Reissuauto T4 Syncro

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Tere!

Olen 23v Nikonisti (valokuvaaja). Parina vuotena oon käyny Lyngenin alpeilla Norjassa heittämässä reilu viikon vuoristotrekkailu/kalastus/valokuvaus reissun yksin. Täydellistä. Ei ole ketään vinkumassa ja valittamassa ja kaikki on hienoa. Paitsi että mökkimajotus hiukan sitoi ettei viittiny minekkään kauheen kauas lähteä. Siitäpä syntyi idea.

Minkälaista olis heittää samallainen reissu pakettiautossa? Pohdin tätä puolisen vuotta ja yhtäkkiä tarjoutuikin huikee mahollisuus uuteen työpaikkaan joka myöhemmin muutettiin vakituiseksi. Äkkiä pankkiin vinkumaan rahaa... Kuukausien pohdiskelujen ja säätämisien jälkeen myönteine lainapäätös tuli ja nyt sunnuntaina hain aihion kotiin. Asiat konkretisoituu. Jes!

Auto on siis pitkä T4 syncro 2,5tdi. Viri ohjelmalla 150hp/375nm, väliseinätön, avattavilla tavaratilan sivuikkunoilla, ylöspäin aukeavalla takaluukulla, tavaratilan lämmitin ja lisälämmitin remucilla löytyy myös. Tästä olis nyt sitten talven aikana tarkotus värkätä viihtyisä matka-auto pohjoseen.

Homma alkaa pikku korjauksista. Tavaratilan puhallin ei pyöri ja kenno vuotaa, lisälämmitin ei toimi lämmityslaitteen puhaltimen kanssa yhteen. Akun edessä eberin päällä on sen näkönen suojaamattomien abicojen hässäkkä paljaine releineen että värkätään varmaan kaveriporukalla uudet johdotukset joku viikonloppu. Kun nuo on kunnossa, alkaa eristys talkoot. Tästä tuntuu olevan yhtä paljon mielipiteitä ja kokemuksia kun on eristäjiäkin. Vinkkejä tavaratilan lämpö ja ääni eristämiseen otetaan vastaan!

Alustaa on jo hieman korotettu mutta luultavasti ainakin kokeilen nostaa vielä vähän ja alle sitten karkeempaa ja isompaa pyörää. Sisempiin etuvetareihinon kuulemma t5 portterin muoviset suojakumit jo laitettu kun kestävät kuulemma kauemin kun kumiset kun kulmat ei ole enää vakiot.

Kaiken tuon päälle sitten hupiakusto invertterillä niin sadepäivinä voi tietokonetta räplätä ja kamera vehkeet pysyy hengissä. Jonkunlaine kattorigi on myös pyöriny mielessä johon myös sitten kiinnittäsin lisäpitkää ja työvaloja taaksepäin peruutusvaloiks. Matkassa tulee kulkemaan välillä perhovapaa, virveliä, maastopyörää ynnä muuta vehettä niin osan sais sidottua katollekkin jos sisällä on liian täyttä.

Kuva vielä niin ei ole ihan pelkkää pulinaa.

Kuva

Eihän tässä muuten ole mitään verottajaa kiinnostavaa tai katsuria ärsyttävää jos tavaratilassa on kiinteesti asennettua kalustoa kuten pöytää ja mekanismi sänkyä jääkaappeineen ja ruuanlaitto vehkeineen? Pakettiautoksi tää on rekisteröity joskus aikanaan.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Tervetuloa joukkoon! Auto näyttää hienolta ja suunnitelmat vielä paremmilta! En kyllä kiinnittäisi pakettiautoon mitään kiinteitä retkeilyvarusteita. Siinä voi tulla kallis yllätys.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Olikin hyvä vinkki jos T5 vetari suojakumi on jotenkin parempi.

Itsellä t3 16" syncrossa korotuksen kanssa juuri tuota ongelmaa että tarvikekumien ikä lasketaan kuukausina ja siinähän taitaa olla sama kumi T4..
< 15kWh/100km
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Kiitos kiitos!

Mikäs kallis yllätys noista kiinteistä tavaroista tulisi? Tämä on alkujaan ollu rakenteeltaan semmonen että edessä on ollu nuo samat penkit kun on nyt eli kuskin jakkara ja apparin puolella kahen istuttava. Sitten niitten takana kai kolmen hengen istuimet, sitten sivuoven takareunan kohalla ollu väliseinä ja kontti on ollu erillään. Onko teillä muilla reissuautoilijoilla kaikki kamat ns irtonaisia vai onko autot rekisteröity jokskuu muuksi kun pakettiautoiksi?

Juu jostain luin että ne t5 kumit on paremmat. Sitä en tiedä miten ne on edes tähän omaan autoon viritetty kun en ole kattonu vielä. Mutta jotenkin ne sinne saa ja kestää tosiaan pidempään.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Jos inssi tulkittee, että auton käyttötarkoitus on muuttunut, niin verothan siitä tulee maksettavaksi. Oma retkeilytölkki on muutoskatsastettu matkailuautoksi ja siellä saa ja pitääkin olla mm. makuupaikka ja ruoanlaitto- ja ruokailumahdollisuus.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
tixu
AktiVWisti
Viestit: 433
Liittynyt: 23.03.2012 21:50
Paikkakunta: Rusko

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja tixu »

Kannattaa selvittää trafista mikä auton ajoneuvoluokka oikeesti on ! jos alunperin täydenveronhenkilöauto ,niin voi rekisteröidä retkeilyautoksi. Muuten tarvitaan 1,9m seisomakorkeus ja ym. keitto-,nukkumis jutut. Mä en tiedä onko tullut muutoksia. Verot ainakin katotaan maahantuotujen samalaisten autojen mukaan.
Puretaan , kootaan ja katotaan toimiiko!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tervetuloa, hienon T4 Syncron olet löytänyt!
Se takalämppärin kenno on naurettavan helppo vaihtaa ja uusi maksoi Saksassa pari kymppiä. Kun vääntäydyt auton alle niin näet että 3 ruuvia pitää kennoa puhaltimen kotelossa, letkuihin puristimet ja irti.
Oma T4 on myöskin rekisteröity 7 hengen verolliseksi matkailuautoksi, eli käyttövoimavero pakun mukaan ja saa olla pehmeät penkit ja sänky, pöytä ja keittomahdollisuus pitää olla. Tosiaan jos trafin tiedoista löytyy että autostasi on maksettu verot jo joskus, niin tuo muutos kannattaa tehdä. Jos autovero menee maksuun, niin lasketaan sen mukaan mitä joutuisit maksamaan jos toisit vastaavan auton ulkomailta suomeen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Jep jep. Kenno löyty monetista 35 eurolla. Halpaa halpaa.

Koko aamun oon koittanu selvittää että mikä auto on alkujaan ollu. Trafi ja katsastuskonttori juoksuttaa ympäri kaupunkia ku kumpikaan ei tiedä mistään mitään. En tiiä mitä hittoa tän kans käy jos autosta ei ole maahantulo veroa maksettu aikanaa.. Ei ole semmosiin varaa nimittäin. Hankalaan maahan on pitäny syntyä.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ei kai tuo nyt kovin monen tonnin auto ole vertailuissa, se verohan oli jotain 34,1% siitä arvioidusta arvosta.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja vesku »

Mitä lukee rekisteriotteessa?
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Viimein sain puhelimeen jonku trafin asiantuntijan joka osas selvittää auton historioita ja selvis että auto on kuin onki ollu maahantuonti aikana henkilöauto ja vero on maksettu aikanaan jo. Myöhemmin muutosrekisteröity pakettiautoksi. Ja selvitin samalla myös että kun auto ei täytä verovapaan matkailuauton kriteereitä niin muuttaessani sen M1 matkailuautoksi noilla samoilla jakkaroilla, vuotinen vero pysyy samana kun tässä nyt pakettiautona.

Työkaveri vaan vähän pelotteli että hällä oli joskus käyny jonku chevyn maasturin kanssa niin että auto oli alunperin ollu henkilöauto, sitten muutettu pakuksi ja kun hän oli sitä muuttamassa takasin henkilöautoksi, vaadittiin veroa maksuun uudelleen. Onko tälläsia sattumuksia tiiossa muilla täällä?

Minähän en tuota ole takasin monipaikkaseks henkilöautoksi muuttamassa niin ei liene syytä huoleen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kyllä minä tuohon trafin tietoon luottasin, eli hyvä uutinen ja kunnolla vaan rakentamaan siitä matkailuautoa.
Niin ja sillä penkkimäärällä ei ole mitään vaikutusta veroon, matkailuautossa se on aina samalla kaavalla mitä pakettiautossakin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ja enää ei päde tuo veron uudelleen maksu jos ha:sta muutetun pakun haluaa takaisin henkilöautoksi.
< 15kWh/100km
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Aewan joo. Tosiaan en tiedä kuinka vanha juttu tuo työkaverin juttu oli että on varmasti tapahtunu ennen tuota uudistusta.

On kyllä hyvät fiilikset nyt kun sai nuo asiat pois mielen päältä! Pääsee sittenkin rakentelemaan ja loppujen lopuks aikanaan jatkamaan Lyngeniin siitä mihin viimeeksi jäin. Mitä foorumia selailin niin näköjään muutkin kierrelly tuolla pohjois Norjassa!

Nyt sitten loppu laina tuhluuseen, kontti täyteen rakennustarpeita ja pakertamaan.

Tosiaan tuosta eristyksestä! Kuinka se nyt oikeaoppisesti kannattaa autoon tehdä? Ymmärtääkseni siinä on tarkotus eristää pelti pinta lämpimältä ilmalta kun sillon kun lämmin ilma sisältä kohtaa ulkoiman kylmettämän pellin, syntyy kosteutta. Eli tarviinko jotain höyrysulku tai muuta muovikelmua ja mihin väliin se kannattaa lätkästä? Sitten johonki väliin varmaa joko villaa tai polyuretaani levyä kenties? Polyuretaani on tietty jäykkää ku hitto mut ei allergisoi eikä homehu.
Tarkoitus tosiaan saada rengasmelua pienemmäksi ja muutenkin äänieristää KOSKA myöhemmin täytyy väkertää myös tajunnan räjäyttävä äänentoista järjestelmä jottei tule tylsää yksin huristellessa. Tuon lisäksi jonkunlainen lämmöneristys myös.
Vinkkejä otetaan todellakin vastaan. Koitin kurkkia muiden prokkiksia jonkun verran mutta en tiedä ootteko kauheesti eristelly vai onko auto ollu valmiiksi eristetty vai osuinko vain vääriin topikkeihin. :D

Tuohon kosteuteen liittyen vielä.. Jonkunlainen kattopuhallin kai täytyis olla myös. Tavaratilan peräpäähän on joku värkänny neliskanttisen luukun jonka tilalle tämän voisi asentaa. Netissä pyörii jotain Fantastic Fania. Maksaa 200 dollaria. Pyörii molempiin suuntiin ja on luukku sadetta varten. Liekkö tuohon jotain halvempaa yhtä hyvää ratkasua?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Siitä vaan rakentamaan täyden veron matkailuautoa :D

Kurkkaa Hanttapuli nimimerkin Maire, siinä on ainakin eristykset tehty jälkeen päin.
Aurinkokoennolla toimivan kattopuhaltimen saat Biltemasta muutamalla kympillä, samoin erotin relettä ym löytyy sieltä edullisesti venepuolen tavaroista.
Kannattaa selailla Motonet ja Biltema nettisivuja ajan kanssa, sitten vertailla mitä vastaavat maksavat internetin ihmeellisessä maailmassa.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Joker »

Muutamalla meillä taitaa olla tehty ulkoa sisään:
- Äänieristys isot pinnat bitumityylisellä että saa resonoinnin pois
- tarvittaessa kotelo ja ruostesuojaus
- 50mm Ewona
- höyrysulku

Ei tuohon vastalauseita ole kuulunut pahemmin, mutta tapoja on monia..

Edit: Biltsun kattopuhallin toimii, mutta akut ei ihan pitkälle riitä jos käyttää koko ajan ja ei ole aurinkoa. oikealla käytöllä toimii kuitenkin. Siinä on myös hyvä runko, sinne sisälle saa helposti modattua 12V puhaltimen ja virta akulta jos niin valitsee.
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Maire on kyllä huikee kulkine!

Kiitoksia neuuvoista jälleen. Ewano villat tilattu ja sisustaa alettu purkaa. Vasemmasta takakulmasta löyty pien märkä pesäke. Täytyy hoitaa se kuntoon ennen sen päälle rakentelua.
Samaan konkurssiin villoje kanssa tilasin lisäpitkät. 9" led taulut. Sijoitus alkuhätään varmaan tuohon pororautaan mutta myöhemmin siirtyvät luultavasti katolle.

Kaiken näköstä lisäideaa kehkeytyy melkeen joka päivä. Löysin netistä kapteenin jakkara mekanismin. Jos heivais tuon kahden istuttavan jakkaran ja pulttais sen mekanismin päälle yhen istuttavan kiskoineen. Helppo vaihtaa kun ei ole edes penkin lämmittimiä.

Tänään oli tarkotus rempata vaikka ja mitä. Mutta ainut mihin kerkes perehtyä oli takakontin lukko ja se tavaratilan lämmitin. Kontin lukko jumittaa ja lukko tappi kulunu väljäks --> hakkaa luukkua töyssyissä. Puhaltimelle ei kuulukkaan kauheen hyvää. Jos osasin käyttää kaverin oikuttelevaa yleismittaria oikein, moottori on oikosulussa. En kyllä saanu sinne tulemaan virtaakaan vielä. Eberiä käynistettäessä etupuhallin lakkaa puhaltamasta. Jos eberi on kytketty toimimaan etu sekä tavaratilan puhaltimen kanssa yhteen niin tavaratilan puhaltimen oikosulusta tais löytyä vastaus ongelmaan. Puran moottorin huomenna pöydälle ja tutkin saisko sitä elvytettyä mitenkään kun uus maksaa yli 200e..

Kennon vaihto oliki melko ruljanssi. Tiesuola ja ristipää ruuvit ei sovellu yhteen niin täyty porata kenno irti autosta. Kardaania puotin kannatinlaakerista alaspäin ni sai sujautettua välistä kivasti.
Siellä se lymyää uusi puhas kenno. Ilmeisesti etuvastus tuossa kolmilankasen liittimen alla? Siellä oli jotakin älyä vielä.
Kuva

Sweeeeeeet victory.
Kuva
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Rohkeesti vaan ongelmia päin! Oikea meininki ja hyvät tilat näyttää olevan missä rassata!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Kiitos tsempistä sitä tarvitaan! :D

Jassoo. Puhallin kunnostettu. Eipä tuo oikosessa ollukkaan. Löysin loput sulakkeet kuskin jalkatilasta potkusuojan alta. Pari oli palanu, vaihoin uuret tilalle ja nyt tuli virta jo töpselin päähän. Töpseli paikalleen ja mitään ei tapahu. Edes sulake ei palanu. Äkkiseltään ois voinu luulla ettei töpseli anna kontaktia moottorille mutta jostain syystä purettiin moottori kuitenkin seuraavana irti ja jumissahan se oli. Laakerit likoomaan monitoimi öljyyn. Sitten käsin nitkutellen sen verran että sähkö jaksoi pyörittää moottoria ja loput herkistelyt sitte akun kanssa. Nyt toimii puhallin täysillä mutta ei muilla asennoilla eli esivastus on sittenkin kaput. Mutta 200e säästy taas pienellä hieronnalla :)

Lämmittää meinaan aika hyvin koko auton tuo tavaratilan lämppäri. Jäi vaan liraukset jähynestettä kopan pohjalle niin nyt on koko auto kelmeessä huurussa..

Kuva

Lisälämppäristä löyty yks irtonainen piuha. Juurikin tuo joka ohjaa lämmityslaitteen puhallinta. Mutta nyt ei saatu eberiä enää käyntiin. Täytyy varmaan yrittää sytytellä tuota pari päivää ja jos ei lähe niin hehkua vaihtoon. Jos ei tuollakaan ole vaikutusta niin pumpulle vasaraa ainakin jos ei muuta keksi. Viimeeksi kuitenki käytettiin sitä vartin verran ja ei juurikaan edes savuttanu ni kyl luulis olevan hengissä.
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja jaketech »

mullaki reistaa lämmittimen moottori. yhen kerran käytin irti ku ei toiminut. pöydällä testasin ni se toimi ja laittoin paikalleen ni se 5 minsaa pyöri ja taas mykkä. antoin olla. nyt syksyllä kokeilin ni taas pyöri vähän aikaa ja meni pimeeksi. epäilen että hiilipuolella on mulla vikaa koska jänniteet tulee moottorille asti ku mittasin sillon ku käytin irti.
Vastaa Viestiin