VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine
Lähetetty: 30.05.2017 00:39
Tästä se sitten lähtee.
Autona vm 1986 oleva Syncro Caravelle GL varustetasolla.
Moottori 1,6TD (JX?)
Vaihdelaatikko 4 lovinen, josta löytyy voiman ulosotto.
Autohan on 14", mutta mikä lie lisävaruste uutena ollut nuo pyöränkaarien muovit.
8 paikkainen bussi, kattoikkuna pieni edessä, kapteenin penkit jne..
Viskolla vielä, decoupler harkinnassa.
Historia:
Uutena raha-automaattiyhdistykselle hankittu herrain kulkine.
Siirtynyt Espooseen 25vuotta sitten ja toiminut kyseisellä herrasmiehellä toimitsinjan roolissa ralli/autosuunnistuksen saralla sekä tiepalvelu autona pitkään.
Tästä mielenkiintoisia virityksiä täynnä, joista jännin Halda Rally Computer. Menin mainitsemaan tästä kapistuksesta tuolla rallipiireissä ja tarjottiin 1000e pelkästään osista, toimi tai ei. Toimivana tarjottu yli senkin. Joten varmaan lähtee projektia rahoittamaan, kerta itselläni ei ole tarvetta, vaikka nostalgia fiilistely B-groupista vahvasti läsnä tällä.
Sitten löytyy myös lälläri/ula antenneja, 230v sähkötkin vedetty ja järjestelmälle voimakaapelipaikat edestä ja takaa, joista voi joko ladata auton akkujärjestelmää tai antaa apuvirtaa. (Kaapelit, joissa toisessa päässä pistoke)
Eli auto on ollut tyämiehellä lähes elämänsä ja paljon on auton korilla ajettu.
550 000km korilla
160 000km moottorilla
3 vuotta vaihdelaatikolla, joka oli käynyt korjauksessa marmoritiskin takana.
Tekniikaltaan (moottori, vaihteet, voimansiirto) auto on moitteeton. Kulkee kuin juna, vaikkakin öljyä tuppaa syömään sen 1l/1000-1500km, mutta kait normaalia?
Kori on piesty ja ollut käytössä, tosin suorapeltinen, mutta kukkii pinnat ja saumat ja muutama reikä.
En ole uskaltanut katsoa vielä korin muovipuskureiden alle ja astinlaudat varmasti kätkee myös yllätyksensä, mutta se ei haittaa.
Auto siirtyy Kuusamoon laitettavaksi, kun on maita/tilaa ja koneita avuksi siirtelyyn ja auton ympärikääntämiseen.
Toimintasuunnitelma:
Auton purkaminen
-sisustasta kaikki irti lähtevä, penkit, matot, katot, ovipahvit, kojelauta, ikkunat ja ovet irti
-ulkoa puskurit, karjarauta, muoviosat, luukut, antennit, astinlaudat
-kone, vaihdelaatikko, perät edestä ja takaa
-kaikki pyöräntuennan osat
Eli autosta tulee täysin alaston kori, joka tullaan aluksi kääntämään kyljelleen.
Painepesurilla alustan pesu, hiekkapuhallus, hitsaukset, tasoittelut, suojamaalit, maalit ja lopuksi ruosteen estoon pitäisi myös perehtyä, mikä fiksuin ratkaisu siihen.
Kun auton alusta on saatu maalattua, alkaa kasaaminen ensin alustan osista, jotta saadaan autosta rullaava.
Osat putsataan, maalataan ja kaikki puslat, laakerit, jouset, vaimentimet, vetarit ym kuluvat osat vaihtuu uusiin.
Kun auto on rullaava, tullaan käsittelemään kori ulkoa ja sisältä.
Muutamien korin palasten vaihto (vasen etukaari, molemmat astinlaudat, vasemman kyljen takaosan 2 palaa, hitsaukset ja ruostekorjaukset, hiekkapuhallus ja lähtee rullaavana maalaamoon, pohjatyöt tehtynä.
Maalaamossa ulkopintojen viimeistelyä varmasti, kun osaa jo samantien sanoa, ettei itse mihikään täydelliseen jälkeen kykene, mutta sinnepäin ja kyseltävä enemmän fiksuimmilta, kun ajankohtainen, ettei tuota lisätyötä.
Sitten kun auton kori ja alusta saatu maalattua ja laitettua, ja ovet ovat löytäneet värinsä ja paikkansa, sekä ikkunat asennettu paikalleen, joista tuulilasi uusitaan, muuttuu tämä projekti sitten ikuisuus vaiheeseen.
Tarkoitus on hankkia 1,9tdi, jonka räjäyttäisi atomeiksi.
Tarpeenmukaiset koneistukset, osienvaihdot, tiivisteet ja puunaukset.
Lohkot ja kannet maalataan ja tehdään konehuoneesta viihtyisän näköinen edes, niin ei vituta niin paljoa, kun kaunis vehje jättää tienpäälle.
Öljynjäähdytintä kylkeen, uudet jäähdyttimen putket, uusi jäähdytin keulille ja kaikki hilppeet siihen.
Vaihteistoja on itsellä tähän 2kpl, niin samalla huollatan sen vanhemman vaihteiston, joka sittä tulee tähän tilalle ja nykyinen jää hyllyyn varalle, niin onpahan kauaskantoisempi ajatus auto pitää kunnossa ja ajossa.
Vaihteistosta lähtee visko kävelemään ja tilalle tarkoitus asentaa decoupler.
Keulassa ei ole ollut lukkoa, niin siihen olisi tarkoitus hankkia lukollinen tilalle.
Jarrut uusitaan alusta loppuun ja vedetään uudet putket.
Luonnollisesti kaikki vaijerit vaihtuu uusiin ja mitä tästä nyt tällähetkellä unohtuu auton tekniikkaan liittyen, niin varmasti joko uusitaan tai kunnostetaan.
Auto on 2 henkilön omistuksessa ja tarkoitus on säilöä tämä yksilö matkailuun. Mahdollisen sisustan rakentaminen on vielä kysymysmerkki ja sitä nyt pohditaan ajansaatossa.
Tuleeko matkailuauto?
Hankitaanko popup katto tmv westfalian sisustaa?
Pidetäänkö entisellään bussiversiona?
Onneksi tekijöitä on 2, maksajia 2 ja itse kun pääsee paljon tekemään, säästää rahaa ja voittaa ajassa, kun ei yksin tarvi.
Päivitellään, kunhan päästään siirtymään purkamisvaiheeseen.
Saa kommentoida, neuvvoa, ohjeistaa, sättiä ja pääsette varmasti sanomaan monta kertaa, "mitä minä sanoin". Kaikki tieto otetaan vastaan ja kuunnellaan, sillä onhan tämä käytännössä ensimmäinen tölkkiprojekti. Mitä nyt ei lasketa kaverin jeesaamista sen tölkin kanssa.
Autona vm 1986 oleva Syncro Caravelle GL varustetasolla.
Moottori 1,6TD (JX?)
Vaihdelaatikko 4 lovinen, josta löytyy voiman ulosotto.
Autohan on 14", mutta mikä lie lisävaruste uutena ollut nuo pyöränkaarien muovit.
8 paikkainen bussi, kattoikkuna pieni edessä, kapteenin penkit jne..
Viskolla vielä, decoupler harkinnassa.
Historia:
Uutena raha-automaattiyhdistykselle hankittu herrain kulkine.
Siirtynyt Espooseen 25vuotta sitten ja toiminut kyseisellä herrasmiehellä toimitsinjan roolissa ralli/autosuunnistuksen saralla sekä tiepalvelu autona pitkään.
Tästä mielenkiintoisia virityksiä täynnä, joista jännin Halda Rally Computer. Menin mainitsemaan tästä kapistuksesta tuolla rallipiireissä ja tarjottiin 1000e pelkästään osista, toimi tai ei. Toimivana tarjottu yli senkin. Joten varmaan lähtee projektia rahoittamaan, kerta itselläni ei ole tarvetta, vaikka nostalgia fiilistely B-groupista vahvasti läsnä tällä.
Sitten löytyy myös lälläri/ula antenneja, 230v sähkötkin vedetty ja järjestelmälle voimakaapelipaikat edestä ja takaa, joista voi joko ladata auton akkujärjestelmää tai antaa apuvirtaa. (Kaapelit, joissa toisessa päässä pistoke)
Eli auto on ollut tyämiehellä lähes elämänsä ja paljon on auton korilla ajettu.
550 000km korilla
160 000km moottorilla
3 vuotta vaihdelaatikolla, joka oli käynyt korjauksessa marmoritiskin takana.
Tekniikaltaan (moottori, vaihteet, voimansiirto) auto on moitteeton. Kulkee kuin juna, vaikkakin öljyä tuppaa syömään sen 1l/1000-1500km, mutta kait normaalia?
Kori on piesty ja ollut käytössä, tosin suorapeltinen, mutta kukkii pinnat ja saumat ja muutama reikä.
En ole uskaltanut katsoa vielä korin muovipuskureiden alle ja astinlaudat varmasti kätkee myös yllätyksensä, mutta se ei haittaa.
Auto siirtyy Kuusamoon laitettavaksi, kun on maita/tilaa ja koneita avuksi siirtelyyn ja auton ympärikääntämiseen.
Toimintasuunnitelma:
Auton purkaminen
-sisustasta kaikki irti lähtevä, penkit, matot, katot, ovipahvit, kojelauta, ikkunat ja ovet irti
-ulkoa puskurit, karjarauta, muoviosat, luukut, antennit, astinlaudat
-kone, vaihdelaatikko, perät edestä ja takaa
-kaikki pyöräntuennan osat
Eli autosta tulee täysin alaston kori, joka tullaan aluksi kääntämään kyljelleen.
Painepesurilla alustan pesu, hiekkapuhallus, hitsaukset, tasoittelut, suojamaalit, maalit ja lopuksi ruosteen estoon pitäisi myös perehtyä, mikä fiksuin ratkaisu siihen.
Kun auton alusta on saatu maalattua, alkaa kasaaminen ensin alustan osista, jotta saadaan autosta rullaava.
Osat putsataan, maalataan ja kaikki puslat, laakerit, jouset, vaimentimet, vetarit ym kuluvat osat vaihtuu uusiin.
Kun auto on rullaava, tullaan käsittelemään kori ulkoa ja sisältä.
Muutamien korin palasten vaihto (vasen etukaari, molemmat astinlaudat, vasemman kyljen takaosan 2 palaa, hitsaukset ja ruostekorjaukset, hiekkapuhallus ja lähtee rullaavana maalaamoon, pohjatyöt tehtynä.
Maalaamossa ulkopintojen viimeistelyä varmasti, kun osaa jo samantien sanoa, ettei itse mihikään täydelliseen jälkeen kykene, mutta sinnepäin ja kyseltävä enemmän fiksuimmilta, kun ajankohtainen, ettei tuota lisätyötä.
Sitten kun auton kori ja alusta saatu maalattua ja laitettua, ja ovet ovat löytäneet värinsä ja paikkansa, sekä ikkunat asennettu paikalleen, joista tuulilasi uusitaan, muuttuu tämä projekti sitten ikuisuus vaiheeseen.
Tarkoitus on hankkia 1,9tdi, jonka räjäyttäisi atomeiksi.
Tarpeenmukaiset koneistukset, osienvaihdot, tiivisteet ja puunaukset.
Lohkot ja kannet maalataan ja tehdään konehuoneesta viihtyisän näköinen edes, niin ei vituta niin paljoa, kun kaunis vehje jättää tienpäälle.
Öljynjäähdytintä kylkeen, uudet jäähdyttimen putket, uusi jäähdytin keulille ja kaikki hilppeet siihen.
Vaihteistoja on itsellä tähän 2kpl, niin samalla huollatan sen vanhemman vaihteiston, joka sittä tulee tähän tilalle ja nykyinen jää hyllyyn varalle, niin onpahan kauaskantoisempi ajatus auto pitää kunnossa ja ajossa.
Vaihteistosta lähtee visko kävelemään ja tilalle tarkoitus asentaa decoupler.
Keulassa ei ole ollut lukkoa, niin siihen olisi tarkoitus hankkia lukollinen tilalle.
Jarrut uusitaan alusta loppuun ja vedetään uudet putket.
Luonnollisesti kaikki vaijerit vaihtuu uusiin ja mitä tästä nyt tällähetkellä unohtuu auton tekniikkaan liittyen, niin varmasti joko uusitaan tai kunnostetaan.
Auto on 2 henkilön omistuksessa ja tarkoitus on säilöä tämä yksilö matkailuun. Mahdollisen sisustan rakentaminen on vielä kysymysmerkki ja sitä nyt pohditaan ajansaatossa.
Tuleeko matkailuauto?
Hankitaanko popup katto tmv westfalian sisustaa?
Pidetäänkö entisellään bussiversiona?
Onneksi tekijöitä on 2, maksajia 2 ja itse kun pääsee paljon tekemään, säästää rahaa ja voittaa ajassa, kun ei yksin tarvi.
Päivitellään, kunhan päästään siirtymään purkamisvaiheeseen.
Saa kommentoida, neuvvoa, ohjeistaa, sättiä ja pääsette varmasti sanomaan monta kertaa, "mitä minä sanoin". Kaikki tieto otetaan vastaan ja kuunnellaan, sillä onhan tämä käytännössä ensimmäinen tölkkiprojekti. Mitä nyt ei lasketa kaverin jeesaamista sen tölkin kanssa.