Sivu 2/3

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 30.08.2017 20:03
Kirjoittaja saketti
Nyt se sitten oti ja sammui kesken ajon, onneksi vain noin 100m pihasta :D Enpä siinä hötäkässä kerinnyt alkaa sen suurempia tutkimaan kun piti vaihtaa taas paikkakuntaa. Alkoi vähän mietityttämään jos tuota väkivahvaa KY moottoria alkaisi päivittämään talven aikana johonkin muuhun. Mikähän tässä ahtamattomassa olisi yksinkertaisinta ja järkevintä tölkittää? Kokemusta ei ole eikä osaamiista, mutta ainahan voi koittaa opetella. Jos haluaisin tähän vaihtaa AAZ moottorin, eroaako toimenpide jotenkin JX:n vaihdosta AAZ:iin?

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 30.08.2017 20:19
Kirjoittaja DJSigma
No siinä mielessä eroaa, että tarvitset JX:n ns. "tölkitysosat" siihen, eli ainakin turbo, pakosarja, pakoputki, imusarja, öljypohja. Muista apulaitteista en ole varma.

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 30.08.2017 20:40
Kirjoittaja dmn
AAZ:n kanssa mahdollista jossain määrin käyttää sen omaa pakosarjaa ja imusarjaa. Tällöin ei tarvitse öljypohjaakaan vaihtaa, kun turbon paluu menee lohkoon.

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 31.08.2017 08:51
Kirjoittaja Pastori
Kiinostaisi kyllä nähdä kuvia maalatusta pinnasta, kun itselläkin on telalla tärvätty tölökki :D Diisselihän ei sammu kovin herkästi, kun on vähemmän osia mitä hajota, en usko että mistään järin suuresta viasta on kysymys? Tai sitten on :D Empä hoksannut että tämä sinunkin auto on myöhäis-mallin nappis, itsellähän on kanssa tuo Reimo vm 90 ja myös pyöreillä valoilla ja KY koneella. Liekkö ollut joku jämäerä jonka ovat halvalla saaneet Suomeen.

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 05.09.2017 18:39
Kirjoittaja saketti
Viikonloppuna tuli taas touhuttua Reilan kimpussa ja etsimään mahdollista syytä viimekertaiselle sammumiselle. Konekopan avuttuani silmiini osui juuresta poikki mennyt polttoaineletku, jonka helpottuneena vaihdoin uuteen ja koitin startata. Mutta ei, nyt tuntui siltä että pelkästään startti pyörisi ilman konetta. Kasvavan epätoivon vallassa raotin jakohihnan kotelo, tarkastaakseni hihnan kunnon. No, kyllä se siellä paikallaan oli, mutta melkomoisen rispaantuneena kylläkin. Eli hihnan vaihtoon siis, tokkopa tuossa mitään muuta on mennnyt rikki.

Asiaa lisää tutkiessani nokka-akselin hihnapyörä vaikutti mielestäni kierolta. Lähepi tarkastelu osoitti sen olevan melkomoisen löysä. Pultti sieltä kai poikki, ajattelin, mutta päätin kurkata miltä venttiilikopan kannen alla näyttää..

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 05.09.2017 18:53
Kirjoittaja TT|
No mutta hupsista :o

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 05.09.2017 20:21
Kirjoittaja jolkkon
Pikku vika, heleppo korjata.

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 05.09.2017 21:31
Kirjoittaja Pastori
No HUHHUH. :shock: :shock: :shock: :shock:

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 06.09.2017 11:45
Kirjoittaja Joker
Siitäpä se swappi alkaakin sitten sujuvasti. Eipä ole kävellyt vastaan nokkakepin katkeamista tuolla tavalla... Ihan yleisen sivistyksen vuoksi kannattaa laakeripukit avata ja katsoa onko joku leikannut kiinni.

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 11.09.2017 20:51
Kirjoittaja saketti
Homma alkoi vanhan moottorin pois repimisellä. Homma onnistyi ihan suhteellisen hyvin, nyt tarvisi vaan löytää joku kone tuonne tilalle... Kuvassa näkyy myös vähän Reilan uutta väriä.

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 23.10.2017 18:15
Kirjoittaja saketti
Vihdoin ja viimein tuli saatua myös moottorinluovuttaja tälle, kun pihaan tuli noudettua -97 Vento aaz koneella. Jos sen koneen nyt saisi talveksi nostettua pois tuosta keulilta niin voisi sitten konetta ropata sisätiloissa. Jos jollain löytyy sitä JX öljypohjaa ylimääräisenä niin ostan pois.

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 23.10.2017 18:43
Kirjoittaja Osku
Mikä vika siinä öljypohjassa on joka oli siinä poiz otetussa moottorissa?

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 24.10.2017 09:00
Kirjoittaja jolkkon
Puuttuisiko öljyn paluun reikä?

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 24.10.2017 09:19
Kirjoittaja Osku
Niinpä tietysti, miten muuten eikö se ole samaa valua. eli voisko vaan käydä jossain metalli firmassa avaamassa?
Mulla ei noita vapari pohjia ole ollut joten en tiedä onko se paikka vaan avaamatta vai puutuuko valusta koko paikka.

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 24.10.2017 09:24
Kirjoittaja dmn
Tietysti jos jättää aaz:n pakosarjan päälle tulevan turbon, niin voi paluun laittaa lohkoon..

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 04.12.2017 21:12
Kirjoittaja saketti
Hitaasti on projekti edennyt. AAZ tuli saatua pois Venton keulilta ja Ventokin saatiin pois tontilta. Tarkoitus oli tuota AAZia alkaa kunnostaa, mutta jakohihnan vaihdossa iski ongelma. Miten saan tuon kampiakselin päässä olelan pultin irti, joka tulee jakohihnasetin mukana? En löytänyt mitään kohtaa, josta tuo pyörimisen saisi lukittua? Onko tähän jotain vinkkiä?

Toinen ongelma liittyy tuon AAzin pumppun. Tämä, kuten alkuperäisen KY koneenkin syöttöpumppu vuotaa. Voiko tuolaista pumppua alka itse kunnostamaan vai tarvitaanko tässä ammattilaisen apua? Lisäksi, mistä tiedän onko tässä kyseessä se ekodiesel malli?

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 04.12.2017 21:17
Kirjoittaja Osku
Esim kytkin asetelman pulteista sopivasti reijitetyllä latalla tai startin hammaskehähn lukitus työkalulla. Tai jos olet vaihtamassa asetelman kumminkin niin hitsaa siihen jotain kiinni. Myös vauhtipyörän pulteista voi ottaa otteen.

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 22.01.2018 21:05
Kirjoittaja saketti
Hommat etenee hiljalleen. Pian täytyisi alkaa lyömään tuota nippuun, mutta mitenkäs nuo ajotukset? Vaihdon tuohon aaz koneseen vanhan KY koneen vahtipyörän ja kytkimen. Onko tuossa vauhtipyörässä jotain merkkiä missä kohtaa sen pitää olla, en kyllä löytänyt.

Syöttöpumpu oli myös irti kun vaihdoin siihen muutaman tiivisteen, tarvittiinko tähän ajoitukseen jotain heittokelloa?

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 22.01.2018 21:20
Kirjoittaja AT5nok
Selvisikö mikä sen nokka-akselin katkeamisen aiheutti?

Viime toukokuussa tein AAZ-swapin Tölkkiin, jonka JX:n kunkkupultti oli löystynyt ja sen jälkeen männät takonut venttiilejä.

Siinäkin nokka-akseli oli kahdesta kohtaa poikki.
Kuva

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

Lähetetty: 27.03.2018 21:29
Kirjoittaja saketti
Kovin on hiljaista ollut tämän projektin saralla, mutta koitan taas kaivaa jostain motivaatiota tälle. Tuota vanhaa konetta en sen enempää alkanut purkamaan, joten en osaa sanoa mikä on tuon katkeamisen aiheuttanut.

Kysymys AAZ tölkityksestä. Mitä tuolle turbon öljynpaluulle pitää tehdä, että se toimii oikein? Ilmeisesti matkalla turbolta eteenpäin ei pitäisi olla "ylämäkeä"? Mulla on tällä hetkellä koneessa kiinni vielä tuo aazin oma öljypohja. Ilmeisesti turbon kääntelyltä vääntyy, jos saa vedettyä paluun öljypohjaan. Tuossa alkuperäisen koneen pohjassahan ei luonnollisesti tuota paluuta ole, saisiko siihen sellaisen tehtyä? Voin myös lunastaa joltain Jx:n pohjan, miköli sellainen nurkissa pyöriii.