vw kupla 4wd turbo projekti

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jansix »

pientä hommaa sain tehtyä,uusi pensapummpu, suodatin, öljynlauhdutin ja öljynsudatin asennettu paikalleen. ja lasikuitu osat kursittu kasaan. hyvvää itesenäisyyspäivän iltaa :!:
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jansix »

vaikka näisä mun kirjotuksisa on virheitä nii kännisä en näitä kirijota :D son vaan taion puutetta. tänään kotitalliin tuli sf pyörän suorakytky loota. nyt alkaa poltteleen että pääsisi koneen kimppuun. no vielä on sähköjen teko ja moottorin johtojarja on pelkkä uusi aihio joten kyllä puuhaa piisaa ennen moottorin kimppuun pääsemistä.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 883
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Millä meinasit moottoria ohjata?
Home is where you park it.
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jansix »

edellisistä rojekteista on jäänyt haltekin e6 k ja johtosarja, cossusa on e6k m joka on lähes vastaava. kummassaki on paukku ja tarvittavat toiminnot. tuskin tuota anti laggia käytetään, muuten ku onhan se hienon kuulonen vaikka viivalla :) yleensä rivikoneissa käytetään yhtä läppärunko, samoin subarusa, miten type 1? 4/2 vai yksi läppärunko?
yksi? jos yhtä käyttäs välijäähdyttimen jälkeen ja siitä läpän jälkeen haarottas molemmin puolin sylintereile ja suuttimet imusarjaan? vai joka sylintrille oma ja läppien päällä painekotelo. yhdellä läpällä selviäis yhdellä asento anturilla ja paukku venttiili olisi helppo toteutta yhdellä soledoilla. l
Joker
AktiVWisti
Viestit: 612
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja Joker »

Jäin tätä ihan pohtimaan, vaikka ei suoranaisesti boxerit ole ominta alaa (jos ylipäänsä mikään). Ei kyllä äkkiä tule mielee mitään syytä miksi yhtä enempää käyttämään, vaikka vähän yritän miettiäkin. Haittoja sentään monia, joita itsekin luettelet. En tosiaan tiedä Type1stä mitään, mutta kyllä ahdetut nykyaikaisetkin V-koneet yhdellä selviää. Joka sylinteriin täytös pitäisi yrittää vakioda ja siihen päästään varmimmin ja boxerissakin varmaan riittävällä tasolla yhdellä läpällä ja imusarjan geometrialla. Jos tästä on tulossa 200hv/l projekti ja edellä olevasta on epäilystä, pakolämpömittaus joka pytylle lienee syytä säätöön ainakin järjestää.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 673
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Isojen poikien kiihdyttimien kuvia on tullut netistä kaivettua ja käytännössä kahta eri lähestymistapaa imusarjaan näkyy olevan
- omat plenumit kummallekkin kannalle ja niiden syöttö yhden kaasuläpän kautta (eli samaan tyyliin kuin possulla on ainakin ekan sukupolven boxuissa)
- keskellä yksi plenum ja sitäkin luonnollisesti syötetään yhden kaasuläpän kautta

Vapareissa taasen oma läppärunko joka pytyllä.

Kuva

Kuva

Kuva
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Joker
AktiVWisti
Viestit: 612
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja Joker »

No juuri noin. Noista kahdesta vaihtoehdosta päästäänkin sitten sellaiseen tieteen haaraan, että minun kirjoitukset loppuu tähän kykyvajeen vuoksi. Varmaan ihan mielenkiintoista miettiä ja laskeskella pulsseja, plenumia ja runnereita, kun on noin suuret vapaudet mitä tuo kansien etäisyys toisistaan ja tila antaa.
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jansix »

kiitos kaikille vastauksista! itte todennäkösesti toteutan tuon yhdellä läppärunkolla. onko kukaan koillu miten toimii ilman painekoteloa eli läpän jälkeen jakaantuu molemmin puolin konetta ja sieltä imusarjoihin. tästä jos kokemusta kerro ihmeesä. säästys paljolta hitsaamiselta painekotelojen teossa :D
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jansix »

moottori haettu omalle pajalle. kampiakseli, veivit, männät, kannet näytti äkkiä katsottuna eheiltä. huomenna osien pesua ja ensi viikolla tarvittavat osat tilaukseen. kuplasta muovitin koko pohjan. tv janne
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 673
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Mikä moottori tähän on nyt tulossa?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jansix »

no nyt näyttäs tulevan työn alle type 1 jossa on 84mm iskulla okrasa akseli ja porssen veivit, pytyt ja männät 94mm. kannet volsun omat ja niissä välitetetyt neulalaakeri keinuvivut. teräs tönärit. kuivasumppupumppu :) kone vapari ollut aiemmin hestekkillä. turbolle teen sitten muutokset koneeseen.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 673
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Vakio magnesiumlohko vai jälkituotanto alulohko?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jansix »

facebookissa kuvia kuplan kone projektista. lohko jäi kuvista pois se on magnesium vakio lohko. verrattiin kaverin kanssa rotoway konetta ja kuplan konetta. kuplan okrasa kampiakseli ja nokka istu tohon helikopterin lohkoon. harmi vaan kun lohkon etu ja takapään valu on niin erilainen.
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jansix »

kiertokangen kaulat oli hiottu 0.25 alikokoon. akseli oli hyvässä kunnossa. nuo veivin kaulat on siinä porssen mitassa tuossa okrasan akselissa. runkolaakerit myös 0.25 alikoossa. lohko pitää aarporata siihen ekaan 0.50 ylikoon laakereille. muuten kaikki näytti olevan ok.
jaketech
AktiVWisti
Viestit: 150
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jaketech »

lähetin sulle jansix yv viestiä koskien erästä autoa ;)
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jansix »

koneen osaset saapuneet, samoin turbo nokka virtaselta, ja lohko aarporauksesta. vielä ku saan vauhtipyörylän ja kytkin levyn palat ja paineasetelman pääsee kasaus puuhiin.
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jansix »

rossi rojektissa kone kasassa ja paikallaan, seuraavaksi kuiva sumpun letkut ja jarrujen ilmausta ja sähköjen suunnittelua, semmosta mihin ei mee paljo rahaa :)
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jansix »

kuivasumpun letkut asenneltu, ja imusarjaa rakenneltu. seuraavana pakosarjaa. tulipelti ja moottoritilan pelti myös tehty. jos jollain hyvä vinkki mihin moottorin ohjauksen lämpötila anturin laittaa ilma jäähysä. haltekki e6k on ohjaus.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3026
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Turbo koneessa läppärungoilla saatu hyöty on vaivaan nähden on surkea. Heräävyyttä saa vähän paremmaksi mutta jos ahtimeksi ei tulee joku antiikin aikainen niin herääminen ei ole ongelma. Laitat yksi kaasuläppä, sen jälkeen plenumi josta jaat runnerit. Suosittelen vaikka vakoilla subarun imareiden mitoitusta ne on aika toimivia. :)

Mikä lämpötila anturi on kyseessä?
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
jansix
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 12.11.2016 23:15

Re: vw kupla 4wd turbo projekti

Viesti Kirjoittaja jansix »

joo, yhdellä läpällä tein, volkkaripalstalla kuvia, ja haltekin e6k ja siinä on tuo gm lämpötila anturi.
Vastaa Viestiin