Sivu 1/4

Voka-Doka projekti

Lähetetty: 02.10.2018 11:53
Kirjoittaja an-ti
Tervehdys pohjoisesta tuli hommattuo Doka monen vuoden haaveilun jälkeen.

Autohan "Voka" on siis vm. 1987 Doka ajo kilometreja on kertynyt huimat 200th. Moottorina Volvon B19 joka oli yksi ostamiskriteereistä. Eipä itse tarvitse Volvon konetta alkaa autoon sovittamaan. Tämän lisäksi auto sattui vielä olemaan "ruosteeton" yksilö eli pohja ja kotelot ym mikä on katseelta piilossa on uuden veroisessa kunnossa.

Pinnassa on kolhua ja puutetta ja Osan tarvetta on heti alkuun. Moottorin takaluukku, sivulaatikoiden luukut ja lukot pitäisi jostakin löytää ennen maalausta.

Siinäpä olis eka kuva Vokkareista ja koneesta


https://photos.app.goo.gl/kwLLKBAcTdgAsgzKA

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 02.10.2018 12:08
Kirjoittaja Hanttapuli
Terveppä terve! Kuulostaa hyvältä ja mielenkiintoiselta aihiolta. Volvon koneella ei kovin usein tulekaan tölkkiä vastaan. Laitahan kuvia jossain vaiheessa!

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 02.10.2018 14:24
Kirjoittaja TT|
Hieno projekti ja komea veturikin! Osuuko arvaus oikeaan että tuli ruotsista?
Onko käyttöä tuolle lavakatteelle? Jos olet aikeissa luopua, niin ilmottele.

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 02.10.2018 14:42
Kirjoittaja an-ti
Auto tosiaan ruotsista ja ruotsinkilpiin se jääkin..

Lavakatteen osalta ei ole vielä varmuuttamitä sille tehdään. Kate on harvinaisen hyväkuntoinen että paikalleen se voisi jopa jäädäkin.

Ruotsissa tosiaan autoa rakennetaankin.

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 02.10.2018 17:12
Kirjoittaja AT5nok
Tervetuloa foorumille.
Auto jää Ruotsin kilpiin, ilmeisesti myös "majailee" Ruotsin puolella?

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 03.10.2018 10:21
Kirjoittaja an-ti
Mites tuo madallus näissä? Aikeissa olis tilata tuo Ta technix 60/45mm sarja tähän mutta joutunee takaa sitten tuota iskaritornio muokkaamaan? Tuo TA on edullisin nii siksi se kun taitaa tuo auto tulla vaan tähän taajama nopeusalueelle. Uskoisin sen riittävän kun muissakin harraste kulkineissa vastaavan tasoisia alustaratkaisuja on.

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 03.10.2018 11:00
Kirjoittaja an-ti
Tässäpä kuvia vauriokohdista mitenhän nuo kannattaisi alkaa korjaamaan?

Lokarin kaaresta ajattelin vaihtaa vain osan onko varaosakaarien laadussa isoja eroja?

Tuo perän kolhu tässä eniten mietityttää että miten sen alkaisi korjaamaan on senverran syvä ja vaurio ulottuu yllättävä laajalle alalle.

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 03.10.2018 11:05
Kirjoittaja TT|
Ensin oikaset tuon mahdollisimman hyvin, sitten jos tarvitsee, niin vaihdat paloja sen verran mitä tarvitsee. Tuo lavan pohja voi vaan olla aika jäykkää saada liikkumaan.

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 03.10.2018 11:10
Kirjoittaja an-ti
lokariin kaari melko rutussa

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 03.10.2018 11:11
Kirjoittaja TT|
Tuo on paljon helpompi nypätä suoraksi, tai vaihtaa, jos näyttää pahasti mädälle

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 03.10.2018 13:01
Kirjoittaja dmn
Hionta pellille, koritinaa ja siihen sulattaa jotain kiinni prikkoja tms ja vetovasaran vetelee muotoonsa suoraksi.

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 04.10.2018 11:34
Kirjoittaja an-ti
Koritöiden suunnittelu jatkuu.

Miten nuo korin saumat pitäisi tehdä kun harkinnassa oli saumojen hiekkapuhallus. Saumoissahan ilmeisesti on jokin massa ja sehän tietysti lähtee puhalluksessa pois ainakin pinnasta. Saumat on pääsääntoiseti kyllä melko ruosteettomat mutta onko siellä massan alla odottamassa ruoste? Eli kannattaako hyvännäköiset saumat jättää puhaltamatta mitä olette mieltä? Tästähän ei tietysti ole tarkoitus tehdä mitään näyttely tason vehjettä vaan hyvännäköinen pirssi jolla kehtaa kaupassa käydä :D

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 04.10.2018 19:51
Kirjoittaja ketsa
Itse ainakin ajattelin jättää ruosteettomat saumat rauhaan ja ruiskuttaa vain takapuolelle kotelosuoja-ainetta runsaasti.

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 11.10.2018 12:08
Kirjoittaja an-ti
Nyt on päästy autolla jopa koeajolle. Mielenkiintoinen kokemus sinällään kun aikaisemmin en ole T3:lla ajanut. Onhan se vähän outoa istua eturenkaiden päällä. Viimeksi on vastaavaa ajoa tullut vuosia sitten tylppänokka Hiacella

Edellisen omistajan puheiden perusteella käytin tankin poissa ja puhdistus. Tankissa ei ollut kyllä mitään roskaa eikä ruostetta vain suodatin oli tukossa. Tulipa sitten uusittua kaikki nuo huohotin letkut samalla. No auto käy nyt kohtuu hyvin ja seuraavaksi on vuorossa vuotavan vesipumpun vaihto ja perushuolto koneelle että saadaan auto katsastus kuntoon, edellisen katsastuksen (2015) jälkeen autolla on ajettu n. 1500km että saapa nähdä onko seisominen tuonut vikoja mukanaan.

Peltitöihin on tutustuttu ja ensimmäinen kolhu on onnistuneesti oikaistu mikä lie on vuosien varrella tuohon lampun reunaan iskenyt harmi kun ei tullut otettua ennen ja jälkeen kuvia.

Yritys olis nyt että jos 1 lommo illas oikenis niin tuo olis ehkä jo ensi vappuna suunnilleen suora peltinen :D no ei siinä oikeastaan kovin montaa oikomis kohtaa ole.

Hakusessa olis moottorin takaluukku ja oikean puolen tavaratilanluukku kun niitä ei kehtais alkaa oikomaan. Luukut on kyllä ruosteettomat mutta aika perunapeltoa kumpikin.

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 11.10.2018 12:24
Kirjoittaja TT|
Ne sivuluukut jos on ruosteettomat, niin kannattaa kokeilla miten saisi oikenemaan. Et luultavasti suoria ruosteettomia löydä.

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 12.10.2018 07:47
Kirjoittaja an-ti
Nyt on harjoiteltu lisää tuota pellin oikaisua. Vähän on hakusessa tekniikka mutta pelti kuitenkin oikenee.

Lokarinkaari on oiennut. Reikiä ja repeämää tuli kun kokeilin liukuvasaralla vetää niin että hitsillä 6mm kierrettä peltiin kii ja siitä vetoa vasaralla. Tuon oikaisuun käytetty nyt se 15min että jos tänään vielä jatkaa nii tulisko tuosta maalauskelpoinen pakkelin tai tinan avulla. TInan käytöstäkään ei ole aikaisempaa kokemusta nii enpä tiedä alanko sitä kokeilemaan ja onko siitä mitään hyötyä.

Samalla kun tätä nyt tässä työstetään on piru hyppinyt olkapäällä ja huudellut Turbo turbo.....

Mietintää on harjoitettu että josko tuohon sen Volvon B23 Turbon moottoriksi... Mitenköhän tuo vakio vaihdelaatikko kestää tehoa ja vääntöä. Onhan näihin tuota 2,5tdi konettakin laitettu mutta onko vakio laatikko niiden jatkeena vai jotenkin vahvistettu

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 12.10.2018 08:57
Kirjoittaja dmn
Kyllä ehjä vakiolaatikko kestää yllättävänkin hyvin, tietysti extraväännöllä saa piilevät viat nopeammin ilmi. Mikähän kytkin tuossa yhdistelmässä on, jos siellä on vakio JX koneen palikat, se antautuu ekana.

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 17.10.2018 09:46
Kirjoittaja an-ti
Projekti jatkunut vesipumpun vaihdolla. Onpa mielen kiintoista tuo järjestelmän ilmaaminen... Neste kiertää nyt kaikkien poppakostien jälkeen kai ja toivottavasti. Tuo lämpömittarinvalo vaan vilkkuu kokoajan sen ihmettely jatkuu. Valo syttyy ehkö 10-20s käynnistyksen jälkeen ja vilkkuu sitten kokoajan lämpömittari pysyy kuitenkin normaalissa

Samalla kun autoa on tuossa käytetty on savuakin kojelaudan uumenista ilmennyt ja syykin selvisi johtohan siellä käryää. Mikähän tuo kuvassa oleva valkoinen rele on kun sen takaa tuleva puna/kelta johto siellä nyt kärysi. itse tuota tutkin että olisiko tyytin rele? Tyytti ei tässä ole oikein toiminutkaa?

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 17.10.2018 10:37
Kirjoittaja dmn
Keltainen / punainen on varmaan lämpömittarin johto. Siellä ei kyllä sellaisia virtoja pitäisi liikkua että johdot sulaa.

Tämä johto on haaroitettu "releeseen" 42, joka ei oikeasti ole rele, vaan kytkentä mikä maadoittaa lämpömittarin johdon, jos paisuntasäiliön nestepinta on liian alhainen = aiheuttaa vilkkumisen mittaristossa.

http://dmn.kuulalaakeri.org/tmp/wiring/ ... %20(4).jpg

Jarruvaloissa taisi olla myös punaista ja keltaista, mutta nekään ei kierrä minkään releen kautta.

Sen sijaan valkoista relettä alemmassa kuvassa ei mikään mun opus tunnista, saisko sen osanumerosta vaikka tarkemman kuvauksen?

Re: Voka-Doka projekti

Lähetetty: 17.10.2018 11:19
Kirjoittaja an-ti
Valkoisen releen numero on mitä ilmeisimmin 251-959-145 ja netin syöveristä päätellen voisi olla valoihin liityvä rele. Autossa on ilmeisesti noita erinäisiä lisä/vilkkuvaloja ollut että ei auta kuin alkaa johtoja katselemaan missä joku ottaa maihin.