaikki vetonivelet tarkastettu
- vuotava vetarin laipan korkki uusittu
- renkaat tasapainotettu
- vaihteisto/peräöljyt vaihdettu, ei mitään suurempia sattumia tullut öljyn mukana
- vaihteiston ja etuperän kiinnitysten kireys tarkastettu ja puslat tarkastettu (ehjät on, varmaan edellinen omistaja uusinut)
Viimeksi muokannut Ilmari, 16.10.2019 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Tuleeko tärinä nyt varmasti kardaani irti ollessa vai ei?
< 15kWh/100km
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Tulee varmasti, mielestäni täysin samanlaisena kardaanin ollessa kiinni ja irti.dmn kirjoitti:Tuleeko tärinä nyt varmasti kardaani irti ollessa vai ei?
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Onkos kokeiltu toisella rengas/vannesarjalla?
< 15kWh/100km
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Joo, talvi- ja kesärenkailla samanlainen tärinä.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Etulaakerit.
Omassa tölkissä 50-~80km/h kauhea tärinä ja meteli, vaihdoin uudet renkaat, keskikardaanin nivelet. Tämä tottakai auttoi hieman mutta loppujen lopuksi syyllinen oli etulaakerissa. Kun laakerin sai käteen niin ei ollut enää epäilystäkään, sen verran oli väljää.
Sen jälkeen hävisi tuo jyrinä.
Omassa tölkissä 50-~80km/h kauhea tärinä ja meteli, vaihdoin uudet renkaat, keskikardaanin nivelet. Tämä tottakai auttoi hieman mutta loppujen lopuksi syyllinen oli etulaakerissa. Kun laakerin sai käteen niin ei ollut enää epäilystäkään, sen verran oli väljää.
Sen jälkeen hävisi tuo jyrinä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Tuota oon miettinyt itekkin, ihmetyttää vaan kun oon elänyt siinä uskossa että nuo pyöränlaakerien oireet ois jotenkin toispuoleisia aina. Että jyrinän voimakkuus vaihtelisi sen mukaan minkälaisessa kaarteessa milloinkin ollaan. Voiko noita etupyörän laakereita / niiden kuntoa arvioida mitenkään muuten kuin purkamalla, eli samalla vaivalla melkein vaihtaa jo?Edy195 kirjoitti:Etulaakerit.
Omassa tölkissä 50-~80km/h kauhea tärinä ja meteli, vaihdoin uudet renkaat, keskikardaanin nivelet. Tämä tottakai auttoi hieman mutta loppujen lopuksi syyllinen oli etulaakerissa. Kun laakerin sai käteen niin ei ollut enää epäilystäkään, sen verran oli väljää.
Sen jälkeen hävisi tuo jyrinä.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Kyllä se omassakin vähän helpotti kun käänsi ohjausta hieman oikealle ja taas muuttui kun vähän vasemmalle. Mutta niin jatkuvaa se jyrinä oli että ero oli hyvin pieni. Ja toisaalta se että jyrinä helpotti suuremmissa nopeuksissa upotti itseen uskon että vika ei voisi olla laakereissa.Ilmari kirjoitti:Tuota oon miettinyt itekkin, ihmetyttää vaan kun oon elänyt siinä uskossa että nuo pyöränlaakerien oireet ois jotenkin toispuoleisia aina. Että jyrinän voimakkuus vaihtelisi sen mukaan minkälaisessa kaarteessa milloinkin ollaan. Voiko noita etupyörän laakereita / niiden kuntoa arvioida mitenkään muuten kuin purkamalla, eli samalla vaivalla melkein vaihtaa jo?Edy195 kirjoitti:Etulaakerit.
Omassa tölkissä 50-~80km/h kauhea tärinä ja meteli, vaihdoin uudet renkaat, keskikardaanin nivelet. Tämä tottakai auttoi hieman mutta loppujen lopuksi syyllinen oli etulaakerissa. Kun laakerin sai käteen niin ei ollut enää epäilystäkään, sen verran oli väljää.
Sen jälkeen hävisi tuo jyrinä.
Ja samalla vaivalla vaihdat laakerit kun yrität arpoa onko näissä vikaa. Ja taas jaksaa monta vuonta.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Jos laakerissa väljää se tuntuu kyllä pyörää ilmassa heilutellessa. Samaten jos pyörä pyörii vähänkin pykältäen, viittaa se myös laakerivaurioon
< 15kWh/100km
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
On myös sattunnut tulee vastaa rikkinäisiä laakereita mis ei tunnu ees löysää. Silti jyrinä ajaes oli melkonen
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Koskeeko nää jyrinäongelmat vain etupyörien laakereita, vai voiko vika takapäässä oireilla samalla lailla? Nyt oon vähän kahden vaiheilla että tilaisko suoraan uudet laakerit etupyöriin, vai pitäiskö ensin käydä tallilla nitä pyöriä ropaamassa. Oberilla näkyy olevan A- ja B-laadun laakereita joilla hintaero 15€/kpl. Molemmilla valmistaja FAG http://www.oberschlachter.fi/shop/index ... ath=5_4_40
Onko kokemuksia noista B-laadun laakereista? Menis 30e vähemmän hukkaan jos vika onkin taas jossain muualla.
Onko kokemuksia noista B-laadun laakereista? Menis 30e vähemmän hukkaan jos vika onkin taas jossain muualla.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
En tiedä noiden kahden erosta mutta FAG on ihan jees merkkinä mutta on se niin työläs vaihtaa että jos auton aikoo pitää laita parasta laatua. Moni auto on korjattu pilalle vaihtamalla ehjiä OEM laatuisia osia uusilla halpis osilla. Tosin jos noi molemmat on FAG niin en tiedä onko mikä ero niissä. Kysele oberilta tai vaikka FAG maahantuojalta mikä se ero nyt on tuleeko toiset joltain vinkuintian tehtaalta jossa pintakäsittelyissä eroa vai onko toinen luokiteltu pienemmälle kuormalle.
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Oiskohan erona se että kalliimmassa saattaa tulla se erikoinen huulitiiviste mukana.
< 15kWh/100km
Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"
Eilen kävin roplailemassa noita etulaakereita. Purin vetoakselit pois, mutta jarrulevyt yms vielä toistaiseksi paikoillaan. Siitä pyörännavasta kun pyörittelee niin ei rehellisesti sanottuna kyllä tunnu yhtikäs mitään niissä laakereissa. Äkkiseltään tuntuisi että niissä ei oo mitään vikaa, mutta saa nähdä jos joutuu ne kuitenkin vaihtamaan. Ajattelin seuraavaksi kokeilla kasata paketin kasaan ilman etuvetoakseleita ja jättää pelkät ulommaiset vetarit ilman sisuskaluja paikoilleen. Niin saapahan ainakin kokeiltua että vispaako etuperässä jokin. Etuperään/vetareihin liittyen 3 kysymystä:
1. sisempiä vetareita irrottaessa huomasin että apparin puolen vetoakselin laippa etuperässä heiluu ehkä 1-2mm pystysuunnassa ja auton etu-takasuunnassa mutta ei sisään-ulos -suunnassa. Kerkesin jo innostumaan että nyt se vika löytyi, mutta sitten katsoin Googlesta. Samban mukaan ihan normaalia tuollainen välys, kuulemma. Onko tästä näkemyksiä puolesta/vastaan, onko normaalia ja jos ei niin voiko korjata?
2. Joku päivä kun kattelin etuperän räjäytyskuvia niin bongasin ne aluslevyt sisemmän vetarin ja etuperän välissä, tuolla nro 11: https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/typ+ ... 407-50000/ Ei minulla mitään tuollaisia ole. Mikä noiden funktio/tärkeys on, kannattaako hommata?
3. Ekaa kertaa purin nuo ulommaiset etuvetarit osiin. Kuulat ja se sisäkooli tuli nätisti ulos, mutta se kuularengas ei. Se ei vissiin kuulu tulla ulos ollenkaan?
1. sisempiä vetareita irrottaessa huomasin että apparin puolen vetoakselin laippa etuperässä heiluu ehkä 1-2mm pystysuunnassa ja auton etu-takasuunnassa mutta ei sisään-ulos -suunnassa. Kerkesin jo innostumaan että nyt se vika löytyi, mutta sitten katsoin Googlesta. Samban mukaan ihan normaalia tuollainen välys, kuulemma. Onko tästä näkemyksiä puolesta/vastaan, onko normaalia ja jos ei niin voiko korjata?
2. Joku päivä kun kattelin etuperän räjäytyskuvia niin bongasin ne aluslevyt sisemmän vetarin ja etuperän välissä, tuolla nro 11: https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/typ+ ... 407-50000/ Ei minulla mitään tuollaisia ole. Mikä noiden funktio/tärkeys on, kannattaako hommata?
3. Ekaa kertaa purin nuo ulommaiset etuvetarit osiin. Kuulat ja se sisäkooli tuli nätisti ulos, mutta se kuularengas ei. Se ei vissiin kuulu tulla ulos ollenkaan?
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.