Reimo -86

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Ande
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 114
Liittynyt: 08.08.2018 10:38

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja Ande »

Reimoon rakentelin ohjaustehostimen vihdoin loppuun asti. Hydrauliletkuilla tuli linjat takaanta eteen niin eipähän ruostu. Kyllä muuttuu vanhaki auto mukavemmaks ajaa 8-) Kytkimenki vaihoin, oli falskannu öljyä lootan puolelta. Nyt uus stefa kytkinakselilla ja vetarinlaipoissaki.

Jatkuvaan trailerin puuttumis ongelmaanki tuli viitasaarelta haettua ratkasu :)
Kuva

Lt35 autonkuljetuslavalla. Kokonaismassa täl hetkellä 3500kg. Onkos foorumilaisilla kokemusta kokonaismassan nostosta näissä? Kuorma-autoks mielis ton saada mut mitä enemmä kokonaismassaa nii sen parempi..
Ande
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 114
Liittynyt: 08.08.2018 10:38

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja Ande »

Täällä on tapahtunnu monenlaisia asioita foorumin alaalla ollessa.. Ehkä kiinostavampana takavedon muutos nelivodeksi :D Melkee alusta lähtien tää on ollu mielesse Reimon hommaamisen jälkee. Välillä lähes unohtunnukkii mut ajatus täst sytty vahvasti eloon viime syksynä. Sit ruvettii keräämää kaikki tarvittavat osat kyseiseen hommaan.
Kuva

Eli purkuosia syncroista. Tähän sai suuren avun paikaliselta kanssaharrastajalta, kiitos vaa sinne jos satut tätä lukemaan! Kaikki osat hiekkapuhalutin ja maalasin. Myös puslat on kaikki uusittu samaan syssyyn. Osatku alko olee valmiina nii oli aika hommata "jigi" leikkuupöydälle. Ei muuta ku tölkin raato pihalta nurin niskoin tallin lattialle.

Kuva

Kääkkä kuvassa ihmetelemässä selällää olevaa tölkkiä. Tää oliki iha loisto idea. Kyllä oli helppo rakenella tähä kaikki valmiiks, eikä tarvinnu lattialla könytä! Äkkiseltää näytti ettei iha älyttömiä vaadi tän toteutukseen mut edestähä joutuu silppomaa kaiken pois, tai kaikki etupalkit lähinnä. Hammastangon palkki muuttu 7cm edemmäs takavetoon verrattuna. Tähä löyty syncrosta irrotettu palkki. Muuten muut palkit hävitetään etuperän ja eturungon edestä pois.

Kuva

Kuva

Edelisessä kuvassa hammastangon palkki sekä taaempi palkki paikallaa. Taaemman joutu kans vaihtaa kun on tieteki kardaanin takia matalempi malli. Etuapurunkolle löytyy taaemmat pultin reiät valmiina rungosta joten se ei vaadi mitää sen suurempia mittailuja. Toki reikiin pitää pujottaa lattakierteillä niiku syncroissa alunperin on. Rungoaisan päähän siis reikä ja latikka sisään. Näin on rungon takakiinnitys valmis. Etukiinekkeiden alle hitsasin pellit et sain palkin pohjat umpeen. (syncrossa on kyllä jätetty auki) Etukiinnitys vaa läpipultilla rungon liepeihin, erittäin simppeli homma! :D Myös rattiakseli piti vaihtaa syncron omaan kun on 7cm lyhkäsempi.

Kuva

Kuva

Sitte se ei ookkaa ku kasaa vaa keulaan kaiken. Perän, tukivarret ymym..
Takapäässä muutoksia on vähemmän. Syncron moottorinkannakeraudat, tankki laatikon päälle, vaihteisto..
Vaihteisto vaatii kannakkakkeiden kiinityksen runkopalkkiin jotekin. Ite ratkasin sen vaa tekemällä kierteet runkopalkkiin. (lahoon palkkiin ei olis onnistunnu :D ) Kardaani väliin ja avot, rupes näyttämään nelivedolta!

Kuva

Tankille reikä kylkeen taakse. Lukot tähä tuli viriteltyä eteen ja taakse tietysti :)

Kuva

Kuva

Muutoskatsastus ei ollu kummonen rupeema. Reimo oli muutettu vastaamaan syncroa koriltaan ja rakenettu alkuperäisosilla nii nou problem. Kantavuus jännitti kovasti ääni sekä lämpöeristeiden takia. Mut huokaus oli suuri kun jäi viel 200kg autoo kantavuutta eikä menny heittämällä yli :D hyvä niin! Tällä on nyt päristelty pääsiäisestä lähtien ilman ongelmia, vaikuttais et kaikki onnistu yhtä hyvi ku tän projektin suunittelu. Monta viikkoa omalla tallilla mietitty ja toteutettu sit pääsiäisen aikana työmaalla. Sillo huomas suunittelun toimivan ku ei tullu ongelmia vastaan operaatiossa.

Kuva

Renkaat on kuvan M/T vaihtunnu A/T:eeks iha ajettavuuden takia.. :D Renkaat 235/75R15 ja muutoskatsastettuna nekin. Ulkokuoreenkii muutoksia on tullu, suurimpana ledibar ja rekkapeilit. Viime vuonna yövyttäjä öitä Reimossa oli reilut 50. Ja vielä jaksaa nukkuu siel, mukana vievää hommaa tää!

Kuva

Enää ei jänskätä paljunkaa veto hiekalla nii kovasti :D Nyt jos ollaa jumissa nii ollaanki sit iha tosissaa!
Tää oli nyt tämmönen kovin tiivistetty juttu, mut mielellää kerron kyllä jos heräs kysymyksiä :)
Viimeksi muokannut Ande, 06.05.2021 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja dmn »

Hyvä jos nykyään onnistuu nelivetoiseksi muutos! Ennenhän vaati että kulkupelit on samaa mallisarjaa (kuten T4:ssa).

Kuvat ei näy (paitsi tuo yksi takavinkkelistä)..
< 15kWh/100km
Ande
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 114
Liittynyt: 08.08.2018 10:38

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja Ande »

no voi hitto, sitä mie pelkäsinki. Näkyykö nytte?

Käsittääkseni ku sen muuttaa vastaamaan kyseistä mallisarjaa nii onnistuu. Nii mie kuvittelin et tääki meni, kuten myös kakkoskoppanen golffi jonka muutin.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Mahtava savotta! Onnittelut onnistuneesta lopputuloksesta! Joku "Vuoden 2021 tölkkiteko" -palkinto kohta viritellä :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tämä on kyllä erinomainen pilotti syncrotus, toivottavasti tulee lisää! Kyllä tällä joku mitali irtoaa 8-)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Ande
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 114
Liittynyt: 08.08.2018 10:38

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja Ande »

Kovasti on ajeltu tällä nyt ilman ongelmia. Ennen juhanusta viikon reissu rukalle 1650km ilman mitää! Tekniikka tuntuis toimivalta. Neliveto matka-ajossa hyvä. Isot pyörätki teki koneen kieroksista maltiliset. 3100rpm/100km/h.
Kukutusta en oo aikasemmi ajatellu tai mitannu. Tolla reissulla meni noin 10litraa satasella perävaunu perässä. Ja satasen vauhtia pääosin. Ei yhtää paha. 😎 Ei voi olla ku tyytyväinen tähä muutokseen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja TT| »

On muuten mielenkiintoiset nuo kärrypainot, millähän lottokoneella ne on vetästy? :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Ande
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 114
Liittynyt: 08.08.2018 10:38

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja Ande »

En tiijä, siinä ne on ollu alust lähtien :D Nytte vaihettu westfalian koukku tilalle.
Tärinöitä ja värinöitä ilmestynny ja niitä koitettu korjata tiukkaamalla etuperän ja vaihteiston kumeja. Meni vaa surkeemmaks. Reilu viikon reissu oli eessä joten löysäsin etuperän kannakkeet aivan löysälle ja tuplamutterit ettei pultit irtoo nii pysty ajamaa lähes ilman tärinää. Nytte tilattu uudet puslat perälle ja vaihteistolle. Moottorille tulee samalla hydraalikannake muutos :)

3000km ja 9 yön reissu heitetty pohjoses ja tääki meni ongelmitta 8-)
Talvea ja liukkautta odotellen et pääsee nelivetoa hyödyntämää kunnolla :!:
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Itekkin kokeilin tuota etuperän kannakkeet löysällä ajoa :D kerrohan sitten korjautuiko ongelma puslien vaihdolla!
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Ande
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 114
Liittynyt: 08.08.2018 10:38

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja Ande »

Ei :D meni iha kamalaks. Karmaani puotettu talliin et pystyy ajelemaan.. Tutkimus työt jatkuu hiljalleen.
Vähä tuntuis et kone tärisyttää myös..
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3088
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja dmn »

Onkos kardaaniin vaihdettu nivelet ja tasapainotettu? Joskushan voi se hitsattu tasapainotuslevykin lähteä lätkimään. Ensiapuna voi kokeilla hitsata suunnilleen saman kokoinen 1,5mm-2mm peltiläpyskän siihen.
< 15kWh/100km
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Häviääkö siulla Ande värinät kokonaan kun kardaanin pudottaa?
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Ande
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 114
Liittynyt: 08.08.2018 10:38

Re: Reimo -86

Viesti Kirjoittaja Ande »

No kyllä nyt suurin osa häviää mut sit jää semmonen kaasun mukaan tietyllä hetkellä tärinä.. Mielestäni kaikki tää alko ku laitoin "pohjapanssarit" eli ne putket etuapurungosta taakse. Koneen puoleen kaatunu nyt viassa. Suuttimen arvot tyhjäkäynillä ainaki päi persettä. Täristää nii mahottomasti. Tänää tuli korvikkeet ja olis tarkotus kokeilla niillä.
Vastaa Viestiin