Reissuauto T4 Syncro

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja TT| » 15.05.2018 17:41

Ei ole vaatimuksia millekään vesipisteille verollisessa matkailuautossa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6144
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja dmn » 15.05.2018 20:41

Pakoputkeenkin pesiytyy aika paljon kaikkea mikä kestää hetken palaa sieltä pois. Hyvä että nyt toimii!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2400
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 16.05.2018 05:22

Mitäs kehveliä.. Oon lukenu huolimattomasti siis. Taidan siinä tapaukses jättää lavuaarin tekemättä ni ei tarvii rei ittää turhaan tuota pöytälevyä. :ugeek: Nyt onkii sit taas hiljasempaa hetken aikaa kun lähettävä naapurikaupunkiin töihin ja ens viikko illassa ni kerkee touhuta mitään omia juttuja.

Hiukan typerä kysymys mutta eikös tuo liene aivan sama nyt kun alan vetää latauskaapeleita konehuoneesta hupiakulle että vetää maakaapelin suoraan koriin ja suojaa hyvin? Sillon ei tarvi vetää kun yks piuha tulipellin läpi jos subbarin kaapelinkin haarottaa latauskaapelista.


Joo toivotaan nyt että pöllytys lakkaa jossain vaiheessa :) Jotenki vaan hiukan epäilyttää kun aina kun hetken aikaa ajelee tasakaasulla liikenteen mukana ja sen jälkeen polkasee niin sillon pölläyttää. Melkeempä mitä enemmän kiihyttelee, sen vähemmän pöllyttää.
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 65
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja TT| » 16.05.2018 10:16

Noin se on tehtaankin jäljiltä asennus, että maadotus runkoon suoraan akulta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6144
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 16.05.2018 20:01

Jees.

Joo ei tainnu kyllä auto tulla kuntoon turbo remontilla. Mikähä perkele tota vaivaa... Oireet on siis ihan selkeesti poikkeuksetta seuraavanlaiset:

Moottorin lämpötilan noustua 90 asteeseen mittarin mukaan, tasakaasulla ajaessa jonkun muutaman kilometrin verran kun ajaa ja sitten kiihyttää niin pullauttaa sinistä aivan helvetisti. Siis tien täyeltä. Sitten kun tekee pari napakkaa kiihytystä, savutus lakkaa. Sitten taas parin kilometrin sukkasiltaan ajon jälkeen kun runttaa ni pöllyää.
Onko ideoita? V*tuttaa koko homma sen verran että taian kohta ajella pölly perässä ja oottaa että joku paikka laukee niin tietää edes mitä korjata..

Tää pöllytys alko vasta kun kelit lämpeni kymmenen asteen lämpimämmälle puolelle. Talvella ja keväällä ei ollu mitään ongelmia oli moottori lämmin tai ei.
Koneessa on mobilin esp 5W30 jos en ihan väärin muista.
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 65
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja dmn » 16.05.2018 21:40

Onko nyt varmasti sinistä eikä harmaata?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2400
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 16.05.2018 21:45

Kyl se minun mielestä on justiin sinistä.
Ajelen hetken 2t öljyä tankissa jos ei se auta niin käytän suuttimet töissä penkissä ettei nyt vahingossakaan johu niistä. Eräs tuttu on edelleen pommin varma siitä että vika löytyy suuttimista. Halpahan nuo on testata niin saa ne pois luvusta ennen ku alkaa mihinkään kalliimpiin korjauksiin.
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 65
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 17.05.2018 12:53

Mulla tuo '02 synsso kävi viime syksynä syytinhuollossa, jonka jälkeen tuntui että savutus väheni, mutta se tais johtua vain siitä, että kelit kylmeni sopivasti.

Nyt keväällä, kun kelit taas alkoi lämpenemään, alkoi kitkua tulemaan piipusta. Ei ihan puhtaan sinistä, eikä harmaatakaan ja hajukaan ei ole täysin öljyinen.
Vahva veikkaus itsellä on tuon kikottimen oireiluihin, että siitä on ahtimen akseli alkanut laskemaan läpi. Diagnoosi tuohon osaan siksi, että kylmänä ei pöllytä, eikä aamukäynnistysten yhteydessä, joten kansi on oikeastaan pois laskuista. Savuttaminen/pölläyttely liittyy enemmänkin lämpenemiseen, kaasun painamiseen ja ahtojen nousuun. Ajoitusta en ole saanut aikaiseksi tutkia, vaikka tieteiskone ohjelmistoineen olisi siihen käyttöön olemassa. Nyt tuo samainen laitos on seisonut pihassa ajamattomana jo muutaman viikon, kun ykkösen suutinputki alkoi vuotamaan suuttimen juuresta. Toivon, että vain putkessa on vikaa, ettei tarvia taas suutinta ostaa. Toisaalta eipä se ole halpa tuo putkikaan, kun en ole löytänyt ykkösen putkea irtaallaan mistään, vaan aina myydään 1-3 putkipakettia.
HeikkiS
AktiVWisti
 
Viestit: 123
Liittynyt: 01.03.2012 14:07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 17.05.2018 20:51

Jahas kohtalon tovereita :D

Siinä toivossa minäkin olin että turbossa on vika mutta paskat. Muuttunu miksään. Ei tuo omakaan kylmänä pöllytä eikä käynnistyksessä kylmänä tai lämpimänä.
Äsken lorautin kaks litraa 2t öljyä tankkiin. Polttoainetta oli tankissa tossa kohtaa 1/4. Tankille ajaessa taustapeiliin kattoessa tuli ihan mopo ajat mieleen :lol:

Kuulemma vähä vajaan 500e remontti tuo suutin huolto diesel korjaamolla. Ite täytyy siis sekin kyllä tehdä. Onkos noitten suuttimien rakenteessa mitään ihmeelliistä mitä pitää tietää ennen purkamista? Ja mistä noita kärkiä ylipäänsä kannattaa tilailla? osanumeroita löytynee varmaan sitten siinä kohtaa kun on eka suutin kädessä..
Diesel korjaamo arvioi tarvike kärkien hinnaksi 70e/kpl. Mikäli tarvii niitä laitella niin liekkö löytyis jostain halvemmalla.

Entäpä avautumispaineet? Onko tiedossa mitään ohjearvoa kellään. Ite ku en tiedä vielä edes että mitkä suuttimet tuolla pellin alla on. Onko tässä AXL moottorissa samallaiset suuttimet kun muissakin vaikka viritysaste kai on piirun korkeempi kun muissa koneissa..? Usein liikaa pyydetty mutta ois aina parempi kun osais tilata oikeenlaiset osat etukäteen niin tartte kun huiskia paikalleen kun alkaa tehdä remonttia.
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 65
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja TT| » 17.05.2018 21:10

Itse laittasin sinne https://www.facebook.com/GIBONTA-Chip-T ... 377523117/ Gibontan kärjet. Paras hinta laatu tällä hetkellä. Avautumispaineet sen mukaan minkä kokoiset kärjet, ja siihen tarviit sitten laitteen millä tarkistat ja shimmejä säätöön.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6144
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja dmn » 17.05.2018 22:40

Jos sulla on käytössä suutintesteri, ihan sellainen käsin pumpattava, niin tärkeintä on testata ettei suuttimen päähän tule tippaa kun pitää siellä paineita n. 10-20bar alle avautumispaineen. Jos sitä ei tule ja suuttimen joka reikä on auki, en tekisi mitään ihmeempiä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2400
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 18.05.2018 05:24

Okei. :!:

Jos tippaa tulee, onko vika kärjessä vai suuttimen sisällä jossain muualla? Määrittääkö kärki mitään muuta kun sen kuinka polttoaine suihkuaa suuttimesta? Eli onko tolla kärellä mitään vaikutusta edes avautumispaineeseen?
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 65
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja dmn » 18.05.2018 07:36

Vika on silloin kärjessä, jos kusee läpi.

Kärjellä ei teoriassa ole vaikutusta avautumispaineeseen...
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2400
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 25.05.2018 11:49

Okei.

Nyt tursuaa sitten tuoretta öljyä turbon päälle ahtoletkun välistä. Emmää enää ymmärrä mikä v*ttu tota vaivaa. Tosta vois päätellä et turbo vuotaa vaikka on uuet tiivistykset eikä niitä tiivistyksiäkään oikeen ollu mahollista laittaa väärin ja väärät osat ei käyny paikalleen. Öljyn poistoputkikin oli täysin puhas sisältä ettei luulis kyllä liittyvän öljyn paluun estoonkaan.


Toissapäivänä kytkin kattolamput ja kokeilin miltä ne näyttää. Kirkkaat on ja mukavan sävyset. Täytyy toivoa että kiinalainen dimmer toiminto toimii niin saa vähän himmennettyä niitä :P

Viime viikonloppuna huristelin Kotkaan tuolla ja taustapeiliin kun ei vilkuillu niin kyllä oli mukavaa matkan tekoa. Menee kun juna ja vetää hyvin eikä pätki. Eli kaikkea muuta mihin oon tottunu.
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 65
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 27.05.2018 13:31

Tutkimukset etenee. Siirsin huohottimen huohottamaan muovipulloon taas toissailtana. Pääsin 15km ja jakopäästä mossahti joku tiiviste. Öljyä lorottaa tippa per puolikas sekunti. Heräs semmonen ajatus että jos kone kumminkin kehittää hiukan normaalia korkeempaa kampikammion painetta huohottimen ollessa pullossa pois ahtimen imun vaikutuksesta, aiheuttaako se huohotin venttiili sen että tiivisteet alkaa vuotaa.. hmm. Se venttiilikin on kyllä uusittu talvella. Taidan tänään noukkia sen kalvon ja vieterin pois sieltä venttiilistä ja kattoa tiivisteitten korjaamisen jälkeen mitä sitten tapahtuu.

Toki voi olla että vanhat stefat antaa periks nyt kaikki vuoron perään. Mutta jotenki haisee tää juttu nyt tosi paljon kakalle.

Sain erään kamera linssin myytyä justiin niin saa hiukan helpotusta rahallisesti tarkottaen sitä että mikäli auto ei lahoa tyystin käsiin niin heinäkuun puolivälissä nokka kääntyy kohti Lyngenin alppeja. 8-)
Kääkkä
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 65
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

ViestiKirjoittaja miksi » 27.05.2018 22:03

En nyt tiiä miks siellä pitäs olla se venttiili huohotuksessa, yleensähän nää dieselit huohottaa aina vähän ja jos ei huohottimesta tule tai pääse ilmaa ulos niin se voi painaa öljyä ulos joka raosta. Yksistään alipainepumppu pumppaa ilmaa öljytilaan, samoin mäntien välistä tulee pikkasen jokaisella kierroksella.
Yleensä se huohottimen mukana tuleva öljy kerätään sellaseen verkkosukan kaltaseen materiaaliin tai koteloon jossa se pääsee pisaroitumaan ja valumaan takas öljypohjaan. Sitten se huohotettu ilma menee ilmansuodattimen jälkeen olevaan imuputkeen, joka on ennen turboa.

Villi veikkaus että se venttiili aiheuttaa siellä harmaita hiuksia tai hiusten lähdön kokonaan.
Ainakin mulla turbon läpi vuotava öljy on sellanen savutusmerkki ja tulee vain aina kiihdyttäessä, öljyä menee runsaasti päivässä..

Joskus kun oli kovia pakkasia niin tuli autoja pajalle missä oli öljyt karannut koneesta milloin mistäkin tiivisteestä kun huohotin oli jäätynyt. Akselien stefat, öljytikut, öljykorkit.. mikä tahansa mikä antaa ensin periksi. Jos vaikka nyt kaikesta huolimatta turbon laakerit on se herkin väli niin sieltä se antaa öljyn mennä pois.

Huohotin kanava vapaaks ja puhtaaks niin siitä vois olla hyvä jatkaa.

Ps. Vauhtipyörällä on nolla merkki, nokan pää syöttöpumpun puolelta menee vaakaan, ykkösen ollessa nokat ylöspäin. Vanhemmassa on pumpussa merkki jos se on alkuperäisen tyylisesti paikoillaan, 2,5tdi koneessa mittakello tai pikkasen modattu työntömitta kertoo pumpun keskireiästä ennakkokohdan kohdilleen, kun pyörittelee pumppua.
miksi
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 40
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Edellinen

Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa