Reissuauto T4 Syncro

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Sisäänmeno-akselin stefan vaihto olikin hyvin simppeli juttu.
Viskon mutteri aukes melkeempä sormineen.. En tiiä momenttia tuolle mutta nappasin lenkkiavainta vähän vasaralla niin on varmaan ainaki parempi nyt.

Öljyt lurtsahti mutterin suojan alta. Öljy on valunu booreja pitki viskon etupuolelle.
Kuva

Visko ei irrotteluja tarvinu. Mutteri irti ja tuon senku vaan otti pois paikaltaan.
Kuva

Valmis putsattu murkula vanha stefa rinnalla.
Kuva
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Onnistuin särkemään ulomman vetonivelen kasaan laitto vaiheessa joten syncro homma jäi nyt kesken ja jatkuu toivottavasti ennen talvea. Reissuun lähtö on 16 päivän päästä ja toinen syksyllä jos massit riittää.

Ostin aikasemmin RVS mömmöt perää varten. Sattuneesta syystä perään sitä on turha laittaa tässä kohtaa joten laitoinkin ne vaihteistoon. Katotaan häviääkö 1000km kuluessa 4 vaihteen vinkuna.
Keulaa nostettu edellisessä vaihteiston öljyvaihossa about 35cm jollonka ylitäyttöä tulee noin puoli litraa eli lopullinen kokonais öljytilavuus vaihteistolla ja kulmavaihteella lienee 4 litran kieppeillä.

Eikös 4 vaihde ole niinsanottu suora vaihde? Jollonka nelosen vinkuessa vika olis kytkin vai sivuakselin laakeroinnissa? Vähän kujalla vaihteistoista vielä.
Kuva
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

Miten onnistuit sen nivelen särkemään? Jos vaan purkautu kuulat pois, niin sen saa kyllä koottua (yleensä).
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Se vetäs niin juntturaan etten saanu millään liikkumaan enää. Tunnin yritin suosiolla enne ku palo hermo ja hakkasin lyttyyn sen. Liekkö siinä ollu sitte väljyyttä sen verra että pääsee jumiutumaa.
Yritin nimittäin purkaakkin sitä mutta ei tahtonu liikkua mihinkää suuntaan. Yks kuula oli vapaana ja muut tiukkana. Suojakumikin piti irrottaa rälläkällä kun siinä on se joku pelti kaulus ja sen alla O- rengas ja sekin meni vaan lyttyyn reunoista kun yritti suostutella sitä lähtemään.
Lukkorengas oli nivelen irrotuksessa pudonnu nivelen sisään. Sitä olin onkimassa rautalangalla ylös kun sitte lanka lipeskin ja käänti nivelen linkkuun. Luulis että olis samalla voimalla myös kääntyny takas mutta ei.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Onkos siinä ollut kenties se, että jos sen sisäosan ja ulkokehän laittaa keskenään väärään asentoon, ei se oikein toimi, vaan menee jumiin kun kääntää?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Saattaa hyvinkin olla noin. Kokemattomuuden piikkiin. En oo ikinä saanu noita tuolleen jumiin ni ei osannu toimia oikeen.
Mutta perjantaina lähen pohjoseen etuvetosena. Täytyy palata näihin juttuihin ennen ekoja liukkaita! :D
miksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja miksi »

Katsoppas tarrasta vaihteiston koodit, sulakerasian vasemmalla sivulla pellissä.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebekennbuchstabe Löytyy vähän noita välitys koodeja, tuskin se on suora eli 1.
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Täytyypäs enskerralla kattella kun ryhtyy ropailee.

2800km vierähti taas ja auto tarjos lämpösen kodin 12 päiväksi. Lapin taimen joilta Lyngenin huipuille ja Kågenin paratiisi saarelle. Kalaa tuli ja kovaa lunta ja rakkaa oli vuoroperään jalkojen alla. Mitään ei tarvinnu ropata taaskaan. Neljäs pohjosen reissu jo tuolla. Luotto kasvaa pikkuhiljaa. :D

Pakkasta oli parhaimmillaan -1.7 astetta. Ei ollu onneks tiet kosteita.
Kuva

Sotkunen koppi.. Aamuyö hiekkatien varressa. Alhaalla laaksossa 700m päässä menee Enontekiön erämaa alueen raja. 7km lähimmälle ja ainoolle isolle tielle.
Kuva

Galggojärvi ja pakkasyö.
Kuva

Tuolla lisää reissu ruutuja jos jotakuta kiinnostaa: https://www.flickr.com/photos/kaakka/al ... 0205980667
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Hienoja kuvia. Siltakuvasta tulee mieleen se Norjan puolelta Haltin juurelle menevä tie, mutta ei taida se paikka olla kyseessä kuitenkaan?
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Oikein tunnistit. Birtavarren kulmilta tuo silta. Pikkusen ennen Gorsabruan vesiputoukselle lähtevää polkua.

Täytyy viikonloppuna perehtyä niihin vetoniveliin taas. Yrittää ehjä nivel purkaa nätisti.
Jotenki nyt ahistaa toi vaihteisto. RVS:stä ei ollu mitään hyötyä ja mielestäni se ei ennen vitospykälällä ole ääntä pitäny ja nyt pitää. Tai sitten se on vaan peittyny perän melun alle jota ei nyt kuulu. Hmmh.. Noo jos se vielä kestäis reissun tai pari. :D Pitää nyt ainakin vaihteisto tyyppi ja nummerot tonkia jostain samalla kun niitä niveliä ropaa.
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Tervehdys!

Auto on ollu nelivetona useemman viikon. Nivel ongelma ratkes vetovasaralla ja villisian luonnolla. Kasaamine meinas olla pikkusen tuskaa mutta nyt ne on nipussa uusien rasvojen ja suojakumien kanssa. Perä ei vuoda enää ja satasta pystyy rullaamaan ihan samalla viisiin kun etuvetonakin eli ravistelut hävisi! Onnistunu remppa vihdoin viimein.

Kaikennäköstä rientoa ollu tässä, muun muassa FVWA:n päihänniemen viikonloppu. Tosi mukava viikonloppu oli, hyvä porukka ja todella hienoja autoja. Vois melkeempä tuikata kuvia tuonne tapahtumat osioon..


Auton sisustaan on tullu pikku muutoksia ja äänentoistoon isojakin muutoksia. Vaihoin edukkaan jvc:n soittimen DSP prosessorilliseen Alpinen tuotokseen. Pelkkä soittimen vaihto lisäs mölyä ja äänen laatua huomattavasti. Sitten innostuin hommaamaan 7x10" 3tie kajarit kun olivat edukkaat. Kokeilumielessä, kuinka ne soi samaan syssyyn ostetun 120w vahvarin kanssa. Pari viikkoa olivat tautisen rumissa kolmion mallisissa laatikoissa kulmaraudoille kiinnitettynä katossa roikkumassa eteenpäin suunnattuna. Sillon oli vähän liikaakin mölyä. Nyt sain tuon kattohyllyn taakse valmiiksi ja ruuvasin nuo kajarit sen pohjaan. Muuten hyvät mutta diskantithan hukkuu olemattomiin ajossa kun osottavat poispäin kuskista. Täyttävät kyllä silti autoa äänellä noinkin päin mutta ääni on semmonen että jos ei tietäis mistä ääni tulee niin ei kyllä osais sitä korvakuuloltakaan sanoa.

Subin laatikon tein myös uusiksi. Edellinen lastulevy hyllystä tehty 79L vuotava umpi loota lens roskapönttöön ja uuden tein hiukka tarkemmin mittaamalla. Seinämävahvuus, elementin viemä tilavuus ja tukiseinän viemä tila vähennettynä ulkomitoista tilavuudeksi jää noin 75L. Refleksiputkena 110mm säädettävä tötterö joka on ruuvattu sisäpintaan kiinni ja näin ollen ei vie litratilavuutta sisällä ollenkaan. Tuosta en kerenny lukea vielä että onko sillä äänen kanssa tekemistä onko se torvi sijotettu laatikon sisään vai ulkopuolelle. Muuten kun litratilavuuteen vaikuttaen. Joka tapauksessa basson määrä lisäänty räjähdysmäisesti. Ei tarvi enää pitää vehkeitä täysillä edes satasen vauhissa. Ero on yllättävän iso kun tunkee refleksiputken umpeen ja kuuntelee. Vireestä en tiiä mikä on mutta matalia toistaa nyt sen verta lujaa että muu hukkuu alle. Täytyy hiljentää kunhan malttaa joskus. Tänään muutin puhekelojen kytkennän 4ohmista 1ohmiin vielä niin ei tule huuatettua liian pienellä teholla. 1250w ois nyt maksimi teho ja elementin jatkuva kesto 600w. Tupla määrä mutta nyt on varaa vaimentaa. Ennen piti huuattaa täysillä 500w teholla jos halus kuulla jotain satasen vauhissa.

Ja niin tosiaan! Vuoden kolmas Norjan reissu alkaa tulevana lauantaina :D

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
matrikkel
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 08.01.2019 11:33
Paikkakunta: Lpr/Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja matrikkel »

Jaaaaa voi hyvinkin olla. Sieltä kotosin ni tulee välillä käytyä isä ukolla. :D Milläs tulit vastaan?
Mustalla T6:lla, mutta useemmin Vehkataipaleentiellä ajelen keltakorvalla-T4:lla.
T4 2.5tdi ACV/EFA, yeti, erilaisia härpättimiä
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Oolright!

Perskuta! Taas hurahti yks 11 päivän reissu :D Kolmas pohjosen reissu tälle vuodelle.

Ajoin Lappeenranta Kågen välin 1300km, öljy pinta ei laskenu pisaraakaan. Ajoin Birtavarresta Raisduottarhaldin juurelle Guolasjavrille 17km semmosta ajoa jossa sinisen pöllytys on taattua. Kolmen pysähyksen taktiikalla pääs perille kun välillä polkas moottorin puhtaaks ja tienoon siniseks. Kolmeen otteeseen savutus meni niin rajuks että se oli jo melkeen jatkuvaa ja ei enää uskaltanu polkasta. Noitten takia kolme pysähdystä. Tolla 17km matkalla meni puol litraa öljyä. Melkee tekis mieli sitä uutta ahdinta jo koittaa..

Mutta parit ruudut tien päältä :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Päheitä kuvia!
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Tattista!

Männä reissun jälkeen yks kaunis lauantai ilta hävis ahdot kai lähestulkoon kokonaan kun ei saanu satasta mittariin millään motarilla. Rampin jäkeen liikennevaloissa tulivat takasi. Sillon päätin että nyt loppu pelleily. Paikallisesta kivijalkaliikkeestä uusi garrettin ahdin tilaukseen.

Lauantaina iltavuoro viikon jälkeen myöhään illalla kaveriporukalla turattiin uus ahdin paikalleen. Pakosarja jäi remontin jälkeen vuotamaan todella paljon. Ääni oli ku ois raktorilla ajanu eikä oikeen kulkenu mihkään.
Eilen Antin pajalla purettiin uuelleen se palasiksi ja vika löyty. Olin unenpöpperössä jättäny kolmos sylinterin kohalle kaks tiivistettä ja muualle yhen. Siistiä.

Kuva

Pakosarjaakaan ei huvittanu sillon yöllä putsata. Nelos ja ykkössylinterissä kait jotain mätää kun tukkii pakosarjan suun tuon näköseksi. Kannen puoli reiästä ihan ok.
Nyt on sarja putsattu, öljysuodatin jalkaan lauhduttimelle menevä yksi vesiletku uusittu kun oli aika pehmonen öljystä, kasattu oikeella määrällä tiivisteitä. Voi yhden kerran ku kulkee nyt hienosti. Nyt on taas mukava ajella. Pöllytyksestä en sano mitään enne ens kesän helteitä. Sisäilma autossa parani ainaki reilusti. Ei oo enään saksalainen savustus kammio.
Kuva

Antin kanssa lauantaina kurvaillaan kauden päättäjäisiin Messillään. Siinä seuraava reissu :D
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Heissan haudi vaan.

Auto vaan kulkee. Mitä nyt kai yläpallo lotaa aika lujaa. Tarttee vaihtaa ennen katsastusta..

Jos rahat ja into riittää tulevana syksynä niin näillä näkymin tämä auto muuttuu korkea kattoseksi. 6 isompaa reissua plus kaikki pienemmät muutaman yön tai yhen yön seikkailut on jaksanu kyykkiä selkä mutkalla tuolla kontissa, mutta nyt ei enää jaksa. Katto auki ja pulkka päälle. Antilla tölkissä niin toimiva sisusta että kateellisena joutuu vierestä kuolaamaan.
Minulla taitaa olla isompi hyöty pinta-ala kontissa kun tölkissä ja minulla mahtuu kaks ukkoa taakse kun oikeen pirusti tunkee. Silti Antilla mahtuu viis ukkoa istumaan ja pari kolme vielä seisomaan selkä suorassa. :D Mieletön mööpeleiden sovitus. Minun tarvii vaan sitten miettiä vähän kuinka kuljetan sukset kun ne ei sisustan muutoksen jälkeen luultavasti enää mahdu sängyn alle edes kulmasta kulmaan asettamalla. Ehkäpä seinä teline niille niinkuin vavoillekkin. Saas nähdä.

Pitää vielä nauttia matalakattoisuudesta.
Kuva
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Pähee kuva! Tuohan on luksusta että on retkeilyautossa erillinen wc :D
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Heh älä muuta virka!

Aloin tekee sisustan muutos töitä. Takanta hävisi oikeella sivulla oleva pöytä/laatikko, Mikro/jääkaappitorni kaatuu ja tilalle tulee keittiökaapisto kiinteellä kaasuliedellä. Sänkysohva muuttuu auton levyseksi rocker saranoilla ja sähköt siirtyy sen alle. Samaten varapyörä katolta aikanaan menee myös sängyn alle kattokorotuksen tieltä.

Käytin seinävanerit irti ja huomasin että takana olevien ilmanvaihto takaiskujen ympärykset on tökittävissä reikiä täyteen ihan paljaalla sormella. Eilen piti vaan hioa kylkisauma puhtaaksi, mutta hommat veny kahteen pekkaankin lopulta 9 tuntisiksi. Nyt on happopohjamaalit ruiskittu. Pakkelointi ja pintamaalaus sitten joskus kun rahat antaa myöten.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

Olipa aika hyvin päässyt muhimaan ilman että juuri näkyi päälle päin. Hyvään aikaan korjasit.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Oli joo! Korin muut alalaidat pitää hioo kuntoon nyt myös hyvissä ajoin ennenku työn määrä kymmen kertaistuu.

Tänään sain sisustasta loput ylimääräset piuhat pois ja samalla kaveri pakkeloi ja hoiti pintamaalauksen. Äkkiseltään näyttäs että saattaa tulla myllytyksen ja muun auton pesun jälkeen aika hyvä :P

Tavaroitten järjestys näillä näkymin lyöty lukkoon tähän malliin. Kaasupullon loppu sijainti vielä auki. Tuossa yks vaihtoehto mutta tuohon kohalle saattas reissussa haluta laittaa jotain muutakin.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin