Reissuauto T4 Syncro

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Joo ja ei tullu edes kuntoon. Muuttunu mikskään. Edelleen vinkuu minuutin verran startin jälkeen. Olisko isompi laturi ratkasu ongelmaan? V-Belt spray toimi vuorokauden.

Eilen tuikkasin kattoluukun autoon. Toisen kerra vuoden sisää sai sahata kattoo reiän. YGH!
https://vantraveller.fi/2021/06/20/kattoluukun-asennus/

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onhan kaikki hihnan rullat kunnossa? Omastani löysin yhden huonon pyörän, joka vinkui. Se hiljeni aina kun suihkutti siihen vettä. Loppupeleissä oli helpohko vaihtaa, eikä tainnut rullakaan olla kovin kallis.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Tepi
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 30.12.2019 08:23

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Tepi »

En tiedä varmaksi tuon vbelt sprayn toimintaa, että lisääkö kitkaa, mutta itse sain tölkin kiilahihnat hiljaisiksi wd40+vesiseoksella. Nuo hihnasprayt yleensä lisää kitkaa ja se aiheuttaa vaan lisää vinkumista, sekä hihnan nopeampaa kulumista.
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Joo hihnapyörät on jees. Niitäki vaiheltu jo selkärepullinen tässä kolmen vuoden aikana. Startinkin vaihoin siinä toivossa jos vanha olisi sen jerran jäykkä jo että nappaa kohtuuttomasti virtaa jonka jälkeen laturi alkais tuutata täyttä virtaa akulle. Noo ei ollu siitäkään juuri mitään hyötyä. Seurasi oikeestaan semmonen zembalo ettei ole tän auton kanssa vielä ollukkaan :D

Juhannusaamuna meinasi auto syttyä tuleen. Uusi startti jäi pyörimään ittekseen käynnistyksen jälkeen. Kesti tuon tempauksen jälkeen sunnuntaihin asti jollonka kuulu vinkasu ja kone meni jumiin. Uuen startin päästä oli pudonnu semmone suojatulppa vauhtipyörän hampaitte väliin.. Autoo työntäessä jäi vielä emännän käsi sivuoven väliin ranteen kohalta. Ja meni nimittäin ovi ihan säppiin asti.. Jos jolla kulla on joskus hinkuja työntää autoa käyntiin b pilarista sivuovi auki ni älkää tehkö sitä. Varmaan tuo olis auki kestäny siellä takalukossa jos moottori olis pyöriny mutta auto pysähty kun seinään kun kytkimen nosti. Pakko myöntää että tuskin kukaan osas aavistaa että tuossa noin olis käyny. Ite en ainakaan.

Kuva

Tuossa toi koneen jumittanu palikka.
Kuva

Viikko sitten vaihoin lyhyemmän hihnan ja putsasin joka ikisen uran hihnakäytössä teräsharjalaikalla, pikku ruuvimeisselillä ja jarrukliinerillä. Nyt vinkuu jo todella harvoin, mutta edelleen vinkuu sillon tällö. Ja märkää keliähän ei ole vielä ton kanssa koettu. Sirviön Mikan kanssa on pohdittu tätä kiristin asiaa kun tosiaan noita jousielementtejä löytyy useamman eri levyistä. Minulle tuli nyt kaikista kapein mahollinen, vanha kuoleentunu oli 43mm about leveydeltään, uusi tais olla 39mm. Tilaan tänään palikan joka on 45mm leveä. On suuri epäilys että toi leveys kertoo jotain jousen jäykkyydestä. Autodocilla myydään kapeempaa mallia autoihin joissa ei ole voimanulosottoa ja leveämpää mallia ulosotollisiin. Viitannee tämäkin siis kiristysjäykkyyteen tai pahimmassa tapauksessa kiristyssuuntaan, jollonka tuo menis meikäläisellä sitten varmaan pieleen.. Mutta aion kokkeilla.
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Noniin hihna ongelma ratkesi oikean levyisellä kiristimen jousella. Selkeä ero noiden kahden välillä jäykkyydessä kun ruuvipenkissä vertailin. Laatikoissa osanumerot. Tuotteet on Febi merkkisiä ja Autodocilta.
Kuva

Sistustaankin tuli taas päivitystä kaasulieden ja sängyn etuseinän verran!
Kuva

Kuva
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Kuukauden reissua varten valmistelut jatkuu. Männä torstaina sai lähtöpassit Cobran käynnistyksenesto laite Sirviön Mikan avulla!
https://vantraveller.fi/2021/07/19/cobr ... en-poisto/
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Jo perinteeksi muodostunu joka vuotinen hetkeksi perehtyminen rankan sinisen savutuksen tutkiminen on johdattanu minut nelossylinterin luo. Siellä muurautuu pakosarja umpeen pikkuhiljaa. Lähdin liikkeelle suuttimesta. Suutin ylös ja selkeä vika löyty testipenkissä. Ruikkaa vaan toiselle puolelle sylinteriä. Toiselta puolelta ei tule mitään.

Kuva

Diesel kauppa oli tietenki kiinni ja ukot kesälomalla. Paikallisesta autosähköstä koko suutin tilaukseen ja seuraavana päivänä paikalleen. Ei mitään vaikutusta pöllytykseen. Mutta moottori käy taas vähemmän tumpsahdellen.
Kuva

Jahka mielenkiinto asiaa kohtaan joskus taas palaa, lienee syytä perehtyä öljyn palamiseen. Liekkö alakerrassa jotain mätää kun jaksaa uuella turbolla tuutata imusarjaan niin paljon öljyä että sitä valuu liitos kohdista ulos ja kastelee koko moottorin. Toki olis myöskin fiksua vaihtaa vähintää kaikki loput suutinkärjet ennen isompia ruljansseja.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja dmn »

Suuttimista kannattaa myös katsoa että ei vuoda, pitämällä paineen juuri avautumispaineen alla ja katsoa ettei tule tippaa kärkeen.

Ja sellainenkin asia tuli mieleen, että jos vaikka väljä turbo on aina vuotanut öljyt pakoputkeen päin, siellä saattaa olla aikamoinen satsi käryämässä hiljalleen pois.

Ja koneen (öljyn)huohotuksen määrän saa selville kun virittää huohotuksen menemään hetkellisesti vaikka tyhjään pulloon
< 15kWh/100km
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Toi pullo huohotus on itseasiassa kokeiltu. Muistin juuri. Ajelin melkeen yhen kesän semmosen pullon kanssa eikä sinne nyt kauheemmi sitä tavaraa tullu ja pöllytykseen sekään ei vaikuttanu.

Ja niin.. Pakoputkea en oo irrottanu ikinä, mutta saa olla kyllä melkone torttu siellä kun ahtimen vaihostakin on aikaa iha jonnii verra. Imusarjan öljyvuodot oon putsannu joskus präkliinillä, mutta ei tarvinnu muistaakseni ajaa ku päivä ni oli iha saman näkönen saumoista kun enne pesua. Eli öljyä kulkee kierrossa jonnii verra. Tosin ei sitäkään kyllä hälyyttäviä määriä kulu.

Suuttimia ei testattu muita kun tuo nelosen yksilö. Se saatto ehkä myös tiputtaa, tai sitten se oli vaan diesel sumua joka valui suutinta pitkin takas testipyttyyn. Mene ja tiiä. Vika siinä oli joka tapauksessa ja nyt siellä on uusi. Tarvis tehdä sama lopuillekkin.
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Värkkäiltiin männä perjantaina Antin kanssa kuskin astinlauta uusiksi.

Alustamassan vielä valuessa, kuskin jakkara takasin paikalleen, auto kasaan ja suoraan metsään koko viikonlopuksi. Eli auto on tiukassa käytössä edelleen. 21 yötä taitaa olla tänä vuonna kalenterissa :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Jaaaaaa eihän ne ruosteet ihan siihen loppunu... Viikon ruljanssi tuon astinlaudan perään.

https://vantraveller.fi/2022/04/14/ruos ... iinniotto/

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Antille yökylään Saunan kautta!
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Valmis! Ei ku reissuun pääsiäiseksi.
Kuva
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Hui hai! Ollaan siirrytty videoformaatin muotoon reissu ja remonttitaltioinneissa.

Tuossa ensimmäinen remontti pätkä: https://www.youtube.com/watch?v=LJZRlfiEXj0&t=139s

Aloitetaan ABS- Kehän vaihdolla. Ikävä vika kun kuivallakin asfaltilla jarrupoljin rätkyttää jalkapohjaa vasten. Hyvä syy laittaa vika kuntoon talven liukkaille.

Hyppäähä hallijakkaralle mukaan toljottelemaan!

-videosta parit screenshotit:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Planarin vikadiagnosointia ja purkamista, mistä mahtaisi löytyä vika kun lämpö ei välity tarpeeksi lämmönvaitimelle. Lämmönvaihdin puhdas sisältä ja ulkoa, mutta palopesän sisäseinää kiertävä verkko oli yhdestä kohtaa puhki ja väliseinän takana karstaa sekä hehkukanavassa. Uusittu polttoainepumppu varuiksi, hehkukanavan sihti ja kasauksessa uudet tiivisteet. Seuraavaksi kokeillaan vielä uuella palopesällä ja lämminilmaletkuihin eristettä.

Video aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=aAvBBc1yTxE&t=13s

Ja kuvakaappauksia videosta:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kääkkä
AktiVWisti
Viestit: 220
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissuauto T4 Syncro

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Viikko sitten oli viikonlopun tavotteena pari viikkoa sitten mettäreissulla poltetun kytkimen uusiminen.
Homma levisikin vahingossa koko moottori - vaihteisto paketin irrottamiseksi ja päädyttiin samalla korjaamaan muutama muukin asia samalla.

Löyty myöskin jonnii verra kulahtanu nokka-akseli. Nokkien kärjet kulunu tasasiksi ja alipainepumpun nokassa syöpymiä jonkuu verran. Nokka-akseli ja nostajat uusitaan tässä joskus. Ensin käytävä pohjosessa. :D

Video rapsa: https://www.youtube.com/watch?v=C-SkXJtvw-Q

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin