Transporter 1.7D -89 "Reila"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja saketti » 30.08.2017 20:03

Nyt se sitten oti ja sammui kesken ajon, onneksi vain noin 100m pihasta :D Enpä siinä hötäkässä kerinnyt alkaa sen suurempia tutkimaan kun piti vaihtaa taas paikkakuntaa. Alkoi vähän mietityttämään jos tuota väkivahvaa KY moottoria alkaisi päivittämään talven aikana johonkin muuhun. Mikähän tässä ahtamattomassa olisi yksinkertaisinta ja järkevintä tölkittää? Kokemusta ei ole eikä osaamiista, mutta ainahan voi koittaa opetella. Jos haluaisin tähän vaihtaa AAZ moottorin, eroaako toimenpide jotenkin JX:n vaihdosta AAZ:iin?
saketti
Vasta alkaja
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja DJSigma » 30.08.2017 20:19

No siinä mielessä eroaa, että tarvitset JX:n ns. "tölkitysosat" siihen, eli ainakin turbo, pakosarja, pakoputki, imusarja, öljypohja. Muista apulaitteista en ole varma.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 819
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja dmn » 30.08.2017 20:40

AAZ:n kanssa mahdollista jossain määrin käyttää sen omaa pakosarjaa ja imusarjaa. Tällöin ei tarvitse öljypohjaakaan vaihtaa, kun turbon paluu menee lohkoon.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2444
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja Pastori » 31.08.2017 08:51

Kiinostaisi kyllä nähdä kuvia maalatusta pinnasta, kun itselläkin on telalla tärvätty tölökki :D Diisselihän ei sammu kovin herkästi, kun on vähemmän osia mitä hajota, en usko että mistään järin suuresta viasta on kysymys? Tai sitten on :D Empä hoksannut että tämä sinunkin auto on myöhäis-mallin nappis, itsellähän on kanssa tuo Reimo vm 90 ja myös pyöreillä valoilla ja KY koneella. Liekkö ollut joku jämäerä jonka ovat halvalla saaneet Suomeen.
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 848
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja saketti » 05.09.2017 18:39

Viikonloppuna tuli taas touhuttua Reilan kimpussa ja etsimään mahdollista syytä viimekertaiselle sammumiselle. Konekopan avuttuani silmiini osui juuresta poikki mennyt polttoaineletku, jonka helpottuneena vaihdoin uuteen ja koitin startata. Mutta ei, nyt tuntui siltä että pelkästään startti pyörisi ilman konetta. Kasvavan epätoivon vallassa raotin jakohihnan kotelo, tarkastaakseni hihnan kunnon. No, kyllä se siellä paikallaan oli, mutta melkomoisen rispaantuneena kylläkin. Eli hihnan vaihtoon siis, tokkopa tuossa mitään muuta on mennnyt rikki.

Asiaa lisää tutkiessani nokka-akselin hihnapyörä vaikutti mielestäni kierolta. Lähepi tarkastelu osoitti sen olevan melkomoisen löysä. Pultti sieltä kai poikki, ajattelin, mutta päätin kurkata miltä venttiilikopan kannen alla näyttää..
Liitteet
tölkki4.jpg
Siellä ei näyttänyt hyvältä
tölkki4.jpg (93.44 KiB) Katsottu 1763 kertaa
saketti
Vasta alkaja
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja TT| » 05.09.2017 18:53

No mutta hupsista :o
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6171
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja jolkkon » 05.09.2017 20:21

Pikku vika, heleppo korjata.
T2b '73 bussi, Kupla '72, Doppeli '84
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
 
Viestit: 316
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja Pastori » 05.09.2017 21:31

No HUHHUH. :shock: :shock: :shock: :shock:
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 848
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja Joker » 06.09.2017 11:45

Siitäpä se swappi alkaakin sitten sujuvasti. Eipä ole kävellyt vastaan nokkakepin katkeamista tuolla tavalla... Ihan yleisen sivistyksen vuoksi kannattaa laakeripukit avata ja katsoa onko joku leikannut kiinni.
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 495
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja saketti » 11.09.2017 20:51

Homma alkoi vanhan moottorin pois repimisellä. Homma onnistyi ihan suhteellisen hyvin, nyt tarvisi vaan löytää joku kone tuonne tilalle... Kuvassa näkyy myös vähän Reilan uutta väriä.
Liitteet
tölkki5.jpg
tölkki5.jpg (125.46 KiB) Katsottu 1603 kertaa
saketti
Vasta alkaja
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja saketti » 23.10.2017 18:15

Vihdoin ja viimein tuli saatua myös moottorinluovuttaja tälle, kun pihaan tuli noudettua -97 Vento aaz koneella. Jos sen koneen nyt saisi talveksi nostettua pois tuosta keulilta niin voisi sitten konetta ropata sisätiloissa. Jos jollain löytyy sitä JX öljypohjaa ylimääräisenä niin ostan pois.
saketti
Vasta alkaja
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja Osku » 23.10.2017 18:43

Mikä vika siinä öljypohjassa on joka oli siinä poiz otetussa moottorissa?
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1062
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja jolkkon » 24.10.2017 09:00

Puuttuisiko öljyn paluun reikä?
T2b '73 bussi, Kupla '72, Doppeli '84
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
 
Viestit: 316
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja Osku » 24.10.2017 09:19

Niinpä tietysti, miten muuten eikö se ole samaa valua. eli voisko vaan käydä jossain metalli firmassa avaamassa?
Mulla ei noita vapari pohjia ole ollut joten en tiedä onko se paikka vaan avaamatta vai puutuuko valusta koko paikka.
Viimeksi muokannut Osku päivämäärä 24.10.2017 09:58, muokattu yhteensä 1 kerran
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1062
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja dmn » 24.10.2017 09:24

Tietysti jos jättää aaz:n pakosarjan päälle tulevan turbon, niin voi paluun laittaa lohkoon..
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2444
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja saketti » 04.12.2017 21:12

Hitaasti on projekti edennyt. AAZ tuli saatua pois Venton keulilta ja Ventokin saatiin pois tontilta. Tarkoitus oli tuota AAZia alkaa kunnostaa, mutta jakohihnan vaihdossa iski ongelma. Miten saan tuon kampiakselin päässä olelan pultin irti, joka tulee jakohihnasetin mukana? En löytänyt mitään kohtaa, josta tuo pyörimisen saisi lukittua? Onko tähän jotain vinkkiä?

Toinen ongelma liittyy tuon AAzin pumppun. Tämä, kuten alkuperäisen KY koneenkin syöttöpumppu vuotaa. Voiko tuolaista pumppua alka itse kunnostamaan vai tarvitaanko tässä ammattilaisen apua? Lisäksi, mistä tiedän onko tässä kyseessä se ekodiesel malli?
saketti
Vasta alkaja
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja Osku » 04.12.2017 21:17

Esim kytkin asetelman pulteista sopivasti reijitetyllä latalla tai startin hammaskehähn lukitus työkalulla. Tai jos olet vaihtamassa asetelman kumminkin niin hitsaa siihen jotain kiinni. Myös vauhtipyörän pulteista voi ottaa otteen.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1062
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja saketti » 22.01.2018 21:05

Hommat etenee hiljalleen. Pian täytyisi alkaa lyömään tuota nippuun, mutta mitenkäs nuo ajotukset? Vaihdon tuohon aaz koneseen vanhan KY koneen vahtipyörän ja kytkimen. Onko tuossa vauhtipyörässä jotain merkkiä missä kohtaa sen pitää olla, en kyllä löytänyt.

Syöttöpumpu oli myös irti kun vaihdoin siihen muutaman tiivisteen, tarvittiinko tähän ajoitukseen jotain heittokelloa?
saketti
Vasta alkaja
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja AT5nok » 22.01.2018 21:20

Selvisikö mikä sen nokka-akselin katkeamisen aiheutti?

Viime toukokuussa tein AAZ-swapin Tölkkiin, jonka JX:n kunkkupultti oli löystynyt ja sen jälkeen männät takonut venttiilejä.

Siinäkin nokka-akseli oli kahdesta kohtaa poikki.
Kuva
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7222
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Transporter 1.7D -89 "Reila"

ViestiKirjoittaja saketti » 27.03.2018 21:29

Kovin on hiljaista ollut tämän projektin saralla, mutta koitan taas kaivaa jostain motivaatiota tälle. Tuota vanhaa konetta en sen enempää alkanut purkamaan, joten en osaa sanoa mikä on tuon katkeamisen aiheuttanut.

Kysymys AAZ tölkityksestä. Mitä tuolle turbon öljynpaluulle pitää tehdä, että se toimii oikein? Ilmeisesti matkalla turbolta eteenpäin ei pitäisi olla "ylämäkeä"? Mulla on tällä hetkellä koneessa kiinni vielä tuo aazin oma öljypohja. Ilmeisesti turbon kääntelyltä vääntyy, jos saa vedettyä paluun öljypohjaan. Tuossa alkuperäisen koneen pohjassahan ei luonnollisesti tuota paluuta ole, saisiko siihen sellaisen tehtyä? Voin myös lunastaa joltain Jx:n pohjan, miköli sellainen nurkissa pyöriii.
saketti
Vasta alkaja
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit - Projects

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron