Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Äänieristyksestä hieman... Onko kellään kokemusta Noise Killer-äänieristysmassasta? Tätä olen ajatellut sisäpuoleiseen seinien äänieristykseen...

http://www.motonet.fi/fi/tuote/606004/N ... ysmassa-1l

Varmastihan se tärinää ja törinää ihan riittävästi vaimentaa jos vertaa paljaaseen peltiin, mutta lähinnä tuossa tökötissä kiinnostaa sen hajuisuus / hajuttomuus! Kotelomassaa ei kuulemma sisätiloihin kannata käyttää (joku heittikin siitä jo fiksun, omakohtaisesta kokemuksestaan peräisin olevan vinkin, että sitä ei sisätiloihin pliis ;) )
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Laitoin multivanin muovipaneelien sisäpuolelle tätä. Ei kyllä oikein minkäänlaista vaikutusta, mutta ei kyllä haissutkaan.
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jotain vastaavaa ainetta lotrarin Hansun lattian osiin, mihin ei oikein järkevästi saanut bitumilevyjä liimailtua. Tuntuu toimivan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Äänieristyksestä hieman... Onko kellään kokemusta Noise Killer-äänieristysmassasta?
Noise Killer oli THE äänenvaimennusaine ysärillä! Jokainen aito hifi-auto oli lutrattu sillä. :)
Vesiohenteisuutensa takia sitä ei suositeltu laitettavaksi paikkoihin jotka ovat alttiita kosteudelle.
Onko kukaan ikkunanlaidanruostevauriokorjailijatölkistitoveri keksiny mitään järisyttävän hyvää konstia, millä estää veden pääsy tuon ikkunan tiivisteen alle?
Meikäläinen on laittanut tiivisteelliset ikkunat paikoilleen Tectyl:in Glashelder:llä.
On väriltään kirkasta eikä niin valuvaa kuin normi kotelonsuoja-aine.

Kuva
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Kiitoksia taas vinkkeistä, arvon tölkkitoverit! :) Tuota punasta ihmettä lähtee ostoskoriin! Lisäksi suihkin pohjat Hempelin venepohjamaalilla, joka on suunniteltu käytettäväksi pysyvästi vesipinnan alapuolella oleviin kohteisiin! P****le jos vielä meikäläisen omistusaikana menee vesi ikkunan pokien kohdalta läpi niin... sitten se saa luvan mennä! :D Viikonloppuna alkaa hitsaaminen! Ekat ikkunan pokat lopullisille paikoilleen siis!
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Sitten kun tuntuu että ikkunapokien hitsaus alkaa sujua, niin voikin hommata 23-ikkunaisen junakeulan :-)
< 15kWh/100km
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

dmn kirjoitti:Sitten kun tuntuu että ikkunapokien hitsaus alkaa sujua, niin voikin hommata 23-ikkunaisen junakeulan :-)
Semmosta kesällä jo kuumottelinkin ku oli Kuhmossa rompepäivien autoesittelyrivissä näytillä :) On ne vaan upeita...
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Kauhiata jäläkee! Vähän tuo opetteluttaa ja muutama P- ja S-alkunen sana tuli päästeltyä + sata kuumaa kipinää hihasta sisään... Mutta tämmöstä jäläkee viikonlopulta:

Kuva
Kuva
Kuva

Vielä on hiottavaa, mutta sitten se viimeistely, milläs se kannattas vetää: Koritinaa ootteko käyttäny? Vaiko kenties suoraan vaan kittiä?
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja dmn »

Koritinaa itse laittaisin karkeaan viimeistelyyn ja sitten vasta kitti. Tinassa se hyvä puoli että täyttää pikku kolot, ja näin estää ruostumista, kun kosteus ei pääse hiipimään maalikerroksen sisään takaapäin.
< 15kWh/100km
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Pitkään näitä etiskelin ja himoitsin, kunnes vihdoin ja viimein löysin! 17x8" ET35. Saattaa siis vissiin mennä tölkkiin alle ilman isompia spacerikikkailuja... Vielä en ole päässyt testailemaan.

Kuva

Pikkusen saa hellyyttä ja huolenpitoa näille osottaa, että kehtaa käyttöön ottaa. Vähäisiä kanttariraapasuja saaneet osakseen, että ne ainakin täytyy hioa pois. Keskiöt vois ehkä mustaksi maalata, kun eivät ole kerta edes aidot... :P
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Kohenee auton ilme kertaheitolla 8-)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Caramelli »

Erola kirjoitti:Pitkään näitä etiskelin ja himoitsin, kunnes vihdoin ja viimein löysin! 17x8" ET35. Saattaa siis vissiin mennä tölkkiin alle ilman isompia spacerikikkailuja... Vielä en ole päässyt testailemaan.
Menee ilman muutoksia molempiin päätyihin, riippuen tiesti renkaan profiilista minkä meinaat laittaa. Eteen ei noilla spekseillä ei montaa milliä jää tilaa ylätukivarteen, itellä vaati ~3 mm välilevyä eteen 17x8,5'' et35 vanteilla. Edessä profiili oli 225/45r17
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Caramelli kirjoitti:
Erola kirjoitti:Pitkään näitä etiskelin ja himoitsin, kunnes vihdoin ja viimein löysin! 17x8" ET35. Saattaa siis vissiin mennä tölkkiin alle ilman isompia spacerikikkailuja... Vielä en ole päässyt testailemaan.
Menee ilman muutoksia molempiin päätyihin, riippuen tiesti renkaan profiilista minkä meinaat laittaa. Eteen ei noilla spekseillä ei montaa milliä jää tilaa ylätukivarteen, itellä vaati ~3 mm välilevyä eteen 17x8,5'' et35 vanteilla. Edessä profiili oli 225/45r17
Tuolla laskelmallahan sinne pitäs sitte jäähä tilaa 1/2"-3mm. Juurikin sama rengaskoko :) Hyvä kuulla, että säästyy tässä karmeimmalta levityspalojen kans kikkailulta. Taakse pitää vaihtaa kuitenki ne pidemmät pinnapultit. Kuinkahan pitkät sitä kannattas laittaa?

Tuli tuossa hankittua 15" Mersun Pentatki (oli tällä palstalla myynnissä jokunen vko sitte).. Että saa nähä, mitkä ne sitte lopulta ens kesänä alle päätyy.
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Portu
AktiVWisti
Viestit: 320
Liittynyt: 17.01.2015 00:27

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Portu »

Riippuu tietty paljonko vanteet on paksuudelta. Mut oiskohan noin 50mm pitkät aika hyvät. Orkkis tais olla jotain 30-35mm. Liian pitkistä ei haittaa, mut ehkä rumat jos paljon on pituutta.
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Tehdäämpäs tällainen tuulilasin alareunan vaihdosta kertova postaus, mikäli jollain muulla on sattunut niin ikävästi että tuo kyseinen kohta olisi päässyt happanemaan vaihtokuntoon ja remonttia edessä. Tästähän saattaa olla jollekin jopa hyötyä! :D

Aluksi ajattelin, että leikkaan siististi vain tuosta pelkän 5cm leveän suikaleen missä mukana tuo ikkunapokkaus, mutta kuinkas kävikään; leikattuani koko matkalta (kyllä, ihan läpi asti), pala ei hievahtanutkaan.
Kuva
Alla, joka suunnasta katsottuna näkymättömissä oli pellissä tiukasti kiinni tuo pintapelti + pultattuna lattaraudoilla kojelaudan sisään rakenteisiin.

Piti sitten leikata irti tuo koko palkki, mikä siis suurimmaksi osaksi piilossa kojelaudan alla noin niinkuin normaalioloissa. Tuosta sitten lähdin pikkuhiljaa siivu kerrallaan pienentelemään ja sovittelemaan paikalleen...
Kuva

Loppuviimein, sinne se humpsahti! :) Vielä en kerennyt laittaa kiinni. Pitikin ennen hitsausten aloittamista kysästä täältä, että onko kukaan tätä samaa prokkista tehnyt ihmetelly tuolla uloimman keulapellin takana olevaa vaahtomuoviviritelmää? Näkyy tuossa kuvassa... tuollaista harmaata matskua. Liekö alkuperäistä, vai jotain jälkiasennusta? Miten se on jälkeenpäin tuonne edes saatu?! Varmaan pakko poistaa tuo tuolta ennen hitsausta, muuten tulessa koko auto! (ihme ettei tällä tolskaamisella ole jo palanut :D )
Kuva
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Liukumaoven ikkunan karmista oli kans hävinny johonki se pokkaus ;) Tekasin uuden joutessani... Entisen jäänteet pois ja rälläkällä pinnat puhtaaksi -> millisellä laikalla halkio tuolle uudelle pokkaukselle, latta siihen halkioon ja palanen kiinni. Tuon kaarevan kohdan tein kahdesta eri palasta :) Vielä kun hioskelee ja muotoilee hyväksi, niin jo vain ei enää vesi valukaan auton sisälle (tuosta kohtaa ainakaan) :)
Kuva

Vielä olisi muutama kohta eri puolilla autoo ikkunoiden reunoissa, johon tarttee paikat laittaa, sitten pääseekin maali- ja kittihommiin! :) Onhan tuo kohta jo kevätki ;)
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eiköhän se vaahtomuovi ole lämmityslaitteeseen liittyvä, samalla kun kojelauta irti niin kannattaa lämppärin moottori vaihtaa ja kenno huoltaa/vaihtaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Erola
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 18.06.2015 11:44

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Erola »

Edessä jälleen työn täyteinen tölkin laitteluviikonloppu :) Nyt vihdoin kunnolla työn alle tuo tuulilasin alalaita...

Tuli muuten tuossa viikolla tilattua tölkkiin arvoisensa kilvet. Auton eka, alkuperäinen tunnus ja kilpi ilman euro-merkkiä. Euroa ei täällä tueta! :D Samalla kun muutos tehtiin, napsahti autolle lisää ajoaikaa! Aika uskomatonta, mutta kyllä! :lol: Useasta lähteestä varmistin, että onko asia näin, niin kyllä on! Katsastus määräytyy siis kilven viimeisen numeron mukaan, koska auton tarkkaa käyttöönotto päivää ei tiedoissa ole merkittynä. Se kilven numero on uudessa tunnuksessa nyt 7 joten katsastus heinäkuun loppuun menenssä. Muuten auto ois pitäny katsastaa huhtikuun loppuun mennessä :)
Vw Caravelle BUS, 1987, 1.6TD
Vw Kastenwagen, 1973, 1.7
Vw Kastenwagen 1974, 1.8
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Seiskallahan saa jo syyskuun loppuun, kun numeroilla 5 ja 6 se aika hyppää pari kuukautta kuukauden sijaan, kun numeroita on vaan 10 ja kuukausia 12. ;)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Tölkkiprojekti Kainuun korpimetsistä

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Katsastus määräytyy siis kilven viimeisen numeron mukaan, koska auton tarkkaa käyttöönotto päivää ei tiedoissa ole merkittynä. Se kilven numero on uudessa tunnuksessa nyt 7 joten katsastus heinäkuun loppuun menenssä.
Tämäkään ei päde enää toukokuun jälkeen:
Trafi.fi kirjoitti:Katsastuslain uudistus harventaa henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastusväliä nykyisestä. Uusi katsastuslaki astuu voimaan 20.5.2018.

"Uuden lain tultua voimaan auto on katsastettava ensimmäisen kerran nelivuotiaana. Tämän jälkeen auto on katsastettava joka toinen vuosi. Kymmenvuotiaat autot on katsastettava vuosittain."

"Lakimuutos tulee voimaan siirtymäajan jälkeen. Seuraava katsastus määräytyy edellisen katsastuksen mukaan. Vasta kun auto katsastetaan uuden lain voimassaoloaikana, seuraavan katsastuksen ajankohta määräytyy uuden lain mukaan."

"Auton voi katsastaa 20.5.2018 alkaen haluttuna ajankohtana, millä voi muuttaa seuraavan katsastuksen ajankohtaa."
Teksti kokonaisuudessaan tuolla: Katsastuslaki muuttuu
Vastaa Viestiin