Miksin turjake

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

Miksin turjake

ViestiKirjoittaja miksi » 22.02.2018 21:37

Hei kaikki, alias miksi koittaa kirjailla jotain omasta turjakkeesta vai pitäskö sanoa nirppanokasta. Aluksi meillä oli erimielisyyksiä vähän kaikesta pienestä, mutta nyt on ruvennut yhteiselo jollain tasolla sujumaan.
Alunperin tämä komia kaveri (en siis minä vaan tölkki) oli maansiirtofirman polttoaineautona jolla ajettiin 8km hallilta montulle ja takasin joka päivä, pääosin kesäaikaan. On saanut kaiketi hieman pusuja kaivurin kauhasta persauksiinsa ja keulan eläin rauta on muotoutunut jonkin asian vuoksi myös, kosmeettista haittaa lähinnä ja ne ei minua haittaa.
Autossa on siis ollut 1m3 polttoaine tankki ties kuinka kauan kontissa ja se on loiskunut varmasti joka suuntaan tai vuotanut sisuksiin löpöä. Auto tuli mulle tavallaan lahjana, ajokunnottomana. Maansiirtofirman ajatus oli ajaa tämä totaalisesti loppuun ja puristaa kuutioksi mutta kaverin kautta sain viestiä kulkemaan jotta ei kuutioksi ja ei sitä saa loppuun ajettua.
Omistajalle tuli kuitenkin mitta täyteen kun takapyörän laakeri oli antautunut ja pyörä oli ihan kenallaan. Ostivat tilalle T5 syncron automaatilla ja tekivät ensimmäisenä siihen konepokan. Auto oli siis jo hilkulla lähteä johonkin suuntaan, onneksi tässä kohtaa mä pääsin peliin mukaan.
Ei kun osia ostamaan ja keräämään työkaluja matkaan ja mettään tekemään pyöränlaakeri jumppaa. Sinä päivänä sato lunta 25 senttiä tässä etelä suomessa ja pihalla tehden oli todella ihanaa rassata autoa.
En siis ruvennut purkamaan mitään isompia osia pois koska mielikuva oli jotta syncrosta huolimatta takavetari mahtuu pois välistä ja laakerin voi vaihtaa navan ollessaan paikallaan. Kuvia joutuu hieman nyt vekslaamaan kun photobucketti kuoppas ittensä ja kuvat on nyt vähän missä sattuu, sori siitä.

Tähän kuva hajonneesta laakerista.... POKS
Kuva
Tällänen laakeri jäi kun vetoakselin sai pois...
Kuva

Pyärän laakeri vaihtui hangessa maaten pariin tuntiin, ei kaikista miellyttävämpiä maata märkänä ja askarrella. Siinä hajos parit työkalut.
Auton kesärenkaat vaihtui samalla talvikäikäileisiin mutta tässä hajotettin sitten pitkät vääntimet kun joku oli kääntänyt todella tiukkaan ja tervannut mutterit. Parit voimasanat siinä lens.
Sitten päästiin liikkumaan pikkuhiljaa kotia kohti, ajovalot toimi... muut meinas olla hiukka kadoksissa, lämppärin puhallinta myöten.
Tähän huono kuva pimeessä kotipihalla.
Kuva

Ja en oo tosiaan ihan ensimmäistä kertaa tekemässä volkkariin remppaa eikä varmasti viimeistä, mutta ensimmäinen T3 ja vielä syncro talossa. T4sten kanssa pelannut 10 vuotta kohta, niistäkin voi näkyä huonoja kuvia.
Ai niin, heti piti vaihtaa renkaat alle. Joku pieni perverssio on että näissä nelikoissa pitää olla jonkun kokosta rengasta alla. 215/75r15 ja marsupilamin 7x15 vanteet et 37 on keskustana.

Kuva
Tuossa takaluukun kulmassa on jännä kuoppa varmaan kauhalla työnnetty jumista pois, takaluukku on vaihdettu jostain. "caravelle" Transsuportteri tuo on, ei oo takalasin pyyhkimelle kytkimiä ja pissapoikia ja kaikki niiden piuhat puuttuu.

Kuva
Lisävalot piti heti rakentaa keulaan kiinni.

Katsastuksen jälkeen meni hermot vilkkuvaan jarruvaloon niin tein normikytkennän ja kytkimelle pitäs askarrella varmaan vielä kanssa sellanen..
Kuva

Niiin, tässähän on/oli automaattinen sivuovi, pari sopivaa pikku monttua ja sivuovi aukes. Epäilin yhdeksi syyksi ihan mekanismin olennaista osaa joka tekee T4 sivuoven kanssa bussiverhoilujen kanssa saman tyylistä ongelmaa.

Kuva
Tanko on pikkasen oudon lyhyt kun mekanismit on vapaasti nollilla. En ruvennut katkasemaan ja jatkamaan sitä vielä vaan säätämällä vastakappaletta kikkailin sen sellaiseen asentoon ettei oveen kohdistu painetta ponnistaa ulos, eli ihan ns tiivisteen huulille mutta silleen ettei se takaa nouse kylkilinjaa korkeammalle, siis tule pykälää.

Kojelaudan olen purkannut kerran osiin jo lämppärin moottorin herkistelin, joo olin laiska ja rahaton niin tyydyin puhdistamaan ja voitelemaan sen kun se ei ollut loppu eikä edes paha, jumittava vain. Olis pitänyt tässä kohtaa olla ns fiksu ja purkaa tuo koko lämppäri eikä suorittaa kirurgisesti tarkastuskameran ja pitkien pillien kanssa operaatio. Tässä kuitenkin etsittiin sähköjä mittaristolle ja merkkivaloille. Tästä tiedän ettei putket ole irti ja olen sen kerran senkin jälkeen tarkastanut.
Samalla lisävalojen johdotukset tuli tehtyä.


Tässähän on nyt ilmennyt sellanen hauskuus että kojelautaan muodostuu huurretta kun ajaa -20 lämpötilassa 80km/h. Heti kun pysähtyy niin se sulaa pois ja lasin reunatkin rupee kirkastumaan. Takalämppäri tässä on kun tämä on bus versio mutta ei ole tietääkseni autoveroa maksettu, mikä on tosi harmi mun mielestäni, vaan rekisteröity pakettiautoksi suoraan.

Lattialla oli alkuperäinen äänieristys ja paksu kumimatto mikä harmittaa äärettömän paljon että se on löpöstä kyllästynyt ja pilalla. Siitä valui pois ottaessa kolmatta litraa löpöä, samoin kaikki sivuverhoilut on löpöä imeny riittävästi. Haju rupee lievittymään jo onneks parin kuukauden kuurauksella ja pesuilla. Löpö on onneks suojannut tätä autoa ja alustassa ei juurikaan ruosteita näy vielä. Massattava kesällä koko pohja ja fiksattava konehuoneen sivussa olevan palkin turvotus, edessä on A-pilarissa pieni reikä kasa, siinä on nyt talven suojana kontaktimuovi ettei puhalla sisään raakaa ilmaa.

Eli kaipailisin edukkaasti takatilan kumimattoa, sivuverhoilupaneeleita, voi kyllä olla jotta teen uudet vanerista ja verhoilen keinoeläimen nahkalla ja laitan vanerin lattialle jollain kokolattiamatolla... ei vielä mitään tietoa mitä touhuan tuolle, aluksi meinasin kevyttä reissuautoa tai entisen elämän tyylisesti liikkuvaa työkalukaappia. Jälkimmäinen on kait iso ei...
Myös koko lämppärille vois olla markkinarako. Tai jos siellä on vedet ja öljyt sekottunut niin pitää putsata tai vaihtaa kaikki lämmönvaihtimet. Eli askartelua.


Boonuskuva tän hetken volkkareista, kaikki olis tieliikennekelpoisia mutta kaks on vain nyt liikenteessä.
Kuva
miksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 47
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 23.02.2018 08:54

Tervetuloa porukkaan! Jännästi alkoi muodostua aivan erilainen kuva autosta tarinan alussa. Toki olit jo puunannut, mutta kuvissa auto sitten jo näyttää hienolta :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2364
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja TT| » 23.02.2018 11:11

Tervetuloa, hieno meininki!
Jos se autovero on tosiaan maksamatta, niin ei se nykyään enää montaa satasta ole. Jos siis oli aikeissa useampipaikkainen laitos suunnitteilla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6168
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja DJSigma » 23.02.2018 13:50

Tervetuloa.

Eikös se takaraaputtimen ohjaus ole samasta viiksestä jotenkin? Minullakin oli aiemmin syncro jossa nuo hienoudet oli, mutta kun oli juurikin johtoyhteys taakse kateissa niin ei tarvinnut käyttää eikä tarkemmin tutustua.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 815
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja miksi » 24.02.2018 01:00

Kiitoksia, taustalla täällä on tullut kuolattua pitkään tölkkejä. Reilusti 20 vuotta meni että sain omistukseeni tälläsen.

Takalasin naarmuttaja on samasta kuin pyyhkijät, tyrkkäys eteenpäin niin pitäs pyyhkiä. Sitä toimintoa ei oo.
On tuota sisältä kuivattu ja päältä on kerran nyt pesty. Pinta on kohtuullisessa kunnossa, saumoissa pientä iloa tulossa.

Tunnit tuli näemmä takalämppärille täyteen, oli tänään lätäkkö kontinlattialla. Jee! Varmaan siellä on ilmakuplaa piirissä joka sitten kiusaa etulämppäriäkin.
Ei kun kaikki kennot vaihtoon vaan.
Eihän kellään oo ylimääräsiä?? Syyläri, takakenno, ja vaikka koko lämppäri eteen??

Sitä autoveroa on miettinyt kun vois olla hauskaa laittaa tuonne sen 8 istuinpaikkaa. Kone muuttuis varmaan sitten 1,8 bensaksi, luovuttaja olis tuossa golffissa. Se olis ykspiste ruisku.. Toki dieselit on tutumpia kuin bensa.

Toki tuo oranssi doka on eräänlainen muutoksien kohde ollut tässä.. alunperin 3 hengen paku ja siellä on nyt alkuperänen lisäjakkara takana. Se pysyy pakuna vaikka muutoksena on tuo lisäpenkki ja autoveroa eti pitäs napsua. Käyttömaksu paukkuu sitten samaan kastiin kuin henkilöauton kanssa.
miksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 47
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja TT| » 25.02.2018 21:06

Sen bussinhan saa matkailuautoksi, että käyttövoimavero pysyis samana kun paksuna dieselinä. Dokasta napsahtaa kyllä autovero, muutama satanen, jos sulla takapenkki lisätty. Siis jos siellä ei papereissa ole kova penkki, ja penkki sen mukainen. Ja siis veroa jos ei ole maksettu.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6168
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja miksi » 26.02.2018 19:05

Mä olin sitä mieltä kans että tulis verot maksuun, mutta katsurin mielestä se pysyy pakettiautoluokassa ja sen kautta ei tulis veroja maksuun. Aika näyttää kuin käy, vielä ei ole kilvitetty. Penkki on lisätty kun kerran löyty alkuperänen penkki, alunperin on ollut ilmeisesti työkalukaappi takana. Espoon sähkön ensimmäinen omistaja.

Takalämppärin kenno on tölkissä näemmä sama kuin samanikäsessä polosessa etukenno, etuvastus ja puhallinkin ehkä on samaa, vastus kyllä. Voipi olla että koko takalämppäri on sama kuin polon lämppärin kotelo siihen asti. Varastossa ollut polon kennolle oli käynyt köplästi ja se oli taipunut, suoraan siis roskiskamaa.
Virosta joku ei nimekäs kenno pari kymppiä.

Laiska ajatuspäivä ollut tänään kun koululaiset on kotona.
Kuva

Ja tärkeintähän olis että vois käyttää konttia hyväkseen vielä...
Kuva

Joo, ei paha kait. Ei se kiinni oo kunhan mallailen. T4sen apukuskin jakkara ja niitä mahtuis kaks rinnakkain tuonne, mietin kyllä että vois laittaa vastakkain ja pöydänkin väliin. Tästä tulee verot maksuun kyllä, kun jakkarat laittaa kiinni, mutta eipä se oo harrastus jos ei kaikki rahat mee.

Laitoin vahnan calixin letkulämppärin takalämppärin tilalle ettei nesteet valu sisälle kaikki. Pystyy käyttämään autoa jos tarve iskee.
miksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 47
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja AT5nok » 27.02.2018 00:28

Tervetuloa mukaan foorumille!

Toi takakulmien sisään imeytyminen tuntuu olevan ominaisuus, varmaan alipainetta korissa :D
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7215
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja TT| » 27.02.2018 13:01

Kannattaa tuo dokan verohomma tarkistaa trafilta, konttorilta voivat puhua mitä vaan omia juttujaan. Vaikkei kyse olekaan isoista summista. T4 caravellen keskipenkki on myös kätevä, se on vieläpä pikakiinnityksellä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6168
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja miksi » 27.02.2018 21:06

T4 bussin penkit on bussissa kun ei sieltä kannata poiskaan ottaa, vaikka on pikakiinnityksellä (rego).
Mietin kyllä että se menis suoraan hyvin, mutta mulla on jäykät rungot niin ei ole käytännölliset kuin sellaset missä selkänoja kippaa suuntaan tai toiseen.

Ei tuo tölkki nyt liian pitkä voi olla, oli meinaan yllättävää ajaa t4 avolavalla kun tölkillä pari kuukautta pyöritti niin meinas jokapaikassa olla takakulmat vaarassa. Ei se käännykkään niin kätevästi kuin tölkki.
miksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 47
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja Portu » 28.02.2018 01:02

Kokonainen takapuhallin löytyy, puhallin jumissa yms. Kenno vaikuttais ehjältä! Koko puhallin "hässäkkä" myydään pakkauskuluja vastaan. Sijainti Kouvola. Laita yv. jos tuntuu ok:lta!
Avatar
Portu
AktiVWisti
 
Viestit: 301
Liittynyt: 17.01.2015 00:27

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja miksi » 01.03.2018 19:03

Miepä laittelen tässä viestiä, näytti jotain muutakin olevan myyntipuolella. Kouvolassa tulee käytyä aika useinkin, kun vain pääsee liikenteeseen.

Oma selkäranka kiukkuaa nyt paljon niin tulee oltua paikoillaan paljon ja liikuttua harkitusti... (uskoo ken tahtoo, vai mitä ken?)
miksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 47
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja Portu » 02.03.2018 00:31

Tervetuloa vain! Hae vaikka kaikki pois mieluusti. Tosin pienetkin määrät mahdollisia :D
Avatar
Portu
AktiVWisti
 
Viestit: 301
Liittynyt: 17.01.2015 00:27

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja miksi » 12.03.2018 13:34

Nonniin, askartelin kuskin penkin kanssa tovin ja selkeesti pieni ero on vanhemman ja uudemman portterin penkin kanssa.
Istuinosa on 12cm lyhyempi eli tuki jää puoleenväliin reittä. Se positiivinen puoli siinä on että kun kokeilin sitä jakkaraa ennen kuin purin että säilyy ehjänä. Oma nyt vietävä naapurin verhoomon tiloihin ja ruveta askarteleen rotan syömää vaahtomuovia uusiksi ja ommella päälliset kunhan vain antaa selkä istua.
miksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 47
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Miksin turjake

ViestiKirjoittaja miksi » 23.03.2018 22:44

Selkä kipu jyllää niin on askartelut väkisin vähissä.
Kuitenkin pikkuhiljaa tehnyt jotain laiskaa..
Ensin jakkara irti autosta ja palasiksi..
Kuva

Istuimen pehmusteesta on joku tehnyt välipalaa..
Kuva

Jollakin on ollut vahvempaa chiliä pakokaasussa...
Kuva

Tuli hommattua joskus vuosia sitten harmaata viallista keinoeläintä..
Kuva
Istuimen keskiosa irti kaavamalliksi.

Sitten palaset keinoeläimen kivespussista..
Kuva

Ekan ompelun jälkeen.. ei ole ihan eilen tehty ompelua....
Kuva

Laiska äijä.. en jaksanut leikata etureunaa uutta niin ompelin vanhan kiinni tuohon istuinosaan.
Kuva

Pehmuste sai leikkauksen jälkeen pienen korjauspalan reunaan ja vähän vanua niskaan, ongelmathan ei lopu tähän..
Kuva
Meinaan penkin verhoiluhan pitäisi tulla kiinni penkin pehmusteen sisällä olevaan rautalankaan kiinni, ne rautalangan pätkät on sivuista melkein kokonaan irti ja pehmuste on niin väsy ja muruina ettei tahdo pysyä kuosissaan. Tähän hätään olkoot sitten noin..

Selkänojassa oli pieni kulumareikä tutussa kohdassa, jaksanut purkaa sitä tuon takia koska joudun tekemään kuitenkin kummatkin penkit uusiksi (ehkä) jossain vaiheessa jos en innostu vaihtamaan penkkejä.
Kuva
Korjauspala on pikkasen kaiverrettu entisen verhoilun reunan alle ja laitettu liimaten kiinni. Ei osunut ihan kohdalleen kuvio mutta jos se häiritsee niin saa korjata.. :lol:

Sitten penkin kasausta ja katsomista miltä näyttää..
Kuva
Keinoeläin on kutistamatta vielä, se kutistuu kuumailmapuhaltimella jonkin verran.
Välttää mun persaukselle ja kun ei oo aina ihan puhtaimmat vaatteet olleet päällä kun kulkee paikasta toiseen.
Sekä pitää porata kiskoihin kaks reikää lisää että saa istuinta pidemmälle nyt jää liikaa vielä tuonne selkänojan alle tuota pehmustetta ja etureunan tuki loppuu reiden alta hiukka kesken. Samalla korottaa parilla rikalla etureunaa.
Onko kukaan joutunut tekemään liukukiskojen takaosaan lisää kolosia että saa penkkiä tarpeeksi taakse??
Mulla on kummallekkin penkille tehtävä pikkusen lisää tilaa taaksepäin..

Lääkärien mukaan työt pitää lopettaa ja siirtyä johonkin muuhun nyt.
miksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 47
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola


Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hanttapuli ja 1 vierailijaa