1.9 TDI koneremontti
Lähetetty: 08.01.2017 18:45
"Hellun" moottoriksi on vaihdettu 1.9 TDI jonkun aikaisemman omistajan toimesta jo vuosituhannen alkupuolella. Auto on ollut mulla pari kesää sekalaisessa käytössä mökkiohjuksena ja traileriveturina. Montaa huoletonta reissua ei sillä ole heitetty ja niiden välillä sitä on saanut viritellä aika paljon. Muutenkin TDIn tölkitys on tehty huolimattomasti. Moottori vuotaa älyttömästi öljyä, se nykii tasakaasulla ajettaessa ja sähköjen kanssa saa tapella jatkuvasti. Päätin parin tiellejäämisen jälkeen pudottaa tekniikan pois ja tehdä talven aikana tarkemman tutkimuksen moottoriin ja voimansiirtoon. Siitäkin huolimatta, että tallissa olisi ollut muutakin tekemistä. Tekniikka putosi tallin lattialle Marraskuun loppupuolella ja "Hellun" kori siirrettiin kaverin takapihalle odottelemaan kevättä.
Tekniikan purun yhteydessä selvisi myös syy ihmeelliseen kolinaan oikealle käännyttäessä; vetoakselin laipan (nappi)tiiviste oli pudonnut pois paikoiltaan ja laatikkoöljyä on vuotanut niveleen. Kolina alkoi naputuksella, joka voimistui kun vetarirasva muuttui juoksevammaksi sekoittuessaan laatikkoöljyyn.
Remontin yhteydessä on tarkoitus siirtää ilmanputsari pois vararenkaan paikalta konehuoneeseen. Vararengasta tarvitaan itä-Lapissa samoilua varten.
Tässä vaiheessa pääsi myös tutkimaan turboa. Turbon öljynkierron paluuputki on alkuperäinen 1.9 TDI-ratkaisu, eli putki menee suoraan lohkoon. Tölkkikäytössä se pitäisi viedä öljypohjaan moottorin erillaisesta asennosta johtuen. Tölkkigurut huomasivat tämän jo kesän kokoontumisajoissa, eikä asia tullut yllätyksenä. Turbo pyörii aika nihkeästi ja siipipyörät ottavat ääriasennossa kiinni runkoon.
Lohko osoittautui pitkittäiskoneiseksi AHH-lohkoksi. Ilmeisesti alakerta on jo kertaalleen korkannut; papereiden mukaan sen pitäisi olla 1Z. Alakerta oli terveen näköinen, mutta iso yllätys tuli kampiakselin pulttia avatessa. Akselin pää on halki. Pultin kierteisiin oli hulvattu älyttömästi ruuvilukitetta, mutta oikeaan momenttiin sitä ei oltu saatu ja alahihnapyörä ei ollut asettunut kunnolla paikalleen. Ilmankos siivapyörät vippasivat koneen käydessä!
1. syliteristä oli ylempi männänrengas poikki. Ilmeisesti se on aiheuttanut voimakasta huohotusta ja öljyvuotoa tiivisteistä.
Tässä kohdassa aloitin kampiakselin tai toisen alakerran etsinnän. Ensin tuli tyrkylle osittain purettu SDI-kone. Itselläni ei ole aiempaa kokemusta VAG:n rivikoneista ja pienen soittoringin jälkeenkään ei tullut selvyyttä SDI ja TDI koneiden kampiakseleiden eroista, joten kävin hakemassa SDI-koneen tutkittavaksi tallille. Laakereiden mitat ainakin täsmäsivät. Hakumatka oli toisinto nuoruuden osahakureissuista: 350km yksin räntäsateessa peräkärryn kanssa hakemassa halpaa, mutta tarpeetonta osaa! Nyt ei ollut ongelmia vetoauton tai käyrryn kanssa ja osatkin pysyivät lavalla, mutta kuitenkin... Ei näitä reissuja pitänyt enää tulla! Onneksi syyllinen löytyi tallin peilistä...
SDI-akseli on muuten vastaava kuin TDIssä, mutta kampiakselin asentotunnistimen levy puuttuu sen takapäästä. Moottorin lohko on samaa valua kuin TDIssä. Asentotunnistimellekin löytyy koneistamaton aihio lohkosta. SDI lohko kävisi ilmeisesti hyvin mTDI-aihioksi. Syöttöpumppun jalka on isommalla reiällä ja pumpussa on säädettävä hihnapyörä. Männät ja kansi tietysti tarvitaan TDI-koneesta.
Seuraavana oli vuorossa Nettiosasta löydetty TDI-kone. Moottori on 1Z ja kotoisin poikittaiskoneisesta Seatista. Tällä kertaa moottorin haku yhdistyi työreissuun ja selvisin siitä vähemmällä. Myyjän trukkihaarukalla varustetulla Bobcatilla saatiin paketti nostettua lavalle ilman selän venäytystä.
Moottori osoittautui kunnoltaan tarpeeksi hyväksi ja se jäi uimaan pesutynnyriin joulun välipäiviksi. Olen yleensä pessyt valurautaiset moottorin osat vahvassa lipeäpohjaisessa pesuliemessä. Pesun jälkeenkin lohkoon jäi maalia, vaikka se yleensä lähtee irti lämpimässä kylvyssä. VW:llä on ilmeisesti käytetty pulverimaalia lohkojen värjäykseen. Lipeäkylvyn jälkeen putsasin lohkoa vielä hapolla pinnan neutralisoimiseksi ja tiukemmin istuvan ruosteen poistamiseksi.
Pitkittäiskonetta varten on joku kyläseppä tehnyt kannakkeen melko järeästä materiaalista. Paitsi sen osan, jolla kannake kiinnitetään lohkoon. Kappale on n. 2,5mm peltiä ja siihen on vahvistukseksi räitty migillä "nappeja" pintaan! Vesiletkun lähdön alla olevan pultin kanta oli ohennettu niin, että kiristäminen ei enää ollut mahdollista. Koko hässäkkä oli löysällä ja lisäksi koko tekniikkapaketti väärässä asennossa. Öljypohja makaa pohjapanssarin päällä ja kone on vähän vinossa. No, nyt pääsen käyttämään tölkin omia kannakkeita.
Seuraavana on vuorossa koneistamokäynti, kun netistä tilatut apuakselin laakerit saapuvat. Koneistamo saa asentaa laakerit paikalleen ja samalla hoonataan sylinterit.
Tekniikan purun yhteydessä selvisi myös syy ihmeelliseen kolinaan oikealle käännyttäessä; vetoakselin laipan (nappi)tiiviste oli pudonnut pois paikoiltaan ja laatikkoöljyä on vuotanut niveleen. Kolina alkoi naputuksella, joka voimistui kun vetarirasva muuttui juoksevammaksi sekoittuessaan laatikkoöljyyn.
Remontin yhteydessä on tarkoitus siirtää ilmanputsari pois vararenkaan paikalta konehuoneeseen. Vararengasta tarvitaan itä-Lapissa samoilua varten.
Tässä vaiheessa pääsi myös tutkimaan turboa. Turbon öljynkierron paluuputki on alkuperäinen 1.9 TDI-ratkaisu, eli putki menee suoraan lohkoon. Tölkkikäytössä se pitäisi viedä öljypohjaan moottorin erillaisesta asennosta johtuen. Tölkkigurut huomasivat tämän jo kesän kokoontumisajoissa, eikä asia tullut yllätyksenä. Turbo pyörii aika nihkeästi ja siipipyörät ottavat ääriasennossa kiinni runkoon.
Lohko osoittautui pitkittäiskoneiseksi AHH-lohkoksi. Ilmeisesti alakerta on jo kertaalleen korkannut; papereiden mukaan sen pitäisi olla 1Z. Alakerta oli terveen näköinen, mutta iso yllätys tuli kampiakselin pulttia avatessa. Akselin pää on halki. Pultin kierteisiin oli hulvattu älyttömästi ruuvilukitetta, mutta oikeaan momenttiin sitä ei oltu saatu ja alahihnapyörä ei ollut asettunut kunnolla paikalleen. Ilmankos siivapyörät vippasivat koneen käydessä!
1. syliteristä oli ylempi männänrengas poikki. Ilmeisesti se on aiheuttanut voimakasta huohotusta ja öljyvuotoa tiivisteistä.
Tässä kohdassa aloitin kampiakselin tai toisen alakerran etsinnän. Ensin tuli tyrkylle osittain purettu SDI-kone. Itselläni ei ole aiempaa kokemusta VAG:n rivikoneista ja pienen soittoringin jälkeenkään ei tullut selvyyttä SDI ja TDI koneiden kampiakseleiden eroista, joten kävin hakemassa SDI-koneen tutkittavaksi tallille. Laakereiden mitat ainakin täsmäsivät. Hakumatka oli toisinto nuoruuden osahakureissuista: 350km yksin räntäsateessa peräkärryn kanssa hakemassa halpaa, mutta tarpeetonta osaa! Nyt ei ollut ongelmia vetoauton tai käyrryn kanssa ja osatkin pysyivät lavalla, mutta kuitenkin... Ei näitä reissuja pitänyt enää tulla! Onneksi syyllinen löytyi tallin peilistä...
SDI-akseli on muuten vastaava kuin TDIssä, mutta kampiakselin asentotunnistimen levy puuttuu sen takapäästä. Moottorin lohko on samaa valua kuin TDIssä. Asentotunnistimellekin löytyy koneistamaton aihio lohkosta. SDI lohko kävisi ilmeisesti hyvin mTDI-aihioksi. Syöttöpumppun jalka on isommalla reiällä ja pumpussa on säädettävä hihnapyörä. Männät ja kansi tietysti tarvitaan TDI-koneesta.
Seuraavana oli vuorossa Nettiosasta löydetty TDI-kone. Moottori on 1Z ja kotoisin poikittaiskoneisesta Seatista. Tällä kertaa moottorin haku yhdistyi työreissuun ja selvisin siitä vähemmällä. Myyjän trukkihaarukalla varustetulla Bobcatilla saatiin paketti nostettua lavalle ilman selän venäytystä.
Moottori osoittautui kunnoltaan tarpeeksi hyväksi ja se jäi uimaan pesutynnyriin joulun välipäiviksi. Olen yleensä pessyt valurautaiset moottorin osat vahvassa lipeäpohjaisessa pesuliemessä. Pesun jälkeenkin lohkoon jäi maalia, vaikka se yleensä lähtee irti lämpimässä kylvyssä. VW:llä on ilmeisesti käytetty pulverimaalia lohkojen värjäykseen. Lipeäkylvyn jälkeen putsasin lohkoa vielä hapolla pinnan neutralisoimiseksi ja tiukemmin istuvan ruosteen poistamiseksi.
Pitkittäiskonetta varten on joku kyläseppä tehnyt kannakkeen melko järeästä materiaalista. Paitsi sen osan, jolla kannake kiinnitetään lohkoon. Kappale on n. 2,5mm peltiä ja siihen on vahvistukseksi räitty migillä "nappeja" pintaan! Vesiletkun lähdön alla olevan pultin kanta oli ohennettu niin, että kiristäminen ei enää ollut mahdollista. Koko hässäkkä oli löysällä ja lisäksi koko tekniikkapaketti väärässä asennossa. Öljypohja makaa pohjapanssarin päällä ja kone on vähän vinossa. No, nyt pääsen käyttämään tölkin omia kannakkeita.
Seuraavana on vuorossa koneistamokäynti, kun netistä tilatut apuakselin laakerit saapuvat. Koneistamo saa asentaa laakerit paikalleen ja samalla hoonataan sylinterit.