Reissuauto T4 Syncro

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja jaketech »

ffp foorumilla on ohjeet vnt ahtimen putsaukseen ilman irrotusta. uuninpuhdistusainella sen saa liikkumaan
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

dmn kirjoitti:Jos nyt ajattelee ettei sulla ole ongelmana ollut siipien jumimista, niin vaihto-operaatio on helppo - jos siis ostaa kokonaan uuden runko-osan, johon vain pultataan vanhat pesät kiinni. Jos tiedossa että säätö jumittaa, niin sitten kyllä saa purkaa koko siivikonkin pois ja putsailla lisää (ja kun vuotaa öljyä, niin varmaan pahentaa pakopuolen karstoittumista). On myös mahdollista päästä vielä huomattavasti halvemmalla vaihtaen pelkät laakerit, mutta ehkä työmäärään nähden ei niin kannattavaa.

Itsellä ihan hyviä kokemuksia ebay:n vnt-turbon uuden runko-osan kanssa, hyvin pysynyt kasassa parin barin ahdoilla..
Juu eipä tuossa muuta ongelmaa ainakaan omasta mielestä tunnu. Vetää ku elukka.
Koitan nyt ettiä netistä uuden chra:n tuohon omaan ahtimeen. Koitin tonkia varaosanumeroa tosta oman ahtimen lätkästä mutta pari jäi uupumaan. Garretti tuo ilmeisesti numeron perusteella on kun numero sijaitsee lapun vasemmassa alareunassa. BorgWarnerit kuulemma todella paskoja huoltaa.
54519 tais olla ekat nummerot. Sit täytys löytää vielä väliviiva ja sen perästä yksi numero. Täytyy luikkii työpaikalle vähä aikasemmin ja koittaa pestä sitä lappua. Jotain hapettuman näköstä siinä numeroitten päällä.

Sen verra vielä varmistelin että kurkkasin ahtoletkuun ja jäähyttimelle menevään putkeen niin senku öljy valu seinillä ajon jälkeen. Jäähyttimeltä tulevan letkun luulis myöskin olevan aika märkä kun imusarjakin on letkun liitoskohasta 10cm eteenpäin kostea.
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Sen verta kummallisen epäsäännöllisesti pöllyttelee tota sinistä että sain vinkkiä todeta suuttimet toimiviks ennen ahtimeen koskemista vaikka käynnissä ja vedoissa en mitään vajavaisuuksia ole huomannukkaan.
Samalla muistin että tuli se pumpun hihna vaihdettua ja laitettua se säätörulla silmämääräsesti oikeeseen asentoon. Viikonloppuna olis vcds käytössä mutta jäin miettimään miten toi pumpun hienosäätö sitten käytännössä tapahtuu? Moottori sammuksissa kääntelee inan verra kerrallaa rullaa kireemmälle tai löysemmälle? Tarviiko moottoria pyöritellä jotta löysät ja kireet hihnassa siirtyy kiristimen puolelle? Ja eikös hihnan kireys muutu ennakonsäätö rullaa säätämällä jollonka automaattikiristimen viisari täytys kohdistaa uuellee? Oonko aewan hakoteillä?
Ja näyttääkö vcds säädön jollain asteikolla onko se kohdallaan vai ei, vai täytyykö minun tietää jotain arvoja tuota hommaa varten?

Mikäli säädöllä ei ole mitään vaikutusta niin seuraavaks sitten 2t ööliä tankkiin lörssin sekaan ja katotaan jos se voidellessaan suuttimia sais jotain ihmeitä aikaan.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

VCDS näyttää graafisesti missä ajoitus on
http://www.ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Jess kiitoksia linkistä!

Saatiin pumppu säädettyä vähän lähemmäs ainakin. Ihanne arvo tais olla 50 astetta. Ennen säätöä arvo pomppi välillä 35-40 astetta. Nyt se pomppii 53-57 välillä. Kylmänä lähti ainakin kivemmin käyntiin. Savutukeseen ei ollu mitään vaikutusta.

Nyt on pellin alla viritys jossa huohotin puhaltaa suoraan vissy pulloon. Imuputki tsekattiin uudelleen, huohottimen kohdalta välijäähyttimelle on putket ihan yhtä öljyssä. MUTTA silti tulos noin kymmenen kilometrin ajon ajalta oli se että pullossa ei ollu tippaakaan öljyä mutta sinistä työnti lämmettyään ihan yhtä rajusti kun ennenkin.

Onko täällä porukka törmänny siihen että suuttimet aiheuttas tuommosta sinisen savutusta? Vai keskittyiskö suoraan siihen ahtimen kunnostukseen.. Sais sen kuntoon ennenku kerkee vinkasta ittesä paskaks.

Pumppua säätäessä oli kampe laskenu allesa reilun lätäkön jotain juoksevaa paskan sekaista mömmöä. Noro tuli syöttöpumpun takaa mutta pumppu vaikutti tarkemmalla tiirailulla ihan kuivalta. Vuoto näytti tulevan venttiilikopalta asti. Tohkeissani kävin tänään hakemassa monetista uuen tiivisteen hintaan 9,90e. Koppaan sovitellessa syy halpuuteen selvisi. Tiivisteen ympärysmitta oli sentin liian pitkä. Ei asettunu vaikka mite yritti asetella tasasesti joka paikkaan. Muutaku tiiviste pitkältä sivulta poikki, sentti pituutta pois, mömmöä väliin ja katkasin sen silleestäviisteesä vielä että päitten välillä on pien pänninki. Koneen ollessa kylellään konepellin alla se katkasukohta jää yläpuolelle konetta josta nuo ei taia kovinkaan usein alkaa vuotamaan yleensäkkään niin eiköhäntuo pidä.
Kuva

Nokka akselissa oli alipaine pumpun nokassa semmosta reikäpintaa. Muut nokat oli ok. Mikä lie syynä niihin jälkiin.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Suuttimesta ei tule sinistä savua, ja oireileva suutin yleensä kuuluu käyntiäänessäkin naputukselta.
< 15kWh/100km
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Meinaakko? Itte en myöskään kyllä ole törmänny tilanteesee missä suuttimet aiheuttas tämmöstä ilman käyntihäiriöitä. Jotkuu alan ihmiset on ollu sitä mieltä että prakaava suutin saattaa aiheuttaa ihan minkä väristä savutusta tahansa.. Mut sitten taas kun tätä tapausta miettii niin savutus on aina sinistä. Ja eilenkin kyläraitilla polkasin puolikaasulla kolmos vaihteella, katoin taustapeiliin niin vastavaloon näky kun puol kylää on sinertäväs käihässä.

Ahtimen numero on 454192-2 ja malli on GT20v. Löysin monia melettin valmistamia keskiö malleja volkkareihin about 130 punnalla mutta juuri tuon mallista ei löytyny.. Turbo huoltaja oli kyllä löytäny ja kerto hinnaks 380e hänen kauttaan tilattuna. Eihän noissa keskiöissä ole eroa sen välillä onko ahdin hukkaportti vai vnt ohjattu? En tiiä miten tarkka toi ahtimen numerointi on että onko tota samaa ahdinta samalla numerolla olemassa kummallakin ohjauksella vai onko tuo numero niin tarkka että se tarkottaa juuri tuota mallia ja vnt ohjauksella... Saattaa olla työkaluja seinissä pystyssä taas jos sieltä tuleekin väärän malline.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

No yhtä kaikki jos suutin on viallinen niin paljon että savuttaa, se kuuluisi myös käyntiäänessä. Joskus noissa vitoiskoneissa se alipainepumppukin naputtaa, sitä ei pidä mennä sotkemaan vialliseen suuttimeen, vaikka aikalailla sama ääni.

VNT mallit eroaa ratkaisevasti kyllä, ja muutenkin siipikoot saattavat heitellä paljonkin ahtimen numeron muuttuessa. Mulla on hajotettuna yks 102hp:n turbo, se on muistaakseni melko identtinen 150hp 2.5l V6 TDI:n turbon kanssa, kompressoripuoli oli vain pienemmällä siivellä.
< 15kWh/100km
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ja näköjään tolla numerolla ebaystä löytyisi täydellistä ahdinta kotiovelle toimitettuna 200e pintaan..
< 15kWh/100km
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Voi voi ku ei osaa taas päättää mistä lähtis liikkeelle...
Tänään taas ihmettelin vaan ja mitän edistystä ei tapahtunu mihikää suuntaa. Ärsyttää tälläne ku rahat on törsätty ja mitään ei tapahu asioitte hyväks.

Käytin pakoputken irti ahtimelta, pakopuoli on kuiva. Kurkkasin moottorin alle loppuko öljyn valutus venttiilikopan tiivisteen vaihtoon. No ei loppunu. Kopalta ei enää öljyä valu mutta nyt näyttäs että öljyä tirsuaa kannen rajan kohilta. Alipainepumppu oli ehkä eniten märkä etupuolelta. Eikös sen jalassa ole joku paperi tiiviste? Vai oliko o rengas?
Sitten takapuolella moottoria koko lohkonseinä on öljyssä, mukaan lukien iso osa vaihteistosta ja kulmavaihe. Kuivaraja menee siinä pakosarjan ja kannen rajan kohalla. Täytyy huomenna peseskellä moottoria sieltä takaa ja kattoa mistä se oikeesti kusee. Öljysuodatin jalan mutteri oli kiinni kun suodattimen vaihoin jokunen aika sitten. Ei toki tiivisteestä kerro mitään.

Ahtimen keskiöitä oon yrittäny ettiä taas kun täytys halvalla päästä.. Tolla garrettin numerolla löytyy Gt2252v ahtimelle kyllä palikkaa vaikka kuinka paljo mutta Gt20v mallille ei oikeestaan mitään. Gt20v keskiötä kun hakee niin löytyy taas vaikka mitä mutta tuo pitkä numero rimpsu on täysin eri. Tolla garrettin numerolla se piti löytyä mutta täytyy huomenna yrittää tihrustaa ne muutkin numerot sieltä jos niilllä sitten löytys jotain..

Jos männänrenkaat päästäis liikaa öljyä palotilaan kiihytyksissä, paine varmaan karkais myös kampikammioon ja sillon luulis jotain suihkuavan vissy pulloon, jos venttilivarren kumit ois lorttoja niin pöllyttäis sinistä varmaan kokoajan? Jos kansipahvi ois viallinen mitä epäilin ulospäin vuotavien öljyjen takia, nestejärjestelmässä olis ongelmia varmaan myös. Joten mitä jää jäljelle muuta kun ahdin jonka kautta öljy vois palotilaan päästä?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

Alipainepumppuun tihkuu ajan saatossa öljyä ja sitten se vuotaa sitä uloskin, alkaa monesti siinä kohtaa myös pitämään ääntä. Helpohko irrottaa tyhjentää ja tiivistää sauma, tai vaihtaa uus pumppu. Takapuolen vuotoon arvaisin öljynsuodattimen jalan seudulta jotain saumaa, joko se jalan ja lämmönvaihtimen välinen o-rengas tai sitten joku muu väli. Ei siellä taida oikein muita paikkoja olla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Jees!

Tänään mulkoilin noita vuotoja. Eilen putsasin moottorin kylkeä sieltä öljysuodattimen jalan alueelta ja moottorin etupuolelta kans. Takapuolella oli hiukka ilmestyny kosteutta suodattimen jalan ja lohkon saumaan. Ei mitään kummempia kuitenkaan. Mutta pakosarjan saumaan oli ilmestyny huomattavasti enemmän öljyä. Siis pakosarjan ja kannen väliseen saumaan. Etupuolelta löytyki sit pommi. Kurkkasin auton alle ja 10min seisonnan jälkeen oli jo 10cm levee lätäkkö alla.. Purin jälleen pumpun hihnakopan auki. Syypää on joko nokka akselin stefa tai se sa*tanan kymmenen euron venttiilikopan tiiviste. Täytyy ensviikolla käydä hakee kummatki ja vaihtaa joku ilta.

Äsken laitoin Melettille sähköpostia. Katotaan löytyskö sitä kautta sopiva keskiö ahtimeen. Täytyy rehellisyyden nimis sanoo et ite en kyllä löyä sopivaa. Garrettin numerolla ku hakee, löytyy keskiö mutta väärälle ahtimelle. Mallimerkinnällä ku hakee ni löytyy iha eri garrettin numerolla olevia keskiöitä. Ja volkkarin numerolla ku hakee ni löytyy keskenään ristiin kumpiakin numeroita muttei yhtään sopivaa.
Volkkarin numerolla tuskin niin merkitystä, mutta kun ois löytyny edes semmone missä on garrettin numero ja malli samat ni uskoisin jo että on sopiva. Mut jospa nuo engelsmannit osais suositella meikäläiselle sopivaa.

Alko ahistaa tossa vuotoja tutkiessa että ei juma taas menee pällistelyks eikä saa mitään aikaseks.. Revin kuskin oven ovipahvin irti ja läpivienti kortsun kans. Neljästä piuhasta yks piuha roikku yhen säikeen varassa. Loput oli poikki. Laitoin 40cm uutta piuhaa ja hyvin jousto varaa. Liukuoven katkenneelle nastalle en tehny mitään vieläkään. Nappasin ovet kiinni ja painoin kaukosäätimestä. Kaikki toimi! Joko sillä keskimmäisellä nastalla on joku tehtävä mitä minä en ymmärrä tai sit se on katkennu just sen verra että saakin kontaktia oven ollessa kiinni. Nyt täytyy vaan painaa kaaliin se että aina kun nostaa perseesä ylös penkistä ni avaimet mukaan. Näköjään ohjelmoitu joku juttu että kun ovet on ollu kiinni kai puol minuuttia niin vetää ovet lukkoon itestään. Oli liukuovi auki vähän kauemmin ja avaimet taskussa ni oven paiskautuessa kiinni meni ovet samantien myös lukkoon. Toivottavasti en tyri ton asian kans :D Edelliseen autoon piti nimittäin kerran naapurin rappurallin kanssa murtautua...

-Kippistä-
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kuulostaa siltä ettei tunnista kuskin oven avaamista, toimiiko sisävalo oven ohjauksella? Tai sitten jotain muuta mystiikkaa.
Samaista turboa Finturbon kanssa metsästin, kun kuulemma on erinomainen viriaihio juuri tuo syncron versio. Silloin ainakin sanoi Markus että Garret on suuressa viisaudessaan lopettanut juuri tuon mallin valmistamisen. Eli käytetyn huollattaminen voi olla hyvä vaihtoehto, kysäse Finturbolta, siellä ainakin tietävät asian.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Kaikki on mahollista kai :D

Jep. Ei löytyny fin-turbolta keskiötä tuohon. Huolto kuulemma alkaen 350e. Melettiltä eivät oo vastannu mitään.

Ootteko ikänää itte purkanu niitä keskiöitä? Vaihtanu tiivisteitä ja laakereita? Mietin että jos hommais huoltosarjan ja koittas ite saada toimiin sen. Varmaan ainaki siipipyörien asennot täytys merkata jotta tasapaino ei muutu..
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Vartin homma vaihtaa laakerit irtonaiseen gt20-keskiöön. Niin olen itse tehnyt että olen merkinnyt kynsilakalla molempin siipien asennon, ja samaan asentoon takaisin. Ja siiven mutterissa on vääränkätinen kierre!
< 15kWh/100km
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Jees! Liekköhän tuo gt20 on muuten sama kun gt20v ahdin? Gt20v ilmeisesti vaan vnt mallia kö? Lähinnä osien hakua miettien.

Eilen turattiin nokka akselin takastefa ja sopivampi venttiilikopan tiiviste. Marmorilta kävin kysyy stefaa. 52,50e.. Pitäköö tunkkisa. Antovat kaks mittaa sille vittuillessaa. Sitten fixuksee ja heillä ei moista ollu koska väärä pyörimissuunta. Sieltä sain kuiteki kaikki kolme mittaa. Sitten laakerikeskukseen jossa todettiin että pyörintäsuunnat on vaan myyntikikka. Rihlaton stefa matkaan 3,50e.

Pumpun joutuu koneen kans säätämää taas uudelleen kun ei älytty lainaan sitä ottaa tohon samaan syssyyn. Käyntiin lähti kumminki ja kaupunkiin asti kuljetti pelkillä tussimerkeillä. Nokkapyörän pultti vedettiin 100nm kiinni. En tiiä kuinka tiukkaan se ois oikeesti pitäny vetää mutta tuolla puolella konetta sillä kai ole niin väliä kun pyörintä suunta kääntää pulttia kiristys suuntaan.

Kuva
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

GT20 on hukkaportti ja GT20V VNT, varmasti on siipien koossa ainakin eroa, veikkaan että akselissakin jotain eroa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Jeps. Kävin tänään Pro turbolta hankkimassa huoltosarjan Gt15-22 vnt ahtimelle. Paketissa on akselista riippuen kaks laakeri vaihtoehtoa joista täytys osata valita oikee. Samaten painelaakerointeja, vai mitä ovatkaan nimeltään jotka hoitaa päittäis laakeroinnin, oli niitäkin paria eri kokoa joista järeemmät pitäs sattua myös tuohon. Kasvattaa kuulemma ajokilometrien määrää huimasti kun laittaa ne järeemmät palikat.

Sit ei muuta kun joku päivä pakertamaan! :D
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Tänään oli aika nostaa kissa pöydälle ja alkaa tehä asioitten eteen jotain. Homma tyssäs jo siihen kun ei tahtonu saada urpoa irti pakosarjasta millään. Päädyin purkamaan pakosarjoineen. Egr venttiilikotelo ja imusarja sai myös väistyä. On muute järkyttäväs kunnossa kaikki paikat. Egr nyt ei taida enää olla käytössäkään lastun myötä mutta torvi on melkolailla umpeen muurautunut. Imusarja on aivan täynnä paskaa. Pakosarjassa jotain semmosta kivettynyttä mustaa paskaa osassa rei istä hyvinki paksulti. Täytyy yrittää vähä nakutella niitä irti siten että putoovat lattialle eikä turbolle.

Akseli välys muuttu uusien palikoitten myötä ehkä inan verran. Tiivisteissä en ite näe mitään vikaa eikä tuo keskiön imupuolen tausta lätty ollu oikeestaan öljyssä. Mutta toivon että pöllytys on johtunu väljän ja väsyneitte tiivisteitten yhteisvaikutuksesta. Uuet tiivisteet oli kyllä napakan tuntuset laittaa reikiinsä.

VNT johdin siivistö putsattiin uunipuhistusaineella. Nyt rullaa hienosti. Keskiön asettaminen takasin paikoilleen tuntuki sit vievän vähän enemmän aikaa niin jätin sen hautumaan huomiselle.

Kerran vähän murjasin lohkolämppärin mutikkaa niin sekin alko vuotaa. Täytyy sekin koittaa huomenna parsia ennen auton kasaamista. Ja tuo moottorin takapuolen öljyvuoto todella ilmeisesti on tullu sieltä pako ja imusarjasta.

Kuva

Kuva

Kuva
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Vastoin kaikkia odotuksia, turbo pelaa ja kone vetää ku elukka! Välillä tupruttelee sinistä edelleen mutta liekkö ne jotain vanhoja jämiä välijäähyttimeltä. Jos ei asetu niin jatkaa sitten vian hakua jostain muualta. Mutta ahdin on nyt ainaki kunnossa.

Asiasta kuudenteen.. Olikos tuolle matkailuauton vesipisteen tankki tilavuudelle mitään määritelmää trafilta? En muista semmosesta lukeneeni mistään mutta tuli vaan mieleen. Viiden litran puhas ja jätevesi pöntsät oon tuohon varannu.
Vastaa Viestiin