VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 30.05.2017 00:39

Tästä se sitten lähtee.

Autona vm 1986 oleva Syncro Caravelle GL varustetasolla.
Moottori 1,6TD (JX?)
Vaihdelaatikko 4 lovinen, josta löytyy voiman ulosotto.
Autohan on 14", mutta mikä lie lisävaruste uutena ollut nuo pyöränkaarien muovit.
8 paikkainen bussi, kattoikkuna pieni edessä, kapteenin penkit jne..
Viskolla vielä, decoupler harkinnassa.

Historia:
Uutena raha-automaattiyhdistykselle hankittu herrain kulkine.

Siirtynyt Espooseen 25vuotta sitten ja toiminut kyseisellä herrasmiehellä toimitsinjan roolissa ralli/autosuunnistuksen saralla sekä tiepalvelu autona pitkään.
Tästä mielenkiintoisia virityksiä täynnä, joista jännin Halda Rally Computer. Menin mainitsemaan tästä kapistuksesta tuolla rallipiireissä ja tarjottiin 1000e pelkästään osista, toimi tai ei. Toimivana tarjottu yli senkin. Joten varmaan lähtee projektia rahoittamaan, kerta itselläni ei ole tarvetta, vaikka nostalgia fiilistely B-groupista vahvasti läsnä tällä.
Sitten löytyy myös lälläri/ula antenneja, 230v sähkötkin vedetty ja järjestelmälle voimakaapelipaikat edestä ja takaa, joista voi joko ladata auton akkujärjestelmää tai antaa apuvirtaa. (Kaapelit, joissa toisessa päässä pistoke)
Eli auto on ollut tyämiehellä lähes elämänsä ja paljon on auton korilla ajettu.

550 000km korilla
160 000km moottorilla
3 vuotta vaihdelaatikolla, joka oli käynyt korjauksessa marmoritiskin takana.

Tekniikaltaan (moottori, vaihteet, voimansiirto) auto on moitteeton. Kulkee kuin juna, vaikkakin öljyä tuppaa syömään sen 1l/1000-1500km, mutta kait normaalia?

Kori on piesty ja ollut käytössä, tosin suorapeltinen, mutta kukkii pinnat ja saumat ja muutama reikä.
En ole uskaltanut katsoa vielä korin muovipuskureiden alle ja astinlaudat varmasti kätkee myös yllätyksensä, mutta se ei haittaa.

Auto siirtyy Kuusamoon laitettavaksi, kun on maita/tilaa ja koneita avuksi siirtelyyn ja auton ympärikääntämiseen.

Toimintasuunnitelma:

Auton purkaminen
-sisustasta kaikki irti lähtevä, penkit, matot, katot, ovipahvit, kojelauta, ikkunat ja ovet irti
-ulkoa puskurit, karjarauta, muoviosat, luukut, antennit, astinlaudat
-kone, vaihdelaatikko, perät edestä ja takaa
-kaikki pyöräntuennan osat

Eli autosta tulee täysin alaston kori, joka tullaan aluksi kääntämään kyljelleen.
Painepesurilla alustan pesu, hiekkapuhallus, hitsaukset, tasoittelut, suojamaalit, maalit ja lopuksi ruosteen estoon pitäisi myös perehtyä, mikä fiksuin ratkaisu siihen.

Kun auton alusta on saatu maalattua, alkaa kasaaminen ensin alustan osista, jotta saadaan autosta rullaava.
Osat putsataan, maalataan ja kaikki puslat, laakerit, jouset, vaimentimet, vetarit ym kuluvat osat vaihtuu uusiin.

Kun auto on rullaava, tullaan käsittelemään kori ulkoa ja sisältä.
Muutamien korin palasten vaihto (vasen etukaari, molemmat astinlaudat, vasemman kyljen takaosan 2 palaa, hitsaukset ja ruostekorjaukset, hiekkapuhallus ja lähtee rullaavana maalaamoon, pohjatyöt tehtynä.
Maalaamossa ulkopintojen viimeistelyä varmasti, kun osaa jo samantien sanoa, ettei itse mihikään täydelliseen jälkeen kykene, mutta sinnepäin ja kyseltävä enemmän fiksuimmilta, kun ajankohtainen, ettei tuota lisätyötä. :D

Sitten kun auton kori ja alusta saatu maalattua ja laitettua, ja ovet ovat löytäneet värinsä ja paikkansa, sekä ikkunat asennettu paikalleen, joista tuulilasi uusitaan, muuttuu tämä projekti sitten ikuisuus vaiheeseen.

Tarkoitus on hankkia 1,9tdi, jonka räjäyttäisi atomeiksi.
Tarpeenmukaiset koneistukset, osienvaihdot, tiivisteet ja puunaukset.
Lohkot ja kannet maalataan ja tehdään konehuoneesta viihtyisän näköinen edes, niin ei vituta niin paljoa, kun kaunis vehje jättää tienpäälle.
Öljynjäähdytintä kylkeen, uudet jäähdyttimen putket, uusi jäähdytin keulille ja kaikki hilppeet siihen.

Vaihteistoja on itsellä tähän 2kpl, niin samalla huollatan sen vanhemman vaihteiston, joka sittä tulee tähän tilalle ja nykyinen jää hyllyyn varalle, niin onpahan kauaskantoisempi ajatus auto pitää kunnossa ja ajossa.

Vaihteistosta lähtee visko kävelemään ja tilalle tarkoitus asentaa decoupler.

Keulassa ei ole ollut lukkoa, niin siihen olisi tarkoitus hankkia lukollinen tilalle.

Jarrut uusitaan alusta loppuun ja vedetään uudet putket.

Luonnollisesti kaikki vaijerit vaihtuu uusiin ja mitä tästä nyt tällähetkellä unohtuu auton tekniikkaan liittyen, niin varmasti joko uusitaan tai kunnostetaan.

Auto on 2 henkilön omistuksessa ja tarkoitus on säilöä tämä yksilö matkailuun. Mahdollisen sisustan rakentaminen on vielä kysymysmerkki ja sitä nyt pohditaan ajansaatossa.

Tuleeko matkailuauto?
Hankitaanko popup katto tmv westfalian sisustaa?
Pidetäänkö entisellään bussiversiona?

Onneksi tekijöitä on 2, maksajia 2 ja itse kun pääsee paljon tekemään, säästää rahaa ja voittaa ajassa, kun ei yksin tarvi.

Päivitellään, kunhan päästään siirtymään purkamisvaiheeseen.
Saa kommentoida, neuvvoa, ohjeistaa, sättiä ja pääsette varmasti sanomaan monta kertaa, "mitä minä sanoin". :D Kaikki tieto otetaan vastaan ja kuunnellaan, sillä onhan tämä käytännössä ensimmäinen tölkkiprojekti. Mitä nyt ei lasketa kaverin jeesaamista sen tölkin kanssa.
Liitteet
WhatsApp Image 2017-05-23 at 17.44.22.jpeg
WhatsApp Image 2017-05-23 at 17.44.22.jpeg (178.07 KiB) Katsottu 2285 kertaa
WhatsApp Image 2017-05-23 at 17.44.37.jpeg
WhatsApp Image 2017-05-23 at 17.44.37.jpeg (197.43 KiB) Katsottu 2285 kertaa
WhatsApp Image 2017-05-23 at 17.44.32.jpeg
WhatsApp Image 2017-05-23 at 17.44.32.jpeg (154.41 KiB) Katsottu 2285 kertaa
18765447_10155318770343851_1136423660_o.jpg
18765447_10155318770343851_1136423660_o.jpg (203.17 KiB) Katsottu 2285 kertaa
18745225_10155318770373851_2138936701_o.jpg
18745225_10155318770373851_2138936701_o.jpg (231.85 KiB) Katsottu 2285 kertaa
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 61
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 30.05.2017 03:33

Kysymyksenä seuraavanlainen.
Olisi tarkoitus alkaa haalimaan nuita osia ja nyt etunenässä olisi kaikki mahdolliset alustaan tulevat puslat ja nivelet.
Esim pelkästään pallonivelissä on niin suuri kirjo valmistajia ja iskunvaimentimissa jne, että onko mitään ohjenuoraa, minkä valmistajan osia kannattaa käyttää? Onko vain OEM hyväksyttyjä, vai voiko oikoa jostain hinnassa?

Sitten mistä kaikkialta kannattaa alkaa hankkimaan, mistä fiksuimmat puodit ja tilatako kerralla satsi kauempaa? Jos kauempaa, niin onko suosituksia?
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 61
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja lauri a. » 30.05.2017 06:46

En halua olla ilkeä mutta suosittelen hiukan harkitsemaan miten laajan projektin tuosta tekee :mrgreen: Työmäärä on valtava jos kaiken purkaa atomeiksi ja vaihtaa. Yhden Mersun oon ite tehnyt aasta ööhön ja hermothan siinä meinasi mennä vaikka en edes ylimaalannut autoa kokonaan, puolen vuoden projektista tuli kaksivuotinen. Kannattaisiko tuosta tehdä nyt ensin vaikka korityöt ja maalaus pois niin saisi autosta siistin näköisen? Alustan osien vaihtaminen kerralla on ihan fiksu idea jos vanhat on huonossa kunnossa, tunnettuja merkkejä kun kattelet alustaan niin hyvä tulee. Toki sekin on toimenpiteenä aikaavievää ja vaatii prässin. Takatukivarret kannattaa tutkia huolella ja hitsailla mahdolliset mädät kuntoon.

Jos löydät esim. 300tkm ajetun tdi koneen niin sitä on turha mennä sen paremmin purkamaan, korkeintaan kansipahvin vaihto ja sillä kasaan, kyllä se kestää vielä 200tkm eikä välttämättä koneistelemalla isommin parane. Samaten vaihdelaatikkoa on mielestäni turha mennä vaihtamaan jos sulla on siellä kerran 3v sitten remontoitu vaihteisto. Siitä vanhasta lootasta on muuten perävälitys halki, (ainakin niin se äijä väitti) joten se ei välttämättä ihan tiivisteiden vaihdolla tule kuntoon.
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 30.05.2017 08:01

Kyllä tämä projektimäärä on tiedossa. :D
Ei ole tarkoitus saada valmiiksi edes ensikesään mennessä. Toisaalta aikaa on opiskelujen ohessa ja mielummin sijoittaa kerralla ja laittaa kuntoon.

Tämä sentään on sellainen, mihin itse voi tehdä jotain, eikä tarvi olla mitään raskaankaluston työvermeitä.
Nimimerkillä oma 13,5m linja-autoprojektikin ois, mutta siihen loppu työkaluista koot ja kestävyydet kesken. :D

Joo, se toinen loota oli uusia sisuskaluja vailla, että tiedossa on työmäärä ja hintakin.

Aloittaa nyt siitä pohjasta ja laittaa sen kerralla kuntoon ja laittaa uusin osin rullaavaksi. Sittenpä sen näkee, loppuuko into. :D
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 61
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja DJSigma » 30.05.2017 09:27

Ei muuta kuin peukkua vaan pystyyn ihan helvetisti, kun tuollaiseen kunnostukseen lähdet. ;)

Ja sitten lisää peukkuja ja varpaita ja muitakin ulokkeita pystyyn, kun projekti pääsee maaliin asti. :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 799
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 30.05.2017 09:49

Korigrillikin jo kyhäilty valmiiksi, niin saapi tuon kellistettyä. :D
Voi olla että joko itku pitkästä ilosta tai sitten mennään maaliin asti. Täällähän sitten sen näkeepi. Mutta kerralla kun tekee, ei tarvi joka kevät olla tekemässä. (tai niin sitä ainakin kuvittelee :D)
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 61
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja dmn » 30.05.2017 09:59

Mulla on jo edellinen "täydellinen" purku projekti kestänyt jo sen 20 kevättä - siis sen tekeminen :)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2366
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 30.05.2017 10:05

^lohduttavaa kuulla :D
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 61
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja TT| » 30.05.2017 19:59

Hyvän kuuloinen suunnitelma! Eikä aihiokaan vaikuta huonolle.
Nivelistä voi käyttää mitä vaan laatumerkkiä, HD/OEM laatua mieluiten, ei nekään kalliita ole.
Visco löytyy sitten etuperän sisältä, ei laatikosta. Ja de-couplerin kaveriksi vakiota jäykempi viscokin on hyvä vaihtoehto. Tällä ei varmaankaan olla oikeasti offailemaan menossa, joten jäykän nelivedon hyödyt jää vähän varjoon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6103
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 31.05.2017 06:35

Sinällään tulisi auton kyetä irtautumaan hiekasta(rannat), lumesta ja jäästä myös tiukemmassa paikassa, joten pohdinnassa on ollut maltillinen korotus ja väh. 15" vanteet semioffi renkailla. Matkanopeus itsellä jää siihen 80 - 90km/h, joten sinällään pärjää vähän isommalla nappulalla. Kuitenkin ajatus on mennä sinne, minne ei tavallisella autolla pääse.

Nämä GL:n mitkälie korimuovipuskurithan tästä lähtee irti ja tilalle tulee kuitenkin vähän heavydutympaa. Harkinnassa ollut jopa vinssi keulille, mutta se nyt on jahkailua vielä tulevalle.
Samalla myös astinlaudat muuttuu yksinkertaisempaan metalliputkeen.
Keulalla oleva karjapuskuri saa myös lähtöpassit ja tilalle tulee hitusen kevyempi vaihtoehto.
Katolle löytää tiensä leveä ledibar ja keulaan alas 2kpl led pitkiä.
Katolle harkinnassa myös tuo koko katon kattava kattoteline, joten sitäkin häätyy jossain välissä alkaa metsästään, sekä perään pyörille omat pidikkeet.

Sen verran ollaan päästy tässä pohdinnassa eteenpäin, että kait sitä matkailuautoksi alamme muokkaamaan. Eli penkitys tulee muuttumaan ja näillä näkymmin molemmat GL:n takapenkit saa lähtöpassit ja tilalle taittuva.
Kuskin ja pelkääjän taakse olisi haaveissa tehdä Bluestarista tutut yksittäiset penkit, mutta sen sisustan/penkkien löytäminen voi olla turhan kallis ainakin alkuperäisessä muodossaan, niin täytyy pohtia jotain vastaavaa.

Mutta nämä on sitten ajankohtaisia, kun saa autosta rullaavan ensin edes. :D
Huomenna lähtee auto kohti Koillismaata ja siellä vähän alkuun purkamista yksittäisistä osista ja tilojen kehittelyä käyttöön sopivaksi.
Pohjan käsittelen ja maalaan itse, kun sille ei ulkonäöllisesti ole onneksi merkitystä, niin se osuus tulee ajankohtaiseksi nopeallakin aikataululla.
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 61
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 03.06.2017 14:09

Mitäs öljyä tähän koneeseen kannattaisi laittaa?

Jostain lukevani 15w/40 kesäkaudeksi ois passeli?
https://www.tokmanni.fi/oljyt-autoiluun ... 0328540/dp
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 61
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja TT| » 03.06.2017 14:55

Tärkeintä tuolla koneella on että öljyä on ja sitä vaihdetaan riittävän usein, 15W40 varmasti hyvä. Mitään modernien koneidenlitkuja turha tuhlata.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6103
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja lauri a. » 03.06.2017 21:09

Tokmannilla on kans noita kohtuuhintaisia 10w-40 ja 15w-40 raskaan kaluston öljyjä joita voi käytellä. 10l ja 20l päniköissä, näille autoille on ainakin itellä öljy maistunut runsaasti josta ei kannata hätkähtää.
lauri a.
AktiVWisti
 
Viestit: 99
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 03.06.2017 23:56

Mennään hetki näillä ja 1.9 tilalle kunhan saa työt mallilleen. :)
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 61
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 04.06.2017 15:12

Varaosa kaupoille tieni käy.
Jos jollain tiedossa kyseiset palat myytävänä tai tietää mistä saa halvalla ja fiksusti, niin saa vinkkailla.
Tässä linkit lähinnä mitä etsin. Itse kauppa mistä ostaa on vielä kysymysmerkki.

Tämä, mutta kuskinpuolelle.
http://www.justkampers.com/vw-t25-parts ... right.html

http://www.justkampers.com/251-813-357- ... -1992.html

http://www.justkampers.com/vw-t25-parts ... -1992.html

http://www.justkampers.com/vw-t25-parts ... -1992.html

Ja sitten tästä osasta tarve tuolle alaosalle lähinnä. Varmaan purkuautosta jostain kannattaisi alkaa kaivamaan?
http://www.justkampers.com/vw-t25-parts ... -1992.html

Nämä kun saa kiinni, niin päästään maalaushommiin.
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 61
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja TT| » 04.06.2017 17:21

Melkein sanoisin että tuo takakulma ainoa, jota kannattaa purkuosana metsästää. Hinnan ja yleisen kunnon mukaan. Tuon turvavyön kiinnikealueen ja kynnyskotelon pystyy korjaamaan irtopellistäkin, riippuuen miten iso korjaustarve on.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6103
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW T3 Caravelle GL Syncro 1,6TD - Herrain kulkine

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 04.06.2017 17:43

Kaverilla ajattelin teettää nuo itse hitsaukset, notta saa suoraan osat kiinni, eikä jää repsotteleen tmv.
Joten mietin vain kaverille helpointa tapaa, että ollakko vain valmiit osat, vai teettääkkö pellistä.

Nuo askelmat on ruosteen myötä läpimentäviä sivustapäin. Itse kumimaton alta melkein läpi.
Vasen etukaari muuten ok, mutta sellainen 5cm läpimitaltaan oleva reikä ja sitten haurastunut askelman läheltä myös.

Vasemmalta takaa otti pusun tässä ihan vasta joltakin parkkipaikalla ja ei ollut jäänyt selvittään, kun muutenkin niin karun näköinen auto, että aatellu vaan pötkiä pakoon. :D Tai sitten ei ollut huomannut, mutta jollakin isommalla osuttu, kun sen verran korkealla vekki ja nätisti painunut sisään pistämällä ja autokin oli liikkunut jonkun verran.

Pitää vielä metsästää, sillä jos saa suoraan palat paikalleen, niin kaippa se vois maalaisjärjellä olla helpompi ja nopeampi rasti kaverille. Pitää hältäkin vielä käydä hakemassa arvio ja näyttää ehdolla olevat palat.
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 61
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu


Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa