Sivu 1/1

Miksin turjake

Lähetetty: 22.02.2018 21:37
Kirjoittaja miksi
Hei kaikki, alias miksi koittaa kirjailla jotain omasta turjakkeesta vai pitäskö sanoa nirppanokasta. Aluksi meillä oli erimielisyyksiä vähän kaikesta pienestä, mutta nyt on ruvennut yhteiselo jollain tasolla sujumaan.
Alunperin tämä komia kaveri (en siis minä vaan tölkki) oli maansiirtofirman polttoaineautona jolla ajettiin 8km hallilta montulle ja takasin joka päivä, pääosin kesäaikaan. On saanut kaiketi hieman pusuja kaivurin kauhasta persauksiinsa ja keulan eläin rauta on muotoutunut jonkin asian vuoksi myös, kosmeettista haittaa lähinnä ja ne ei minua haittaa.
Autossa on siis ollut 1m3 polttoaine tankki ties kuinka kauan kontissa ja se on loiskunut varmasti joka suuntaan tai vuotanut sisuksiin löpöä. Auto tuli mulle tavallaan lahjana, ajokunnottomana. Maansiirtofirman ajatus oli ajaa tämä totaalisesti loppuun ja puristaa kuutioksi mutta kaverin kautta sain viestiä kulkemaan jotta ei kuutioksi ja ei sitä saa loppuun ajettua.
Omistajalle tuli kuitenkin mitta täyteen kun takapyörän laakeri oli antautunut ja pyörä oli ihan kenallaan. Ostivat tilalle T5 syncron automaatilla ja tekivät ensimmäisenä siihen konepokan. Auto oli siis jo hilkulla lähteä johonkin suuntaan, onneksi tässä kohtaa mä pääsin peliin mukaan.
Ei kun osia ostamaan ja keräämään työkaluja matkaan ja mettään tekemään pyöränlaakeri jumppaa. Sinä päivänä sato lunta 25 senttiä tässä etelä suomessa ja pihalla tehden oli todella ihanaa rassata autoa.
En siis ruvennut purkamaan mitään isompia osia pois koska mielikuva oli jotta syncrosta huolimatta takavetari mahtuu pois välistä ja laakerin voi vaihtaa navan ollessaan paikallaan. Kuvia joutuu hieman nyt vekslaamaan kun photobucketti kuoppas ittensä ja kuvat on nyt vähän missä sattuu, sori siitä.

Tähän kuva hajonneesta laakerista.... POKS
Kuva
Tällänen laakeri jäi kun vetoakselin sai pois...
Kuva

Pyärän laakeri vaihtui hangessa maaten pariin tuntiin, ei kaikista miellyttävämpiä maata märkänä ja askarrella. Siinä hajos parit työkalut.
Auton kesärenkaat vaihtui samalla talvikäikäileisiin mutta tässä hajotettin sitten pitkät vääntimet kun joku oli kääntänyt todella tiukkaan ja tervannut mutterit. Parit voimasanat siinä lens.
Sitten päästiin liikkumaan pikkuhiljaa kotia kohti, ajovalot toimi... muut meinas olla hiukka kadoksissa, lämppärin puhallinta myöten.
Tähän huono kuva pimeessä kotipihalla.
Kuva

Ja en oo tosiaan ihan ensimmäistä kertaa tekemässä volkkariin remppaa eikä varmasti viimeistä, mutta ensimmäinen T3 ja vielä syncro talossa. T4sten kanssa pelannut 10 vuotta kohta, niistäkin voi näkyä huonoja kuvia.
Ai niin, heti piti vaihtaa renkaat alle. Joku pieni perverssio on että näissä nelikoissa pitää olla jonkun kokosta rengasta alla. 215/75r15 ja marsupilamin 7x15 vanteet et 37 on keskustana.

Kuva
Tuossa takaluukun kulmassa on jännä kuoppa varmaan kauhalla työnnetty jumista pois, takaluukku on vaihdettu jostain. "caravelle" Transsuportteri tuo on, ei oo takalasin pyyhkimelle kytkimiä ja pissapoikia ja kaikki niiden piuhat puuttuu.

Kuva
Lisävalot piti heti rakentaa keulaan kiinni.

Katsastuksen jälkeen meni hermot vilkkuvaan jarruvaloon niin tein normikytkennän ja kytkimelle pitäs askarrella varmaan vielä kanssa sellanen..
Kuva

Niiin, tässähän on/oli automaattinen sivuovi, pari sopivaa pikku monttua ja sivuovi aukes. Epäilin yhdeksi syyksi ihan mekanismin olennaista osaa joka tekee T4 sivuoven kanssa bussiverhoilujen kanssa saman tyylistä ongelmaa.

Kuva
Tanko on pikkasen oudon lyhyt kun mekanismit on vapaasti nollilla. En ruvennut katkasemaan ja jatkamaan sitä vielä vaan säätämällä vastakappaletta kikkailin sen sellaiseen asentoon ettei oveen kohdistu painetta ponnistaa ulos, eli ihan ns tiivisteen huulille mutta silleen ettei se takaa nouse kylkilinjaa korkeammalle, siis tule pykälää.

Kojelaudan olen purkannut kerran osiin jo lämppärin moottorin herkistelin, joo olin laiska ja rahaton niin tyydyin puhdistamaan ja voitelemaan sen kun se ei ollut loppu eikä edes paha, jumittava vain. Olis pitänyt tässä kohtaa olla ns fiksu ja purkaa tuo koko lämppäri eikä suorittaa kirurgisesti tarkastuskameran ja pitkien pillien kanssa operaatio. Tässä kuitenkin etsittiin sähköjä mittaristolle ja merkkivaloille. Tästä tiedän ettei putket ole irti ja olen sen kerran senkin jälkeen tarkastanut.
Samalla lisävalojen johdotukset tuli tehtyä.


Tässähän on nyt ilmennyt sellanen hauskuus että kojelautaan muodostuu huurretta kun ajaa -20 lämpötilassa 80km/h. Heti kun pysähtyy niin se sulaa pois ja lasin reunatkin rupee kirkastumaan. Takalämppäri tässä on kun tämä on bus versio mutta ei ole tietääkseni autoveroa maksettu, mikä on tosi harmi mun mielestäni, vaan rekisteröity pakettiautoksi suoraan.

Lattialla oli alkuperäinen äänieristys ja paksu kumimatto mikä harmittaa äärettömän paljon että se on löpöstä kyllästynyt ja pilalla. Siitä valui pois ottaessa kolmatta litraa löpöä, samoin kaikki sivuverhoilut on löpöä imeny riittävästi. Haju rupee lievittymään jo onneks parin kuukauden kuurauksella ja pesuilla. Löpö on onneks suojannut tätä autoa ja alustassa ei juurikaan ruosteita näy vielä. Massattava kesällä koko pohja ja fiksattava konehuoneen sivussa olevan palkin turvotus, edessä on A-pilarissa pieni reikä kasa, siinä on nyt talven suojana kontaktimuovi ettei puhalla sisään raakaa ilmaa.

Eli kaipailisin edukkaasti takatilan kumimattoa, sivuverhoilupaneeleita, voi kyllä olla jotta teen uudet vanerista ja verhoilen keinoeläimen nahkalla ja laitan vanerin lattialle jollain kokolattiamatolla... ei vielä mitään tietoa mitä touhuan tuolle, aluksi meinasin kevyttä reissuautoa tai entisen elämän tyylisesti liikkuvaa työkalukaappia. Jälkimmäinen on kait iso ei...
Myös koko lämppärille vois olla markkinarako. Tai jos siellä on vedet ja öljyt sekottunut niin pitää putsata tai vaihtaa kaikki lämmönvaihtimet. Eli askartelua.


Boonuskuva tän hetken volkkareista, kaikki olis tieliikennekelpoisia mutta kaks on vain nyt liikenteessä.
Kuva

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 23.02.2018 08:54
Kirjoittaja Hanttapuli
Tervetuloa porukkaan! Jännästi alkoi muodostua aivan erilainen kuva autosta tarinan alussa. Toki olit jo puunannut, mutta kuvissa auto sitten jo näyttää hienolta :)

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 23.02.2018 11:11
Kirjoittaja TT|
Tervetuloa, hieno meininki!
Jos se autovero on tosiaan maksamatta, niin ei se nykyään enää montaa satasta ole. Jos siis oli aikeissa useampipaikkainen laitos suunnitteilla.

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 23.02.2018 13:50
Kirjoittaja DJSigma
Tervetuloa.

Eikös se takaraaputtimen ohjaus ole samasta viiksestä jotenkin? Minullakin oli aiemmin syncro jossa nuo hienoudet oli, mutta kun oli juurikin johtoyhteys taakse kateissa niin ei tarvinnut käyttää eikä tarkemmin tutustua.

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 24.02.2018 01:00
Kirjoittaja miksi
Kiitoksia, taustalla täällä on tullut kuolattua pitkään tölkkejä. Reilusti 20 vuotta meni että sain omistukseeni tälläsen.

Takalasin naarmuttaja on samasta kuin pyyhkijät, tyrkkäys eteenpäin niin pitäs pyyhkiä. Sitä toimintoa ei oo.
On tuota sisältä kuivattu ja päältä on kerran nyt pesty. Pinta on kohtuullisessa kunnossa, saumoissa pientä iloa tulossa.

Tunnit tuli näemmä takalämppärille täyteen, oli tänään lätäkkö kontinlattialla. Jee! Varmaan siellä on ilmakuplaa piirissä joka sitten kiusaa etulämppäriäkin.
Ei kun kaikki kennot vaihtoon vaan.
Eihän kellään oo ylimääräsiä?? Syyläri, takakenno, ja vaikka koko lämppäri eteen??

Sitä autoveroa on miettinyt kun vois olla hauskaa laittaa tuonne sen 8 istuinpaikkaa. Kone muuttuis varmaan sitten 1,8 bensaksi, luovuttaja olis tuossa golffissa. Se olis ykspiste ruisku.. Toki dieselit on tutumpia kuin bensa.

Toki tuo oranssi doka on eräänlainen muutoksien kohde ollut tässä.. alunperin 3 hengen paku ja siellä on nyt alkuperänen lisäjakkara takana. Se pysyy pakuna vaikka muutoksena on tuo lisäpenkki ja autoveroa eti pitäs napsua. Käyttömaksu paukkuu sitten samaan kastiin kuin henkilöauton kanssa.

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 25.02.2018 21:06
Kirjoittaja TT|
Sen bussinhan saa matkailuautoksi, että käyttövoimavero pysyis samana kun paksuna dieselinä. Dokasta napsahtaa kyllä autovero, muutama satanen, jos sulla takapenkki lisätty. Siis jos siellä ei papereissa ole kova penkki, ja penkki sen mukainen. Ja siis veroa jos ei ole maksettu.

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 26.02.2018 19:05
Kirjoittaja miksi
Mä olin sitä mieltä kans että tulis verot maksuun, mutta katsurin mielestä se pysyy pakettiautoluokassa ja sen kautta ei tulis veroja maksuun. Aika näyttää kuin käy, vielä ei ole kilvitetty. Penkki on lisätty kun kerran löyty alkuperänen penkki, alunperin on ollut ilmeisesti työkalukaappi takana. Espoon sähkön ensimmäinen omistaja.

Takalämppärin kenno on tölkissä näemmä sama kuin samanikäsessä polosessa etukenno, etuvastus ja puhallinkin ehkä on samaa, vastus kyllä. Voipi olla että koko takalämppäri on sama kuin polon lämppärin kotelo siihen asti. Varastossa ollut polon kennolle oli käynyt köplästi ja se oli taipunut, suoraan siis roskiskamaa.
Virosta joku ei nimekäs kenno pari kymppiä.

Laiska ajatuspäivä ollut tänään kun koululaiset on kotona.
Kuva

Ja tärkeintähän olis että vois käyttää konttia hyväkseen vielä...
Kuva

Joo, ei paha kait. Ei se kiinni oo kunhan mallailen. T4sen apukuskin jakkara ja niitä mahtuis kaks rinnakkain tuonne, mietin kyllä että vois laittaa vastakkain ja pöydänkin väliin. Tästä tulee verot maksuun kyllä, kun jakkarat laittaa kiinni, mutta eipä se oo harrastus jos ei kaikki rahat mee.

Laitoin vahnan calixin letkulämppärin takalämppärin tilalle ettei nesteet valu sisälle kaikki. Pystyy käyttämään autoa jos tarve iskee.

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 27.02.2018 00:28
Kirjoittaja AT5nok
Tervetuloa mukaan foorumille!

Toi takakulmien sisään imeytyminen tuntuu olevan ominaisuus, varmaan alipainetta korissa :D

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 27.02.2018 13:01
Kirjoittaja TT|
Kannattaa tuo dokan verohomma tarkistaa trafilta, konttorilta voivat puhua mitä vaan omia juttujaan. Vaikkei kyse olekaan isoista summista. T4 caravellen keskipenkki on myös kätevä, se on vieläpä pikakiinnityksellä.

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 27.02.2018 21:06
Kirjoittaja miksi
T4 bussin penkit on bussissa kun ei sieltä kannata poiskaan ottaa, vaikka on pikakiinnityksellä (rego).
Mietin kyllä että se menis suoraan hyvin, mutta mulla on jäykät rungot niin ei ole käytännölliset kuin sellaset missä selkänoja kippaa suuntaan tai toiseen.

Ei tuo tölkki nyt liian pitkä voi olla, oli meinaan yllättävää ajaa t4 avolavalla kun tölkillä pari kuukautta pyöritti niin meinas jokapaikassa olla takakulmat vaarassa. Ei se käännykkään niin kätevästi kuin tölkki.

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 28.02.2018 01:02
Kirjoittaja Portu
Kokonainen takapuhallin löytyy, puhallin jumissa yms. Kenno vaikuttais ehjältä! Koko puhallin "hässäkkä" myydään pakkauskuluja vastaan. Sijainti Kouvola. Laita yv. jos tuntuu ok:lta!

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 01.03.2018 19:03
Kirjoittaja miksi
Miepä laittelen tässä viestiä, näytti jotain muutakin olevan myyntipuolella. Kouvolassa tulee käytyä aika useinkin, kun vain pääsee liikenteeseen.

Oma selkäranka kiukkuaa nyt paljon niin tulee oltua paikoillaan paljon ja liikuttua harkitusti... (uskoo ken tahtoo, vai mitä ken?)

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 02.03.2018 00:31
Kirjoittaja Portu
Tervetuloa vain! Hae vaikka kaikki pois mieluusti. Tosin pienetkin määrät mahdollisia :D

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 12.03.2018 13:34
Kirjoittaja miksi
Nonniin, askartelin kuskin penkin kanssa tovin ja selkeesti pieni ero on vanhemman ja uudemman portterin penkin kanssa.
Istuinosa on 12cm lyhyempi eli tuki jää puoleenväliin reittä. Se positiivinen puoli siinä on että kun kokeilin sitä jakkaraa ennen kuin purin että säilyy ehjänä. Oma nyt vietävä naapurin verhoomon tiloihin ja ruveta askarteleen rotan syömää vaahtomuovia uusiksi ja ommella päälliset kunhan vain antaa selkä istua.

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 23.03.2018 22:44
Kirjoittaja miksi
Selkä kipu jyllää niin on askartelut väkisin vähissä.
Kuitenkin pikkuhiljaa tehnyt jotain laiskaa..
Ensin jakkara irti autosta ja palasiksi..
Kuva

Istuimen pehmusteesta on joku tehnyt välipalaa..
Kuva

Jollakin on ollut vahvempaa chiliä pakokaasussa...
Kuva

Tuli hommattua joskus vuosia sitten harmaata viallista keinoeläintä..
Kuva
Istuimen keskiosa irti kaavamalliksi.

Sitten palaset keinoeläimen kivespussista..
Kuva

Ekan ompelun jälkeen.. ei ole ihan eilen tehty ompelua....
Kuva

Laiska äijä.. en jaksanut leikata etureunaa uutta niin ompelin vanhan kiinni tuohon istuinosaan.
Kuva

Pehmuste sai leikkauksen jälkeen pienen korjauspalan reunaan ja vähän vanua niskaan, ongelmathan ei lopu tähän..
Kuva
Meinaan penkin verhoiluhan pitäisi tulla kiinni penkin pehmusteen sisällä olevaan rautalankaan kiinni, ne rautalangan pätkät on sivuista melkein kokonaan irti ja pehmuste on niin väsy ja muruina ettei tahdo pysyä kuosissaan. Tähän hätään olkoot sitten noin..

Selkänojassa oli pieni kulumareikä tutussa kohdassa, jaksanut purkaa sitä tuon takia koska joudun tekemään kuitenkin kummatkin penkit uusiksi (ehkä) jossain vaiheessa jos en innostu vaihtamaan penkkejä.
Kuva
Korjauspala on pikkasen kaiverrettu entisen verhoilun reunan alle ja laitettu liimaten kiinni. Ei osunut ihan kohdalleen kuvio mutta jos se häiritsee niin saa korjata.. :lol:

Sitten penkin kasausta ja katsomista miltä näyttää..
Kuva
Keinoeläin on kutistamatta vielä, se kutistuu kuumailmapuhaltimella jonkin verran.
Välttää mun persaukselle ja kun ei oo aina ihan puhtaimmat vaatteet olleet päällä kun kulkee paikasta toiseen.
Sekä pitää porata kiskoihin kaks reikää lisää että saa istuinta pidemmälle nyt jää liikaa vielä tuonne selkänojan alle tuota pehmustetta ja etureunan tuki loppuu reiden alta hiukka kesken. Samalla korottaa parilla rikalla etureunaa.
Onko kukaan joutunut tekemään liukukiskojen takaosaan lisää kolosia että saa penkkiä tarpeeksi taakse??
Mulla on kummallekkin penkille tehtävä pikkusen lisää tilaa taaksepäin..

Lääkärien mukaan työt pitää lopettaa ja siirtyä johonkin muuhun nyt.

Re: Miksin turjake vai äijä

Lähetetty: 03.10.2018 15:06
Kirjoittaja miksi
Rapsuttelin etupäästä karjaraudan irti ja rupesin kiroamaan niitä kiinnikkeitä siinä maskin yläreunassa. NE on todellakin sitten sellaset että vauriota tulee ympäristöön. Nitkuttaa ja vääntää sitä peltien saumaa ja pokkausta.
Nyt tartteis keksiä sitten se lämmityslaitteen ilmanottokaukalo kokonaisuudessaan sinne uudestaan, siellä on sellaiset reiät että vois tehdä huoltoluukun siihen ilmanoton yläpuolelle. Ilmankos talvella kojelauta oli huurteessa kun autolla ajettiin pakkasella. Kaikki ilmat ei mene lämppäriin vaan se puhaltaa sieltä ulkopellistä suoraan läpi kojelaudan sisään. Kuskin nurkkakin oli suoraan auki sähköihin ja kuskin jalkoihin.


Mitenköhän näitä on askarreltu?

Eihän näitä kesällä voinut kuumalla tehdä... parempi tehdä tälleen syys-sateilla ulkona.. :roll:

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 01.11.2018 22:28
Kirjoittaja miksi
No keulaan joutuu vaihtamaan valojen yläpuolisen palan jossain kohtaa kun rupes ketuttamaan ja pistin hopulla kiinni sen huoltoluukun ja toivotin että pysyis nyt vuoden kiinni.
Sitten rupesin laittamaan takatilan lämppäriä ja uutta kennoa sinne koteloon, tietty se hana mikä oli ehjä ja pitävä oli kuivunut ja rupes vuotamaan. Nopee tsekkaus ja sitäpä ei ollut enää saatavilla. Ouh, eikun pura auki ja katso mitä on syönyt.. hanassa on "karassa" halkeama josta vuotaa, kuten myös se tiiviste oli pykinyt sieltä sisältä. Putsaus kuivaus rungolle, tiiviste jarrunesteeseen turpoamaan hetkeks ja kolvilla halkeaman kimppuun. Sitten vaan pieni o-rengas lisäksi sinne karalle lisäämään tiiviyttä. Niputus pienen tiivistemömmön kanssa ja painetestiä varovasti... sehän meinaan pitää. Eikun kennoon kiinni ja letkut paikoilleen, jees nesteet pysyy sisällä..

Kone käyntiin ja odottamaan jotta lämpöä tulis vähän kiertoon että näkis pitääkö se korjattu hana todellakin. Koneppas käy jotenkin oudosti, koko auto tärisee ja hirveä käry savun kera täyttää kontin. Luukut auki ja ekan reaktio että nyt lentää nesteet pihalle vauhdilla ja kone stoppiin äkkiä. Kun pääsen tutkimaan konetta niin huomasin että kakkosen suutinputki oli murtunut poikki ja suihkutti joka suuntaan löpöä.
Volkkari tarjoaa sopivasti harrastetta kyllä, silloinkin kun ei kaipais. Nopeaa katsontaa kauppalinjaan ja tähän hätään ei putkea saa suoraan millään. Eikun ettimään jotain mistä voi askarrella joko tulpan tai putken. Vanhan pako eikun palaneen volkkarin jäämistöstä löytyi suutinputket ja siitä hahmotteleen saapiko mistä tehtyä... oliskohan ollut 2,4D koneen nelospytyn putki, vähän kääntelyä ja vääntelyä niin sehän mene sinne.
Taivuttelun jälkeen starttia että tuliko siitä suihkuava putki vai suihkuputki... Perhana sentään sehän tekee työnsä.

Toki motivoi pikkusen moottorin vaihtoon kun kattelee tuon JX:n suutinputkien hintoja yms. Suutinputket jos saa uudet about satku, siltikään se ei herätä luottamusta. Purkuauton tekniikan luovutukseen parilla satasella... Kyllä taitaa tulla vaihto tehtäväksi jos ei muuta kivaa löydä tilalle.

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 13.02.2019 22:42
Kirjoittaja miksi
Tällä ei ole muuta kuin ajettu ja nautittu talvesta.

Tuli vaan tuossa käytyä tämän kanssa puntarilla ja siinä ei oikeastaan sen kummempaa kuin jäin miettimään että miten paljon tällaisen pitäisi oikeastaan painaa, suurin sallittu kokonaismassa oli 2.5t mutta kuskin kanssa tuli syncrolle painoa 1990kg.
Kumman meistä pitää laihduttaa nyt enemmän?
Kontissa ei ole just mitään kyydissä edes niin vähän mietin että onko tuossa nyt jotain

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 04.01.2020 16:15
Kirjoittaja miksi
Aikaisemmin tehtyä, mutta lisätään nyt kuvia jos vaan onnistuu kun on vähän parempi päivä itsellä.
Kuva20181003_163920 by mika sirviö, on Flickr
Ihmekkös tuo jos tuntuu viileeltä ajossa.

Kuva20180930_122915 by mika sirviö, on Flickr
Jaa, täältähän on suora yhteys kuskille muniin puhallukselle.
Kuva20180930_122928 by mika sirviö, on Flickr
Siistiä...
Kuva20180930_171346 by mika sirviö, on Flickr
2 millisestä tein paikan, ei ihan millilleen mutta tuskin se tätä nirppistä nyt haittaa.
Ja alle kans pieni paikka lisää...

Kuva20181006_183745 by mika sirviö, on Flickr
Sama pala putsattuna ja maalattuna alapuoleta takasin paikoilleen.
Tässä näkyy sitten se minkä takia ei enää oikein tule tehtyä, rangan ongelmista johtuen kädet vähän prakailee kaiken muun iloisen asian vuoksi.
Kuva20181006_183803 by mika sirviö, on Flickr

Ainahan pelti vetelee kun liian nopeasti tekee saumaa, mutta tässä meni nyt hermot omiin käsiin ja tehtiin kait 4-5 tuntia yhtä saumanpätkää kun kokoajan kaapeli putos käsistä.

Valkoinen peite lasissa on sammutuspeite, samaa kangasta kuin kipinäsuojaukset yms mitä käytetään monissa paikoissa teollisuudessa kun korjataan koneistoja tai laitteita. Halvempi vaan tuo sammutuspeite kuin varsinaiset kipinäsuojauspeitot.

Kuva20180825_125259 by mika sirviö, on Flickr
Takakulman lähtö
Kuva20180825_125253 by mika sirviö, on Flickr
Ja sama kolhu.

Kuva20180825_141920 by mika sirviö, on Flickr
Kuva20180825_141929 by mika sirviö, on Flickr
Aikansa kun naputteli ja veteli vetovasaran kanssa ulospäin päästiin lähelle, helpompi olis ollut ottaa pala irti ja oikoa pöydällä. Mutta pitihän se kokeilla tämäkin ilo.

Kuva20180825_150323 by mika sirviö, on Flickr
Aika lähelle päästiin, tässä sitten huomattiin ettei se luukku olekkaan lähelläkään oikeaa kohtaa.

Yleensä mä en harrasta kittailuita, mutta tähän sipasin lasikuitua niskaan että ei irvistä omaan silmään niin pahasti.
Kuva20180825_212040 by mika sirviö, on Flickr
Kuva20180825_212134 by mika sirviö, on Flickr
Kuvat on pimeet kuten tekijäkin.

Etupyörän takana pieni turvotus helmassa, meinasin että samalla korjaan kuskin penkin vieressä olevan kahden euron kolikon kokoisen pienen reiän.. Vähän kun rapsutteli niin kaikkihan sen tietää että homma paisuu.
Kuva20180624_163315 by mika sirviö, on Flickr]
Pala kerrallaan auki ja hups.
Kuva20180624_163319 by mika sirviö, on Flickr
Aina löytyy jotain pientä.

Kuva20180626_134551 by mika sirviö, on Flickr
Kun ei ole päälipellissä juuri moitittavaa niin putsataan reuna ja fiksataan tarpeelliset kohdat.

Kuva20180626_134602 by mika sirviö, on Flickr
Ei se nyt näytä edes pahalta.

Työkalujen aatelia, vanha tahko ja smirkeli yhdistelmä joka löytyi romukuormasta sai uuden elämän teräsharjan pyörittäjänä. Tehoa ei liikaa niin sopiva tuollasena avomallina. Tahkon matopyörä oli hajonnut niin heitetty pois.
Kuva20180626_134621 by mika sirviö, on Flickr

Kuva20180626_141855 by mika sirviö, on Flickr
Tuon tehtaan puuhamassan poistaminen että saapi hitsattua takasin palasen.

Kuva20180626_141907 by mika sirviö, on Flickr
Ja lisää..

Kuva20180626_141943 by mika sirviö, on Flickr
Pintapuoli jäi surkean näköiseksi.

Tunkin korvakko piti väliin askarrella, pala pois edestä ja sitten takas.
Kuva20180626_181921 by mika sirviö, on Flickr

Kuva20180626_191353 by mika sirviö, on Flickr
Kyllä se joskus valmistuu

Kuva20180627_153557 by mika sirviö, on Flickrg]
Pintapuolen takasin mallausta.

Kuva20180627_153625 by mika sirviö, on Flickrg]
Aika kivuttomasti meni samaan kohtaan.

Kuva20180627_153651 by mika sirviö, on Flickr]
Toisestakin suunnasta aika kelvollinen.

Kuva20180627_183645 by mika sirviö, on Flickr
Osa kiinnitettynä ja kaikki saumat näkyvissä. Tälleen yleensä tullut askarreltua kun kroppa on yhteistyökykyinen.

Kuva20180627_183652 by mika sirviö, on Flickr
Turvavyön paikka 3mm pellistä ja lisätty vähän tukea alle. Kuten kuvassa näkyy saumat on vain hiottu lähelle.

Kuva20180627_183700 by mika sirviö, on Flickr
Tässäkin saumassa on hitsaussauma alla joka on hiottu samaan muotoon kuin tehtaan liimasauma. Pala on taustasta kiinni myös, koriliiman kanssa.

Kuva20180627_183838 by mika sirviö, on Flickr
Näin ikään.

Kuva20180628_185334 by mika sirviö, on Flickr
Sitten jatkettu helmaa taaksepäin kun sauma irvisti vähän, kokomatka sauma uusiksi ja kotelon pohja tarkastettu ettei siellä ole yllätyksiä.

Kuva20180628_185342 by mika sirviö, on Flickr
Kuva20180628_185346 by mika sirviö, on Flickr
Kait tuo kestää katsoa pari kertaa..
Tässä vaan tuli pieni ajatuskatko, käytin kyllä kameran kotelossa.. eikä näyttänyt ongelmalliselta mutta varmasti pitäisi katsoa tarkemmin tunkinkorvakon päällystä tältäkin puolen. Ei ihme kyllä vetänyt kylki lommoille vaikka koko pala oli käytännössä ihan irti toisesta pellistä.

Kun toisella puolella kotelossa oli kameran mukaan sanomista, ja todellakin.
Kuva20180916_140100 by mika sirviö, on Flickr
Pikkasen haperoa.

Kuva20180916_154605 by mika sirviö, on Flickr
Uutta saumaa ja sinkittyä 2mm peltiä palat.

Kuva20180916_162111 by mika sirviö, on Flickr
Taas vanha ulkopelti paikoilleen putsattuna ja käsiteltynä taustasta.

Kuva20180916_173745 by mika sirviö, on Flickr
Siinähän taas saumat paistaa täysillä.

Kuva20190502_202714 by mika sirviö, on Flickr
No, kuva lähempää on jossain bittiavaruudessa.

Tällästä on tehty kesällä 2018.
Sitten onkin ollut hiljaisempaa... Katsotaan taas koska napsahtaa ja mitä.

Katsastaa meinasin tämän vaikka turbo on rikki ja falskaa öljyä läpi välillä reippaasti. Koneen päivitys toiseen pitäisi tehdä asap, mutta ei ole nyt tekijäksi eikä ole mahkuja teettääkkään missään.
Kuva20200104_120450 by mika sirviö, on Flickr
Meni viime katsastuksen jälkeen mettässä ajaessa hammastangon suojakumista risu läpi niin piti etsiä ja askarrella uutta paikoilleen.
Kuvastot myy vaan 42mm sisäpäällä olevaa suojakumia, 51mm on tehostetussa sisäpään koko eikä mun sormivoimat sitä kumia sinne venyttäneet vaikka miten yritti.
T4sen kumi viriteltiin sinne ja kuvassa se on nyt maksimiasennossa.

Kuva20200104_120510 by mika sirviö, on FlickrTässä on sitten minimissä, aika ahtaalle vetää mutta pysyy kyllä.
Aika näyttää kestääkö kauan.

Toivottavasti kuvat näkyy..

Re: Miksin turjake

Lähetetty: 04.01.2020 18:41
Kirjoittaja miksi
TT| kirjoitti:Sen bussinhan saa matkailuautoksi, että käyttövoimavero pysyis samana kun paksuna dieselinä. Dokasta napsahtaa kyllä autovero, muutama satanen, jos sulla takapenkki lisätty. Siis jos siellä ei papereissa ole kova penkki, ja penkki sen mukainen. Ja siis veroa jos ei ole maksettu.
Dokasta eli T4sesta ei tullut veroja maksuun ainakaa vielä ole näkynyt mitään, 9 kuukautta leimaamisesta kulunut vasta. Pysyi pakettiautona muutoksen jälkeen, on vain kaksikäyttöauto eli samat verot vuosittain kuin pikkubussissa.