Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Rekisteritunnuksen muuttamisesta oli tuolla aiemmin puhetta! Nyt tuo muutoskeissi sai päätöksensä ja haluan kertoa Teille kaikille tätä lukeville, miten tuo homma käytännössä menee... Elikkäs ensinnäkin, kun otteessa eikä auton tiedoissa Trafilla ole merkittynä tarkkaa käyttöönottopäivää, määräytyy katsastus kilven viimeisen numeron mukaan. Tässä minun tapauksessani auto oli katsastettu 3/2017 ja uuden kilven viimeinen numero on 7. Katsastus PITI virkailijan mukaan tulla kuluvan vuoden (jolloin muutos tehdään) 31.5.-2.10.2018 väliselle ajalle (näin ollen kilpeä muuttamalla piti saada muutama kk ajoaikaa lisää, mikä jo kuulostikin korvaani uskomattomalta). Toisin kuitenkin kävi. Katsastusajankohta muuttui EDELLISEN vuoden tuolle kyseiselle ajalle. Vaikka auto oli katsastettu 3/2017. Noh, loppu hyvin kaikki hyvin, muutos saatiin Trafin luvalla peruuttaa, niin en menetä tätä kahta kuukautta ajoaikaa (Ihan ku tolla vois ajaa minnekkään... :lol: ).
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Pikkusen jo malliksi kokeilin pohjamaalia suihkia pintaan! Hiomista, sitä kyllä riittää... Viikonloppuna jo sanoin, että jos voitan lotossa niin palkkaan orjan tekemään tän loppuun! :D
Kuva
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Yks kerros kittiä taas hiottu, putsattu ja pohjamaalattu. Alkaa olla jo ihan kivan tasasta pintaa, mutta vielä on hommaa! :geek: Kuva
Kuva
Oon mä aika ylpee tosta kulmasta! Ihan ite tein :D Jos "vähä" vielä kitillä tasottelis... Kuva
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kesäksi ajoon?
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Niin ainakin on kovasti suunnitelmissa (niinku kaikilla. aina.) :D En vaan yhtään osaa arvioida, paljonko tohon menee vielä tunteja, että maaluulle voi kiikuttaa kun ei ole aikaisempaa kokemusta (ei sitten yhtään) näistä kittihommista... Jos ittellänne ois tuolla mallilla pintatyöt, niin millä aikataululla (montako tuntia työtä) lähtisitte varaamaan maalaamoon aikaa? :)
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Muistuttaa kyllä niin hitosti omaa entistä projektia, ulkoisesti siis. Maalaa vielä kirkkaan siniseksi niin avot :D
Hulluna tölökkeihin.
miksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 83
Liittynyt: 19.12.2017 00:55
Paikkakunta: Lahti/Nastola

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja miksi »

Ihan laiskan vinkkinä jotta, elä sitten pienellä tuella hio noita pintoja. Menee aikaa turhaan ja paljon. En kattellu kuvia tarkasti mutta aikaa saa varata ja paljon ja lisää.
Joskus kun tein noita korimuutoksia niin pohjatöiden tekijä väänti viikon tai puoltoista työtunteja koko auton hiontaan ja maalaukseen. Se teki urakalla ja en tiiä montako äijää hio ja miten pitkiä päiviä tekivät. Maksimissaan kaks viikkoa peltitöiden jälkeen se tuli maalattuna kasaukseen.

Itteä helpotettiin niissä pohjien alkuhommissa silleen että vedettiin ihan spray purkista mustaa maalia kylki kerrallaan, toki pestiin auto rasvoista ja silikooneista ennen kuin suihkittiin maalia edes hiontaan. Mustan maalin kuivuttua hiottiin pitkillä tuilla ja isolla epäkeskolla isot peltipinnat ja siihen mihin jäi mustaa oli vielä kuoppaa.. Varmaan 80-150 tehokkaan työtunnin verran meni koko auton hiontaan värin vaihdon kanssa. Koneita käytettiin surutta ja maalari teki loput kun ei hermot kestäny itellä.

Ite on tullut suihkittua raskaan kaluston maaleilla jotain autoja, niissä on sellasia mitkä antavat paljon anteeksi suihkutusvirheitä. Nykyään nekin taitaa olla vesiohenteisia.
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Täällä taas! Vähän meinannut jäädä nyt päivitykset vähemmälle, mutta touhuttu on senkin edestä! :) Viimeisiä hitsauksia tuossa viime vkloppuna tehdessä meinasin sen kunniaksi polttaa koko auton (ja hallinkin siinä sivussa) Sytty takapään ilmanottotorvessa kumi- ja muovitörsteet tuleen ku vähä taka helmaa hitsasin... Noh, jauhesammutin auttoi ja loppuviimein se ku nakkelin savuavat putkenpätkät lumihankeen! :shock: Siinäpä menikin sitten useampi tovi siivotessa sitä sotkua! Tänään taas pääsi pohjamaalihommiin :) kuvaton postaus tälläkertaa, kun puhelimella en osaa kuvia liittää :D
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Kuvia touhuista ennen sitä traagista onnettomuutta... :shock: :oops:

Kuva
Kuva

Nyt on kumpikin takahelma uusittu! Vaihtopalassakin hivenen toki ruostevaurion alkua oli, mutta koitin parhaani mukaan hioa ja ruostesuojata ne ennen kun maalailen pohjat...
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Nyt alkaa olla jo niin kevät (kalenterin puolesta ainoostaan) että kesävanteethan ne alkaa kiinnostelemaan... Tuli viikonloppuna hankittua vanhat kunnon mersun pentat! Passaavat kyllä ulkonäkönsä ja muiden speksien puolesta tölkkiin, mutta pultin reikä on valitettavasti 12mm pultille soppeli. Onkos kellään mitään hyvin ideoita, millä tuonkin asian saisi korjattua?
Kuva
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Poralla surautat isommaksi
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Onko noi ne jotka tulivat minulta? Reikä syntyy laadukkaalla (ei halvalla) terällä ja hyvällä sähköporakoneella. Pitää olla hieman käsitystä oikeasta kierrosluvusta että terä leikkaa oikein.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Jotenki tuntuu, että jos alkaa käsivaralta porailee, niin menee vaan pilalle hyvät vanteet... Mahtaa olla myös jälleenmyyntiä ajatellen arvottomat, jos ite tekee. Ootteko tosiaan tehny ite ihan porkoneella vai oliko nuo kommentit enemmänki semmosia ei_niin_omakohtaisiin_kokemuksiin perustuvia? Ajattelin, käviskö kysymässä local pajalta, oisko niillä mitään ideaa, millä sais reiän tasan suoraan...
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ei sen reiän suoruudella niin merkitystä ole kun kartiostahan se sen kiristää. Monissa 12mm reiällä olevissa vanteissa on niin paljon tyhjää että melkein passaavat suoraan 14mm kokoon, kun tarkkaan asettaa...
< 15kWh/100km
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja vesku »

Paikallinen konepaja ajoi omiin Pentoihini reiät isolla pylväskoneella takapuolen kautta. Hintakin oli suolainen 5€. Terä 14,5mm.
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

vesku kirjoitti:Paikallinen konepaja ajoi omiin Pentoihini reiät isolla pylväskoneella takapuolen kautta. Hintakin oli suolainen 5€. Terä 14,5mm.
No ei oo ollu hinnalla pilattua se touhu! :) Täytyypäs kysästä itekki vähä tuosta pajalta, että mitä nuo velottas moisesta touhusta... :)

Epätoivo iskee! Maalarille on jo lupailtu, että 21.tätä kuuta ois auto maaluukunnossa ja eikun vaan lisää löytyy näitä paikattavia kohtia! Pakkohan tääki oli alkaa parsii läjään, että katsastussetä on mielissään...
Kuva

Kävi se tötterö ulkoilemassakin viikonlopun aikana! Hyvin lähti käyntiin ja sutiaki otti kesärenkailla, no probleemos!
Kuva
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Pitkä oli eilinen työpäivä... Kuva aamulta, ihan alkumeiningeiltä!
Kuva

Tuossa jo luonnosteltu ja pikkusen pohjavärejä kirjaimiin/taustaan maalailtu...
Kuva

Alkaako jo pikkuhiljaa hahmottumaan... :)
Kuva

...ja voilaa!! Tässä 10tunnin työn jälkeen lopputulos! Se on siinä!! :) Erittäin tyytyväinen olen lopputulokseen! Kyllä tällä kelpaa pöristellä! :geek: :lol: Pakko oli laitella jo takavaloja, maskia ja puskuriakin paikoilleen. Vielä kun tummennuksesta saapuneet ikkunat taistelee paikoilleen, niin saa lähtä leimaa metsästää!!
Kuva
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja vesku »

jolkkon kirjoitti:Onko noi ne jotka tulivat minulta? Reikä syntyy laadukkaalla (ei halvalla) terällä ja hyvällä sähköporakoneella. Pitää olla hieman käsitystä oikeasta kierrosluvusta että terä leikkaa oikein.
Ei, Ne on minulla.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

^^Two thumbs up! Mahtava maalaus! Todella hieno idea 8-)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Tosi hieno!!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Vastaa Viestiin